![]() |
Citat:
The Register The Enquirer Vad tycker ni? Ska Google få sälja företagsnamn och varumärken som sökord i AdWords? |
Nej, det tycker jag verkligen inte.
|
Exakt som 'Fulton' säger; Instinktivt nej men saker kan ju alltid diskuteras
|
Så om du säljer koperingsmaskiner eller utrustning hänförlig till det får du inte annonsera på sökordet Xerox trots att det är den vanligaste benämningen på en kopia i USA?
|
Tycker att ansvaret ligger på den som köper sökorden.
Det är orimligt att google ska hålla reda på alla företagsnamn och varumärken i hela världen. |
Helt rätt!
Lyckas google banna mina domäner så bör dom ***imej kunna koppla upp sig mot en varumärkes db. Jag tycker det är uppenbart att dom skiter i sånt och bara vill sälja. Detta är en väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt omfattande systematiskt scam som många i USA lever på. "vilka företag är inte online, okey då rider vi på deras varumärke" Fult som attan, och skitenkelt att stävja om man hade viljan! |
Tycker inte varumärkeslagen går att applicera på sökningar.
|
Google blev stämda i Frankrike för ett varumärkesintrång och blev fällda. Jag tycker det är fel, för Google ska inte ställas till ansvar för om jag lägger upp ett sökord på ett varumärke utan att ha frågat innehavaren om tillstånd.
Om Google ska kontrollera om varje sökord som läggs upp kan vara ett varumärkesintrång kan vi räkna med en klar försämring av Googles tjänster och förmodligen kommer det att bli dyrare att annonsera och även mindre intäkter på Adsens. Google skulle bli tvugna att sätta sig in i alla länders lagar för varumärkesskydd. Dessutom är varumärken skydda i grupper. T.ex. Kan "Gurans Bilvax" vara ett skyddat varumärke i gruppen för bilar medan den som säljer tandkräm mycket väl kan använda sig av "Gurans Bilvax" vid försäljning av tandkräm. Det kan väl var och en förstå hur otroligt krångligt detta skulle bli. Det måste ligga på den som ska annonsera att kontrollera att ett varumärkesintrång inte sker eller annat intrång. Och det är även annonsören som ska stämmas vid ett intrång och inte den som tillhandahåller annonseringen. Analogt skulle således en internetleverantör vara skyldig för det som transporteras genom trådarna, fibern eller genom luften. |
Guran:
Håller med om ditt resonemang, man kan dra ut det där med Internetleverantörer (som kanske inte är helt adekvat) till att gälla vanlig annonser i papperstidningar. De kontrollerar* inte att hur det är med varumärken när du beställer en annons. *Om det är uppenbart att det är varumärkesintrång lär de nog stoppa annonsen men då skall det vara Absolut, Volvos, Coca Colas, IKEAs och dylika varumärken det gäller. Edit: Om det är någon som skall stämmas, är det isåfall de annonsörerna som köper kampanjerna inte Google. (Hm där försvarade jag Google :lol: ) |
Det borde vara den som köpt sökordet som är ansvarig. Rent instinktivt.
Lite som att en plånbokstillverkare ska straffas för att en köpare har svarta pengar i den... Haha, nä, kanske inte riktigt, men :) |
Citat:
Det innebär att Google måste göra en lösning för varje land som man finns i. Lite krånligt! |
"Lite krångligt" är ett riktigt understatement.
Det hjälper inte att ha tillgång vilka varumärken som är skyddade. Guran beskriver i sitt inlägg problematiken omkring det här bra. I princip skulle det bli fråga om någon form av manuell kontroll av annonser. |
Hejsan!
Själv håller jag på att starta ett eget företag kring min egen sökmotor, med "sponsrade länkar" m.m. och håller med om att det är helt omöjligt att hålla reda på alla sökord och kolla upp varenda ord, för varje land och dessutom varje lag i varje land. Det är inte Googles skyldighet att kolla upp ordet, utan det är annonsörens och det är han som ska straffas. Mvh: mbrodin |
mbrodin > Den sökmotorn kan vara intressant att titta på när den är klar. Lägg den i din profil när du är klar.
Välkommen till Webmaster Network :D |
Hej, Hubbert!
Tack för välkommandet! Yepp, det ska jag göra! :D |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson