WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Telefonspam (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13223)

aktieante 2006-03-29 20:34

Jag har tröttnat på alla telefonförsäljare som ringer hem till mig trots att jag anmält mig till nix.

Borde man inte från regeringens sida göra nått åt alla dessa telefon försäljare?

Någon annan som oxo tröttnat?

Lundmark 2006-03-29 20:41

www.nix.nu

Lindahl 2006-03-29 20:44

Hur många är det som ringer då? För min del är det max ett par om året, och de brukar bli rätt snabba med att lägga på när man säger att man är med i nix-registret.

aktieante 2006-03-29 20:48

Det är minst 1 per dag. 5 dagar i veckan.
Precis ringde naturpost och väckte min dotter.

Jag hoppas att regeringen sätter en lag på att det blir förbjudet att ringa runt till privatpersoner helt och hållet.

Lindahl 2006-03-29 20:55

Du måste förnya hos nix var tredje år tror jag, det är inget sånt du missat? Men jag håller med, det borde vara olagligt. Fast å andra sidan gillar jag inte att man ska förbjuda allting, måste finnas bättre sätt att lösa grejer än att gå via lagstiftning hela tiden.

aktieante 2006-03-29 21:00

Jo, vi förnyar i nix registret.

Tycker heller inte om att lagar förbjuder en massa saker.
Men det måste göras något åt dessa försäljare.
Vill jag köpa något, så gör jag det och letar själv upp var jag köper.

Det skulle finnas ett omvänt nix register istället.
Vill man ta emot samtal, så registrerar man sig.

Alex 2006-03-29 21:03

Det ringer aldrig telefonförsäljare till mig.

Jag har hemligt nummer.

Det kan vara därför.

N!cklas 2006-03-29 21:17

Byter man operatör så försvinner tydligen "nixet". Empirisk kunskap...

Johan H 2006-03-29 21:32

Jag har nästan samma problem.
Folk ringer mig till och från och undrar om jag vill sälja domäner.

Som imorse.... då jag sov....

Lundstedt 2006-03-29 21:38

Kom ihåg dock att Nix inte alltid gäller. Jag jobbade på Boxer ett tag med försäljning av uppgraderingar av redan befintliga kunders abonnemang och fick en hel del skit från kunder jag ringde upp om att de var med i Nix, vilket verkade konstigt eftersom de inte ens borde finns med i systemet vi hade. Kollade med chefen, och det visade sig att i avtalet för digital-tv från Boxer finns ett avsnitt som säger att Boxer har tillåtelse att ringa upp befintliga kunder för försäljning.

Sedan dess kollar jag alltid igenom alla avtal så det inte finns något sådant.

naredi 2006-03-29 22:08

Samma sak gäller marknadsundersökningar som inte heller stoppas av nix.

jomper 2006-03-29 22:44

Jag hade nixat fast abonnemang i många år och råkade aldrig ut för att någon trotsade nix-registret. Befintliga kunder får man dock ringa upp.

Numera har jag bara mobil och den ringer de inte heller till, men det är väl en tidsfråga. De går väl inte att nixa heller.

Davve 2006-03-29 23:21

Något som hjälper är en sak då det inte finns så jätte många som ringer i Sverige till just privatpersoner. Va otrevlig och spydig mot de, då hamnar ditt nr på en av deras interna listor under "IDIOTER" och jag lovar att samtalaen kommer minska hela tiden...

koala 2006-03-29 23:28

Citat:

Originally posted by Davve@Mar 29 2006, 23:21
Något som hjälper är en sak då det inte finns så jätte många som ringer i Sverige till just privatpersoner. Va otrevlig och spydig mot de, då hamnar ditt nr på en av deras interna listor under IDIOTER och jag lovar att samtalaen kommer minska hela tiden...

Knappast... (har jobbat inom telemarketing).

Davve 2006-03-29 23:30

:) ja jag med och länge. Så är det, ingen vill prata med de som är sura varje gång.

Johan H 2006-03-29 23:45

Citat:

Originally posted by Davve@Mar 29 2006, 23:21
Något som hjälper är en sak då det inte finns så jätte många som ringer i Sverige till just privatpersoner. Va otrevlig och spydig mot de, då hamnar ditt nr på en av deras interna listor under "IDIOTER" och jag lovar att samtalaen kommer minska hela tiden...
Jag tycker det är elakt.
De som jobbar med telemarketing gör ju bara sitt jobb, de ringer ju efter en katalog/lista som de får.
Man måste förstå deras situation, jag tror mer på att vara vänlig och tacka nej m.m.

:lol:

Davve 2006-03-29 23:58

Är du vänlig så frågar man: "När vill du att jag återkommer?" "Skulle det passa bättre i nästa vecka?" "Men då ringer jag då det passar dig bättre!" och tusen liknande exempel man lär sig... Då hamnar du på en "åtekom lista" eller ännu bättre "Besked" om säljaren är ny och okunnig. Det gär att man får de samtalen om och om igen. Jag har inget skyddat nummer, inte med i NIX och får max 2 samtal om året. MAn måste inte va elak, men ifrågasätta och förlöjliga de om man tycker att det är jobbigt. Jag brukar köra säljteknik med de själv och kör med de så de tröttnar. Ingen ringer mig från samma bolag igen.

guran 2006-03-30 00:01

Citat:

Originally posted by Lundstedt@Mar 29 2006, 20:38
Kom ihåg dock att Nix inte alltid gäller. Jag jobbade på Boxer ett tag med försäljning av uppgraderingar av redan befintliga kunders abonnemang och fick en hel del skit från kunder jag ringde upp om att de var med i Nix, vilket verkade konstigt eftersom de inte ens borde finns med i systemet vi hade. Kollade med chefen, och det visade sig att i avtalet för digital-tv från Boxer finns ett avsnitt som säger att Boxer har tillåtelse att ringa upp befintliga kunder för försäljning.

Sedan dess kollar jag alltid igenom alla avtal så det inte finns något sådant.

Behöver inte finnas i avtalet eftersom lagen ger undantag för kunder i ett företag. Du kan dock uttryckligen avsäga dig deras rätt att ringa upp eller maila till dig.

Decibel 2006-03-30 05:40

Jag tröttnade för längesedan, bl.a därför jag kör hemligt nummer både hem och på mobilen, andra mobilen är sökbar och dit ringer det endel.
De som behöver ringa mig kan mitt nummer ändå, är de viktigt så tar dom reda på det, det är min åsikt och det har hittils funkat bra :)

aktieante 2006-03-30 09:00

Jag sa på ren svenska till personen som ringde mig från naturpost igår.

Ni har ringt innan och jag bad er inte ringa fler gånger, dessutom är vi med i Nix.

Då sa säljaren att om du inte vill att vi ringer mer, så får du ringa vår kundtjänst o berätta det.........sjukt.

Jag sa att jag ringer ingenstans och jag skulle inte ens vilja ha era produkter gratis.

Decibel 2006-03-30 09:04

Apropå det, jag fick något mail för ett tag sedan med en lista på 20-tal företag som inte ville ha säljsamtal ifrån JX, va lite halvroligt då JX inte ens har någon sådan försäljning.

Ska leta reda på mailet, det var rätt mycket humor i det hela.

webbteknik 2006-03-30 09:47

Själv har jag på en veckas tid fått två samtal från samma tidning som vill sälja prenumerationer trotts att jag tydligt sa att jag inte var intresserad första gången de ringde och jag är med i nix.

Hade faktiskt kunna tänka mig att skaffa den tidningen någon gång i framtiden (i dagsläget har jag den på jobbet så läser den där), men efter detta kommer jag aldrig någonsin att överväga att skaffa den.

Företag som ringer och försöker pracka på mig saker medför bara att jag aldrig använder dem igen.

För två år sedan så hade jag tv genom ett företag som även erbjöd bla telefoni, som alla vet så år ju företag som man redan är kund hos tyvärr ringa och göra reklam för andra tjänster. När de ringde mig sa jag att jag inte är minsta intresserad av deras telefoni som är alldeles för dyr om man jämför med vettiga företag och jag sa att jag aldrig mer vill att de ringer mig för att göra reklam, är jag intresserad av någon av deras tjänster så hör jag av mig till dem och om de ringer mig igen för att försöka sälja saker så kommer jag genast att byta tv leverantör till någon av deras konkurrenter. Jag bar hon som ringde att lägga in detta på min kundinfo så att inga missförstånd skulle uppstå. Hon bara visst inga problem det fixar jag.

Två månader senare ringde de från samma företag och försökte på nytt sälja på mig deras tele, jag informerade dem om att de just förlorat en tv kund...

aktieante 2006-03-30 10:52

Jag skall oxo köra som policy att aldrig köpa/använda mig av produkter/tjänster från företag som ringer och skall försöka tvinga på mig det.

Ett annat exempel på ett telefonsamtal jag fig igår från sveriges näst största tele operatör.
Dom ville jag skulle byta osv....

Jag sa att går ni under 30 öre i uppkoppling som vi i nuläget har, så byter jag.
Inte annars.

Jag får tacka för mig sa han.

JavaBlue 2006-03-30 21:08

Jag har en vän som bor med fyra andra. De har som specialitet att skicka telefonen mellan sig när någon försäljare ringer.

Försäljaren får förklara sitt ärende och vilka underbara fördelar hans nya lysrör (exempel bara) har för hemmet.
-Det är nog elen, det får du prata med Kalle om!
Föräljaren förklarar igen.
-Du ska nog prata med Anna om det där, det är hon som har hand om inredandet här!
Försäljaren får ännu en gång förklara...

De hadde en 10-i-topp med vilket företag som höll sig kvar längst utan att lägga på.

koala 2006-03-30 21:41

Tänk på att de flesta som ringer är c:a 18-19 år, och personalomsättningen är så hög att den som ringer knappast jobbat mer än 1-2 månader på sitt jobb. Sedan brukar databaserna köras under en kampanj på kanske en månad. Alla som tackar nej under kampanjen stryks i databasen, och blir inte uppringda igen.

Nästa kampanj använder man dock en ny databas med nya adresser, och där finns förmodligen flera med, av de som tidigare tackat nej. Om man är otrevlig mot säljaren riskerar man att säljaren "hämnas" genom att spara numret för framtida trakasserier på fikarast eller liknande...

Ett annat sätt att inte bli uppringd är att vara ej anträffbar vid tre tillfällen. Då brukar man också bli strykt och inte uppringd mer.

Det mest effektiva sättet (bortsett från att inte ha något listat nummer) är dock att säga nej tack och lägga på. Alternativt säger man "Nix" och lägger sedan på.

Surfaren 2006-03-30 23:41

Återigen så är det en hög folk som berättar hur de ogillar telefonförsäljning. Uppenbarligen måste vi tillhöra en del av folket som är för liten att driva dessa företag i konkurs. Det är ju mer synd att de ringer folk som inte kan säga nej, än att de ringer till oss som vet till 100% att vi inte ska ha något. Nästa gång nån ringer ska jag säga "Häng kvar en sekund bara, jag måste fixa en sak". Så lägger jag luren på bordet, så får de sitta där och vänta så länge de orkar. :D

Man kanske även ska köra en Jalla-Jalla i modifierad tappning. Man låtsas tro att man håller handen över luren och säger till kompisen Molgan: "Nej, det är bara nån korkad säljare som tror att jag vill ha något".

Diskuterade en sak på jobbet häromdan... Kan man skaffa betalnummer, och ha det i katalogen istället? Man får väl spara det vanliga numret så bekanta har råd att ringa. Ringer en säljare på betalnummer så är det ju klart man har tid att snacka skit i en kvart. :)

Davve 2006-03-30 23:47

Jag brukade göra så tidigare, då jag hade mycket tid på kontoret precis då jag startade företaget. Fanns ju inte så mycket att göra i början och man märkte snabbt att alla ville sälja nåt till ett nystartat företag. Jag gick å köpte ett comviq kontantkort där man fick pengar om nån ringde till en. Varje gång nån säljare ringde, sa jag bara: "ja, ingen fara :) men du, skulle du kunna ringa min mobil istället, jag ska precis ut!" Å då ringde de dit och jag tjatade med de :) Jag använde den mobilen som enda mobil och jag hade alltid mycket pengar där efter att jag tankade minsta belopp :)

Ben 2006-03-31 07:15

He he! Mycket lärorik tråd.

bubbahuu 2006-03-31 10:08

Ett annat mycket effektivt sätt, som fungerar både privat och hos företag (blir uppringd av extremt många säljare på jobbet) är att be dem om ett telefonnr att ringa tillbaka till, se (verkligt) exempel:

- Hej jag ringer från Företaget och undrar om jag får ställa några frågor om er IT-miljö?
- Hej, jag sitter lite upptagen just nu, kan jag ringa tillbaka till dig?
(i 9 fall av 10)
- Nej, det går tyvärr inte, vårt system tillåter inte inkommande samtal, kan jag återkomma istället?
- Nej, min/vår policy är att inte lämna ut information till oseriösa företag som man inte ens kan få kontaktinformation ifrån. Hej då.

Det fungerar klockrent och man blir inte uppringd av samma igen. Det är dock en klen tröst då det verkar finnas tiotusentals andra som kan ringa. Efter en stund blir det en sport att bli av med dem så fort som möjligt.

Hemma om någon ringer trots nix-register så är jag oftast extremt kort mot dem:
- Hej jag ringer från||| -Jag är inte intresserad. || - Men du har ju inte ens|| -Jag är inte intresserad. Hej då. Klick.

Fungerar också utmärkt :)

//Robin

aktieante 2006-03-31 10:27

Jag gillar den.
"Håll ett ögon blick"
Sen lägger man av luren 20 minuter.

Surfaren 2006-03-31 13:37

Citat:

Originally posted by aktieante@Mar 31 2006, 10:27
Jag gillar den.
"Håll ett ögon blick"

Upplys oss gärna om du hittar någon som orkar vänta så länge. :D ;)

koala 2006-03-31 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av Surfaren
Citat:

Ursprungligen postat av aktieante
Jag gillar den.
Håll ett ögon blick

Upplys oss gärna om du hittar någon som orkar vänta så länge.

Jag pratade en gång med en gammal gubbe i en halvtimme när jag försökte sälja en tidningsprenumeration till honom. Han tyckte väl att det var roligt att någon äntligen ville prata med honom... efter drygt 20-25 minuter sa han "kan du dröja lite..." och så gick han iväg ett par minuter. När han kom tillbaka sa han "sådärja... man blir så törstig av att prata..." Det var ett roligt samtal. Tur för honom att han inte tackade nej till slut i alla fall... annars skulle det känts lagom knäckande...

palmik 2006-03-31 17:20

Citat:

Originally posted by koala@Mar 31 2006, 16:48

Tur för honom att han inte tackade nej till slut i alla fall

Annars .... ? :)

En väldigt intressant pitch jag fick höra gick ut på ungefär ... :

Hej jag ringer från xxx som företagare vet du säkert vad höga skatter det är i Sverige ........ för att kompensera detta så erbjuder vi er att köpa TVÄTTMEDEL via faktura ... adjö

Alla kassa telefonspammare gör livet riktigt surt för de säljare som faktiskt letar kunder och försöker erbjuda individuella lösningar som passar just dem.

Andreas Bard 2006-04-12 10:08

Har aldrig under min tid som företagare fått en säljare som ringer till mig överhuvudtaget, det måste vara ren tur =)
Men efter detta inlägg kanske telefonen går varm!!

Storen 2006-04-12 11:44

Hmm.. Sitter och funderar på varför alla säljare jämt frågar efter mig när min sambo svarar ?? :blink:

murdocen 2006-04-12 13:05

Citat:

Originally posted by Storen@Apr 12 2006, 11:44
Hmm.. Sitter och funderar på varför alla säljare jämt frågar efter mig när min sambo svarar ??

Kan vara för att du står på abbonemanget?

jonny 2006-04-12 13:45

Som företagare lärde jag mig ganska snabbt att säga nej mycket tidigt i de flesta fall. Det finns ett företag som heter mera mobil som ringer från olika mobilnummer. Jag brukar kolla upp de som ringer till min mobil på hitta.se innan jag eventuellt svarar. Mera mobil har jag hitills klarat mig ifrån att svara till.

Bansagi 2006-04-12 17:54

Citat:

Originally posted by jonny@Apr 12 2006, 13:45
Som företagare lärde jag mig ganska snabbt att säga nej mycket tidigt i de flesta fall. Det finns ett företag som heter mera mobil som ringer från olika mobilnummer. Jag brukar kolla upp de som ringer till min mobil på hitta.se innan jag eventuellt svarar. Mera mobil har jag hitills klarat mig ifrån att svara till.
Gällande mitt privatnummer gör jag likadant om jag har en dator i närheten.

Mera Mobil har ringt mig också, vet någon vad dom gör för något?

hnn 2006-04-12 20:15

Citat:

Originally posted by aktieante@Mar 31 2006, 10:27
Jag gillar den.
Håll ett ögon blick

Hehe... Funkade klockrent...

yellow 2006-04-13 16:11

Efter X antal telefonförsäljare som försökt trots att jag är anmäld i NIX tröttnade jag, grävde lite efter vad man skulle göra och anmälde sedan företaget till etiska nämnden för direktmarknadsföring. Blev allmänt chockad när jag ca. 8 månader senare fick ett brev hemskickat där de hade gjort en utredning angående företaget, hämtat in information om samtalet och en hel massa annat. Dessutom fällde de företaget. :)

Kan garantera att det 30 sekunders samtalet de ringde till mig blev ganska dyrt, om inte annat pga den tid de tvingades lägga ner på att försvara sig i den här utredningen. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson