WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Problem med abonnemang uppsägning (webhotell)! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12132)

Riverboy 2006-02-01 18:50

Jag har haft ett webplats hos Loppia sedan 2003, allt har fungerat bra, snabb support och så, mycket nöjd med dem. Men den omfattning min hemsida används tyckte jag att loopias pris är var för dyrt, så när min faktura dök upp nu, tänkte ja att det är dags.

Ringer Loopia för att säga upp min webplats, då får jag höra att de har 90 dagars uppsägningsvillkor vilket gör att jag måste betala för en period till (vilket är 12månader), och hänvisar till de allmäna vilkoren:

Se:
http://www.loopia.se/blanketter/loop...na_villkor.pdf

Så när man får fakturan så är det försent, vilket jag tycker är lite fult, men de är kanske så hos alla webhotell, men jag tycker de kanske skulle kunna skicka ut ett mail iallafall.

Kanske inte så mycket att göra åt det än att bita i det sura äpplet och hosta upp en 1000-lapp, då det står skrivet i de allmanna_villkor.

Men det jag undrar är över eftersom jag skaffade loopia 2003 enligt följande allmäna vilkor, alltså inte till de hänvisar till.


http://web.archive.org/web/200308281....php?p=villkor

Det som var intressant är följande stycke:
Citat:

3. Avtalstid
3.1 Avtalet löper kvartalsvis, halvårsvis eller årsvis beroende på vilken abonnemangsform abonnenten valt.
3.2 Abonnemanget kan av abonnenten sägas upp när som helst men dock minst tre månader i förväg. Uppsägningen skall ske skriftligt.
3.3 Återbetalning av erlagd abonnemangsavgift görs endast i de fall då uppsägningen grundas på förändringar i abonnemangsvillkor eller allvarliga driftsstörningar för vilka Loopia ansvarar. Vid driftstörningar återbetalas avgift motsvarande störningens varaktighet och vid förändringar i abonnemangsvillkoren återbetalas det hela resterande beloppet. Det belopp som skall återbetalas grundar sig på abonnemangets längd och kostnad.

Det jag undrar över är om det är eftersom jag inte godkännt några andra vilkor än de från 2003, är om jag kan åberopa att de har ändrat mitt abonnemangsvillkoren genom att ändra de allmanna vilkorliga och på så viss uppfylla 3.3.

(Övriga ändringar i abonnemangsvillkor de har gjort sedan 2003 är att de har ökat trafikmängden samt storleken på utrymmet, kan väl vara skäl nog att få säga upp det :P )

Eller iallafall säga upp det enligt 3.2 och få resten av året tillbaka?

Har jag någon grund att stå på, eller är det helt kört?

Tacksam för hjälp!

\\Riverboy

Anders Larsson 2006-02-01 19:14

Vad står det i det gamla avtalet om förändringar i avtalet? I många fall behöver de bara uppdatera det på webbplatsen, betalar du för nästa period har du automatiskt godkänt de nya.

Men du kanske kan skaka fram den punkten också.

Riverboy 2006-02-01 19:43

hmmm ok.. hittade detta:

11. Ändringar i avtalet.
11.1 Ändringar i avtalet träder i kraft omedelbart efter att dom publicerats på våra hemsida. Ändringar ersätter det gamla avtalet.

Då är det ganska kört... eller..

Men om de ändrar avtalet så gör de förändringar i abonnemangsvillkor vilket gör att man har rätt enligt 3.3

Eller har jag fel...

Fast om jag då har betalat en avgift när de nya avtalet fanns, blir jag automatisk skyldig att följa det, och då räcker det för dem att lägga upp ett nytt avtal på hemsidan så då måste man följa det..

jonny 2006-02-01 19:54

Hur lång uppsägningstid har du enligt ursprungliga allmänna villkor? Är det 90 dagar då också?

Riverboy 2006-02-01 20:14

typ.. .3 månader står det.

ccato 2006-02-02 13:02

Citat:

Originally posted by Riverboy@Feb 1 2006, 21:14
typ.. .3 månader står det.

Juridiskt sett kan du inte göra något. Ett avtal är ett avtal och har du inte läst igenom det ordentligt innan du skriver på så....

Sett ur företagarens synvinkel så är ju det där avtalet det man tjänar pengar på, vi investerar ju en hel del pengar i bandbredd, hårdvara och personal. Vi måste kunna förutse intäkterna och dessutom göra lite vinst också. Därav avtal och bindningstid.

Riverboy 2006-02-02 13:56

Ur företagenssynvinkel kan jag väl förstå att de har utgifter men att binda upp kunder på sådant sätt tycker jag är lite skit...

Men erkänner att det var lite klantigt av mig men eftesom jag köpte tjänsten för 3 årssedan glömde jag kolla upp det nu när jag ville säga upp det, vilket i min enfald trodde räckte att göra det när jag fick fakturan för nästa period,

Köper man ent tjänst för 12 månader, tycker jag att det är väldigt orimligt att man måste säga upp det 3 månader innnan det går ut, för att inte få en 12 månaders period till...

Har alla webhotell sådana avtal? Kanske dags att leta reda på ett som inte har det till nästa omgång :-)

Ja ja men man lär sig... får väl svälta lite istället :-)

magic 2006-02-02 15:39

Jag tycket att 3 månaders uppsägning för ett webhotell är dåligt när det är shared hosting, det är en sak om det är co-location eller liknande.

Loopias kostnad per kund är så liten att de borde skämmas att ha 3 månaders uppsägning för shared hosting. Och jag blir förvånad när jag hör att de använder denna 3 månaders uppsägning till att tvinga kunder att betala för ytterligare ett år som kunden inte vill ha.

Självklart borde Loopia sträva efter att ha nöjda kunder som gillar deras service och vill stanna hos dem istället för att lura kvar kunder på detta sätt.

Jag förstår att Loopia vill ha kvar så många kunder som möjligt och tjäna pengar, men personligen tycker jag inte att det är etiskt att ha någon uppsägningstid på shared hosting.

Vad Loopia borde ha är en faktura som påminner kunden om att förlänga deras tjänst och om den inte betalas så borde tjänsten avslutas.

Vatos Locos 2006-02-03 12:51

Citat:

Originally posted by magic@Feb 2 2006, 16:39

Vad Loopia borde ha är en faktura som påminner kunden om att förlänga deras tjänst och om den inte betalas så borde tjänsten avslutas.

Varför då? Det är upp till var och en och hålla rätt på sina olika avtal.

Om man nu inte använder något av olika anledningar så bör man väl snarast kolla upp med den aktuella leverantören om vad som gäller vid exempelvis uppsägning och inte hoppas på det bästa och tro att man skall slippa betala, speciellt inte när det klart och tydligt står i de allmänna villkoren vad som gäller vid uppsägning.

Riverboy 2006-02-03 13:22

Jo det är klart... men att man som kund måste ha 3månaders framföhållnning tycker jag är i grövsta laget..

Så om man tar ett abbongemang med 3månader faktura hos loopia behöver man säga upp det samma dag för att inte få tre månader till. Nu har man inte så ofta en webplats så kort tid men men...

Sen blir man så glad när man ser att de har 70% för nya kunder medan en själv åker på en straffrund för på 1000kr :-) wieee.........

Men som sagt man lärs sig...

Jan Eriksson 2006-02-03 13:44

Citat:

Originally posted by magic@Feb 2 2006, 15:39
Vad Loopia borde ha är en faktura som påminner kunden om att förlänga deras tjänst och om den inte betalas så borde tjänsten avslutas.

Detta skulle inte jag vilja ha. Vad händer om man har en viktig sida och fakturan försvinner? Oj, inte betalt, nu stänger vi ner sida.

Sen tycker jag att 3 månader är lång tid. 1 månad tycker jag borde vara mer skäligt.

magic 2006-02-03 14:11

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:

Ursprungligen postat av magic
Vad Loopia borde ha är en faktura som påminner kunden om att förlänga deras tjänst och om den inte betalas så borde tjänsten avslutas.


Detta skulle inte jag vilja ha. Vad händer om man har en viktig sida och fakturan försvinner? Oj, inte betalt, nu stänger vi ner sida.

Sen tycker jag att 3 månader är lång tid. 1 månad tycker jag borde vara mer skäligt.

Vanligtvis så får man en påminnelse.

Om jag har fattat allt rätt så har Loopia 3 månaders uppsägning, om man inte säger upp avtalet 3 månader innan det går ut så förlängs det ett år till, antag att du beställer domän + webhosting av Loopia 1:a januari, 1:a december får du hem en ny faktura som ber dig att betala för ett helt år till, då är det redan försent att säga upp avtalet, du tvingas att betala för ytterligare ett helt år, detta är ett uselt avtal men självklart är det kundens skyldighet att veta vad de ger sig in i, men detta är fortfarande enligt min åsikt ett dåligt sätt att "lura" kvar kunder och förhoppningsvis suga ut pengar för ett år extra.

Ändringar jag skulle vilja se i Loopias avtal är följande:

- 3 månaders uppsägning är kvar, de skickar ut en påminnelse 1 månand innan du måste förlänga och påminner dig om att om du inte vill förlänga så måste du säga upp avtalet före ett datum, kan skicka med fakturan i detta brev och fråga om kunden vill förlänga ytterligare ett år.
- 3 månaders uppsägning, och avtalet förlängs 3 månader i taget efter första året.
- Loopia skickar ut en faktura i god tid innan avtalet löper ut och påminner kunden om att förlänga om de vill ha kvar sitt konto, påminner kunden igen ytterligare en gång innan kontot stängs.
- 1 månads uppsägning i samband med fakturan, och fakturan skall givetvis skickas så man har god tid på sig att säga upp sitt avtal.

Jan Eriksson 2006-02-03 14:29

Citat:

Originally posted by magic@Feb 3 2006, 14:11
Ändringar jag skulle vilja se i Loopias avtal är följande:
- 3 månaders uppsägning är kvar, de skickar ut en påminnelse 1 månand innan du måste förlänga och påminner dig om att om du inte vill förlänga så måste du säga upp avtalet före ett datum, kan skicka med fakturan i detta brev och fråga om kunden vill förlänga ytterligare ett år.
- 3 månaders uppsägning, och avtalet förlängs 3 månader i taget efter första året.
- Loopia skickar ut en faktura i god tid innan avtalet löper ut och påminner kunden om att förlänga om de vill ha kvar sitt konto, påminner kunden igen ytterligare en gång innan kontot stängs.
- 1 månads uppsägning i samband med fakturan, och fakturan skall givetvis skickas så man har god tid på sig att säga upp sitt avtal.

Som kund kanske detta är bra men jag håller inte med dig ändå. Det genererar en merkostnad för leverantören bara för att kunden inte kan hålla reda på sina avtal. Rent bokföringsmässigt så är det också ett problem eftersom alla fakturor då borde bokföras som osäkra fodringar.

guran 2006-02-03 17:53

Citat:

11. Ändringar i avtalet.
11.1 Ändringar i avtalet träder i kraft omedelbart efter att dom publicerats på våra hemsida. Ändringar ersätter det gamla avtalet.

Detta kan jag inte tänka mig gäller. På något sätt måste kunderna meddelas innan publiceringen att avtalet har ändrats och att de börjar gälla vid publiceringen. Varje kund ska således kunna säga nej till nytt avtal innan publicering om det anses att kunderna har lämnat medgivande i och med publiceringen.

Att publicera en avtalsändring innebär inte att den blir gällande. För att den ska bli gällande ska det finnas ett samtycke. Det samtycket ska då ske genom aktivt ja-sägande eller ett passivt-ja-sägande. Passivt innebär att man har en tid på sig att säga nej. Har man inte sagt nej, då har man samtyckt.

Det borde då finnas en tid efter publiceringen som kunderna kan tacka nej.

Det här kan alltid diskuteras. Det som med ett datorprogram som du köper. Då kan det stå på kartongen: "När du bryter förpackningen har du accepterat avtalet." Avtalet ligger dock i förpackningen. Vad gäller? Självklart gäller inte texten om att du har accepterat avtalet om du pryter förpackningen. Du måste få tillgång till avtalet innan någon kan kräva ett godkännande av det av dig.

Riverboy 2006-02-03 18:49

Ja det är också något skumt visserligen har de ändrat den paragrafen lite med det nya allmäna vilkoren, men är knappast mycket bättre för kund iaf....
Citat:


10.3 Loopia har rätt att vidta ändringar av dessa allmänna villkor med ikraftträdande 30 dagar efter att de nya allmänna villkoren har publicerats på Loopia’s hemsida. Om villkorsändring är till uppenbar nackdel för abonnenten har denne rätt att säga upp Abonnemanget till upphörande vid villkorsändringens ikraftträdande.

Men visst ska man hålla reda på man är skyldig att hålla reda på allmäna vilkoren som Jan Eriksson skriver men det kan väl knappast vara skäligt att vare 30dag gå in och läsa vilkoren, för plötsligen kanske de har ändrat sin abonnemangstid att alla blir uppbunda på 5 år och har man inte gått in och läst får man som kund skylla sig själv.

Jan Eriksson 2006-02-03 19:30

Citat:

Originally posted by Riverboy@Feb 3 2006, 18:49
Men visst ska man hålla reda på man är skyldig att hålla reda på allmäna vilkoren som Jan Eriksson skriver men det kan väl knappast vara skäligt att vare 30dag gå in och läsa vilkoren, för plötsligen kanske de har ändrat sin abonnemangstid att alla blir uppbunda på 5 år och har man inte gått in och läst får man som kund skylla sig själv.

Jag tycker inte det är skäligt att man ska gå in och kolla avtalsändringar en gång i månaden. Jag tycker man är skyldiga att meddela ändringar per e-post eller liknande. Och då ska man visa vad som har ändrats och inte bara skicka ett helt nytt avtal.

hubbert 2006-02-03 19:36

Riverboy:
Citat:

för plötsligen kanske de har ändrat sin abonnemangstid att alla blir uppbunda på 5 år och har man inte gått in och läst får man som kund skylla sig själv.
Nja det kan de ju inte göra enligt 10.3
Citat:

10.3 Loopia har rätt att vidta ändringar av dessa allmänna villkor med ikraftträdande 30 dagar efter att de nya allmänna villkoren har publicerats på Loopia’s hemsida. Om villkorsändring är till uppenbar nackdel för abonnenten har denne rätt att säga upp Abonnemanget till upphörande vid villkorsändringens ikraftträdande.
En förlängning av avtalet i fem år får nog anses som en försämring.


Sedan kan jag förstå att en framförhållning i tillvaron på 90 dagar måste vara svår att hantera - Verktygen för att bemästar ett sådan tidsspan finns väl inte? <_<

Riverboy 2006-02-04 03:05

hmmm men

upphörande vid villkorsändringens ikraftträdande.

jag tolkar att jag kan säga upp abbonemanget, när villkorsändringens träder ikraft. Vilket den gör automatiskt

ikraftträdande 30 dagar efter att de nya allmänna villkoren har publicerats på Loopia’s hemsida.

Så säger jag inte till innan 30dagar att jag vill säga upp abbonemanget så kan jag inte det, eller tolkar jag det fel.

Vatos Locos 2006-02-04 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:

Ursprungligen postat av Riverboy
Men visst ska man hålla reda på man är skyldig att hålla reda på allmäna vilkoren som Jan Eriksson skriver men det kan väl knappast vara skäligt att vare 30dag gå in och läsa vilkoren, för plötsligen kanske de har ändrat sin abonnemangstid att alla blir uppbunda på 5 år och har man inte gått in och läst får man som kund skylla sig själv.

Jag tycker inte det är skäligt att man ska gå in och kolla avtalsändringar en gång i månaden. Jag tycker man är skyldiga att meddela ändringar per e-post eller liknande. Och då ska man visa vad som har ändrats och inte bara skicka ett helt nytt avtal.

Då jag själv är kund hos Loopia så trädde de nya villkoren ikraft sensommaren 2004, detta framgick även som en nyhet i respektives kundzon som ett pop-up fönster som man var tvungen att klicka förbi samt att de lades in Kundzonen så det gick inte att missa dessa, tycker att detta borde räcka väldigt långt och missar man detta så får man faktiskt skylla sig själv.

Sedan så är uppsägningstiden reglerad av abonnemangsform dvs. år eller kvartal.

Jan Eriksson 2006-02-04 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av Vatos Locos
Citat:

Originally posted by -Jan Eriksson@Feb 3 2006, 20:30
Citat:

Ursprungligen postat av Riverboy
Men visst ska man hålla reda på man är skyldig att hålla reda på allmäna vilkoren som Jan Eriksson skriver men det kan väl knappast vara skäligt att vare 30dag gå in och läsa vilkoren, för plötsligen kanske de har ändrat sin abonnemangstid att alla blir uppbunda på 5 år och har man inte gått in och läst får man som kund skylla sig själv.

Jag tycker inte det är skäligt att man ska gå in och kolla avtalsändringar en gång i månaden. Jag tycker man är skyldiga att meddela ändringar per e-post eller liknande. Och då ska man visa vad som har ändrats och inte bara skicka ett helt nytt avtal.


Då jag själv är kund hos Loopia så trädde de nya villkoren ikraft sensommaren 2004, detta framgick även som en nyhet i respektives kundzon som ett pop-up fönster som man var tvungen att klicka förbi samt att de lades in Kundzonen så det gick inte att missa dessa, tycker att detta borde räcka väldigt långt och missar man detta så får man faktiskt skylla sig själv.
Sedan så är uppsägningstiden reglerad av abonnemangsform dvs. år eller kvartal.

Är inte själv kund hos Loopia och har inga åsikter om Loopia som webbhotel. Framför bara mina åsikter. Att enbart meddela i en kundzon tycker jag är fel. Visa kunder är inte inne i dessa alls så dom missar sådant.

Riverboy 2006-02-04 16:55

Hmm jag har inget minne av att jag har sett något i Kundzonen (och en popup sådana dödar man ju :-) ) men men..

Har väl inge större betydelse, om jag inte går in på min kundzon på 30 dagar så kan jag faktiskt missa detta och med det chansen att säga upp abbonemanget om det skulle vara en försämring av avtalet.

Jag menar har man en sida, med, databas, domän och mail som fungear utan problem så har man inget behov att logga in på kundzonen, så kul är det inte där.... :-) så att bara bli informerad där är ju inte det smartaste...

Vatos Locos 2006-02-04 19:02

Citat:

Originally posted by Riverboy@Feb 4 2006, 17:55
Hmm jag har inget minne av att jag har sett något i Kundzonen (och en popup sådana dödar man ju :-) ) men men..
Har väl inge större betydelse, om jag inte går in på min kundzon på 30 dagar så kan jag faktiskt missa detta och med det chansen att säga upp abbonemanget om det skulle vara en försämring av avtalet.
Jag menar har man en sida, med, databas, domän och mail som fungear utan problem så har man inget behov att logga in på kundzonen, så kul är det inte där.... :-) så att bara bli informerad där är ju inte det smartaste...

Nu är det ju så att det även tidigare var så att en uppsägning skulle vara tillhanda 90 dagar innan innestående abonnemangstid löpte ut, så det skedde ju ingen egentlig ändring utan det verkar bara som om de har förtydligat detta i de nya villkoren.

De har ju trots allt varit i kraft sedan drygt 1,5 år tillbaka så under denna tid så måste du ju ha varit inne i Kundzonen, är man osäker så bör ju även deras supportavdelning kunna informera dig om vad som hade gällt vid en uppsägning.

Nu är det ju inte så att jag är ute efter dig personligen men eftersom jag tidigare har arbetat med sådana här frågor så blir jag ganska sne när det kommer personer med alla tänkbara olika ursäkter för att slippa betala, trots att informationen har varit solklar.

Riverboy 2006-02-04 19:23

Det är lugnt.. men mitt första inlägg var typ "med alla tänkbara olika ursäkter för att slippa betala" så där hade du jurätt :-) Men efter att slutat varit förbannad och insett att det bara är att betala för det är ju jag har gjort fel.

Sen efter den insikten ville jag bara veta vad folk tyckte om att 90 dagars är normalt eller ens skäligt för en uppsägning av ett webbhotell.

Samt att det är skäligt att de kan ändra villkoren så lätt, för som jag fattar det har jag inte sett att de har ett nytt avtal inom 30 dagar kan jag inte kräva att upphäva mitt abonnemang vid en försämring.

Så har jag inte besökt deras sida eller vart in på kundzonen (hittar inget där om nytt avtal men det spelar ingen roll) på 30 dagar så är det bara acceptera det nya avtalet.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson