![]() |
Hej
Att prata skit om konkurrent, vad och hur är inställningen till det från er som är medlemmar och besökare på denna sida? |
Prata skit om en konkurent är enlig min syn en DÖDSSYND du uppfattas inte som seriös av din kund. Jag drar mig för att handla av en som snackar skit man kan möjligtvis antyda vad man tycker men vinner alltid på att låta bli att göra det (kan vara svårt att låta bli) Dessutom har skitsnack en märklig förmåga slåtillbaka AVSTÅ!!!
|
Instämmer med föregående talare... Absolut!
:) |
Instämmer även jag med de föregående.
Tvärtom vill jag nästan säga... Om du har konkurrenter vid en affär, försök ta rätt på varför kunden överväger att göra affärer med någon av dem. Dvs vilka egenskaper/produkter/lösningar/tjänster de har som gör att kunden tycker de är intressanta. Det ger dig mycket information om vad kunden uppfattar som viktigt vid en affär. |
att prata skit om en konkurrent är ingen bra idé, jämför i ställer din produkt och konkurrentens produkt med varanda och förklara varför du anser att din produkt är bättre fråga kunden om det är någon du inte har som kunden önskar och se om du kan lösa kundens behov.
|
Kan som sagt bara med tidigare inlägg.
Det tragiska är det oftast är småföretagare som gnäller emot sina större konkurrenter, vilket i mitt tycke är att skjuta sig själv i foten eftersom jag som konsument tycker att detta är löjeväckande. Men oftast så har det väl med jantelagen att göra. Dock så tycker jag att man skall kunna ventilera sina åsikter på exempelvis olika forum, dock så bör man inte rikta in sig på ett specifikt företag utan vara generell i sin eventuella kritik alternativ beröm om de har lyckats med något bra. |
Prata skit är en sak men när blir ärlighet skitsnack? Alla har sina brister och om en kund frågar om en konkurrent/branschkollega så svarar jag ärligt. Har de någon brist så naturligtvis nämner jag den precis som jag med samma självklarhet nämner deras fördelar. Det är min skyldighet anser jag. Kunden måste få avgöra själv utifrån fakta vem eller vilka de vill ha att göra med. Står jag och svamlar/pratar skit eller nekar att svara så har jag troligtvis förlorat kunden i det långa loppet.
Ärlighet varar längst sägs det ju. Tyvärr anser inte alla det - speciellt inte de stora kolosserna. |
Citat:
Och, vill man inte ge sina konkurrenter gratis reklam ska man inte prata om dom alls. |
Som Tbj säger ...Det slår ALLTID tillbaka mot en om man pratar skit. Låt bli även om du måste bita dig i tungan!!!
|
Westman:
Citat:
Det som inte fungerar är att bara vet lite, då kan du nämligen hamna i en liten besvärlig sits om du börjar prata om dem. Men mitt råd är, skit i konkurrenterna. Fråga som jag skrev i mitt tidigare inlägg vad kunden tycker verkar bra med dem och lägg upp din argumentation efter det. |
Man ska aldrig prata skit om en konkurrent, däremot kan man föregå med sådant exempel att kunden blir övertygad om att konkurrenten är skit bara genom att ha med dig att göra. "Action speak louder than words", som de säger därborta i amerikatt.
|
Även fast så många hittills har sagt att det är en dödssynd så tycker jag det är mycket vanligt att man försöker höja sig själv alltför ofta på detta forum. Att alla andra företag är skit men att DITT/VÅRT företag är så himla bra.
Kan dock personligen säga att prata skit om andra gör bara att man sänker sig själv. Kritik, och då menar jag negativa ord om annan person eller sak som det jag skrivit ovan kan inte tas på annat sätt än negativt, så ni som tar illa upp och att jag stampat på nåns fot så får jag be om ursäkt för så är inte min text eller fråga menad. Detta då många människor inte vill bli kritiserade, och speciellt inte entrepenörer som anser sig ha den perfekta lösningen för sina kunder. Sedan att entrepenörer är lite av konstnärer gör inte saken bättre, detta då konstnärer inte vill få höra att deras tavla inte är skön att se på. |
Kan inte se att du har något att be om ursäkt för !
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson