![]() |
Ni som snabbt klickade er in här full av nyfikenhet, tyvärr, jag har inte resultaten.
Däremot är jag intresserad av vilka hotell som ev. finns med på listan och vilket som tog hem förstaplatsen. 2006 gissar jag på Aleborg som vinnare, möjligen tätt följd av Levonline och Loopia beroende på om Loopias nertid hann inträffa före eller efter pressläggningen. Vilket hotell tror ni står som segrare i årets test ? |
Jag vet inte, vem har köpt mest annonser av IDG?
På sistone d.v.s. Kanske kan vägleda beslutet lite ;) |
Citat:
|
Crystone kommer förmodligen vara med och få ganska bra eftersom de annonserar jå jäkla mycket. Fyra helsidor sist?
|
Varför Aleborg? Motivera gärna tack... ;)
|
Enligt upptid.se (som inte är så pålitlig) har Aleborg en hel del störningar (visserligen korta); både Loopia och Crystone har haft störningar på senare tid som det gnällts om här.
Jag har en liten förhoppning om att vi själva ska ha blivit testade då det vore intressant oavsett resultat. Dock anser jag chansen vara liten. |
Levonline vore ju horribelt, ett webbhotell som fortfarande kör på version 3.23.58 av MySQL bör knappast nämnas i sammanhanget sveriges bästa.
|
Jag skrev ett brev till IW förut för någon vecka sedan och kan väl delge er min fråga och chefredaktörens svar angående urvalet av webbhotell:
Min text: Citat:
Citat:
|
Jag tror att Loopia har en stor chans att behålla sin titel, trots eventuella störningar som har varit den sista tiden, som jag ser det i dagsläget så finns det inga konkurrenter i samma storleksklass (kundmässigt).
Har själv både Loopia och Aleborg och är nöjda med bägge hotellen. Tycker att det är helt rätt att iDG väljer att testa de största hotellen och inte tar med hobbyverksamheter (dvs. 1-1000 kunder). |
Antalet kunder avgör ju egentligen inte om webbhotellet är stort eller inte. I så fall skulle väl t.ex. Manufrog testas då de har ett antal tusen kunder. Omsättning per kund vore en bättre mätare men som IW säger så utgår de ifrån vilka de tror är de största och viktigaste (konstig formulering i sig). Kriterierna för att vara stor eller viktig framgår inte vilket är synd.
Hur som helst så är det rolig läsning. |
Citat:
Finns många mer stora Webbhotell som haft mycket bättre än Loopia, då dom är top 1 på haft problem nu. Om Loopia vinner igen så tror jag inte det är opartisk test utan eller testet är då värt 0 i värde. Samtidigt krävs massa folk för göra ett bra test, och även att bara dom få största kommer mer gör att testet inte är värt så mycket. |
Citat:
Det kostar som sagt en hel del pengar om man vill driva ett större webbhotell och där kan ju som sagt omsättningen vara ett bra argument för att vara med i olika tester. |
Citat:
IDG testar alltid på FreeBSD-servrarna och 2 av våra FreeBSD-servrar hade en del problem i dec-jan, vi fick in en kraftig ökning av trafik på kort tid vilket orsakade en del problem, vi köpte omgående in 3 servrar och en ny brandvägg men det tog ett tag innan vi fick ordning på det eftersom vi dessutom var i en fas med nyanställningar och personalbyte, så stora delar av deras test har nog tyvärr påverkats av det. :( Ang. upptid.se så ger jag inte mycket för den statistiken, den bör gå mot servern där aleborg.se ligger och den har vi 100% upptid på de senaste månaderna enligt våra övervakningar, både nagios här på kontoret och Alertra visar 100%. Jag tror Loopia blir vinnare i år igen eftersom testen avslutades troligen innan deras problem uppstod, vinnaren har dessutom troligen redan blivit informerad om detta. |
Citat:
Vi kör som standard bara FreeBSD och tycker det är enda vettiga att köra för stable drift. Upptid.se är rätt begränsad ja då den endast mäter företagets webserver och inget mer. Finns alltid bortförklaringar för förklara nertid, men även om det är en bra anledning så har det drabbat kunderna och då lite självklart att man får mindre bra betyg i ett test. Fast tycker själva testet inte är värt något utan bör göras under lång tid och med vettiga konsulter. Inte av ett vinstdrivande tidning. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Kolla följande länk så syns det ganska väl att Loopia verkar gå bra eftersom deras kurva går uppåt http://www.ipwalk.com/webhost/by_country/country_iso/SE och eftersom de även ligger i topp gällande .se så måste det ju indikera att de gör något rätt eftersom det strömmar in nya kunder. Att Loopia skulle favoriseras tycker jag bara är löjligt, finns andra webbhotell som annonserar mycket mer i IDGs tidningar utan att hamna bra, ex. förra året så var det FSdata som fick på pälsen trots att de hade en väldigt mycket annonseringar på hemsidan samt i de olika tidningarna. Sedan så kan jag hålla med om att det tidigare år har funnits brister i deras tester, dvs. att de har jämnfört olika operativ, paket m.m. Så jag tror att det blir följande 3: 1. Loopia 2. Aleborg 3. Space2u / B-one (trots att de också har haft stora problem sista tiden) |
Citat:
Så mycket FS-DATA annonserat under alla år så lär dom kommit upp till 99% rabatt känns det som. Men som jag sagt tidigare tycker att deras test inte är värt något pga alla brister och så liten test tid. |
Usch vilken Jantelag det var här inne då...
Tester av branschtidningar är väl inte unikt för IDG? Slå upp vilken tidning som helst så hittar du alltid någon jämförelselista.. Islutändan är det trots allt helheten som räknas, inte sant? Lägg inte ner för mycket tid på gnäll om denna lista, utan läs och begrunda istället. Varför vann just dom? Vad gör dom bättre? Motiveringen? Analysera = gör om, gör nytt, gör BÄTTRE! ;) Om listan är såpass allvarlig (och kanske avgörande för den vanliga användaren?), se den då som ett verktyg att förbättras istället... |
Vad har B-one med svenska webbhotell att göra helt plötsligt?
|
Citat:
Men jag tror mig våga sticka ut hakan och säga att de har en hel del svenska kunder ;) Och tycker att IDG borde överväga att ta med dem i tävlingen om nu så inte redan har skett. |
Citat:
Deras andra priser för olika toppdomäner tycker jag är marknadsmässiga efter ha tagit en snabbtitt hos olika registranter. |
Daniel, du som emaila Internetworld och fråga ang testerna.
Vad hade du förväntat dig för svar? Att han skulle erkänna att de har ett systematiskt system för vem de ska kora till vinnare som bygger till stor del på hur mycket man annonserat hos dem? Kom ihåg att IDG är en kommersiell verksamhet, money talks. Så är det. För bra många år sen när IDG gjorde (de gör än) dator-tester så krävde de att de fick behålla utrustningen. Så är det nog än idag. För det sista ang webbhotells-testerna, varför inte övervaka webbhotellen året runt. Går inte göra ett test som bygger på en enskild tidsperiod på året, missvisande blir då resultaten. heh. |
Citat:
|
Citat:
vi har serverdrift.com & oderland.com, svensk-dns.com bla fast det är klart ca 30k st kommer man inte upp i ändå :-) |
|
Weeeee :D :blink:
|
Man ska kanske köpa en trisslott, fick ju nästan med alla hotell i min topp 3 lista:
1. Loopia 2. Aleborg 3. Space2u / B-one (trots att de också har haft stora problem sista tiden) Fakta: De bästa webbhotellen 1. Space 2 U. Betyg 9/10. 2. Aleborg och FS Data, 8/10 4. Levonline, 7/10 5. B-One, Crystone, 6/10. Kanske har en nyfunnen karriär inom IDG ;) på gång. |
Citat:
|
Uj...
Såg denna kommentar på idg.se: Citat:
|
|
Daniel29>Skulle nog ta den där kommentaren med både en och två nypor salt.
Det är så enkelt att slänga ut sig beskyllningar anonymt. Jag har konto där sedan 6 år tillbaka och kan bara instämma med testen. Kör förra årets webbhotell också men det är av andra anledningar. |
IDG och kommentarer är alltid lika roliga, såg denna precis
"Fyi är det samma killar som driver 24/7 webhosting som space2u. Har haft en egen domän där i säkert fem år och de är verkligen bra, inte konstigt att de vann. Snåla på utrymme tyvärr så jag använder inte dem till andra tyngre hemsidor. Någon som kan rekommendera ett svenskt hotell som tillåter UDP-trafik och kör linux? EDIT: Öh, med minst 300MB utrymme och billigare än space2u kanske jag ska tillägga :s" Webbhotell som stöder UDP trafik? Haha man kan skratta flera timmar efter läst kommentarer på IDG. |
UDP trafik "hahaha" ?... Antar att du som expert hjälpte killen med infot om detta..
|
Citat:
|
Såg det med senare, tolkade det även som att han ville köra teamspek på webbhotell servrar. Fördel ha ett shell först och tillåtelse köra sådant och tror ingen vettig webbhotell skulle tillåta det på sina webbservrar.
|
Är det någon som fått IW hemskickad?
Jag är prenumerant men har inte fått någon tidning med testet än... |
Citat:
|
För den som har bråttom går det att köpa testet på www.idg.se i pdf-format.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson