![]() |
Enkelt uttryckt, en kund vägrar betalar för utfört arbete och slingrar sig, lovar betalning via internetbank samma dag, sedan blev han sjuk så han hann inte, eller kunde inte men lovar göra det nästa dag.
Inget klagomål på det arbete jag gjort. Formella påminnelser utskickade så den biten är klar. Funderar på att dra det direkt till kronofogden nu på onsdag. Men hur är det med att göra något med hemsidan? Dvs stänga ned den (återställa till den gamla versionen) släcka ned två andra domännamn som jag gjort åt honom samt fimpa epostkontona som hör till sidan? Beloppet är mindre än 7.000:- fast jag kan (som en del kanske vet) gå i taket för betydligt mindre belopp om jag känner mig lurad/bedragen av någon. (Den sista veckan har inte varit bra) |
Du kan endast återta materialet om du i avtalet angett ägandeförbehåll, dvs att allt material tillhör dig tills full likvid erlagts. Om detta ej gjorts har du inga juridiska rättigheter att göra ingrepp i levererat material, detta tillhör kunden. Det som återstår är kronofogden och hopp om betalning den vägen.
Detta inlägg gör inga anspråk på att vara fullständigt juridiskt korrekt, för en helt korrekt bild hänvisas till praktiserande jurist. |
Citat:
Vilket jag naturligtvis har glömt att ange på fakturorna (räcker som avtal). Suck det borde jag efter mina år i försäljningsbranschen ha tänkt på, men men, de villkoren har alltid varit förtryckta på fakturaseten tidigare. Har bara råkat ut för det här en gång tidigare och då åkte jag ut och hämtade pengarna ur deras kassalåda* (var en butik). (*jag ringde strax före och sa att jag kommer, skall jag kanske lägga till) |
He, he... ja, man kan bli sur för sådana saker. Men rätt är att du kan inte släcka ner deras grejer, då har de hållhake gentemot dig. Du kan ju hota om att göra det, de kanske inte har kollen. Jag föreslår att du ber om en delbetalning, kontant eller via överföring. Undvik fogden, det tar tid och er relation kan bli jobbig som 17.
Jag fick nys om att en kund en gång var på väg i kk så jag började ringa. Alltid trevlig, men jag bad om att få delbetalningar, och fick en del då och då. Fick ut 20 av 25000 innan de släckte ner. Men, han sa att om jag inte legat på personligen och ringt och ringt så hade jag inte fått några pengar. Så, ring eller åk dit. Var bussig men ligg på som en igel. Då öppnas snart plånboken. |
Citat:
Jag klagar alltid på fakturaavgifter. Det kan kanske anses småaktigt, men dels är det en principsak, dels så blir det pengar när det är många fakturor. Har jag snackat pris med någon och jag har fått veta att det ska kosta t.ex. 5.000 kr, då ska jag inte få en faktura på 5.050 kr. |
Citat:
|
Citat:
Ok de 8 dagarnas invändning bör nog då också anges på fakturan. Men värt att notera, fakturan skickas ju ut efter att ett avtal träffats (muntligt eller skriftligt). Edit: Citat:
Citat:
|
Citat:
Det torde vara tveksamt om någon åtta-dagars-frist får speciellt stora konsekvenser. Betalning ska ju endast erläggas med vad som är avtalat (se 47 § köplagen). Vad som sagts tidigare angående äganderättsförbehåll stämmer; ett sådant kan åtminstone inte få sakrättslig verkan om det endast finns på fakturan som skickas efter leverans. Om äganderättsförbehållet muntligen eller skriftligen överenskommits före köpet så gäller självklart det. Citat:
|
Citat:
Citat:
Har tidigare i andra arbeten varit med om att återta varor med hänvisning till detta. |
Citat:
Citat:
|
Skall läsa på det här lite mera imorgon, det var över 12 år sedan det var aktuellt och då inte speciellt frekvent heller. För just den här affären har det ingen betydelse eftersom det inte fanns någon text om det på fakturan. Har iof inte haft några större problem med kunder som inte betalar men det skadar inte att vara på den säkra sidan för framtiden.
Du kan säkert ha rätt Per. Edit: korr |
Köplagen
51 § Citat:
|
Citat:
Att hålla inne varan är ett uttryck för säljarens detentionsrätt (han eller hon behöver inte överlämna varan förrän köparen har betalt om inte kredit överenskommits). |
Har ni på något sätt i avtal sagt någonting om att arbetet är avslutat, eller kan du på det sättet fördröja arbetet tills kunden betalar (förtäckt avstängning av sida)?
|
Citat:
Enligt senaste beskedet (idag) så skulle pengarna sättas in idag, så får se imorgon. Fast frågan har ju en viss allmängiltighet. Men det är bara att sätta dit ägarrättsförbehåll på fakturorna i fortsättningen. För jag tolkar nämligen det Per skriver som att det är ok att stänga/återställa sidan om det finns ett ägarrättsförbehåll på fakturan. Ok skall kanske vara ett avtal dessutom men något lite hörn kan man runda. Har inte haft tid att kolla upp det där med nedstängning ordentligt idag. Upptäcker att den senaste tidens utveckling gör att jag måste uppdatera min signatursida, ligger 3 månader efter där. :P Suck och ADsense avstängt :angry: just nu när det börjar röra på sig ;) |
Citat:
Du ska inte hetsa upp dig för något sånt över huvud taget. Se till att skriva ordentliga avtal INNAN du inleder ett uppdrag. Exempelvis rekommenderar jag att använda SITOs (www.itforetagen.se) avtal för "internet-projekt" eller som minimum "IT-Tjänster" då står det angivet vad som gäller i sådana här fall. Om jag nu inte minns helt fel så är det ett äganderättsförbehåll. Skaffa ett smakprov av alla deras avtal, det kostar drygt 300 spänn men du tjänat igen det på mindre än en timmes förlorad betalning. Akta dig för att åka ut och hämta pengarna ur kundens kassalåda, det är faktiskt frågan om rån (alternativt grov stöld)! Du måste följa de juridiska turerna till punkt och pricka annars kan du själv få skaka galler.... |
Citat:
Man kan inte skriva en offert på fakturan. en faktura är ett juridiskt dokument som specificerar vad man levererat (undantag acconto resp kreditfaktura) och vad man vill ha betalt för enligt tidigare upprättat avtal. En faktura är ingen frivillig betalning, endera betalar man eller bestrider. En offert är man inte alls bunden att acceptera, det är mao ord två helt skilda rättsförhållanden. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:43. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson