WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Problem med A c m e (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12459)

robertsson 2006-02-17 14:03

Är det någon här som är kund hos Acme och som har haft problem med företaget senaste tiden? Jag har hört att det finns företag som inte får ut pengar för sina fakturor längre. Någon som hört något?

magz 2006-02-17 15:12

Hej Robertsson,

Martin här från Acme, undrar om du kan specifiera för mig vad detta gäller, vilken kund som är berörd?
Jag löser detta omgående med vår fakturahandläggning, men behöver veta mer som sagt.
Finns tillgänglig på direktnr: 018-183185



Mvh

Martin

Sneaky 2006-02-17 16:04

En kund till mig använder acme. Vad jag har hört av honom fungerar det strålande.
Jag byggde en e-butik i osCommerce och det tog över 3 månader innan acme lyckats få det att fungera.

De var tvungna att extraanställa för att få till det. Men nu som sagt fungerar det bra och de fifflar inte med något vad jag hört.

Sanisa 2006-02-20 08:34

Hej,

Martin (från acme) du kanske kan hjälpa/svara oss.
Vi har försökt maila Sverker hos er och ringt, även ringt till Pirgit hos er men vi får inga svar på varken telefon eller mail.
Nu har vi skickat till er "info" mail också och hoppas att någon svara på det.
Vi kan nämligen inte logga in på er sida och behöver komma åt våra fakturor där.


Mvh Jonas
Sanisa HB

robertsson 2006-02-20 09:01

Citat:

Originally posted by magz@Feb 17 2006, 16:12
Hej Robertsson,
Martin här från Acme, undrar om du kan specifiera för mig vad detta gäller, vilken kund som är berörd?
Jag löser detta omgående med vår fakturahandläggning, men behöver veta mer som sagt.
Finns tillgänglig på direktnr: 018-183185

Nu känner jag till 3 kunder som inte kan komma i kontakt med er, vad är det som händer. Varför svarar ni inte på mail och telefon?

jonny 2006-02-20 09:20

Hög personalomsättning hade de redan när jag anlitade dem. De personer ni försöker få tag på kanske har slutat?

Hjalmar 2006-02-20 14:16

Något nytt? Skulle just installera acme :(

Sanisa 2006-02-20 15:13

Jag har fått svar ifrån Sverker på Acme och nu blivit hjälpt med vår inloggning, så den biten är nu löst.

Mvh Jonas

Lindahl 2006-02-20 16:52

Jag har precis installerat ACME, och tycker att jag får ganska så snabba svar från Sverker. Nån arbetsdag eller så, det tycker jag är acceptabelt.

robertsson 2006-02-20 16:55

Vad jag hört så ska det inte vara några problem att komma i kontakt med sin kontaktperson, men det har varit stopp att få ut några pengar för fakturor och kontaktpersonen kan inte hjälpa till, ingen mer som känner till det? Vore interessant om alla som anlitar Acme har fått ut sina senaste fakturor i tid.

JohanH 2006-02-20 19:48

jag har använt ACME en längre tid och det har alltid funkat bra och jag får mina utbetalningar i tid.

magz 2006-02-22 00:25

Hej igen,

Alla våra kunder får ut sina pengar i tid, skulle det vara en fördröjning av utbetalning så vet kunden i fråga varför. Tjänsten PayControl finns ju både med belåning samt fakturaköp. Vid belåning sätts en kreditgräns på kunden, skulle det vara så att företaget spräcker kreditgränsen så betalas inga mer pengar ut innan kundens kund betalt in så man hamnar under sin kreditgräns. Om det har skett så tror jag att de har en dialog med sin handläggare samt med våran kreditchef för att lösa situationen. Tyvärr så vet jag inte vilken kund det gäller så jag kan inte göra så mycket mer än besvara hur det ligger till hos Acme.


Hög personalomsättning hade de redan när jag anlitade dem. De personer ni försöker få tag på kanske har slutat?
>>>>>>>>>>>>>
Personalomsättningen på säljkontoren är ganska stor, relativt vanligt eller??
Många som inte håller måttet eller när dom får tag i ett annat arbete så går det vidare.
Dock på huvudkontoret (administration, handläggning & tekniker) så har det slutat 2 personer som har med handläggnigen att göra på 2,5 år. Mycket för ett företag som har ca 40 personer anställda som bara sysslar med handläggning, it och annan administration ???

Tycker det är lite fel att bara kasta ur sig saker man inte vet så mycket om.


Ha en trevlig dag.


//Martin

nicce 2006-02-22 12:03

Att bli ett kreditmarknadsbolag är inte hur lätt som helst. Det krävs väldigt mycket av både styrelsen och de anställda. Att acme ej skulle betala ut i tid låter högst osannolikt då det står under tillsyn av fi. Jag har varit i branchen länge och tror benhårt på det magz säger.

Vidara har jag hört både positiva som negativa saker om acme, men jag tror inte att man behöver vara rädd för att anlita dem, tvärt om!

plan3 2006-03-15 13:38

Jag tycker det verkar skumt att ett företag använder Webmasternetwork som en kontaktsida för sina kunder, vore det inte bättre att svara i telefon. Kanske vore dags att ifrågasätta denna tråd? Jag tycker inte det låter speciellt objektivt!

Citat:

Originally posted by nicce@Feb 22 2006, 13:03

Vidara har jag hört både positiva som negativa saker om acme, men jag tror inte att man behöver vara rädd för att anlita dem, tvärt om


Till Nicce:
Om du hört både negativa och positiva saker om dem, hur kan du då rekommendera oss läsare att anlita dem genom att skriva detta inlägg? Ännu en anledning att ifrågasätta objektiviteten.

nicce 2006-03-15 19:12

Citat:

Originally posted by plan3@Mar 15 2006, 14:38
Jag tycker det verkar skumt att ett företag använder Webmasternetwork som en kontaktsida...

...hur kan du då rekommendera oss läsare att anlita dem genom att skriva detta inlägg?

Jag håller med dig.


Jag kan inte rekommendera dem. Däremot tror jag inte att man behöver vara rädd för att anlita dem.

Anledningen till detta är just som jag skrev att stå under tillsyn av finansinspektionen är extremt krävande och man har inte råd att göra fel.

magz 2006-03-16 08:32

Hejsan,

Jag finns alltid tillgänglig kl: 08:00-17:00 på 018-183185 (mitt direktnr).
Annars kan ni nå mig 24/7 på 0734-481015.
Om du inte når den du egentligen söker, så ring mig!!

Ha en bra dag, tjejer och killar.


Med Vänlig Hälsning.

Martin Kenving, Acme Associates

Lindahl 2006-03-23 17:56

Martin, nu verkar det vara svårt att få kontakt mer er igen. Ni svarar inte på mail, växeln går inte nå alls på vanliga numret, ringer man på ditt direktnummer så kommer man dock till växeln, men den som svarar vet inget och kan inte hjälpa till.. Hon lovade att någon skulle ringa tillbaka, vilket inte har skett. Vi har kunder som inte får sina varor bara för att vi inte kommer i kontakt mer er. Däremot drabbas vi inte ekonomiskt eftersom ni har satt in 33000 för mycket på vårt konto...

Kihlbom 2006-03-23 18:42

Citat:

Originally posted by Lindahl@Mar 23 2006, 18:56
Däremot drabbas vi inte ekonomiskt eftersom ni har satt in 33000 för mycket på vårt konto...
Den gillar jag ;)

patrikweb 2006-03-23 18:55

Behåll dom pengarna som ersättning för alla problem eller något :P

robertsson 2006-03-23 19:18

Citat:

Originally posted by nicce@Feb 22 2006, 13:03
Att bli ett kreditmarknadsbolag är inte hur lätt som helst. Det krävs väldigt mycket av både styrelsen och de anställda. Att acme ej skulle betala ut i tid låter högst osannolikt då det står under tillsyn av fi. Jag har varit i branchen länge och tror benhårt på det magz säger.
Tillräckligt länge för att inte ha koll på grundläggande fakta.

Acme är INTE ett kreditmarknadsbolag. Vem som helst kan bedriva samma verksamhet som Acme bedriver. Allt som behövs är en anmälan till FI, men inga tillstånd behövs och Acme har INTE heller några tillstånd. Sök själv på Acme eller 556295-8883 på länken nedanför.

http://www.fi.se/Templates/InstitutStartPa...ge____2406.aspx

Däremot har jag hört att Acme lämnat in en ansökan om att bli kreditmarknadsbolag till finansinspektionen

nicce 2006-03-24 10:19

Absolut min miss!

Jag tog förgivet att ACME va ett kreditmarknadsbolag efter att deras säljare gång på gång nämnt detta.

Jag backar och ber om ursäkt.

robertsson 2006-03-25 11:12

Att ett företag påstår sig vara kreditmarknadsbolag utan att vara det får ytterligare varningsklockor att ringa. Upp med korten på bordet magz. Varför svarar ni inte på mail och telefon?

Både du (magz) och jag vet att det finns kunder som inte fått ut sina pengar. Istället för att ringa mig på min privata telefon och ställa frågor kanske du skulle berätta öppet vad som händer med Acme?

JohanH 2006-03-25 11:47

Jag har svårt att tro att dom medvetet håller inne med pengar. Tror snarare att det beror knas i deras system som dom håller på att uppgradera vad jag har förstått. Vi hade det superstruligt med personnummer som inte gick igenom för ca två veckor sedan - fick ingen vettig lösning från dom så vi bytte till Kreditor och försäljingen ökade ordentligt. Det är stor skillnad på kreditor och paycontrol till kreditors fördel men det kanske passar bättre i någon annan tråd.

Mats 2006-03-25 19:10

Jag har alltid varit mycket positiv till ACME och aldrig haft några problem att få tag på dom, inte heller med utbetalningar.

Däremot blev jag lite konfunderad förra veckan när jag två dagar i rad fick brev från Kronofogden och det berodde på att ACME inte hade betalt in avgiften om 2 x 500kr på två krav dom drev åt mig, summan av dessa brev är att om inte pengarna betalas in av ACME så kan jag riskera att dom kommer hem till mig för utmätning till ett värde av 2 x 1000kr. Detta eftersom det är Lastbryggan AB som står som sökande på personerna i fråga.

Självklart ringde jag KF direkt och undrade vad i he...vete detta var, det var då jag fick förklarat för mig att det låg till som jag skrev ovan. Ringde ACME direkt och påtalade detta och dom ville då att jag skulle faxa dessa två krav till dom för att "dom skulle kolla upp det". Kvinnan jag pratade med på KF lovade mig att ringa mig om inte pengarna kom in så att jag får lösa det i så fall, för jag vill ju inte ha en betalningsanmärkning för att ACME inte betalar in sina avgifter.

Kan tillägga att hon fortfarande inte ringt och dom 7 dagarna som kravet löpte över har nu gått. Vet inte vad det beror på från ACME's sida men det känns inte så kul.

// Mats

guilkoo 2006-03-27 11:20

Verkar som tom Acme tröttnat på Paycontrol. Har en polare som känner företaget FöretagsFinans och de har tydligen blivit uppköpta av Acme för några månader sedan. Nu startar de Pay24 som är kusligt likt Paycontrol. Kanske att Paycontrols varumärke inte orkar med kritiken på webmasternetwork?

Mats 2006-03-29 10:07

Citat:

Kan tillägga att hon fortfarande inte ringt och dom 7 dagarna som kravet löpte över har nu gått. Vet inte vad det beror på från ACME's sida men det känns inte så kul.
Fick meddelande från KF i måndags att det nu var betalt.
// Mats

ffab 2006-04-05 15:36

Hej jag vill dementera det "guilkoo" säger. Jag heter Niklas Digrintakis och är Vd för FöretagsFinans AB. Att Acme Associates har köpt upp oss och att Pay24 skall ersätta Paycontroll stämmer inte.

FöretagsFinans AB har utvecklat i ett halvår produkten Pay24. Pay24 är alternativet för kreditor och paycontroll. Vi har ett annat tänk när det gäller användargränssnittet och tekniken. Dessutom kommer vi att vara en renodlad betalväxel. Vi kommer att köpa fakturan för en fast avgift och betala ut inom 48 timmar för en fast % sats. Allt administreras smidigt via Payaccess.

Vill ni tipsa oss om funktioner ni skaknar i er befintliga lösning kontakta gärna mig på [email protected].

guilkoo 2006-04-06 16:35

Saxat från foretagsfinans.se:

Vilka är vi?

Farel Kaptial AB, f.d FöretagsFinans Euro AB
Bolaget har funnits sedan år 2000 och har ett aktiekapital på 10Mkr. Verksamheten består av fastighetsförvaltning, företagsförvaltning samt utveckling av teknik inom den finansiella marknaden.

Ägare
Bolaget ägs av företagskoncernen Farel Investmet SArl.
Koncernern har verksamhet i Norra Europa och äger i Sverige
b.l.a bolag som Acme Associates AB, FöretagsFinans AB,
Viatel AB, RingRingRing AB, KontoretOnline AB,
Scandinavian Billing Systems AB m.m.

Styrelse
Styrelsen består av Niklas Digrintakis som ordförande, Magnus Asp som VD, Lennart Ollson och Jan Blomqvist som styrelseledamöter. Revisoruppdraget innehas av Jan Ekholm på PricewaterhouseCoopers.

DinaButiker 2006-04-25 09:41

Hej!
Jag har kört med Acme ett tag och jag har problem med dem ang. utbetalningar.
Har fakturor som är flera månader gamla som jag inte har fått betalt för än. Har även skickat mail om detta ett flertal gånger utan svar.
Sen när det gäller min kontaktperson så kan jag tyvärr inte ge mycket för honom/henne då 98% av alla mina frågor hänvisar hon mig till någon annan eller så får hon i sin tur rådfråga sina kollegor.
Kanske är ny på företaget och känner inte till alla rutiner och dylikt?
Har även varigt i kontakt med teknikern ett flertal gånger och känner även här att det saknas kompetens. Han skulle höra av sig flera gånger vilket han aldrig har gjort. Har själv fått höra av mig till honom efter flera dagar. Nu har jag även väntat på ett fel han skulle kolla upp och det är nu ca två månader sedan. Nu pallar jag inte jaga dem mer iaf.
Vissa kanske känner sig nöjda med Acme men jag kan tyvärr inte rekommendera dem.

Lycka till!

robertsson 2006-04-25 09:48

Varför är admin så fega att man bytt topic från ACME till A C M E?
Har ni fått betalt från Acme eller vad är det frågan om?
ACME sitter och blåser företag på stora belopp och admin@wn låter dessa skurkar komma undan.

!PINSAMT WEBMASTER NETWORK, PINSAMT!

Om Acme hade haft rent mjöl i påsen hade man haft tillstånd från FI att bedriva sin verksamhet. Avsaknaden av detta tillstånd visar på att det finns oegentligheter.

Johan H 2006-04-25 09:51

ACME blåser många av sina kunder.

DinaButiker du är inte ensam kan jag säga, handlar det om större pengar?

Thomas 2006-04-25 10:32

Citat:

Originally posted by robertsson@Apr 25 2006, 09:48
Varför är admin så fega att man bytt topic från ACME till A C M E?
Har ni fått betalt från Acme eller vad är det frågan om?
ACME sitter och blåser företag på stora belopp och admin@wn låter dessa skurkar komma undan.

!PINSAMT WEBMASTER NETWORK, PINSAMT!

Om Acme hade haft rent mjöl i påsen hade man haft tillstånd från FI att bedriva sin verksamhet. Avsaknaden av detta tillstånd visar på att det finns oegentligheter.

Detta är inget unikt för just acme, när kritik av denna kaliber visas på WN så brukar jag editera.

Sedan var tråden innan jag städade den baserad på "jag har en kompis som ..." samt "jag har hört att ...".

Utöver det ansåg jag att det mestadels var konkurrenter till acme som höll denna tråd levande och för mej är det inga bra tecken. Rätt eller fel vet jag inte än men jag tar ofta det säkra före det osäkra.

Citat:

!PINSAMT WEBMASTER NETWORK, PINSAMT!
Inget unikt för denna tråd som sagt utan mer en regel än undantag när denna typ av inlägg skall få vara kvar.

§1 - Netiketten
- Personangrepp, förtal eller smutskastning av företag får ej förekomma. Använd konstruktiv kritik så det även framkommer vad som är bra, vad som kan bli bättre och hur, WN ska fungera som bollplank. Kritik skall baseras på fakta. Inga namn på privatpersoner får förekomma på forumet
.

robertsson 2006-04-25 10:34

Det är inte konkurrenter som håller tråden vid liv utan folk som har problem med Acme. Det stämmer att jag skrev "jag har hört" men det är för att personen i fråga själv inte villa skriva på WN. Och att det finns i oegentligheter har klart framkommit i tråden eller varför inte ringa FI och fråga?

Thomas 2006-04-25 10:40

Citat:

Originally posted by robertsson@Apr 25 2006, 10:34
Det är inte konkurrenter som håller tråden vid liv utan folk som har problem med Acme. Det stämmer att jag skrev "jag har hört" men det är för att personen i fråga själv inte villa skriva på WN. Och att det finns i oegentligheter har klart framkommit i tråden eller varför inte ringa FI och fråga?
Tråden är lite på gränsen men får ligga kvar så får vi se hur den utvecklar sig.

DinaButiker 2006-04-25 11:27

Citat:

Originally posted by Johan H@Apr 25 2006, 09:51
ACME blåser många av sina kunder.
DinaButiker du är inte ensam kan jag säga, handlar det om större pengar?


Som tur är det inte några större fakturor men det handlar om att göra rätt för sig.

DinaButiker 2006-04-25 15:34

Har nu fått reda på varför jag inte har fått in pengar.
Var inte Acme´s fel utan min kund, så hoppet lever vidare.

ZN 2006-04-25 22:44

Har kört med Acme ett tag nu och tycker det funkar bra, dom har dessutom mycket lägre priser än sina konkurrenter. Har aldrig haft problem med att få ut pengar, saknar en del funktioner men de håller på att utveckla ett nytt adminsystem med funktionerna man saknar.

klein 2006-04-27 22:24

Mina Erfarheter av Acme är följande :

1) Det är studtals svårt att komma fram till, det börja bli lite bättre nu.
2) Dom har stundtals känns lite halv inkompenta på tekniksida. När vi startade vår shop, så "fungerade" inte gjejerna under en helg. Nu fungera fint. Men det har förekommit lite småbuggar i deras systsem
3) Deras system man plocka ut fakturor ifrån suger! Det är buggigt snabb hack. Inte ovanligt att man få se sitta med deras support ändra i fakturor.
4) Se till att dom köper fakturorna. Det förekommer bedrägerier på paycontrol. Kan ge ett exempel :

Jag hade under en kort tid 2 kunder som köpte för ganska mycket pengar. Jag ringde upp paycontrol och frågade om det stog rätt till, jadå, det var inga problem. Sedan beställde man några datorer till blev jag misstäksam, ringde upp paycontrol ingen. Då visade det sej vara bedragare i farten, då fick man panikbromsa massa leveranser, en del gick inte att stoppa. Det som retar mej lite är en del lättja i attity man möte i första samtalet, det vara inga problem att skeppa till dom här killarna.

Jag ringer inte upp deras handläggare på skoj, utan ser jag något misstänkt dvs att någon shoppa lite för mycket. Ok! Dom köper mina fakturor, så jag tjänar på att folk blåser dem. Men jag tycker sånt är fel, det är inget som gynnar mej på sikt. Men då vill jag att dom mina föranningar på allvar.

För jag som handlare är antaligen den bästa "varningsklockan" för dem, än så länge. Deras varningsystem skall tydligen bli bättre.

Bl a hade en kund shoppat loss för 200.000 kr , det som retar mej, är att dom verka inte ha något automatiskt stoppsystem. I ett fall så handlade en person som hade utvandrat från Sverige.

Så deras system innehåller en del buggar, men på det stora hela fungera det bra. Förutom dessa saker jag nämner ovan.

Jag har inte märkt särskilt stora förseningar i betalning, dock har dom varit underbemannade på paycontrol ett tag.

Jag har även titta på kreditor tjänst även pay & read, men Paycontrol har bättre vilkor. Blir dom bara av med buggar och få lite pli på folket, så är det en suveräntjänst.

Lindahl 2006-04-27 22:40

Jo, har också råkat ut för bedragare, men Paycontrol tar ju risken, men vi har ringt Posten och stoppat paket, det känns ju inte rätt att tjäna pengar på bedragare.

Men jag tycker att det är väldigt märkligt att de inte har någon som helst kontroll på krediten som en viss kund kan få, i min lilla hjärna tycker jag att det borde vara en spärr om nån handlat loss för 200 000:- (vi råkade nog ut för samma personer för övrigt). Logiskt sett borde man ju inte kunna handla för mer än kredittaket, och vara tvungen att betala sina gamla räkningar innan man kan få ytterligare kredit. Som det hela är implementerat nu så är det ju bara ett tak per köp, inte per personnummer.

klein 2006-04-28 07:01

Citat:

Originally posted by Lindahl@Apr 27 2006, 22:40
Jo, har också råkat ut för bedragare, men Paycontrol tar ju risken, men vi har ringt Posten och stoppat paket, det känns ju inte rätt att tjäna pengar på bedragare.

Men jag tycker att det är väldigt märkligt att de inte har någon som helst kontroll på krediten som en viss kund kan få, i min lilla hjärna tycker jag att det borde vara en spärr om nån handlat loss för 200 000:- (vi råkade nog ut för samma personer för övrigt). Logiskt sett borde man ju inte kunna handla för mer än kredittaket, och vara tvungen att betala sina gamla räkningar innan man kan få ytterligare kredit. Som det hela är implementerat nu så är det ju bara ett tak per köp, inte per personnummer.

Något slags tak bör finnas , 2 st herrar antaligen oberonde av varandra kan shoppa loss för så mycket pengar och detta från samma nätverk. Paycontrol bårde ha någon slags spärr som utelöses, dom säger att man skall skaffa en sådan. För paycontrol kan från skillnad från oss enskilda handlare få en översikts biild, så är det skojare farten , så är det paycontrol som kan stoppa dem och inte vi . Jag kan bara på erfanhet och sånt som är onormalt beteende, tycka att något inte stämmer. Men en av killarna han köpte en dator , i andra orden lite tillbehör dvs inte alls "särskilt" konstigt. Det som fick mej att väcka misstänke var när någon vlle köpa massa datorer.

Dom har sålt in Paycontrol som ett system , som tar risken och då litar man på dem.

När handläggaren på PayControl tycker det är säkert ingen fara, han har bara 2 obetalda fakturor, men har handlat för 200k och är 20 år gamla. ( Har en årsinkomst på 230k ). Då tycker jag att man skall göra en polisanmälan. För hur fortare polisen kan argera, desto snabbare bör man kunna stoppa såna här människor och kan kanske rädda tillbaka en del varor.

Om det är frågan om så kallad ID stöld, så bör man agerar snabbt och kraftfullt . Är det en 20 åring som har flipprat ur pga pokerskulder elller liknade , bör man stoppa det.

Men antaligen pågår det väl en process bakom kulisserna på Paycontrol.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson