WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   REQ: Webbhotell med > 5000 MB databasutrymme. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13080)

Pucken 2006-03-21 20:37

Hejsan!

Jag behöver ett webbhotell med minst 5 000 MB databasutrymme och minst 300 GB trafik i månaden. Uptime på minst 97 %

Det vanliga "filutrymmet" är inte lika viktigt, men 500 MB eller mer vore trevligt.

Stöd för PHP och MySQL är ett krav.

Jag vill gärna ha det så billigt som möjligt, gärna under 250 kr per månad inkl. moms.

Några tips?

Tack på förhand.

Spindel 2006-03-21 20:42

Låter som du behöver en egen server. Tror inte du kan hitta något bra webbhotell som erbjuder detta om du inte skaffar co-location eller dedikerad server.

Pucken 2006-03-21 20:48

Citat:

Originally posted by Kjette@Mar 21 2006, 21:45
Finns, finns det, men dem flesta har dessa företag har servrar utomlands, då blir det inte lika roligt, samt så finns det ÅF-paket, fast nu kom jag dock inte på något företag som har sina servrar i Sverige, utan Wopsa har i USA. Men annars får då väl leta på om du hittar några här i Sverige.
Jag har letat i några månader, det är därför jag frågar ;)

Pucken 2006-03-21 20:54

Citat:

Originally posted by Spindel@Mar 21 2006, 21:42
Låter som du behöver en egen server. Tror inte du kan hitta något bra webbhotell som erbjuder detta om du inte skaffar co-location eller dedikerad server.
Indell.se erbjuder 25 000 MB filutrymme och 45 MB databasutrymme för omkring 125 kr per månad.

D.v.s. 25 045 MB diskutrymme totalt.

Varför skulle det inte finnnas företag som erbjuder 500 MB filutrymme och 5 000 MB databasutrymme för under 250 kr per månad?

D.v.s. 5 500 MB diskutrymme totalt.

Jag menar, det blir ju knappast så mycket dyrare rent tekniskt för ett företag att erbjuda 5 000 MB databasutrymme iställetför 5 000 MB filutrymme.

Och jag är ju knappast ensam om att vara i behov av mycket datasbasutrymme iställetför mycket filutrymme, så det borde ju finnas något företag som erbjuder just sådana paket för oss som är i behov av mycket databasutrymme.

Pucken 2006-03-21 21:09

Citat:

Originally posted by Kjette@Mar 21 2006, 22:07
Vi själva räknar då in databasutrymmet med webbutrymmet tex www+mail+databas.
Uppfyller ni mina kriterier i mitt första inlägg?

Tack på förhand.

oderland 2006-03-21 21:19

Citat:

Ursprungligen postat av Pucken
Citat:

Ursprungligen postat av Kjette

Tack på förhand.

är det välbesökt site, ej optimerad db så kan nog sökningar i en sådan db dra ner vilken server som helst.
Testa någon av företagen som erbjuder VPS. Det blir lite billigare än dedikerad , dock se till tt du får ordentligt med RAM tilldelat.

Pucken 2006-03-21 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av oderland
Citat:

Originally posted by -Pucken@Mar 21 2006, 22:09
Citat:

Ursprungligen postat av Kjette

Tack på förhand.

är det välbesökt site, ej optimerad db så kan nog sökningar i en sådan db dra ner vilken server som helst.
Testa någon av företagen som erbjuder VPS. Det blir lite billigare än dedikerad , dock se till tt du får ordentligt med RAM tilldelat.

Problemet där blir ju att det mig veterligen inte finns något företag som erbjuder VPS för under 250 kr per månad? Eller finns det?

jonny 2006-03-21 21:23

Förmodligen är det inga problem att få en databas på runt 5 GB om du verkligen behöver det - frågan är dock vad du får om du inte vill betala mer än 250 kr/mån...

b_andersson 2006-03-21 21:27

Citat:

Originally posted by Pucken@Mar 21 2006, 21:21

Problemet där blir ju att det mig veterligen inte finns något företag som erbjuder VPS för under 250 kr per månad? Eller finns det?

Om det inte är några krav på att det skall ligga i Sverige så borde Rosehosting passa dig utmärkt.

//Björn

Xamda 2006-03-21 21:30

Då detta måste vara ett hobbyprojekt borde väl en lösning på servrar i USA funka? Med en sådan databas och som en del i en företagsverksamhet borde det inte vara problem med att skaffa en dedikerad server eller betala vad det kostar att ha en vettig lösning för detta.

Alltså - forska på andra sidan Atlanten!

VPS under 250 finns hos FS Data har jag sett, men du får knappt något minne så att köra en vettig databas på det lär du inte lyckas med...

Pucken 2006-03-21 21:35

Citat:

Originally posted by Xamda@Mar 21 2006, 22:30
Då detta måste vara ett hobbyprojekt ...
Ja, det är ett hobbyprojekt. Det är därför jag inte kan lägga ut så mycket pengar, och jag har inte direkt något jättebehov av 99.999% uptime ...

:P

Sidan kommer dessutom inte generera NÅGRA SOM HELST INKOMSTER, så jag måste leva på en väldigt begränsad budget som sagt.

patrikweb 2006-03-21 21:47

En databas som är 5GB är extrem stort, samtidigt belastar server extremt om det blir en del frågor.

Själva utrymmet i sig är mer eller mindre gratis det som kostar är backup av det, tror det blir svårt att hitta något för det priser du vill ha. Tror många inte räknar 5GB som passande för shared hosting.

Problemet är inte hitta någon som vill ge dig det utan kostnaden som blir problemet och det rätt stort problem.

Colocation / Dedicated server är det billigaste eller möjligtvis VPS.

Pucken 2006-03-21 21:55

Citat:

Originally posted by patrikweb@Mar 21 2006, 22:47
En databas som är 5GB är extrem stort, samtidigt belastar server extremt om det blir en del frågor.

Själva utrymmet i sig är mer eller mindre gratis det som kostar är backup av det, tror det blir svårt att hitta något för det priser du vill ha. Tror många inte räknar 5GB som passande för shared hosting.

Problemet är inte hitta någon som vill ge dig det utan kostnaden som blir problemet och det rätt stort problem.

Colocation / Dedicated server är det billigaste eller möjligtvis VPS.

Okej, har dålig koll på det där.

Saken är den att en kolumn i tabellen kommer innehålla mycket binära data i större storlekar (mellan cirka 20 till 512 kB data
per fält). Antal rader kommer bara vara några tusen.

Det är filer som skall lagras i databastabellen, som ni nog förstår.

Men det tar alltså ändå lång tid att söka igenom tabellen? Jag kommer bara söka efter poster i en varchar(32) kolumn, det binära (tunga) fältet kommer jag inte söka i. Jag kommer bara plocka ut data från binärfältet när en besökare vill ha de data ifråga.

Jonas 2006-03-21 22:20

Varför inte lagra filerna på hårddisken och skita i databasen? Att lagra filer i en databas är RÄTT korkat...

Pucken 2006-03-21 22:43

Citat:

Originally posted by Jonas@Mar 21 2006, 23:20
Varför inte lagra filerna på hårddisken och skita i databasen? Att lagra filer i en databas är RÄTT korkat...
Det blir betydligt enklare så.

Hur ska jag annars - på ett shared hostingpaket - få fram hur många gånger en fil laddats ned?

När en fil laddats ned X antal gånger så raderas den. Mycket enkelt ordnas med databas. Hur menar du att jag annars skall lösa det?

EDIT: Tror inte jag är ensam om att stycka ned filer till databaser, är rätt säker (dock inte 100%) på att även Lunarstorm gör detta med de filer besökarna laddat upp till Prylar. Den databasen lär väga bra många gigabyte, men då tjänar de ju pengar på siten också ;)

Standout 2006-03-21 22:48

På samma sätt som du genom scriptet läser in data från en databas och skickar till besökaren kan du väl läsa in data från en fil och skicka till besökaren? Scriptet kan ju ändå uppdatera antalet nedladdningar i databasen.

jonny 2006-03-21 22:48

Det är mycket dumt att spara, speciellt större, filer i databasen. Det kräver en massa onödig prestanda att hämta filen från databasen istället för från disken.

Koppla ihop databasen och filen på disk istället. Du behöver mycket mindre processorkraft då.

kullervo 2006-03-21 22:53

Citat:

Originally posted by Pucken@Mar 21 2006, 21:55
Det är filer som skall lagras i databastabellen, som ni nog förstår.
Nej, självklart förstod vi inte det eftersom det låter som en korkad ide. Tips på databaser som är gjorda för att lagra filer i:
NTFS, ext3, ReiserFS, XFS osv osv. Du förstår nog min poäng.

Pucken 2006-03-21 22:58

Citat:

Originally posted by Standout@Mar 21 2006, 23:48
På samma sätt som du genom scriptet läser in data från en databas och skickar till besökaren kan du väl läsa in data från en fil och skicka till besökaren? Scriptet kan ju ändå uppdatera antalet nedladdningar i databasen.
Det verkar intressant.

Dock har jag ingen aning om hur det skulle gå till i praktiken.

Visst kan jag ge besökarna en länk till en sida som skickar filen till dem, men hur skall jag skydda mig mot att en besökare helt sonika högerklickar på bilden och väljer att kopiera bildens adress? Eller annat valfritt sätt för att få ut dess "riktiga" sökväg?

Jag har ingen större erfarenhet av servrar överlag, så det finns säkerligen någon smart lösning för detta. Vore ju även bra om jag löser det på ett sådant sätt, eftersom jag då kan använda Indell vilket verkar vara ett jättebra webbhotell för pengarna.

kullervo 2006-03-21 23:13

Citat:

Originally posted by Pucken@Mar 21 2006, 22:58
Visst kan jag ge besökarna en länk till en sida som skickar filen till dem, men hur skall jag skydda mig mot att en besökare helt sonika högerklickar på bilden och väljer att kopiera bildens adress? Eller annat valfritt sätt för att få ut dess "riktiga" sökväg?
Om du lagrar filerna i MySQL så har du tänkt generera dom till klienterna med ett PHP-script, men om du har filerna i ett filsystem så hajar du inte hur du kan generera dom med PHP på samma vis? PHP kan faktiskt, tro det eller ej, läsa data ur filer lika gärna som den kan läsa data ur MySQL =) Svarade det på din fråga?

Pucken 2006-03-21 23:17

Citat:

Ursprungligen postat av kullervo
Citat:

Om du lagrar filerna i MySQL så har du tänkt generera dom till klienterna med ett PHP-script, men om du har filerna i ett filsystem så hajar du inte hur du kan generera dom med PHP på samma vis? PHP kan faktiskt, tro det eller ej, läsa data ur filer lika gärna som den kan läsa data ur MySQL =) Svarade det på din fråga?

Nej, jag förstår fortfarande inte hur detta skyddar mig från att besökare högerklickar på filen och väljer "Kopiera bildadress".

Eller menar du att jag skall lagra filerna i en non-public katalog på webbservern? Brukar shared hosting-webbhotell tillåta att man lagrar filer non-public? Var issåfall skall de lagras, brukar de ha en katalog för detta ändamål eller vad menar du?

oderland 2006-03-21 23:36

lägg länkar till filerna i db inte filerna i sig så kommer du ner i db storleken

>> sorry missade en del inlägg tro jag :-)

patrikweb 2006-03-21 23:47

Att lagra filer i db är dumt, säkert emot sämsta lösningen med.

Indell har förövrigt inte sina servrar i Sverige.

Pucken 2006-03-21 23:49

Citat:

Originally posted by patrikweb@Mar 22 2006, 00:47
Att lagra filer i db är inte dumt, säkert emot sämsta lösningen med.

Indell har förövrigt inte sina servrar i Sverige.

"Att lagra filer i db är inte dumt, säkert emot sämsta lösningen med."

Är det både den sämsta lösningen och en smart lösning på samma gång?

Tror du skrev litet fel nu ;)

"Indell har förövrigt inte sina servrar i Sverige."

Vem har påstått det?

jonny 2006-03-22 07:47

Egentligen kan katalogen vara publik det spelar ingen roll.
Som du har det i dagsläget använder du förmodligen ett script i php, asp eller liknande. På samma sätt som du hämtar data från databasen kan du hämta informationen från en fil på servern.
Du länkar inte till filen utan du öppnar filen med ditt script och skickar innehållet till klienten och bibehåller din kontroll.

ccato 2006-03-22 12:50

Uh! Låter taskigt genomtänkt från första början. Får ont i huvudet av att räkna på hur hårt det där kommer lasta hårdvaran. Följ tipset att länka filerna via databasen istället.
Att sen låta php skicka filen vetefan, onödigt kan man tycka att lägga ett extra skikt på det hela. Kanske går att lösa på annat (bättre) sätt.

Pucken 2006-03-22 16:43

Citat:

Originally posted by ccato@Mar 22 2006, 13:50
Uh! Låter taskigt genomtänkt från första början. Får ont i huvudet av att räkna på hur hårt det där kommer lasta hårdvaran. Följ tipset att länka filerna via databasen istället.
Att sen låta php skicka filen vetefan, onödigt kan man tycka att lägga ett extra skikt på det hela. Kanske går att lösa på annat (bättre) sätt.

Många spekulationer här, lika bra att vara tydliga från första början?

Har du något tips på ett bättre sätt? Kom ihåg att jag vill exekvera phpkod varje gång en fil anropas, i mitt fall vill jag uppdatera respektive fils post i databasen.

Har tidigare fått flera tips (på andra forum) som råder mig att spara hela filerna i databasen, men de kanske inte hade så stor koll på prestandan som det tydligen slukar att söka igenom en 5 GB databas.

Jag kör nog på det här med att länka filerna från databasen och ha själva filerna i en chmoddad katalog.

Dock - om jag har dem i en public katalog - så innebär ju detta att människor faktiskt kan tanka filerna, om de får reda på dess rätta sökväg.

En fördel vore alltså om det gick att ha dem non-publict, och min fråga blir således om sådant är möjligt att ordna? Eller är det olika bland olika webbhotell om de har denna funktion? Har hört talas som att det är möjligt, men kan ha fel.

jonny 2006-03-22 16:55

lösenordskydd med .htaccess borde kunna lösa det om inte annat. Brukar vara standard på linuxservrar.

Pucken 2006-03-22 17:10

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 22 2006, 17:55
lösenordskydd med .htaccess borde kunna lösa det om inte annat. Brukar vara standard på linuxservrar.
Hur kommer scriptet åt en fil som ligger i en htaccess-skyddad katalog?
Eller gäller inte dessa skydd för lokala script?

För övrigt - om jag inte har fel så kan man väl begränsa åtkomst så att INGEN användare får läsa från mappen ö.h.t.? Eftersom ingen människa (inkl. mig själv) kommer ha behov av att läsa filerna från deras riktiga sökvägar, så är det lika bra att täppa för alla ingångar helt och hållet och enbart låta de lokala scripten på servern ha läs- och skrivrättigheter till denna katalog.

Går sådant att ordna? Om ja, hur då?

Det är en Debian Linux-server.

Pucken 2006-03-22 17:36

Citat:

Originally posted by Kjette@Mar 22 2006, 18:12
lösenordskyddade mappar kan man inte komma åt via http, men ftp eller lokalt eller liknande går det prima.
Okej, men eftersom jag inte har något behov av att kunna nå dessa filer på deras riktiga sökväg som sagt, så känns det överflödigt att lösenordsskydda dem om det går att hindra åtkomst helt.

Går det kanske att chmodda katalogen på något vis så att enbart lokala script får åtkomst till katalogen, och inte besökarna? Eller är det bara htaccess som gäller?

Pucken 2006-03-22 19:18

Citat:

Originally posted by Kjette@Mar 22 2006, 19:27
chmodda till 644 då.
Det verkar fungera bra. Har inte testat att köra ett script mot den, men jag litar på dig.

Antar att det inte finns något sätt att chmodda så den låter mig komma åt den via FTP:n? Då är det väl htaccess som gäller, väl? Det är inget krav, vore praktiskt dock. Men inget krav som sagt, 644 blir bra om det inte går ;)

Pucken 2006-03-22 23:22

Citat:

Originally posted by Kjette@Mar 22 2006, 20:38
.htaccess är för http, den ändrar inget som ligger på FTPn.
Chmoddar jag katalog X till 644 kan scriptet varken läsa eller skriva i katalog X.

Och ja, scriptet ligger på samma server som katalogen.

Pucken 2006-03-23 00:08

Citat:

Originally posted by Kjette@Mar 23 2006, 00:29
Om du skall skriva också skall du ha 744 då.
Försökte ändra men det fungerade inte så bra. Varken PHP eller jag har alltså skriv/läs-rättigheter till mappen. Hur fan chmoddar jag om den eller tar bort den nu?

Hur som helst, 644 gav som sagt inte PHP läsrättigheter till mappen. Jag får varken läsa eller skriva till den från PHP eller FTP:n.

alexut 2006-03-23 11:44

gör det enkelt för dig. skapa en mapp med alla filer, sätt in .htaccess i den mappen och blocka alla som försöker komma åt den via webservern

i databasen har du en id->sökväg->hit_count till filerna.

http://www.dinwebserver.se/phpscript...=get&id=fil_id

php går in o kollar id i databasen, läser in sökvägen (/path/to/file.exe/) och skickar den som content app (eller vad det nu heter) samtidigt som den UPDATE hit_count.

tada...

Pucken 2006-03-23 20:56

Citat:

Originally posted by alexut@Mar 23 2006, 12:44
gör det enkelt för dig. skapa en mapp med alla filer, sätt in .htaccess i den mappen och blocka alla som försöker komma åt den via webservern

i databasen har du en id->sökväg->hit_count till filerna.

http://www.dinwebserver.se/phpscript...=get&id=fil_id

php går in o kollar id i databasen, läser in sökvägen (/path/to/file.exe/) och skickar den som content app (eller vad det nu heter) samtidigt som den UPDATE hit_count.

tada...

Jo, det enda vettiga är nog .htaccess.

Att chmodda en katalog så att enbart lokala script kan skriva/läsa från den och inte besökare av min webbplats (http) verkar ju inte vara möjligt, tyvärr.

Danielos 2006-04-05 17:05

Du kan ju lägga filerna utanför webbroten och sedan hämta dom i ett php skript ( fil streaming)

Pucken 2006-04-05 17:58

Citat:

Originally posted by danielos@Apr 5 2006, 17:05
Du kan ju lägga filerna utanför webbroten och sedan hämta dom i ett php skript ( fil streaming)
Det var precis det jag hade tänkt göra med, men brukar shared hosting-webbhotell tillåta access utanför webbrootkatalogen..?

Hur som helst, att sätta en htaccess-fil med "deny from all" fungerar ju troligtvis exakt lika bra.

Danielos 2006-04-06 08:58

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda

Ja, det är ett hobbyprojekt. Det är därför jag inte kan lägga ut så mycket pengar, och jag har inte direkt något jättebehov av 99.999% uptime ...

Sidan kommer dessutom inte generera NÅGRA SOM HELST INKOMSTER, så jag måste leva på en väldigt begränsad budget som sagt.

Så du räknar inte med att i framtiden få inkomster på tex. annonser?

Pucken 2006-04-06 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av danielos
Citat:

Originally posted by -Pucken@Mar 21 2006, 22:35
Citat:

Ursprungligen postat av Xamda

Så du räknar inte med att i framtiden få inkomster på tex. annonser?

Nej, jag räknar inte med att lägga ut några annonser, åtminstonde inte till en början. Tänkte börja med att driva det som en privatperson, om jag skapar ett företag av det i framtiden och börja tjäna pengar på annonser har jag ingen större aning om.

Men vi får se - om min ekonomi blir sämre än den dåliga ekonomi jag har i dagsläget kanske jag måste börja lägga ut annonser, ja. Eller att webbhotellspriserna stiger drastiskt av någon orsak eller liknande.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson