WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   F-skattesedel - vad är det ... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12257)

Timofey 2006-02-07 18:28

F-skattesedel - vad är det och hur skaffar man sig det? Måste man registrera ett företag och vad kostar det? (läs min signatur).

Lundmark 2006-02-07 18:40

sökning gav bla.

Timofey 2006-02-09 18:28

Nu har jag mästan fyllt i "Skatte- och avgiftsanmälan" - men jag har några frågor:
1. Ska jag fylla i "F.2 Moms"? (om jag bara "Administrerar internetprojektet www.alltinggratis.se"
2. Ska jag fylla i "G. Uppgifter för beräkning av preliminär skatt (Preliminär självdeklaration)"? - vilka fält och hur?

creoweb 2006-02-09 20:14

Tror du ska ringa till skatteverket för att få korrekt information i just ditt fall.

Då är du alldeles säker på att du gör rätt och kan få dina frågetecken besvarade.

Trots allt ganska viktigt att man fyller i dessa rätt.

/Jonas

Bifrost 2006-02-09 20:23

Ring skatteverket så blir det inte fel...

Vi betalar skatt för att dom ska hjälpa dig/oss....

MVH Stefan

Timofey 2006-02-09 20:27

Tack... men bara några frågor till er:
Är det rätt att jag ansöker om FA-skattesedel då jag endast sköter en site på internet?
Kostar det inte en krona? Tillkommer inga extra avgifter?
Måste jag betala skatt på det jag tjänar hos TradeDoubler ändå (jag gör ju det automatiskt nu).
Vilka fördelar har jag med en sådan sedel, förutom att jag kan annonsera officiellt på nätet (genom Double.se).

Bifrost 2006-02-09 20:58

Innan du gör något tänk på detta med a-kassa tex du kan inte lyfta det så fort du har företag tex ...

Timofey 2006-02-09 21:29

Citat:

Originally posted by Bifrost@Feb 9 2006, 21:58
Innan du gör något tänk på detta med a-kassa tex du kan inte lyfta det så fort du har företag tex ...

Jag förstår inte riktigt vad du menar... :~

jonny 2006-02-09 21:51

Om du är registrerad för F-skatt anses du normalt inte vara arbetslös och får inte ersättning från A-kassan.

För att annonsera behöver du väl inte F-skattsedel?

Bifrost 2006-02-09 21:51

Sorry om jag är oklar trött :(
Jo vad jag menar om stämplar så kan du inte fortsätta med det tex...

Det är en del pappersarbete mm om man har företag självklart...
Mer ansvar mm...
Kolla här så får du mera hjälp

http://www.startaeget.se/

Timofey 2006-02-09 22:01

Citat:

Originally posted by Bifrost@Feb 9 2006, 22:51

Jo vad jag menar om stämplar så kan du inte fortsätta med det tex...

Stämplar??? [confused]

hubbert 2006-02-09 22:07

Stämplar = får ersättning från A-kassan.
Dvs du är inskriven som arbetslös och får ersättning för det.

Edit: A-kassan eller Alfa-kassan om du inte har fyllt kraven för att gå på A-kassa.

Timofey 2006-02-09 22:14

Jag studerar ju... då är jag ju inte "arbetslös".
P.s. jag tror inte att jag förstår något överhuvudtaget.
Jag kanske borde läsa lite på startaeget.se

Men kan någon fortfarande svara på följande:
Är det rätt att jag ansöker om FA-skattesedel då jag endast sköter en site på internet?

jomper 2006-02-09 22:17

Om du vill kunna ta betalt av företag är det en förutsättning i stort sett.

hubbert 2006-02-09 22:20

alltinggratis.se:
Citat:

Jag kanske borde läsa lite på startaeget.se
Det vore inte helt fel, nej :D

nomicon 2006-02-09 22:48

Du måste vara 18 år också för att starta eget ;)

-Martin

Timofey 2006-02-09 23:02

Som jag förstått det så måste jag inte vara 18 för att starta en "egen firma".

creoweb 2006-02-09 23:12

Kan starta med målsmans underskrift/medgivande innan du fyllt 18.

/Jonas

Timofey 2006-02-09 23:18

Ok... var fyller man i det då? I ansökan där det står kontaktperson?

Timofey 2006-02-09 23:23

Aja, då får jag väl vänta till sommaren då jag fyller 18, om det är så, alltså :)

hubbert 2006-02-09 23:36

Citat:

Aja, då får jag väl vänta till sommaren då jag fyller 18, om det är så, alltså *
Tror nog att du kan klara dig tills dess, du verkar ju ha klarat dig rätt så bra hitintills på Internet.

Citat:

Feb 10 2006, 00:23
Är inte det här lite sent och vara uppe om man studerar? :rolleyes:

Timofey 2006-02-10 09:18

Citat:

Originally posted by hubbert@Feb 10 2006, 00:36
Citat:

Aja, då får jag väl vänta till sommaren då jag fyller 18, om det är så, alltså *
Tror nog att du kan klara dig tills dess, du verkar ju ha klarat dig rätt så bra hitintills på Internet.

Jag har ju just börjat med internetprojekt. Anledningen till varför jag börjat tänka på att ansöka om F-skattesedel är att jag behöver det för att annonsera på double.se

Citat:

Citat:

Feb 10 2006, 00:23
Är inte det här lite sent och vara uppe om man studerar?

Hm ... offtopic ... jag her inga lektioner idag.

roxpace 2006-02-12 14:39

Man måste INTE ha en F eller FA-skattesedel, det enda man behöver göra om man får inkomst via internet är att kontakta skattemyndigheterna om att man vill betala skatt och därmed pronto!

F och FA-sedel har du bara nytta av om du ska ha Svenska kundkontakter för att vissa din seriösitet gentemot dem och myndigheter.

Timofey 2006-02-12 15:15

Citat:

Originally posted by roxpace@Feb 12 2006, 15:39
Man måste INTE ha en F eller FA-skattesedel, det enda man behöver göra om man får inkomst via internet är att kontakta skattemyndigheterna om att man vill betala skatt och därmed pronto
F och FA-sedel har du bara nytta av om du ska ha Svenska kundkontakter för att vissa din seriösitet gentemot dem och myndigheter.

Men jag betalar ju redan skatt genom t.ex. TradeDoubler. Är inte det samma skatt? Får inte jag betala mindre i skatt till t.ex. TradeDoubler om jag skaffar en F-/FA- skattesedel?

guran 2006-02-12 16:25

Citat:

Ursprungligen postat av alltinggratis.se
Citat:

Ursprungligen postat av roxpace
Man måste INTE ha en F eller FA-skattesedel, det enda man behöver göra om man får inkomst via internet är att kontakta skattemyndigheterna om att man vill betala skatt och därmed pronto

Men jag betalar ju redan skatt genom t.ex. TradeDoubler. Är inte det samma skatt? Får inte jag betala mindre i skatt till t.ex. TradeDoubler om jag skaffar en F-/FA- skattesedel?

Om du inte har en F- eller FA-skattsedel, så måste Tradedoubler och Double betala arbetsgivaravgift för dina inkomster och dra av din källskatt (skatten på din bruttonlön). De innebär i praktiken att om du har tjänat 100 kr på klick så kommer nämnda bolag att dra av cirka 50 kr för arbetsgivaravgift och källskatt.

Om du har F- eller FA-skattsedel, ska du betala arbetsgivaravgiften och skatt. Nämnda bolag betalar ut 100 kr till dig.

Om du är momsregistrerad kommer nämnda bolag även att betala ut moms till dig, dvs. 125 kr. Du måste sedan betala in momsen till staten.

Rent förtjänstmässigt för din plånbok så är det ingen större skillnad för dig om du har företag eller är privatperson. Skillnaden uppstår när du har kostnader för din hemsida, samt att du får ta upp några kostnader som schabloneravdrag. T.ex. så får du dra av 4.000 kr för utrymme i din bostad om du arbetar hemma.

Ska du köpa en sak som du måste ha för produktionen av din hemsida och som kostar 100 kr så måste du som privatperson vänta tills du har fått ihop 200 kr i klick för du får ju bara 100 kr utbetalat. Som företagare behöver du bara vänta tills du har fått ihop 100 kr i klick.

Timofey 2006-02-12 16:30

Vad är då bäst att välja i mitt fall: F eller FA skattesedel? (om jag bara har internetföretaget som "hobby" alltså?)
Är det svårt att rapportera sina inkomster, bokföra o.s.v.? Vad mer bör man tänka på?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson