WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Är det inte dags att ställa krav. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12)

Tpoint 2003-03-03 23:21

Är det inte dags att svenska webmasters börjar ställa krav på annonsnätverken likt tradedoubler och andra Affiliate program.

Ersättningen är ju skrämmande låg!

ex 50 kr för en bokad resa, vad liknar det? vilken annan resebyrå som helst får minst 10 ggr mer.

Tpoint

ahmedo 2003-03-03 23:31

Joo men du kan inte räkna oss som profissionella företag som alla andra...
Och andra företag får inte som oss i TradeDoubler, om du hade över 500.000 besökare varje dag, då får du per klick...

0,05-0,5 kr per klick...

Tpoint 2003-03-03 23:42

Hej ahmedo.

Förstår hur du menar, men håller inte med tillfullo.

Professionell eller inte, många besökare eller inte, varför skall man ha olika ersättning för en såld produkt?

Om DI.se säljer ett fiskespö eller om ”Kalles fiskesida” säljer det, varför skall det vara nån skillnad i ett Affiliate nätverk?

Per klick är inte heller att förespråka då det ende sponsorn då behöver göra är att skapa en banner som ingen klickar på och på så sätt exponera sitt varumärke helt gratis.

Nej fram för CPM med låga priser, då ställer man ju i alla fall ett litet krav på sponsorn att ta hand om trafiken man skickar på rätt sätt.

Vi skickar kvalitetstrafik och dom säljer.

Tpoint

Filip 2003-03-04 01:31

Det är väll inte så konstigt att en sida som är större, får mer betalt.

Om man är en liten sida, så ska man vara glad om man får någon sponsor över huvud taget. Om man sätter press på annonsören, så spelar det inte så stor roll för dem om man bojkottar dem.

Men om du är en större sida, så spelar det ganska stor roll för företagets totala exponering om den stora sidan vill visa deras annonser eller inte. På så sätt kan den stora sidan kräva lite mer.

Dessutom så har väll annonsörerna kommit fram till att det inte är lönande att annonsera på nätet.
När tradedoubler startade, kunde man få 1,50kr för ett klick. Idag är man jätteglad om man får 0,25kr.
Men jag förstår annonsörerna.
Och vi ser väll vad som hände med företagen när annonspriserna var skyhöga?

Jag har faktiskt nästan övergivit tradedoubler helt och istället försökt att sälja annonser direkt till företag. (Men ni kanske kan se hur det gick genom att läsa inlägget "Problem med indrivning av pengar".)

Jag tror på att hitta nya sätt att annonsera på nätet. Besökarna är inte lika "lättlurade" nu som innan. För några år sedan, låg CTR på annonser mellan 2-5%. Idag ligger det ungefär mellan 0,1-1%.


Men ett bra tips om du känner att du är mer värd. Ring tradedoubler och förklara det för dem. Där finns en möjlighet att bli s.k. "Superaffiliate".
Lycka till!

Marcus 2005 2003-03-04 02:32

Inget kommer att påverka Tradedoubler så länge det inte finns någon konkurrens. Så vitt jag vet så finns det inga andra företag i Sverige som driver ett koncept så väl som Tradedoubler faktiskt gör. Tills dess kommer Tradedoubler självklart hålla god marginal.

Hade jag haft möjlighet så hade jag självklart valt att sälja in annonser/sponsring till min webbplats själv, men men.


Jag håller med om att en sida med större kundkrets ska få mer i ersättning. Så är det ju faktiskt i 'real life' också så det är ju inget konstigt direkt.

Tpoint 2003-03-04 10:03

Till:
Det är väll inte så konstigt att en sida som är större, får mer betalt
&
Jag håller med om att en sida med större kundkrets ska få mer i ersättning.


Vore mycket intressant att veta varför ni tycker så, en större sida har oftast mest blandad "untarget" trafik till skillnad från mindre sidor som oftast har mer riktad trafik.

Tpoint

Marcus 2005 2003-03-04 12:05

En sida med mycket trafik har större möjlighet att styra sina besökare. Sen handlar det ju om 'status'. En stor välbesökt sida har lättare att förhandla sig till bra avtal eftersom de övertygar annonsörerna om att just deras sajt är överlägsen. En liten webbplats kan ha svårt att hävda sig tyvärr.

Jag har dock märkt att de flesta som registrerar sig på http://www.dindator.nu (mitt projekt alltså), är de som kommer från mindre nischade webbplatser. Ytterst få går in från Google och registrerar sig. Så länge inte annonsörerna vet om det utan lyssnar endast på 'säljchefen' och hans stab, så kommer det nog fortsätta med att vara de storas marknad.

ahmedo 2003-03-04 23:32

Vilken webbsida skulle ni helst vilja ha eran annons i??

Kalles hemsida eller msn.se???


Tror inte att nån skulle vilja ha kalles, bara de så är snåla eller inte har stort företag...

Om du skulle bli partner med nån så vem skulle han vara...
snyggaste sida med 10 besökare per dag eller fula med 10.000 besökare per dag??


;) Ahmedo

imported_admin 2003-03-05 02:34

Appropå msn så har jag tackat nej till att tillhanda hålla dom tvtablå i utbyte mot delad förtjänst av annonsering, den sidan har ingen vidare kvalitet på deras trafik anser jag, bara en komisk sak jag förstår precis hur du menar Ahmedo

Admin

ahmedo 2003-03-05 19:28

Äntligen nån förstår :D

banner 2003-03-06 02:18

50kr för en bokad resa? Varför över huvud taget använda ett sådant program?

Inget personligt, men det är dumma webmasters som gör att såna här företag som tradedoubler över huvud taget existerar. Ge inte bort er trafik gratis.

Om ni har en resesite på svenska och inte hittar någon som vill köpa annonsplats där kör med exempelvis en casinosponsor.


/banner

Clarence 2003-03-07 19:29

Att använda en branch som lidit enormt de senaste året och därmed blivit tvingade att pressa priser till slutkunden som exempel är kanske aningen dumt. Sant är dock att det inte finns många alternativ på den svenska marknaden om man inte har en starkt trafikerad site. Även då är ofta provisionerna undermåliga.

Då tradedoubler startade gav t ex Stepstone 3kr per klick. Senast jag tog en titt (var förvisso säkert månader sen) var det högsta jag kunde finna .3-.4 SEK. Svensk trafik är i dagsläget tyvärr inte mycket värd. Generellt sätt brukar man säga att trafik från GB, the US of A och Kanada är värt ungefär fyrdubbelt vår svenska trafik.

imported_admin 2003-03-07 20:03

Har själv en sida som är förhållandevis trafikerad.

Skulle aldrig falla mej in att använda tradedoubler som en fast sponsor, då jag tycker deras ide är bra men att dom ställer alldeles för dåliga krav på företag som ansluter sig till deras tjänst.

Däremot kör jag vissa kampanjer med dom.

De TPoint skriver om

"Per klick är inte heller att förespråka då det ende sponsorn då behöver göra är att skapa en banner som ingen klickar på och på så sätt exponera sitt varumärke helt gratis."

Kunde jag inte sagt bättre själv, jm2c

Admin

ahmedo 2003-03-09 05:28

Varför kan inte alla webbmastern försöka göra eget nätverk, visa reklam för varandra...
Så vinner alla på det och då förlorar såna företag som Trade Doubler...

När man får mycket trafik för sin webbsida då kan man ansluta sig till andra företag som kan sponsora honom utan andra parter som Trade Doubler...

moneypenny 2003-03-10 02:38

Tpoint skrev att:

"Per klick är inte heller att förespråka då det ende sponsorn då behöver göra är att skapa en banner som ingen
klickar på och på så sätt exponera sitt varumärke helt gratis."

Det finns inget intresse av att annonsera utan att få fler besökare. Med det vill jag bara säga att det inte finns någon seriös annonsör som vinner på att skapa en banner som ingen klickar på bara för att få visa varumärket. Oavsett hur avtalet mellan dig och Tradedoubler ser ut så kan du ge dig ... på att Tradedoubler och annonsörens avtal är byggt så att annonsören får betala i vilket fall. (Vare sig de får några besökare eller inte alltså!)

Vidare håller jag med samtliga som har ståndpunkten att det är självklart att större webplatser ska ha mer betalt. Det finns inget snack om saken. Om du annonserar i TV4 så får du räkna med att det blir en aning dyrare än om du annonserar i Bölinge Allehanda. Detsamma gäller på nätet. Att det är så beror helt enkelt på att jag och du och alla andra som vill marknadsföra sig, väldigt gärna gör det hos TV4 men det är ganska få som vill synas i Bölinge Allehanda. Därför är konkurensen hårdare på TV4:as marknad och därmed kan de ta ut en drygare peng.

Om du satt på marknadsavdelningen på exempelvis Dell, hur skulle du gå tillväga för att synas? Skulle du fråga 10.000 webdesigners runt om i landet eller skulle du hellre lägga några kronor extra och istället fråga någon på Aftonbladet, Spray och MSN?

Här kommer då Tradedoubler in i bliden. De ger Dell's marknadsansvariga möjligheten att vända sig till ett ställe för att få stor spridning. De sluter ett avtal med Tradedoubler som säger att "ni får detta och era affiliates får detta". Tradedoubler säger, "Tja, våra affiliates har att välja på dåliga vilkor, eller inga vilkor alls, så ok då!" och affären är klar.

Lurigt va?

Filip 2003-03-10 02:53

Citat:

Originally posted by moneypenny@Mar 10 2003, 02:38 AM
Här kommer då Tradedoubler in i bliden. De ger Dell's marknadsansvariga möjligheten att vända sig till ett ställe för att få stor spridning. De sluter ett avtal med Tradedoubler som säger att "ni får detta och era affiliates får detta". Tradedoubler säger, "Tja, våra affiliates har att välja på dåliga vilkor, eller inga vilkor alls, så ok då!" och affären är klar.
Kunde inte sagt det bättre själv...

ahmedo 2003-03-10 14:53

moneypenny har rätt, men de e inte bara för att Dell ska sprida sej större så gör det, vi är sverige billigaste annons platser, till och med skit tidningar (ursäkta språket) får mer än oss, en helt ny tidning i en by får mer betalt än vad vi får...

Det som Tpoint menade var att många program i TradeDoubler får pengar varje gång nån köper en server för exempel 10.000 kronor (www.egenserver.nu) genom oss (som ingen skulle göra antar jag)...
De ger oss inga pengar för en besökare från oss som skulle vilja se hur deras servrar är uppbyggda...

Företaget vinner på det en ny besökare som kanske vill visa en kompis hur en vanlig server är uppbyggd....

Han kommer inte och komma igenom vår webbsida som förre gången, han kommer och gå direkt till www.egenserver.nu på eget hand...

Så de fick en ny besökare utan att betala ett öre...

Jag kan gå och göra samma sak, göra ett avtal med TradeDoubler och betala när någon köper en server från mej för 10.000 kronor medan jag säljer mobiltelefoner samtidigt...
Jag behöver inte betala för mobiltelefonerna, jag betalar bara för servrar som jag kan säga samtidigt att de är slut och få minst 1000 besökare genom dumma webbsidor ägare som lägger reklam för en företag som jag...

Vem är den dumma och vem är den smarta nu ;) :rolleyes: :wacko:

moneypenny 2003-03-13 03:01

Visst är det så att de (annonsörerna) kan välja att tillhandahålla fler tjänster/produkter än de som vi gör reklam för, men så fungerar det även i press, radio och TV, eller hur?

Om SIBA gör 10 sekunders reklam i TV för sin nya tvättmaskinskampanj så hoppas de nog att alla ska bli intresserade av SIBA, inte bara de som vill köpa en ny tvättmaskin. Visserligen så betalar de ett fastpris på denna reklam, men det är knappast möjligt att avgöra vilka kunder som kommer p.g.a reklamen i TV4 eller Kanal 5, så detta förfarande är närmast ett måste inom övriga media. (Det som inte är Internet alltså)

Angående besökare som bara vill visa sin kompis hur en server är uppbyggd (slående exempel ;) ) så vinner ju inte egenserver.nu något mätbart på detta utom en presumtiv kund. Eftersom vi alla är presumtiva kunder så kan vi knappast belönas/betalas för att vi sänder sådana besökare till egenserver.nu. Om de (kunden) däremot väljer att senare köpa en egen server så kan det i vissa fall vara vår förtjänst. Problemet är som du säger, ahmedo, att denne (fortfarande kunden) knappast går via vår sida denna gång. Därför har Tradedoubler valt att lägga en cookie på kundens dator och på så sätt spåra honom/henne till oss så att vi kan få betalt för det hela. Smart va!

Nu kan det vara så att kunden sitter vid en annan dator när denne för första gången klickar sig fram till annonsörens sida, än vad han/hon vanligtvis gör, men det är nog inte mycket att göra åt det tyvärr!

(Hacka nu inte allt för mycket på första delen i detta inlägg. Jag är trött och jag har inte lust att förklara i detalj hur jag menar med TV4:as fasta priser gentemot det som sker på nätet)

kristian 2003-03-13 15:02

Som svar på moneypennys inlägg.

Visst finns det intresse av att annonsera utan att få fler besökare, sk. branding, altså varumärkesigenkännande.

emil 2003-03-13 15:04

Det är väl inte så konstigt att Tradedoubler håller goda marginaler, precis som alla andra med monopol på marknaden sätter de priser efter vad som passar dem. Personligen tycker jag att deras villkor är dåliga men vad ska man göra åt det, hellre ett par extra kronor från någon som betalar än all den tid det skulle ta att bearbeta och försöka gå solo genom försäljning, fakturering osv. I sådana fall krävs det en bredare front där vi som är webbmasters kan sluta upp och börja ställa villkor.

Idag finns inte så många alternativ att välja med, deras koncept fungerar, de som blir lidandes är ju vi som ger bort trafik för ibland (löjliga låga summor). Nu beror kanske deras prisändringar inte enbart på ren vinsthemtagning utan att marknaden för dem varit tuffare i o m den allmänt svikande annonstrenden inom alla mediakanaler. 1,50 per klick, ja den tiden är nog förbi, det lutar ju allt mer åt att allt kommer bli provisionsbaserat och basera på avslut.

// emil

Yepp 2003-03-13 18:21

Men saken är ju den också att anledningen att TradeDoubler och liknande ger så små erhållningar, och dessutom allt mer kommit att gå ifrån klick-ration, är ju helt enkelt att det missbrukas något alldeles enormt av för många. Många oseriösa gick ju in på sin sida i tid och otid ifrån olika datorer bara för att klicka, och självklart luras företagen av detta.

Istället borde man ha en högre kvalitetskontroll av alla, och antingen endast släppa igenom de man verkar seriösa eller låta de seriösa nå ett högre steg. Iofs finns "SuperAffiliate" - men det finns många seriösa sidor som dock inte har överdrivet hög besöksstatistik. Självklart skulle det dock vara oerhört mödosamt att gå igenom sida för sida och se ifall de verkar seriösa eller inte (ev. testa under en längre tid).

Självklart känns det då seriösare för annonsörer att annonsera hos t.ex. Aftonbladet - där de vet att de som klickar sig vidare verkligen är sådana som är intresserade av att gå vidare.

Dessvärre är väl dessutom branschen relativt död idag, och faktum är att många användare är oerhört snåla. Själv skulle jag med lätthet kunna tänka mig att t.ex. betala en mindre avgift (säg 10 kr i månaden eller likande) för att t.ex. få besöka aftonbladet.se fritt - även om det inte är en stor summa för varje enskild person, skulle det generera väldigt stora intäkter.
Liknande avgifter skulle kunna tas ut på många andra tjänster, fast visserligen är lite av Internets grundmoral att det ska vara fritt och tillgängligt för alla. Men, t.ex. Lunarstorm (som jag för övrigt inte har mycket för) har faktiskt en smart inkomstkälla med pro-abbonemanget (som iofs inte jag skulle betala för) - något som alla har råd med, och en hel del tydligen gärna vill ha - men det är inget krav för att utnyttja tjänsten.

Dessutom är metoden att betala med sin mobiltelefon väldigt angenäm, då många oroar sig för att betala med kort och liknande (vilket jag iofs inte heller förstår, har många gånger betalat med kort - utan problem - men fakta är fakta...).

Om branschen ska komma någonstans, måste mer pengar helt enkelt börja snurra - på ett eller annat sätt. En tjänst jag själv skulle önskat, är ett webbmagasin i stil med tidsskriften Café (och, nej - inte för brudarna, utan för det övriga materialet). En sådan publikation på Internet, med samma kvalité, skulle jag med lätthet betala säg 150 kr om året för att kunna besöka fritt.

moneypenny 2003-03-13 20:16

Kristian

visst finns branding som fenomen men det är knappast något man använder nätet till. Varför bygga upp en dyr hemsida och satsa pengar på marknadsföring via tradedoubler (som faktiskt tar betalt för sina tjänster oavsett hur avtalet med oss ser ut) om man inte får några besökare?

Nej, de företag som marknadsför sig på Internet är i första hans ute efter fler besökare till sin sida. DÄR kan man sedan påbörja sin varumärkesigenkänning i kombination med att sälja produkter eller lansera en ny kampanj.

//P-E

Yepp 2003-03-14 02:40

Jo, men det han menar är ju att t.ex. Coca Cola använder sin marknadsföring på t.ex. TV för att skapa ett igenkänningsmoment - att du rent undermedvetet väljer Coca Cola framför Pepsi när du står i affären, eftersom du känner dig mer hemma med det varumärket.

Ett sådant fenomen borde egentligen fungera lika bra på Internet som på TV eller i tidningar. Carlsberg gör du t.ex. reklam i tidsskrifter (som t.ex. Café) för att hypa sitt märke och nästa gång du går på krogen blir det kanske en Carlsberg. I princip borde en välfungerande annons på Internet fungera likvärdigt, efter ett tags surfande ser du reklamen och blir helt plötsligt sugen på att gå bort till kylskåpet och ta en bärs (och om där är tomt hoppar du in i bilen, kör ner till macken och kommer hem med ett sexpack).

Varför en marknadsföring på Internet måste resultera i klick, eller en direkt försäljning på Internet, har jag egentligen svårt att förstå. Tidsskrifter får ju inte betalt per öl du köper på krogen pga marknadsföringen i tidningen...

Pekay 2003-03-14 02:57

Citat:

Originally posted by Tpoint@Mar 3 2003, 10:21 PM
Är det inte dags att svenska webmasters börjar ställa krav på annonsnätverken likt tradedoubler och andra Affiliate program.

Ersättningen är ju skrämmande låg!

ex 50 kr för en bokad resa, vad liknar det? vilken annan resebyrå som helst får minst 10 ggr mer.

Tpoint

Tja, 50 kr per resa är rätt bra, beroende utav på vad det är för resa.
En resa till australien bör du får betydligt mer för, kanske 300 kr.

Men en inrikesresa ska du vara glad som fan för om du får 50 kr.




Men jag betvivlar STARKT att det skulle hjälpa ställa krav på
tradedoubler och andra affiliate program.
Du måste ju inse hur stora dessa nätverk är, att ett par
webmasters går ihop skulle de bara förmodligen skratta åt.

imported_admin 2003-03-17 15:02

Citat:

Originally posted by Pekay@Mar 14 2003, 01:57 AM
Men jag betvivlar STARKT att det skulle hjälpa ställa krav på
tradedoubler och andra affiliate program.
Du måste ju inse hur stora dessa nätverk är, att ett par
webmasters går ihop skulle de bara förmodligen skratta åt.

Det handlar inte om hur stora dom är utan hur lönsamma dom är, vad jag vet går tradedoubler med vinst men om låt säga 10 av dom stora siterna i sverige beslutar sig för att ersättningen är för låg ELLER annonsmarknaden ökar och efterfrågan ökar aningen, då tror jag inte vi kommer se att ex aftonbladet, blocket och idg använda sig av TD som dom gör nu.

TD är nog vinnarna i dåliga tider vi får se hur dom klarar sig framöver, jag gissar på att sökmotorerna är det vi skall hålla ögonen på.

Admin

Pekay 2003-03-17 17:13

Citat:

Originally posted by Admin+Mar 17 2003, 02:02 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Admin @ Mar 17 2003, 02:02 PM) <!--QuoteBegin--Pekay@Mar 14 2003, 01:57 AM
Men jag betvivlar STARKT att det skulle hjälpa ställa krav på
tradedoubler och andra affiliate program.
Du måste ju inse hur stora dessa nätverk är, att ett par
webmasters går ihop skulle de bara förmodligen skratta åt.

Det handlar inte om hur stora dom är utan hur lönsamma dom är, vad jag vet går tradedoubler med vinst men om låt säga 10 av dom stora siterna i sverige beslutar sig för att ersättningen är för låg ELLER annonsmarknaden ökar och efterfrågan ökar aningen, då tror jag inte vi kommer se att ex aftonbladet, blocket och idg använda sig av TD som dom gör nu.

TD är nog vinnarna i dåliga tider vi får se hur dom klarar sig framöver, jag gissar på att sökmotorerna är det vi skall hålla ögonen på.

Admin [/b][/quote]
Självklart inte, men att få dessa sajter sluta använda TB är lättare sagt än gjort.

imported_admin 2003-03-17 22:01

Citat:

Originally posted by Pekay@Mar 17 2003, 04:13 PM
Självklart inte, men att få dessa sajter sluta använda TB är lättare sagt än gjort.
Inga problem det kommer marknaden sköta själv, alternativ kommer TD få ändra sina marginaler, just nu tar dom bra betalt från sina kunder och betalar anslutna siter dåligt.

Admin

imported_admin 2003-03-17 22:22

Citat:

Originally posted by moneypenny@Mar 10 2003, 01:38 AM
Det finns inget intresse av att annonsera utan att få fler besökare. Med det vill jag bara säga att det inte finns någon seriös annonsör som vinner på att skapa en banner som ingen klickar på bara för att få visa varumärket.

Ju mer du läser i detta forumet ju mer kommer du att komma till insikt hur fel du har ;) vilket är bra för det är precis varför vi skapade detta forumet.

Branding är en stor grej och värt mycket då besökaren får en aha upplevelse ... å **n det var det xxxxxx sålde.

Ingen lyckad kampanj startar utan Branding och det är där vi kommer in, vi ger bort branding. TV4 däremot eller nåt annat medium som inte är lika lätt att mäta ger inte bort branding.

Detta är ingen ny sak utan väl känt hos företag med den budgeten som kan köpa abbonenag hos exemplelvis TD och framför allt ett bra säljargument för bolag likt TD så jag gissar att dom skrattar lite åt oss i korridorerna, dumma svenska webmasters.

Admin

Dennis Holm 2003-03-19 08:49

med andra ord så får vi starta en site som tradedoubler som tänker på webmasters!
jag har haft mycket ...

Edit by: Admin

Detta inlägg blev editerat för det saknade relevans till verkligheten.

Admin

Mats@Extrude 2007-01-22 19:15

Lite OT men:
Att visa upp sitt varumärke är oerhört värdefullt. Varumärkesigenkänning och image är en stor del av vad all marknadsföring går ut på. Klick är alltså inte alls nödvändigt. Varför skulle man i så fall lägga massor av pengar på att annonsera i tv, tidningar och radio? Varumärkesbyggande är grunden.
När ett varumärke väl sitter i bakhuvudet hos folk är chansen mycket större att de väljer just det varumärket när det väl är dags för köp.
Man kan ockås säga att när du medvetet eller omedvetet sett en banner ett antal gånger är också chansen större att du klickar på den senare.
Alltså ska man både ta betalt för visning och för klick. Problemet är att klick är så mycket lättare att värdera. Om en annons synts på en sida där det ligger 20 andra annonser är det inte så mycket värt.

mersault 2007-01-22 23:21

Mats@Extrude>> Wow, du bumpade upp en fyra år gammal tråd, inte illa...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson