WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Unga entreprenörer satsar på internet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12505)

koala 2006-02-20 08:34

Citat:

Nyföretagandet med webben som affärsidé har tagit ordentligt fart i Sverige igen, konstaterar tidningen Internetworld och listar Sveriges 25 hetaste nätentreprenörer. Allra hetast är KTH:aren Gustav Söderström och hans Kenet Works.
Sveriges 25 hetaste internetentreprenörer listas.

Ny Teknik


Någon från WN representerad? ;)

EDIT: Originalkällan (Internetworld)

jonny 2006-02-20 09:34

Nja, Sam är aktiv här då och då.

Men jag blev riktigt besviken på att det inte fanns speciellt mycket som kändes nytt av det som presenterades där.

Decibel 2006-02-20 10:23

Jag vet inte ja, tycker hela dendär listan är mer eller mindre skrattretande, nog finns det väl andra personer med mer eld i baken än de som där presenterats.

Jonas 2006-02-20 12:58

Citat:

Originally posted by Decibel@Feb 20 2006, 11:23
Jag vet inte ja, tycker hela dendär listan är mer eller mindre skrattretande, nog finns det väl andra personer med mer eld i baken än de som där presenterats.
Precis, vet folk som har bättre och mer tekniskt avancerad plattform än produkten Kenet Works kan leverera.

Listan känns lite som enbart företag som betalar IDG hamnar med där.

danielblixt 2006-02-20 16:48

Tyvärr är det ju så i företagslivet att de bästa lösningarna inte alltid är de mest "hetaste". Allt handlar om pengar.

elofsson 2006-02-20 17:23

Kreditor var med i listan vilka brukar synas här på forumet ibland. Personligen tycker jag de är väl värda sin plats där.

danielblixt 2006-02-20 17:30

Ja jag tycker att alla företagen är värda sin plats där. De är ju faktiskt framgångsrika med sina lösningar och det var väl det IDG's artikel handlade om.

monkan 2006-02-20 19:09

Nja.. jag borde ha varit med ;-)

Johan H 2006-02-21 02:06

Citat:

Originally posted by monkan@Feb 20 2006, 20:09
Nja.. jag borde ha varit med ;-)
Problemet med ditt koncept som jag ser det är all fusk som existerar.
Jag har spelat dataspel på nätet i mååååååååååååååååånga år och
inte hittat 1 spel utan fusk.

Speciellt i de stora spelen som CS m.fl. förekommer ju fusk hela tiden.
Då man inte kan garantera fuskfri spelande så kommer det bli jätteproblem.

monkan 2006-02-21 07:30

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Citat:

Ursprungligen postat av monkan
Nja.. jag borde ha varit med ;-)

Problemet med ditt koncept som jag ser det är all fusk som existerar.
Jag har spelat dataspel på nätet i mååååååååååååååååånga år och
inte hittat 1 spel utan fusk.

Speciellt i de stora spelen som CS m.fl. förekommer ju fusk hela tiden.
Då man inte kan garantera fuskfri spelande så kommer det bli jätteproblem.

Ja - det finns mycket fusk i spelandet. Vår målgrupp är spelare som spelar mot spelare de litar på (kompisar) och på servrar som är säkra. MonkeyPal.com växer ifrån alla de kompiskluster som finns och i takt med att det blir fler och fler säkra spel/ och spelservrar.

Tobias Turesson 2006-02-21 16:35

Har kommit fram till att Internetworld suger totalt, fattar egentligen inte varför jag löper tidningen.

Johan H 2006-02-21 18:42

Citat:

Originally posted by Tobias Turesson@Feb 21 2006, 17:35
Har kommit fram till att Internetworld suger totalt, fattar egentligen inte varför jag löper tidningen.
Oldnews.nu

Reklam reklam reklam, annonsera och du blir IDG´s lilla snutteputte, titta på Loopia.
Sen en massa artiklar som ingen jäkel bryr sig om!

JonathanS 2006-02-21 19:23

Citat:

Originally posted by Johan H@Feb 21 2006, 19:42

Reklam reklam reklam, annonsera och du blir IDG´s lilla snutteputte, titta på Loopia.
Sen en massa artiklar som ingen jäkel bryr sig om


Jasså? Loopia har inte annonserat hos IDG på över ett års tid nu. Det handlar inte om att man ska annonsera eller känna någon på redaktionen för att få med artiklar i IDG's tidningar, det handlar om att kunna lyfta fram ett nyhetsvärde i det man vill förmedla.

patrikweb 2006-02-21 19:51

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Reklam reklam reklam, annonsera och du blir IDG´s lilla snutteputte, titta på Loopia.
Sen en massa artiklar som ingen jäkel bryr sig om

Jasså? Loopia har inte annonserat hos IDG på över ett års tid nu. Det handlar inte om att man ska annonsera eller känna någon på redaktionen för att få med artiklar i IDGs tidningar, det handlar om att kunna lyfta fram ett nyhetsvärde i det man vill förmedla.

Nyhets värde hos IDG verkar inte finnas i många fall, kan inte förstå nyhetsvärde företag X sänker priset på domänen på någon krona som exempel.

IDG tidningar/nätverk är inte precis opartiska, visst många av dom företagen dom listar förtjänar säkert platsen men finns säkert många fler eller möjligen bättre. Deras artikel/lista är ju endast företag dom har hittat och deras åsikt.

Frågar man annat företat eller så blir det antagligen 25 andra personer dom tycker.

JonathanS 2006-02-21 20:28

Citat:

Originally posted by patrikweb@Feb 21 2006, 20:51

Nyhets värde hos IDG verkar inte finnas i många fall, kan inte förstå nyhetsvärde företag X sänker priset på domänen på någon krona som exempel.
IDG tidningar/nätverk är inte precis opartiska, visst många av dom företagen dom listar förtjänar säkert platsen men finns säkert många fler eller möjligen bättre. Deras artikel/lista är ju endast företag dom har hittat och deras åsikt.
Frågar man annat företat eller så blir det antagligen 25 andra personer dom tycker.

Att lyfta fram "företag X sänker priset på domännamn" som exempel på IDG-artikel utan nyhetsvärde är en klassiker. Det må förvisso inte finnas mycket till nyhetsvärde i detta nuförtiden, men när vi ursprungligen gjorde detta så var det en högaktuell fråga som i slutändan även gav ett generellt lägre pris på .se-domänen. Det är någonting som väldigt få nyheter, vare sig de har ett nyhetsvärde eller inte, lyckas med.

IDG/IW efterfrågade tidigare förslag från sina hemsidebesökare på "heta" entreprenörer så deras lista baseras definitivt inte enbart på deras egna åsikter.

Johan H 2006-02-21 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Reklam reklam reklam, annonsera och du blir IDG´s lilla snutteputte, titta på Loopia.
Sen en massa artiklar som ingen jäkel bryr sig om


Jasså? Loopia har inte annonserat hos IDG på över ett års tid nu. Det handlar inte om att man ska annonsera eller känna någon på redaktionen för att få med artiklar i IDG's tidningar, det handlar om att kunna lyfta fram ett nyhetsvärde i det man vill förmedla.

Nej, det förstår jag.
Eftersom ni redan försörjt IDG med 10 årslöner framöver.
Nu publiceras era "nyheter" utan att ni behöver betala för det.

Jag skulle inte klassa er VD som en av de främsta inom IT,
långt ifrån. Jag skulle däremot klassa han som en av de bästa
på marknadsföring i Sverige.

Vem vill inte ha en Sami (var det så han heter?) i sitt bolag.
Lägger ner X kronor och får X*10 tillbaks på investeringen.
Dejtar han någon på IDG eller? :-)

koala 2006-02-21 20:45

Jag har kommit fram till att människor inte är intresserade av att höra om andras framgångar. Det enda man i så fall är intresserad av är att påpeka varför de inte förtjänar sina framgångar, eller hur de kunde blivit ännu framgångsrikare.

Kom ihåg att om du vill bli populär ska du inte berätta om hur framgångsrik du är, utan hellre om några av dina största och mest pinsamma misstag. Alla kommer att tycka att du är en underbar människa.

danielblixt 2006-02-21 20:56

Det är väl den svenska avundsjukan det här handlar om?

JonathanS 2006-02-21 20:57

Ah, du bjuder på kvalitativ och riktigt rolig kvällsläsning. Det känns som alla klyschor staplas upp i hög här :)

För det första, vi har ingen som helst relation till IDG mer än att vi tidigare annonserade i några av deras tidningar (det kanske blev någon hemsidebanner likaså). Dito kan väl iofs sägas om större delen av alla webbhotell i Sverige. IDG är inte de enda som skrivit om oss, vi har varit med i allt från Dagens Nyheter och Metro till VLT och Västerås Tidning.

För det andra, med de priser vi förhandlade till oss på våra annonser så grät IDG blod snarare än att de lättade på champagnekorkarna. Om någon har sponsrat IDG med annonspengar så är det väl sköldpaddan.

I övrigt kan jag delvis hålla med dig. Sam är en ytterst skicklig marknadsförare men han är faktiskt även en väldigt driven och duktig entreprenör. Det är en sann glädje att ha känt och arbetat med honom i över 6 års tid nu, både med Loopia och andra företag. Hans entreprenörsegenskaper är dock vassare än vad media lyckats förstå än, Loopia är bara toppen på ett isberg. Opartisk som jag är så hade jag lätt placerat honom bland de 5 främsta på denna lista ;)

Edit: det skrivs på bra i denna tråd, mitt svar var givetvis riktat till Johan H.

Johan H 2006-02-21 22:54

Citat:

Originally posted by JonathanS@Feb 21 2006, 21:57
Ah, du bjuder på kvalitativ och riktigt rolig kvällsläsning. Det känns som alla klyschor staplas upp i hög här :)

För det första, vi har ingen som helst relation till IDG mer än att vi tidigare annonserade i några av deras tidningar (det kanske blev någon hemsidebanner likaså). Dito kan väl iofs sägas om större delen av alla webbhotell i Sverige. IDG är inte de enda som skrivit om oss, vi har varit med i allt från Dagens Nyheter och Metro till VLT och Västerås Tidning.

För det andra, med de priser vi förhandlade till oss på våra annonser så grät IDG blod snarare än att de lättade på champagnekorkarna. Om någon har sponsrat IDG med annonspengar så är det väl sköldpaddan.

I övrigt kan jag delvis hålla med dig. Sam är en ytterst skicklig marknadsförare men han är faktiskt även en väldigt driven och duktig entreprenör. Det är en sann glädje att ha känt och arbetat med honom i över 6 års tid nu, både med Loopia och andra företag. Hans entreprenörsegenskaper är dock vassare än vad media lyckats förstå än, Loopia är bara toppen på ett isberg. Opartisk som jag är så hade jag lätt placerat honom bland de 5 främsta på denna lista ;)

Edit: det skrivs på bra i denna tråd, mitt svar var givetvis riktat till Johan H.

Hehe, missförstå mig inte. Han har gjort ett bra jobb. Men ett webbhotell är inte
så revolutionerande. Om nu han ligger på 20e plats var det va, vart ligger då
killarna/killen bakom blocket? Vart ligger Pricerunner killarna? Vart ligger TD killarna?
m.fl.

Och vad jag menar är precis som en förgående talare snackar om, vem bryr sig
om en nyhet att Loopia har nu prissänkt .SE domäner med en krona hit och dit.
Visst, det är bra att få veta, men knappast en nyhet (jag reggar mina domäner via Loopia, eller gjort iaf).
Inte en nyhet som ska ligga på förstasidan på en sajt som IDG, men det säger ju mer om IDG än Loopia.

Det jag tycker Sami har gjort bra i om något, är att ha kontor i ett land där programmerare är billiga.
Det är många som vet att det är klokt men få som orkar genomföra det.
Det är väl det unika Loopia gjort?

webbteknik 2006-02-22 18:41

Märkligt att när nått sånt här kommer i utlandet så gratulerar folk det som lyckats så bra. Använder dem som inspiration och till att hitta idéer. Vist kanske man diskuterar att en del andra borde ha fått plats på listan men man lägger inte tid på att diskutera varför folk inte skulle vara med där.

Jag skulle vilja säga grattis till alla som kom med! När är garanterat inte Sveriges hetaste Internetentreprenörer men ni är helt klart BLAND de hetaste och ni har lyckats mycket bra och troligtvis säkrat er ekonomiska framtid för både er och era barn.

Personligen skulle jag tro att Sveriges hetaste unga Internetentreprenörer är sådana som väldigt få har hört talas om, tex sådana som drar in mångmiljonbelopp på tex AdSense och annan reklam på webben.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson