![]() |
Gällande RentACoder.
Vad har ni för uppfattning om dessa? Någon med erfarenhet av köp där? Vad är då betyget och standard-pris? |
Jag har köpt lite jobb där och det har fungerat enormt smidigt.
Standardpris är svårt att tala om då det beror helt på vad du vill ha. Jag betalade runt 700 för ett jobb som i Sverige säkerligen skulle ha kostat en extra nolla på slutet. Tänk på att skriva riktigt bra projektbeskrivningar och utförliga specar. Det är alltid bekvämt att chatta på msn och mail med utvecklarna men saker som bestäms där gäller inte om RAC skulle behövas för en tvistlösning. Innan du väljer en utvecklare så bör du skicka meddelande fram och tillbaka ett par gånger till ett par budgivare för att kontrollera engelskakunskaper osv. /C |
Jag har haft både positiva och negativa erfarenheter. Det kan vara komplicerat att få hjälp med ett stort projekt utan att du själv håller väldigt god kontroll över utvecklingen, med tydliga regler för utvecklaren. Börjar det bli några som helst problem så försök avsluta så snabbt som möjligt. Jag har flera gånger dragits med programmerare som dragit ut på tiden mer och mer, men istället för att då snabbt avsluta och hitta en ny programmerare, så har jag ibland "gett dom en chans" och det har i princip aldrig lönat sig.
Relativt små och snabba projekt har jag enbart goda erfarenheter av. Det finns en e-bok på amazon med lite tips inför att lägga ut projekt på just RentACoder. Den har några intressanta synvinklar. Priserna kan vara väldigt varierande, men som i allt annat så får du även här lite vad du betalar för. För ett mindre projekt kan du ta en billig programmerare utan så mkt tidigare erfarenhet. Ett jobb fick jag för endast $5 då en person ville få in lite recensioner till sin profil på sidan. Ofta lönar det sig dock att ta någon med goda betyg sen tidigare till ett lite högre pris (som ändå ofta är låga). Man får göra en bedömning från fall till fall hur snabbt man måste ha projektet osv. En intressant funktion som du kan pröva numera är att anlita två eller fler programmerare att göra samma jobb samtidigt. Dock måste du betala alla som uppfyller specen till slut, men ibland är det mycket billigare att plocka två "nybörjare" jämfört med en expert och åtminstone en av nybörjarna borde ju kunna slutföra projektet :) |
Tänkte ge denna tråden lite hjärt lung räddning med en fråga.
Om man inte hittar den person man söker till sitt projekt, då finns det väl inget som säger att man måste anlita en programmerare, eller betala någon form av avgift till rent a coder? Svaret på denna fråga borde ju vara nej, men det hade varit skönt att få höra detta från någon med erfarenhet av just rent a coder. |
Jag har bara bra erfarenheter av Rentacoder.com. Dels av företagets service men också deras system som har extremt mycket proffsiga frilansare anslutna.
Jag har gjort ett 50-tal jobb via rentacoder.com och bara en gång fick jag inte det som jag beställt men i alla fall mina pengar tillbaka. Visst det är ett risktagande och det är din värdefulla tid du spelar med men jag tycker inte man bör vara orolig. Titta noga på frilansarens betyg. Tidigare jobb osv. Citat:
//Andreas |
Har använt liknande tjänst flera gånger och det funkar klockrent!
Välj inte den som bjuder lägst utan någon i mitten. Har nu använt samma kille till flera projekt. Han kostar lite mer men jag vet vad jag får + att jag fortfarande tjänar bra med pengar. Han började dock bli lite girig så jag postade projektet för alla att buda på, då kom han ned till rimliga priser igen. /Thomas THL |
|
Ok, men det verkar ju som de flesta har bra erfarenhet av Rent A Coder
|
Finns verkligen mycket, överdrivet mycket dynga på RAC.
Men som tur är finns det även ett gäng som är duktiga också.. Så skulle personligen säga att 2/10 kodare är godkända. Varav ena ger en superb känsla. Med andra ord, granska noga och invänta alla bids. Betalning via escrow fungerade fint. |
Citat:
//Andreas |
Hur stora projekt är det ni har testat på RAC? Skulle det, som privatperson, finnas någon vinning i att anlita dem för att koda ihop ett större webbsidesystem, som en webbyrå tar runt 100 000 för? Hur mycket skulle man kunna få ner det priset, och samtidigt känna sig relativt trygg?
(Jag har en schysst idé, men dåligt med pengar och programmeringskunskap). |
Spock testa, du behöver inte anlita någon förrän du är nöjd, jag har själv lagt ut projekt där som folk har bjudit på, men efter lite diskussion visar det sig att dom har 0-koll inom det område jag behöver hjälp. Ett tips är att också kolla deras historik som du finner direkt på sidan, via den kan du se vad andra har sagt om dom och även se vad dom tidigare har fått betalt.
MVH Fredrik Näs |
getacoder.com
|
Själv är jag mer lockad av oDesk, där man kan ha koll på vad programmeraren gör. Alla som jobbar åt dig installerar ett program som tar en skärmdump plus en bild i webbkameran var tionde minut. Fast oDesk tar omkring 10% i provision.
|
Ingen som känner sig manad att tipsa om bra PHP-kådare i utlandet, så man slipper sitta och svara på skitkassa förslag i flera dagar?
|
Jag har ett jobb på gång via Rentacoder just nu. De jag valde verkade klart bäst av alla som lämnade bud och de hade väldigt bra siter i sin portfolio. De verkade även ha fattat exakt vad jag menade, ställde många frågor och frågade igen om jag inte förklarade tillräckligt bra.
Nu har jag fått ett första designförslag och jag har fullständigt tappat sugen. Dom har inte fattat ett dugg. Jag vet inte var jag ska börja ens eller hur jag kan förklara bättre så dom verkligen förstår vad det är jag skriver. |
Jag har använt rent a coder vid nått tillfälle. Dock endast för mindre saker som jag själv inte hade tid med. Vart väldigt nöjd med resultatet. Då valde jag naturligtvis också att inte acceptera det billigaste budet. Givetvis var den jag valde också en sådan som hade väldigt många toppbetyg.
|
är det bättre kvalitet på kodarna och högre säkerhet på rent-a-coder än på getafreelancer?
|
Citat:
Jag tycker då inte det är OK att jobba för någon som vill övervaka vartenda move man gör. Skärmdumpar och webbkamera-övervakning är helt horribelt, hoppas någon utsätter dig för samma terror! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
I sverige har vi fackföreningar för att arbetare ska få skydd. Genom att välja att hyra in någon via Get-A-Coder så försöker du aktivt att kringgå det skydd som arbetare har. Du gör det dessutom för egen vinnings skull, hur kan det inte ha med personers privatliv att göra? Outsourcing har jag väldigt svårt för till att börja med, men det som upprör mig är hur människor, som är unga och smarta, kan tycka det är Ok att sitta och övervaka med skärmdumpar och webbkameror. Hade du haft det på vilken som helst arbetsplats i Sverige så hade den arbetsplatsen hamnat i samtliga dagstidningars framsidor. Jag tycker man ska respektera människors värden i första hand, sin egen plånbok i andra hand. Om du vill hyra in nån för ett jobb och måste outsourca det, så kan du göra det med respekt för människan du hyr istället för att hantera dens integritet som om den vore en pryl. Kort sagt, det är förkastligt att agera så omoraliskt i mina ögon mot personer man arbetar med. Och där är väl kärnan i det hela, jag tycker man bör arbeta med människor, inte ha människor som arbetar för en. Vill även påpeka att du kommer inte kunna få ut någonting mer än en irriterad person om du övervakar med kameror och skärmdumpar. Det som ger resultat är programmeringskoden och den kommer ur det som sitter i huvudet. En programmerare som är duktig kan skriva saker på 1 timme som en dålig gör på flera dagar. Så vad ska man då övervaka personer för? Skamligt. |
Getafreelancer har otroligt många besökare och många som lägger bud, nackdelen är väl att det är av varierande kvalité. Företaget är ju dock svenskt,även om dom som lägger bud naturligtvis inte behöver vara det :)
|
Citat:
Köper man tjänsterna som privatpersn frår man aldrig göra avdrag för kostnaden, det blir totalt minst 3-4 gånger så dyrt som att göra det i ett företag. |
Citat:
|
Elance har jag använt mig av, bara ett ytterligare tips.
|
Citat:
Detta är några erfarenheter några jag känner haft med indiska programmerare. De kan vara riktigt duktiga, men du måste "styra" de väldigt mycket (i beskrivningar etc.) |
Jag har gjort en del jobb på RentACoder, från min perspektiv som "Coder" så tycker jag att det har fungerat jätte bra, kommunikationen fungerar bra mellan "coder" och "buyer" och jag har aldrig stött på några problem.
Var dock ett årsedan jag senast gjorde ett jobb där, men la ett bid på ett projekt idag så får se om man ska börja igen... Rekommenderar i alla fall RentACoder. Du kan ju alltid pröva med att lägga ut "test projekt" på typ 40-50$ och se om du får tag på någon bra programmerare. Är det PHP/XHTML/CSS jobb så finns ju annars alltid den här killen. Jag har aldrig haft några problem med honom :D (gammal bild) |
Hur gör man för att skydda sin grundidé?
Jag har en bra idé som inte finns ännu (vad jag har hittat), lägger jag ut en beskrivning på Rent a coder lär det väll finnas 10 sådana sidor innom en vecka? Ska man dela upp sidan i olika projekt? eller ska man... göra jobbet själv med risk att det kommer dra ut på tiden, eller dö ut? |
Citat:
|
Guru.com använder jag och det har fungerat bra. Jag har även jag haft lite problem med att specifikationerna inte varit fullständiga, men nu illustrerar jag en bild för i stort sett varje viktig undersida, så denna gången ska det nog gå bättre.
|
Citat:
|
Hur är det på http://www.rentacoder.com/ om man vill ha hjälp med att indexera information från svenska hemsidor? Nu finns ju redan färdiga filer att tillgå via exempelvis td för att komma åt ginzas produkter, men hur väl skulle det funka om man villa anställa någon att bygga ett script för att indexera deras produkter när sidan är på svenska? Är risken stor att de skulle stöta på problem tack vare språket? Någon som har några erfarenhet utav detta, alltså bygga ett system för svenska användare? Är det riskabelt att anställa någon från http://www.rentacoder.com/ för ett sånt jobb?
|
Jag tänkte pröva rentacoder vilken dag som helst här framöver.
Finns det "betyg system" på sidan så att man kan se goda/negativa kommentarer på utvecklare? |
Citat:
|
Citat:
Du kan se detta på deras resuméer. |
Citat:
|
Citat:
Har själv jobbat med båda bra och inte så bra frilansare så jag tror det hade varit mycket värdefullt att ha en lista på de som är riktigt bra. Kanske ett betyg och motivering hade varit bra. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson