![]() |
Hej
Är nybörjare vad gäller sökmotorsoptimering och har nu en säkerligen enkel fråga? Är det någon som kan svara på hur många ord som bör ingå i webbsidans titel? Är det korrekt att man inte behöver skriva exempelvis sitt företagsnamn om namnet ändå finns i webbadressen? Som i vårt fall: Företaget heter MP Engineering och webbadressen är www.mpengineering.se. Bör man istället använda utrymmet för att skriva så många sökord som möjligt? Tacksam för svar! |
Du ska inte skriva så många sökord som möjligt. Använd titeln till att skriva en bra titel på sidan där kanske 1-2 sökord ingår som är relevant för just den sida du är på.
Max 60 tecken i titeln är en bra utgångspunkt. |
Hur många ord du "bör ha" beror på vad du vill uppnå.. och hur din sida ser ut. Samt vilka nyckelord som finns i din text, så ser jag det i alla fall.
|
ju fler ord du har desto mindre relevans for varje ord
satsa istallet pa 2-3 ord per titel och byt titel pa varje sida |
DU ska INTE ha ditt företagsnamn i varje sidas titel då det kan tolkas som upprepning vilket är negativt för sökmotorerna.
|
Nu verkar det ju råda delade meningar om en sidas titel.
Titeln skall inte spammas med sökord, tänk på att människor skall läsa vad som står där när de hittar sidan i serpen. Skriv titeln så tydligt som möjligt, med de viktigaste sökorden i början på titeln (ju tidigare ett ord förekommer, desto större vikt får det). Företagsnamnet kan man gärna ha med. Använd 2 sökord i titeln, avsluta gärna med företagsnamnet. Om mpengineering erbjuder tjänster inom fastighetsförvaltning och trappstädning så kan titeln se ut såhär: Fastighetsförvaltning och trappstädning - mpengineering.se Skriv sedan en description som innehåller alla ord från titeln. |
Citat:
Jag är mer intresserad av titlar som lyder likt: Hjobla AB - Webbhotell, webbhosting, domännamn, billigt, co-location. Dvs. att man får se företagsnamnet först. Men det är kanske bara jag. Jag tror inte att om man börjar med företagsnament på alla sidor att det skulle räknas som upprepning. Är mer eller mindre standard. |
Såklart man ska ha med företagsnamnet. Har för övrigt inte hört att det ska vara negativt. Som ric säger är det ju oerhört irriterande när man söker efter något och bara får "spam"-rubriker. Att skriva företagsnamnet inger ett förtroende för den som söker att "Vi står för den här sidan, oss kan du lita på". Till och med Google har med sitt namn på varje sida på Google.com
Edit: Sedan tror jag att Intet har blandat ihop det hela med upprepningar i samma titel, t.ex. "Gratis webbhotell, billigt webbhotell, köp webbhotell" där ordet webbhotell är upprepat och det är negativt. |
Citat:
//Björn |
Fast det är bättre att sätta namnet sist i titeln. Vilket inte heller stör läsbarheten, ju tidigare i titeln ett ord kommer desto större relevans anser Google att det har.
|
Jag tycker om att se företagsnamnet i titeln. Det tycker jag inger en viss säkerhet och det blir också mycke snyggare. Dock tror jag att företagsnamnet ska komma sist i titeln för så vitt jag vet så ger det mer relevans med sökord tidigt i titeln.
//Henke |
Citat:
Citat:
|
Jag måste bara instämma. Jag kör alltid sidans namn sist (om det låter seriöst eller ser seriöst ut.) för att få fler klick.
De flesta besökare kan filtrera bort spamlänkar rätt lätt i dagsläget. |
Det beror på målgruppen och vad man försöker sälja.
Jag tycker det ser bra ut som det är just nu på er webbplats, beror på konkurrensen. Din description på förstasidan kanske borde skrivas mer flytande så det inte bara blir en upprepning av sökord. |
Citat:
|
Ur seo-synpunkt är företagsnamnet ingen tillgång såklart, men bara för att man rankar högt klickar inte folk, så det blir ju en avvägning man måste göra.
|
Varför låta SEO gå före "funktion". <title> är inte tänkt att innehålla nyckelord. Varför inte då också börja sidan med lite <h1> och
som också bara innehåller nyckelord. Titta på titeln på den här sidan, den är enkel och upplysande om vad sidan handlar om, både i sökresultatet och när man befinner sig på sidan. |
Vill man bygga ett varumärke så är det såklart bra att ha namnet på varumärket/företaget i titeln. Långsiktigt är det kanske det som funkar bäst även om det ur SEO kan vara sämre.
|
Citat:
Det är hopplöst att googla siten och försöka hitta något. Hade de däremot flyttat sidans namn till efter titeln hade det varit perfekt :) |
Då antar jag att du menar att du söker med site:
Visst då är det skillnad då man redan vet vilken webbtjänst det handlar om. |
Jepp, precis. Men jag gillar ändå en placering av sitenamnet efteråt.
|
Titeltaggen är avsedd till sökord, det är själva idén med den. Titeltaggen anger huvudämnet för en sida, inte vem som äger den, eller vem som har gjort sidan.
Att först skriva vad sidan handlar om, följt av företagsnamnet är därför helt i linje, både med SEO och marknadskommunikation. |
Citat:
Glöm inte att det är titeln som sparas som namn på bokmärken i webbläsaren. Ännu en sak som underlättar för användarna att ha webbtjänstens namn först. |
Skulle vara intressant att få höra vad Mr. Wall St Journal-SEO-Man har att säga om detta.
The man of Seo Jim Westergren /Jonas |
Jag skrev inte att man skall rabbla upp en massa sökord, om du läser mina tidigare inlägg så visar de hur jag tänker.
De första dokumenten som publicerades på webben (i alla fall bland de första) var forskningsrapporter. Sannolikt hade de en titel som liknar denna: Avhandling om nukleära partiklar - Cern. En titeltagg som är full av sökord, och, beskriver sidan, och namnet på organisationen som publicerar den. |
Citat:
|
Citat:
//Björn |
b_andersson:
Citat:
Sedan går det också att flytta ned företagsnamnet till descriptiontexten helt. Lite beroende på sidkonstruktion och vilken sökning kommer den visas i allafall. Här är en av fördelen med framade sidor, du styr helt över vilka texter som kommer presenteras efter en sökning (visst nackdelerna med framade sidor är många så de kan bara användas i begränsad omfattning) |
Företagsnamnet i titeln används regelmässigt av tidningar för att läsaren ska känna igen dem i sök resultaten.
Att tro att sökmotorerna uppfattar det som spamming är att underskatta sökmotorernas medarbetares kompetens ganska hårt. |
Detta var en intressant tråd som jag tycker borde blåsas liv i igen då inget konkret svar nåddes. Finns det några bevis åt endera hållet som talar för att det skulle vara bättre med det ena eller andra alternativet?
|
Titeltaggens bästa utformning beror ju helt på vilken sida det handlar om. Omöjligt att svara på om inget exempel ges.
Ska något brandas? Om ja, ha med företagets namn i slutet eller kanske kanske början. Spelar CTR i SERP stor roll? Om ja, skriv titeln på ett attraktivt sätt. Endast SE-trafik som spelar roll? Om ja, ha med de bästa KWs - inget annat. En balans med ovan är det optimala. Varje undersida SKA ha en unik titel. Nya artiklar om titlar: Rand Fishkin: http://www.seomoz.org/blogdetail.php?ID=1010 Dan Thies: http://www.seoresearchlabs.com/blog/2006/0...le-tags-ok.html |
Det du kan tänkas finna här är spekulationer och "jag-tycker-att-det-borde...".
Eftersom det inte finns examen i SEO så finns det 9 miljoner SEO-experter i Sverige, varav 4 318 finns i detta forumet. Samma experter har kommit fram till att densiteten inte spelar någon roll, men testa att skapa 2 exakt lika dokument det ena endast med sökordet som title, och det andra även med några andra skräpord... Det slutar som alltid med en avvägning mot vad som är estetiskt OK. Detta varierar rätt rejält mellan siter, vissa används som referens vid matlagning och andra presenterar företag som säljer varor och tjänster för miljoner per kund. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson