![]() |
hur många % av kunderna struntar att betala sina fakturor?
|
Beror nog på vem man frågar
|
0,2 för oss
|
skulle tippa på 0,5-1% för oss.
|
Tyvärr rätt högt hos oss, avstår från att nämna någon siffra dock.
|
Citat:
om det är så få som inte betalar, varför då nyttja tex kreditors tjänst där dom suger en på pengar. 1 % som inte betalar det kan man bjuda på, lär bli billigare än "betal företagens" avgifter för min egen del 99sr*16kr=1584 kr plus det fasta dom snor mot att sumpa en vara för 100 kr |
Min erfarenhet är att inkassobolag och liknande är till mer besvär än nytta. Senaste numret av Du & Co (hämta det gratis på närmaste postcenter) har en intressant artikel om att ta betalt av sina kunder.
En snabb beräkning visar att cirka 22% av våra fakturor för senaste 30 dagarna inte är betalda inom 10 dagar efter förfallodatum. Medan siffran sjunker till cirka 4% som inte har betalt inom 30 dagar från förfallodatum. Beräkningen är inte antalet fakturor utan en uppskattning av belopp. Alltså av X kr som förföll till betalning har 22% av X kr fortfarande inte inkommit. |
Citat:
Vi har fixat kreditors tjänst för snart en månad sedan, senaste två veckorna arbetas det för fullt med implementeringen, kommer nog styra upp ett och annat. |
Det här är rätt komiskt, att folk bara kan med.
Jag hade en tomte som beställde utan ens en tanke på att betala för sig. Beloppet var på 350 kr, och jag valde efter 5 försök att få pengar att makulera det, då jag insåg att den killen inte har lust att betala helt enkelt. Efter bara nån månad försöker samma tomte igen, dock med en annan leveransadress. Då svarade jag bara: "Gå gärna nån annanstans och försök" Fick svar att han anmäler företaget till, citerar nu :) : "KONSLTANOMBUTSKTMANNEN" OCH "POLISEN KRIMINALDELEN FÖRBEDEGRI UTÖVER INTRNAT" Alla vi borde göra en svartlista och dela dessa uppgifter med varandra så dessa TOMTAR inte lyckas fullt ut så som de gör idag. |
Fakturerat belopp 2006-01-30 (30 dagar netto):
10 935 820 Ej betalt belopp från faktureringen 2006-01-30 (idag 2006-03-17): 8 075 340 Skrämmande att se |
Det finns ett bra sätt att få folk att betala, fungerar mycket bra enligt mig, men då krävs det att man har resurser att göra det eller inte för många kundfodringar.
Ringer man tidigt efter första påminnelsen och pratar med kunden så brukar det lösa sig rätt fort. Över 90% av dessa kunder betalar då någon dag efter samtalet. Kan va att det då känns lite mer personligt och inte bara ett papper med skuld på och otrevligt innehåll på. |
Citat:
|
nu var inte frågan hur man ska inkassera utebliven betalning
|
Hej
Intressant tråd. Några egna reflektioner Angående Kreditor. Vi hjälper företag att slippa ha problem med dåliga betalare. En hel del av våra kunder har väldigt höga kreditförluster andra har mindre. Det viktiga är dock att genom att koppla ihop en mängd e-handelsföretag så kan man just se vilka som är dåliga betalare överlag och på så sätt minska deras möjlighet att lura en massa småföretagare på pengar. En annan viktig fråga som jag tycker man ska ställa sig är vad ska man göra själv och vad ska man låta någon annan göra. Och den diskussionen slutar alltid med frågan: Vad är min egen tid värd? Om jag tycker att det är värt tiden att ringa eller skicka brev till dåliga betalare, utveckla system för det, ha kontakt med kronofogden osv, så ska man göra det. Jag är övertygad om att ngn som gör det själv kommer att utveckla så pass god näsa för just sina affärer och för just sina kunder att man kommer kunna hålla relativt låga egna kreditförluster. Men vad händer den dagen man blir lurad på 10 - 20 tusen en månad? Och vad ska man egentligen fokusera sin tid på? Att pricka av betalningar eller sälja och utveckla sin verksamhet? Det är helt och hållet en inställningsfråga. Vissa vill göra allt själva för att "det tar ändå inte så mycket tid" andra vill fokusera på det de själva tycker de är bra på. Ett vanligt antagande i kundreskontrabranschen är att om man håller vanliga faktureringsrutiner så skickar man 20-25 % till påminnelse och 7 - 8 % till inkasso. Men det är ju väldigt generellt. |
allt du skriver är sant, men om man har ett svinn på 1-2% och säljer en billigt tjänst/pprodukt så ser jag fortfarande inte vinst intresset att använda en faktureringstjänst. då är det bättre att svälja stoltheten och se sin 100 lapp försvinna i cybervärden.
Men är det högre belopp så hade jag varit den första att anlita kretidor eller dito företag. |
Jag kör med kreditkort och interrnetbank för privatpersoner (inga undantag) och tar således mkt små risker / förluster.
Faktura mot företag som jag har gjort affärer med tidigare. Jag har i princip inga förluster alls! /mia |
Citat:
I det fallet kan det istället vara bra att anlita ett kundreskontra företag som tex Kreditor och bara låta oss sköta själva hanteringen av fakturan men inte låta oss ta risken för att den blir obetald. Personligen tycker jag att det framförallt är i hanteringen man har mycket tid att spara. Riskhanteringen är mer intressant om man faktiskt haft en kostnad för en fysisk vara och därmed förknippade hanteringskostnader. Ledsen för långa svar, men det är ett ämne vi brinner för :-) |
Vi i djurbranschen har rätt stor andel kunder som ej betalar känns det som.
Jag använder kreditor och vi har ett stort antal varje månad som blir nekade att få kredit pga betalningsanmärkningar. Dessa låter vi då betala i förskott och så löser det sig. Personligen orkar jag inte jaga alla dessa som skulle fått faktura om vi ej haft kreditor. Jag är övertygade att vi skulle förlorat ca 10 000 kr / månad. Vet inte om det i just djurbranschen är vanligt med människor med mycket betalningsanmärkningar men jag tror det. När jag kikade första månaden så blev i alla fall jag häpen. ca 10-15% blir nekade hos oss pga betalningsanmärkningar, och har verkligen 10 % av svenska folket så dålig kreditvärdighet? Jag vet inte, men kanske någon annan vet? |
Citat:
|
Citat:
I kreditors (och motsvarandes) system får dessa två personer precis lika dålig kreditvärdighet: John Doe Betalningsanmärkningar: 2 st (betald skatteskuld eller p-avgift) Årsinkomst: 800 000 kr Jane Doe Betalningsanmärkningar: 7 st (diverse, samt några med skuldsaldo hos kfm) Årsinkomst: 102 000 kr I en riktig UC upplysning hade med största sannolikhet John Doe gått igenom medan Jane Doe räknas som risk. Men eftersom det är billigare att endast kontrollera betalningsanmärkningar får man ingen korrekt bedömning. Å andra sidan hade förmodligen säljföretagen fått betala mer / faktura. |
Ledsen nicce men nu sitter du på gammal info. Vi på Kreditor arbetar löpande med att förbättra kreditmallarna och det upplägget du talar om är inte längre aktuellt.
Idag tittar vi på inkomst också och väger in den informationen i bedömningen. Tex så finns det folk med betalningsanmärkningar som får handla via oss eftersom de klarar en del andra kriterier. Det hela är dock också en avvägningsfråga, samtidigt som vi önskar förfina kreditprocessen så att vi kan acceptera så många köp som möjligt så är det också viktigt att det är relativt lättfattligt för kunden, att det finns några enkla regler utifrån vilka kunden kan anta att man får kredit eller inte. I slutändan har dock våran devis varit att bli bäst på att acceptera så många köp som möjligt, det är vad jag långsiktigt tror kommer skilja agnarna från vetet i vår bransch. |
Å andra sidan kan god inkomst och betalningsanmärkningar betyda att personen skiter i att betala fakturor när han känner för det och är fortfarande en risk.
|
Citat:
"I gruppen "kreditaktiva" - cirka 4,5 miljoner personer enligt UC:s definition - har 7 procent av kvinnorna och 10 procent av männen en betalningsanmärkning." "Vanligt är också att den som fått en betalningsanmärkning snabbt drar på sig fler. Bland dem som har minst en anmärkning ligger snittet på 12 betalningsanmärkningar per person." Källa //Björn |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson