WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Vad bestämmer trafik för en nystartad site? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12769)

The Blackjacker 2006-03-05 15:38

Vad kan man räkna med rent generellt? Jag har för mig att jag läst att antalet sidor som siten har relaterar ganska bra till hur många besökare man kan räkna med att få per dag, då man är ny.

Hur lång tid tar det rent generellt att få folk från google?

Länkar och sådär spelar naturligtvis in men då man är ny har man oftast inget sånt. De sajter jag startat tidigare har ändå fått lite besökare, så vad är rimligt att räkna med som någon slags uppskattat antal?

ztream 2006-03-05 15:40

Räkna med 0 så blir allt annat positivt.

Det finns inga generella siffror.

Spindel 2006-03-05 15:51

Runt 150 unika per dag bör man kunna få utan att anstränga sig. Då gäller det dock att man har något vettigt innehåll på sin sida.

The Blackjacker 2006-03-05 16:10

Citat:

Originally posted by Spindel@Mar 5 2006, 16:51
Runt 150 unika per dag bör man kunna få utan att anstränga sig. Då gäller det dock att man har något vettigt innehåll på sin sida.
Ja naturligtvis hoppas man att ens innehåll är vettigt. Kan du säga nånting om vad som gäller för att komma upp i 150/dag? Jag menar har antalet sidor betydelse eller vad innebär "utan att anstränga sig"?

hubbert 2006-03-05 16:35

Vilket ämne rör det sig om?
Om det är en sajt för ett företag som sysslar att tillverka och sälja vattenreningsutrustningar för tung processindustri kan du knappast räkna med några 150 unika om dagen inte ens efter mycket lång tid. Detta även om den har många inlänkar och/eller är bra optimerad (under förutsättning att optimeringen och länkarna ger en korrekt bild av sidan).

Instämmer helt med ztream några generella siffror finns inte, utan det är bla beroende av: Hur många andra högre placerade sidor finns det, vilket intresse finns för det ämne som visas på sidan?
Du kan ha hur vettigt innehåll som helst men om ingen är intresserad av vattenreningsutrustning får du inga besök att tala om.

Tid att komma så bra till att få folk från Google, tja allt mellan någon dag till 8 månader.

Edit:korr

The Blackjacker 2006-03-05 17:30

Citat:

Originally posted by hubbert@Mar 5 2006, 17:35
Vilket ämne rör det sig om?
Om det är en sajt för ett företag som sysslar att tillverka och sälja vattenreningsutrustningar för tung processindustri kan du knappast räkna med några 150 unika om dagen inte ens efter mycket lång tid. Detta även om den har många inlänkar och/eller är bra optimerad (under förutsättning att optimeringen och länkarna ger en korrekt bild av sidan).

Instämmer helt med ztream några generella siffror finns inte, utan det är bla beroende av: Hur många andra högre placerade sidor finns det, vilket intresse finns för det ämne som visas på sidan?
Du kan ha hur vettigt innehåll som helst men om ingen är intresserad av vattenreningsutrustning får du inga besök att tala om.

Tid att komma så bra till att få folk från Google, tja allt mellan någon dag till 8 månader.

Edit:korr

Säg att sidan handlar om något av de polulärare sökorden..spel och dobbel, porr, dataspel eller något i den stilen.

vco-systems 2006-03-05 17:41

Beror helt och hållet på hur bra du är på att marknadföra sidan.
För populära sökord är det nog väldigt svårt att få besökare från sökmotorerna under den första tiden.

Om ingen vet om att sidan finns får man inga besökare ;)

hubbert 2006-03-05 18:04

Citat:

Säg att sidan handlar om något av de polulärare sökorden..spel och dobbel, porr, dataspel eller något i den stilen.

Ja, då lär du få ligga i för att få besökare. Då kan du utgå ifrån att optimeringen av själva sidan har en mycket marginell inverkan t.o.m obefintlig (den skall förstås göras men...) utan då är det som vco-system säger att det är marknadsföring som gäller.
Men du behöver också ge dina besökare en upplevelse på sajten som gör att de tipsar om din sida, lägger upp länkar etc. En till dussinsajt i något av de områdena du pratar om kommer ingen vilja besöka.

The Blackjacker 2006-03-05 18:56

Citat:

Originally posted by hubbert@Mar 5 2006, 19:04
Citat:

Ja, då lär du få ligga i för att få besökare. Då kan du utgå ifrån att optimeringen av själva sidan har en mycket marginell inverkan t.o.m obefintlig (den skall förstås göras men...) utan då är det som vco-system säger att det är marknadsföring som gäller.
Men du behöver också ge dina besökare en upplevelse på sajten som gör att de tipsar om din sida, lägger upp länkar etc. En till dussinsajt i något av de områdena du pratar om kommer ingen vilja besöka.

Man bör alltså inte ha jätteimpopulära sökord men inte heller jättepopulära heller. Vad är då enligt er enklast, vilka sökord är lättast för att listas tillräckligt bra för att få några besökare?

Nummer två. Har antalet sidor på din sajt någonting med det hela att göra?

hubbert 2006-03-05 19:46

Citat:

Man bör alltså inte ha jätteimpopulära sökord men inte heller jättepopulära heller. Vad är då enligt er enklast, vilka sökord är lättast för att listas tillräckligt bra för att få några besökare?
Nja så menade jag inte utan; exempelvis om du vill komma högt upp på ordet poker, där det finns ungefär 199 miljoner sidor, räcker det inte med att gör lite H1, title och description etc. utan det är det som vco-system skriver marknadsföring som gäller. Annars lär du komma högt upp först den dagen folk tröttnar på poker :P

Citat:

Nummer två. Har antalet sidor på din sajt någonting med det hela att göra?
Vad är att föredra - En intressant sida med vettigt innehåll eller fem halvtaskiga?

vco-systems 2006-03-05 20:35

Har du många sidor kan du täcka in fler sökord, och på så sätt få fler besökare från sökmotorerna.

The Blackjacker 2006-03-05 20:44

Rent spekulativt nu för att förstå hur det hela fungerar. Det är alltså lättare att få besökare via sökord som inte är lika populära för att listas högt på google.

Det här med antalet sidor som jag envisas med, har jag fått för mig att google kanske listar siter högre, eller att personer kan komma in till siten via någon av undersidorna om de också listas på nåt sätt. Är det någon skillnad på att göra många enskilda småsidor eller några stora med lika många undersidor, trafikmässigt sett om de är exakt lika?

ztream 2006-03-05 22:57

Det här är ingen fakta.

Ni tar inte hänsyn till sökmängder när ni pratar om populära sökord.

Tyvärr är allting så generaliserat att det aldrig kommer säga hur många besökare du får.

Antalet sökningar på ordet "xxxxxxxxxxxxx" kanske ligger på 1 miljon och konkurrsensen är extremt hög. Detta ger dig en ekvation med siffror du fortfarande inte kan räkna på.

Jämför du sedan detta med ordet "yyyyyyyyyy" så har det ungefär hälften av sökningar men istället en medelhård konkurrens. Hur många besökare får du då?

Här får ni en ekvation för att räkna ut besökare:

Domännamnspotential*Antal sökningar/dag*konkurrens mätt i variabeln Fluxus Huxus*antal inlänkar med rätt anchor/antal inlänkar för att hamna i sandbox

Empiriska studier:

En sida med bara en inlänk från sunet blir spindlad inom 48h och djupindexerad inom 7 dagar (oftast för mig). Detta ger mellan 0 och 1000 besökare om dagen (för mig).

The Blackjacker 2006-03-06 00:06

Citat:

Originally posted by ztream@Mar 5 2006, 23:57
Det här är ingen fakta.

Ni tar inte hänsyn till sökmängder när ni pratar om populära sökord.

Tyvärr är allting så generaliserat att det aldrig kommer säga hur många besökare du får.

Antalet sökningar på ordet "xxxxxxxxxxxxx" kanske ligger på 1 miljon och konkurrsensen är extremt hög. Detta ger dig en ekvation med siffror du fortfarande inte kan räkna på.

Jämför du sedan detta med ordet "yyyyyyyyyy" så har det ungefär hälften av sökningar men istället en medelhård konkurrens. Hur många besökare får du då?

Här får ni en ekvation för att räkna ut besökare:

Domännamnspotential*Antal sökningar/dag*konkurrens mätt i variabeln Fluxus Huxus*antal inlänkar med rätt anchor/antal inlänkar för att hamna i sandbox

Empiriska studier:

En sida med bara en inlänk från sunet blir spindlad inom 48h och djupindexerad inom 7 dagar (oftast för mig). Detta ger mellan 0 och 1000 besökare om dagen (för mig).

Ursäkta att jag är nybörjare men Sunet, vad är det för nåt?

I övrigt så måste man väl veta nånting om vad som är populärt och genererar besökare annars skulle väl inte sökmotorsoptimering, doorwaypages osv finnas överhuvudtaget.

ztream 2006-03-06 00:21

katalogen.sunet.se

Klart man vet nånting, men du ber om siffror som inte går att producera. Bara gissa fram och då är det enklare om du bara testar själv direkt så vet du precis vad det ger i besökarantal så kan du rapportera tillbaka det här sen.

The Blackjacker 2006-03-06 14:11

Citat:

Originally posted by ztream@Mar 6 2006, 01:21
katalogen.sunet.se

Klart man vet nånting, men du ber om siffror som inte går att producera. Bara gissa fram och då är det enklare om du bara testar själv direkt så vet du precis vad det ger i besökarantal så kan du rapportera tillbaka det här sen.

Jo men jag antog att merparten här har startat ett antal sajter så jag tänkte bara kolla lite om vad som gäller. Dels det här med antal sidor på en sajt, som jag har för mig ha läst här på wn. De sajter jag startat har i allafall fått något 10 tal besökare per dag, förutsatt att det inte är bottar ( finns det nåt sätt att se så det är riktiga besökare för övrigt?).

1. Alltså vet man om det är någon större skillnad i besöksantal i att skapa en sajt med 5 undermenyer eller 5 separata sajter indentiska med undermenyerna. Jag menar säg att du får ett tiotal besökare på varje sajt då är du totalt uppe i 50. Den andra kanske fortfarande bara drar 10 om undermenysantalet inte spelar någon roll. Listar då google även sidor som ligger under huvudsidan, för då borde det inte spela nån roll.

2. Vad kan ni säga mer empiriskt då? Det finns naturligtvis fler webkataloger som sunet, vilka har då empiriskt visat att ni fått många besökare, alltså vilka tycker ni är bäst att lägga upp sig på?

ztream 2006-03-06 15:28

Sunet, Dmoz, Lankarkiv är det som ger något för generella grejor tycker jag.

Sen finns det massa annat om det gäller butiker

andla 2006-03-08 15:22

Kan behöva lite redigeringar :)

efterfrågan =(keyword sökning)overture;
konkurrens=(sponsrade länkar)google;
minspons=konkurrens.Minst2Konkurrenter

if(konkurrens== låg && konkurrens>=minspons && efterfrågan == hög)
{
GoForIt();
}
else
{
DoHardWork();
}

ztream 2006-03-08 15:24

Bra algoritm där Andla.

Något många borde ta till sig :)

Anders Larsson 2006-03-09 21:59

Handlar det bara om grundfrågan "hur mycket trafik får en nystartad sajt" är väl svaret att det hänger på budget och om man bryr sig om vilken trafik det är.

Jag menar, med rätt budget kan du tapetsera hela Aftonbladet eller Lunarstorm eller vad som nu passar din målgrupp coh få betydligt mer än 150 besök. Eller köra slasktrafik från asien.

The Blackjacker 2006-03-09 22:31

Nja förutsättningen är att du inte slösar en massa pengar på marknadsföring utan startar bara startar en sajt och använder de medel som är gratis, eller ger väldigt mycket för pengarna du lägger ner på det.

Robert 2006-03-09 22:41

Citat:

Originally posted by andla@Mar 8 2006, 16:22
Kan behöva lite redigeringar :)

efterfrågan =(keyword sökning)overture;
konkurrens=(sponsrade länkar)google;
minspons=konkurrens.Minst2Konkurrenter

{
GoForIt();
}
else
{
DoHardWork();
}

Jag skriver till din formel lite:

Kod:

if not isStupid {
 {
  GoForIt();
 }
 else
 {
  DoHardWork();
 }
} else {
  GoForIt();
}

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson