WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Antal ord i webbsidans titel (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12429)

Marlene 2006-02-16 08:26

Hej

Är nybörjare vad gäller sökmotorsoptimering och har nu en säkerligen enkel fråga?

Är det någon som kan svara på hur många ord som bör ingå i webbsidans titel?

Är det korrekt att man inte behöver skriva exempelvis sitt företagsnamn om namnet ändå finns i webbadressen? Som i vårt fall: Företaget heter MP Engineering och webbadressen är www.mpengineering.se. Bör man istället använda utrymmet för att skriva så många sökord som möjligt?

Tacksam för svar!

Simple 2006-02-16 08:49

Du ska inte skriva så många sökord som möjligt. Använd titeln till att skriva en bra titel på sidan där kanske 1-2 sökord ingår som är relevant för just den sida du är på.

Max 60 tecken i titeln är en bra utgångspunkt.

Maccke 2006-02-16 14:41

Hur många ord du "bör ha" beror på vad du vill uppnå.. och hur din sida ser ut. Samt vilka nyckelord som finns i din text, så ser jag det i alla fall.

Dykarn 2006-02-16 14:49

ju fler ord du har desto mindre relevans for varje ord
satsa istallet pa 2-3 ord per titel och byt titel pa varje sida

Intet 2006-02-16 15:46

DU ska INTE ha ditt företagsnamn i varje sidas titel då det kan tolkas som upprepning vilket är negativt för sökmotorerna.

xpat 2006-02-16 15:51

Nu verkar det ju råda delade meningar om en sidas titel.
Titeln skall inte spammas med sökord, tänk på att människor skall läsa vad som står där när de hittar sidan i serpen.
Skriv titeln så tydligt som möjligt, med de viktigaste sökorden i början på titeln (ju tidigare ett ord förekommer, desto större vikt får det). Företagsnamnet kan man gärna ha med. Använd 2 sökord i titeln, avsluta gärna med företagsnamnet.
Om mpengineering erbjuder tjänster inom fastighetsförvaltning och trappstädning så kan titeln se ut såhär:

Fastighetsförvaltning och trappstädning - mpengineering.se

Skriv sedan en description som innehåller alla ord från titeln.

ric 2006-02-16 16:02

Citat:

Originally posted by Intet@Feb 16 2006, 15:46
DU ska INTE ha ditt företagsnamn i varje sidas titel då det kan tolkas som upprepning vilket är negativt för sökmotorerna.

Hur jobbigt är det inte när man söker efter en sorts sidor på nätet och får ett resultat med titlar som bara innehåller nyckelord, utan att veta vad sidan heter. Titeln ska användas som en titel. Söker jag efter exempelvis webbhotell så är jag helt ointresserad av titlar som lyder: Webbhotell, webbhosting, domännamn, billigt, co-location.
Jag är mer intresserad av titlar som lyder likt: Hjobla AB - Webbhotell, webbhosting, domännamn, billigt, co-location. Dvs. att man får se företagsnamnet först. Men det är kanske bara jag.
Jag tror inte att om man börjar med företagsnament på alla sidor att det skulle räknas som upprepning. Är mer eller mindre standard.

Spindel 2006-02-16 16:36

Såklart man ska ha med företagsnamnet. Har för övrigt inte hört att det ska vara negativt. Som ric säger är det ju oerhört irriterande när man söker efter något och bara får "spam"-rubriker. Att skriva företagsnamnet inger ett förtroende för den som söker att "Vi står för den här sidan, oss kan du lita på". Till och med Google har med sitt namn på varje sida på Google.com

Edit: Sedan tror jag att Intet har blandat ihop det hela med upprepningar i samma titel, t.ex. "Gratis webbhotell, billigt webbhotell, köp webbhotell" där ordet webbhotell är upprepat och det är negativt.

b_andersson 2006-02-16 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av ric
Citat:

Ursprungligen postat av Intet
DU ska INTE ha ditt företagsnamn i varje sidas titel då det kan tolkas som upprepning vilket är negativt för sökmotorerna.

Hur jobbigt är det inte när man söker efter en sorts sidor på nätet och får ett resultat med titlar som bara innehåller nyckelord, utan att veta vad sidan heter. Titeln ska användas som en titel. Söker jag efter exempelvis webbhotell så är jag helt ointresserad av titlar som lyder: Webbhotell, webbhosting, domännamn, billigt, co-location.
Jag är mer intresserad av titlar som lyder likt: Hjobla AB - Webbhotell, webbhosting, domännamn, billigt, co-location. Dvs. att man får se företagsnamnet först.

Jag håller med till 100%, det spelar inte så stor roll hur långt upp i sökresultatet man hamnar om ingen klickar, det ser helt klart mycket bättre ut med "Firma AB - Sökord1 och sökord2" än att bara se "Sökord1, sökord2, sökord3, sökord4" som man ser mer och mer.

//Björn

xpat 2006-02-16 16:49

Fast det är bättre att sätta namnet sist i titeln. Vilket inte heller stör läsbarheten, ju tidigare i titeln ett ord kommer desto större relevans anser Google att det har.

HenSod 2006-02-16 17:10

Jag tycker om att se företagsnamnet i titeln. Det tycker jag inger en viss säkerhet och det blir också mycke snyggare. Dock tror jag att företagsnamnet ska komma sist i titeln för så vitt jag vet så ger det mer relevans med sökord tidigt i titeln.

//Henke

ric 2006-02-16 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av xpat
Fast det är bättre att sätta namnet sist i titeln. Vilket inte heller stör läsbarheten, ju tidigare i titeln ett ord kommer desto större relevans anser Google att det har.

Citat:

Ursprungligen postat av HenSod
Jag tycker om att se företagsnamnet i titeln. Det tycker jag inger en viss säkerhet och det blir också mycke snyggare. Dock tror jag att företagsnamnet ska komma sist i titeln för så vitt jag vet så ger det mer relevans med sökord tidigt i titeln.
//Henke

Jo det är säkert möjligt att det är bättre när man sökmotoroptimerar vissa ord. Men för den som söker så är det jobbigare. Titel ska som sagt vara titel och inte metanyckelord.

ztream 2006-02-16 17:35

Jag måste bara instämma. Jag kör alltid sidans namn sist (om det låter seriöst eller ser seriöst ut.) för att få fler klick.

De flesta besökare kan filtrera bort spamlänkar rätt lätt i dagsläget.

zpD 2006-02-16 17:36

Det beror på målgruppen och vad man försöker sälja.
Jag tycker det ser bra ut som det är just nu på er webbplats, beror på konkurrensen.
Din description på förstasidan kanske borde skrivas mer flytande så det inte bara blir en upprepning av sökord.

Intet 2006-02-16 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av ric
Citat:

Ursprungligen postat av Intet
DU ska INTE ha ditt företagsnamn i varje sidas titel då det kan tolkas som upprepning vilket är negativt för sökmotorerna.

Hur jobbigt är det inte när man söker efter en sorts sidor på nätet och får ett resultat med titlar som bara innehåller nyckelord, utan att veta vad sidan heter. Titeln ska användas som en titel. Söker jag efter exempelvis webbhotell så är jag helt ointresserad av titlar som lyder: Webbhotell, webbhosting, domännamn, billigt, co-location.
Jag är mer intresserad av titlar som lyder likt: Hjobla AB - Webbhotell, webbhosting, domännamn, billigt, co-location. Dvs. att man får se företagsnamnet först. Men det är kanske bara jag.
Jag tror inte att om man börjar med företagsnament på alla sidor att det skulle räknas som upprepning. Är mer eller mindre standard.

Mitt inlägg var inget eget påstående utan ett resonemang som jag läst ur en respekterad SEO-artikel (som jag tyvärr inte har i huvudet) och resonemanget som han hade lät korrekt. Man ska med andra ord INTE ha företagsnamnet i varje sidas titel. Men jag ska återkomma när jag hittar artikleln.

ztream 2006-02-16 17:47

Ur seo-synpunkt är företagsnamnet ingen tillgång såklart, men bara för att man rankar högt klickar inte folk, så det blir ju en avvägning man måste göra.

ric 2006-02-16 18:04

Varför låta SEO gå före "funktion". <title> är inte tänkt att innehålla nyckelord. Varför inte då också börja sidan med lite <h1> och

som också bara innehåller nyckelord. Titta på titeln på den här sidan, den är enkel och upplysande om vad sidan handlar om, både i sökresultatet och när man befinner sig på sidan.

jaffa 2006-02-16 18:23

Vill man bygga ett varumärke så är det såklart bra att ha namnet på varumärket/företaget i titeln. Långsiktigt är det kanske det som funkar bäst även om det ur SEO kan vara sämre.

ztream 2006-02-16 18:28

Citat:

Originally posted by ric@Feb 16 2006, 19:04
Varför låta SEO gå före "funktion". <title> är inte tänkt att innehålla nyckelord. Varför inte då också börja sidan med lite <h1> och

som också bara innehåller nyckelord. Titta på titeln på den här sidan, den är enkel och upplysande om vad sidan handlar om, både i sökresultatet och när man befinner sig på sidan.

Håller inte med ang. WN:s titel.

Det är hopplöst att googla siten och försöka hitta något. Hade de däremot flyttat sidans namn till efter titeln hade det varit perfekt :)

ric 2006-02-16 18:35

Då antar jag att du menar att du söker med site:
Visst då är det skillnad då man redan vet vilken webbtjänst det handlar om.

ztream 2006-02-16 18:47

Jepp, precis. Men jag gillar ändå en placering av sitenamnet efteråt.

xpat 2006-02-16 19:53

Titeltaggen är avsedd till sökord, det är själva idén med den. Titeltaggen anger huvudämnet för en sida, inte vem som äger den, eller vem som har gjort sidan.

Att först skriva vad sidan handlar om, följt av företagsnamnet är därför helt i linje, både med SEO och marknadskommunikation.

ric 2006-02-16 20:31

Citat:

Originally posted by xpat@Feb 16 2006, 19:53
Titeltaggen är avsedd till sökord, det är själva idén med den. Titeltaggen anger huvudämnet för en sida, inte vem som äger den, eller vem som har gjort sidan.
Att först skriva vad sidan handlar om, följt av företagsnamnet är därför helt i linje, både med SEO och marknadskommunikation.

Titletaggen är till för att beskriva (inte nyckelordsrabblande) den sida du befinner dig på, så att personen som navigerar på sidan vet var han/hon befinner sig. Jag kan inte tänka mig att de som utvecklade html en gång i tiden tänkte att här ska man rabbla upp nyckelord så sidan kommer så högt upp i Google som möjligt. För att rabbla nyckelord skapades meta keywords.

Glöm inte att det är titeln som sparas som namn på bokmärken i webbläsaren. Ännu en sak som underlättar för användarna att ha webbtjänstens namn först.

creoweb 2006-02-16 20:32

Skulle vara intressant att få höra vad Mr. Wall St Journal-SEO-Man har att säga om detta.

The man of Seo Jim Westergren

/Jonas

xpat 2006-02-16 21:23

Jag skrev inte att man skall rabbla upp en massa sökord, om du läser mina tidigare inlägg så visar de hur jag tänker.
De första dokumenten som publicerades på webben (i alla fall bland de första) var forskningsrapporter. Sannolikt hade de en titel som liknar denna:
Avhandling om nukleära partiklar - Cern.

En titeltagg som är full av sökord, och, beskriver sidan, och namnet på organisationen som publicerar den.

HenSod 2006-02-16 21:55

Citat:

Avhandling om nukleära partiklar - Cern
Det tycker jag är en korrekt utformad titel. Börjar med nyckelord och avslutas med företagsnamnet. Är inte detta rätt ut seo-syn?

b_andersson 2006-02-16 22:22

Citat:

Originally posted by HenSod@Feb 16 2006, 21:55
Citat:

Avhandling om nukleära partiklar - Cern
Det tycker jag är en korrekt utformad titel. Börjar med nyckelord och avslutas med företagsnamnet. Är inte detta rätt ut seo-syn?

Jo det är helt korrekt, även om jag personligen tycker att det oftast ser bättre ut med "Firma AB - Sökord1 & sökord2" (vilket troligen är sämre ur SEO-synvinkel).

//Björn

hubbert 2006-02-16 22:34

b_andersson:
Citat:

Jo det är helt korrekt, även om jag personligen tycker att det oftast ser bättre ut med "Firma AB - Sökord1 & sökord2".

Tycker också det ser lite bättre ut med den följden när sidan presenteras efter en sökning. Men å andra sidan så består webbplatser i de flesta fall av ett flertal sidor, så det går ju bra att variera sig.
Sedan går det också att flytta ned företagsnamnet till descriptiontexten helt. Lite beroende på sidkonstruktion och vilken sökning kommer den visas i allafall.
Här är en av fördelen med framade sidor, du styr helt över vilka texter som kommer presenteras efter en sökning (visst nackdelerna med framade sidor är många så de kan bara användas i begränsad omfattning)

hans99 2006-02-17 09:46

Företagsnamnet i titeln används regelmässigt av tidningar för att läsaren ska känna igen dem i sök resultaten.

Att tro att sökmotorerna uppfattar det som spamming är att underskatta sökmotorernas medarbetares kompetens ganska hårt.

tartareandesire 2006-04-27 02:59

Detta var en intressant tråd som jag tycker borde blåsas liv i igen då inget konkret svar nåddes. Finns det några bevis åt endera hållet som talar för att det skulle vara bättre med det ena eller andra alternativet?

Jim_Westergren 2006-04-27 03:41

Titeltaggens bästa utformning beror ju helt på vilken sida det handlar om. Omöjligt att svara på om inget exempel ges.

Ska något brandas? Om ja, ha med företagets namn i slutet eller kanske kanske början.

Spelar CTR i SERP stor roll? Om ja, skriv titeln på ett attraktivt sätt.

Endast SE-trafik som spelar roll? Om ja, ha med de bästa KWs - inget annat.

En balans med ovan är det optimala. Varje undersida SKA ha en unik titel.

Nya artiklar om titlar:

Rand Fishkin: http://www.seomoz.org/blogdetail.php?ID=1010
Dan Thies: http://www.seoresearchlabs.com/blog/2006/0...le-tags-ok.html

zpD 2006-04-27 10:09

Det du kan tänkas finna här är spekulationer och "jag-tycker-att-det-borde...".
Eftersom det inte finns examen i SEO så finns det 9 miljoner SEO-experter i Sverige, varav 4 318 finns i detta forumet.
Samma experter har kommit fram till att densiteten inte spelar någon roll, men testa att skapa 2 exakt lika dokument det ena endast med sökordet som title, och det andra även med några andra skräpord...

Det slutar som alltid med en avvägning mot vad som är estetiskt OK. Detta varierar rätt rejält mellan siter, vissa används som referens vid matlagning och andra presenterar företag som säljer varor och tjänster för miljoner per kund.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson