![]() |
F-skattesedel - vad är det och hur skaffar man sig det? Måste man registrera ett företag och vad kostar det? (läs min signatur).
|
|
Nu har jag mästan fyllt i "Skatte- och avgiftsanmälan" - men jag har några frågor:
1. Ska jag fylla i "F.2 Moms"? (om jag bara "Administrerar internetprojektet www.alltinggratis.se" 2. Ska jag fylla i "G. Uppgifter för beräkning av preliminär skatt (Preliminär självdeklaration)"? - vilka fält och hur? |
Tror du ska ringa till skatteverket för att få korrekt information i just ditt fall.
Då är du alldeles säker på att du gör rätt och kan få dina frågetecken besvarade. Trots allt ganska viktigt att man fyller i dessa rätt. /Jonas |
Ring skatteverket så blir det inte fel...
Vi betalar skatt för att dom ska hjälpa dig/oss.... MVH Stefan |
Tack... men bara några frågor till er:
Är det rätt att jag ansöker om FA-skattesedel då jag endast sköter en site på internet? Kostar det inte en krona? Tillkommer inga extra avgifter? Måste jag betala skatt på det jag tjänar hos TradeDoubler ändå (jag gör ju det automatiskt nu). Vilka fördelar har jag med en sådan sedel, förutom att jag kan annonsera officiellt på nätet (genom Double.se). |
Innan du gör något tänk på detta med a-kassa tex du kan inte lyfta det så fort du har företag tex ...
|
Citat:
|
Om du är registrerad för F-skatt anses du normalt inte vara arbetslös och får inte ersättning från A-kassan.
För att annonsera behöver du väl inte F-skattsedel? |
Sorry om jag är oklar trött :(
Jo vad jag menar om stämplar så kan du inte fortsätta med det tex... Det är en del pappersarbete mm om man har företag självklart... Mer ansvar mm... Kolla här så får du mera hjälp http://www.startaeget.se/ |
Citat:
|
Stämplar = får ersättning från A-kassan.
Dvs du är inskriven som arbetslös och får ersättning för det. Edit: A-kassan eller Alfa-kassan om du inte har fyllt kraven för att gå på A-kassa. |
Jag studerar ju... då är jag ju inte "arbetslös".
P.s. jag tror inte att jag förstår något överhuvudtaget. Jag kanske borde läsa lite på startaeget.se Men kan någon fortfarande svara på följande: Är det rätt att jag ansöker om FA-skattesedel då jag endast sköter en site på internet? |
Om du vill kunna ta betalt av företag är det en förutsättning i stort sett.
|
alltinggratis.se:
Citat:
|
Du måste vara 18 år också för att starta eget ;)
-Martin |
Som jag förstått det så måste jag inte vara 18 för att starta en "egen firma".
|
Kan starta med målsmans underskrift/medgivande innan du fyllt 18.
/Jonas |
Ok... var fyller man i det då? I ansökan där det står kontaktperson?
|
Aja, då får jag väl vänta till sommaren då jag fyller 18, om det är så, alltså :)
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Man måste INTE ha en F eller FA-skattesedel, det enda man behöver göra om man får inkomst via internet är att kontakta skattemyndigheterna om att man vill betala skatt och därmed pronto!
F och FA-sedel har du bara nytta av om du ska ha Svenska kundkontakter för att vissa din seriösitet gentemot dem och myndigheter. |
Citat:
|
Citat:
Om du har F- eller FA-skattsedel, ska du betala arbetsgivaravgiften och skatt. Nämnda bolag betalar ut 100 kr till dig. Om du är momsregistrerad kommer nämnda bolag även att betala ut moms till dig, dvs. 125 kr. Du måste sedan betala in momsen till staten. Rent förtjänstmässigt för din plånbok så är det ingen större skillnad för dig om du har företag eller är privatperson. Skillnaden uppstår när du har kostnader för din hemsida, samt att du får ta upp några kostnader som schabloneravdrag. T.ex. så får du dra av 4.000 kr för utrymme i din bostad om du arbetar hemma. Ska du köpa en sak som du måste ha för produktionen av din hemsida och som kostar 100 kr så måste du som privatperson vänta tills du har fått ihop 200 kr i klick för du får ju bara 100 kr utbetalat. Som företagare behöver du bara vänta tills du har fått ihop 100 kr i klick. |
Vad är då bäst att välja i mitt fall: F eller FA skattesedel? (om jag bara har internetföretaget som "hobby" alltså?)
Är det svårt att rapportera sina inkomster, bokföra o.s.v.? Vad mer bör man tänka på? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson