WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Vilka är med i tävlingen? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11921)

pontus 2006-01-19 22:30

Vore kul att få se länkar till era bidrag...

Även om ingen Svensk vinner vore det kul att se hur våra bidrag står sig mot varandra.

http://www.v7ndotcomelursrebmem123.com

creoweb 2006-01-19 22:49

*EDIT*
Bortaget

Läste inte ordentligt vad som stod....

/Jonas

pontus 2006-01-19 22:53

Citat:

Originally posted by creoweb@Jan 19 2006, 23:49
Är inte alls insatt, varför skulle inget svenskt företag kunna vinna?
/Jonas

Det var inte vad jag skrev. :-)

Nikke Lindqvist 2006-01-23 00:17

Jag är med, och om man nu kan släppa länkar till sina tävlingssidor här så är det klart att jag också tänker göra det: http://www.lindqvist.com/v7ndotcom-elursrebmem/

Jim Westergren är också med, och verkar klara sig riktigt bra.

Det går rätt bra att spåra deltagande svenskar vi en Google-sökning på sidor från Sverige. Man hittar inte alla tävlingssidor, men man hittar många sidor som länkar in till tävlingsbidragen :-)

Ett intressant tillskott i den sökningen är att jag idag tror mig ha hittat en hel del sajter vars ägare nog inte vet om att de nämner tävlingsfrasen och till och med innehåller tävlingssidor...

Jim_Westergren 2006-01-23 10:08

Jag ligger på sjunde plats just nu. Här är min sida.

Plats 1-3 är nya domäner som förmodligen kommer bli sandboxade.
Plats 4 är Taggle SEO team - ett black hat team från frankrike på över 20 man.
På plats 5 är den sida som jag tror kommer vinna.

Nåja, det är spännande.

Simple 2006-01-23 10:52

Vilket datacenter gäller resultaten? jag kollade google.com och där ligger du 5:a så det vore ju kanonbra om det gällde, kontra det du skrev ovan :)

Kör hårt Jim!

Nikke Lindqvist 2006-01-23 12:39

Citat:

Originally posted by Simple@Jan 23 2006, 11:52
Vilket datacenter gäller resultaten? jag kollade google.com och där ligger du 5:a så det vore ju kanonbra om det gällde, kontra det du skrev ovan
Kör hårt Jim

Jag håller på att bli galen på datacenter-tittning. Får olika resultat överallt och beroende på vilken webbläsare jag använder, vilken språkversion jag har på webbläsaren, vilka språkinställningar jag har för Google, huruvida jag är inloggad på ett Google-konto eller inte....

Själv ser jag Jims sajt på nummer 8, 12 eller 36. Min tävlingssida studsar omkring lika mycket. Ibland är jag till och med först, ibland finns jag inte förrän på sidan 5 eller 6...

robertsson 2006-01-23 12:42

Citat:

Originally posted by N!kke@Jan 23 2006, 13:39
Jag håller på att bli galen på datacenter-tittning. Får olika resultat överallt och beroende på vilken webbläsare jag använder, vilken språkversion jag har på webbläsaren, vilka språkinställningar jag har för Google, huruvida jag är inloggad på ett Google-konto eller inte....
Själv ser jag Jims sajt på nummer 8, 12 eller 36. Mina egna resultat studsar omkring lika mycket. Ibland är jag till och med först, ibland finns jag inte förrän på sidan 5 eller 6...

Hehe.. har själv haft samma problem senaste veckorna, men det kanske är det som google ville uppnå? Hur ska det gå med SEO företagens löften om en "topp 10 placering". Hur ska man kontrollera det :)

Nikke Lindqvist 2006-01-23 12:50

Citat:

Originally posted by robertsson@Jan 23 2006, 13:42
Hur ska det gå med SEO företagens löften om en topp 10 placering. Hur ska man kontrollera det

Jag lämnar aldrig sådana löften, och tolkar alltid kundens resultat som de gällande. Det är enda vägen att gå. Men visst. Jag är alltmer säker på att detta är en medveten strategi från Googles sida.

hans99 2006-01-24 13:31

Citat:

Originally posted by pontus@Jan 19 2006, 23:30

Även om ingen Svensk vinner vore det kul att se hur våra bidrag står sig mot varandra.

Lycka till!

Vad är de viktigaste sakerna som du tänkt på vid sidan om inläkarna?

pontus 2006-01-25 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av hans99
Citat:

Ursprungligen postat av pontus

Lycka till!

Vad är de viktigaste sakerna som du tänkt på vid sidan om inläkarna?

Tänkt? Jag registrerade domänen i impuls och har inte orkat med varken innehåll eller fler en ett länkbyte. :P

Får nog börja jobba lite, 40.000 sek är mycket pengar.

Tanken var att skapa något slags unikt innehåll...

Nikke Lindqvist 2006-01-26 01:08

Och så har V7n-tävlingen fått en copycat, som är en liten smula annorlunda eftersom vinnaren är den som innehar förstaplatsen på Google, andrapriset går till den som ligger etta på Yahoo! och tredjepriset till första positionen på MSN Search. Tävlingen är igång och tävlingstiden går ut den sista december i år.
Nyckelorden är (nu när jag äntligen har passerat 100-postersgränsen och får spamma en liten liten smula)
carcasherdotcom seocontest

Tävlingsreglerna återfinns på carcasher.com/SEOContest

hans99 2006-01-26 05:15

Citat:

Originally posted by pontus@Jan 26 2006, 00:06

Tanken var att skapa något slags unikt innehåll...

Något coolt avseende ett ämne associerat till temat på tävlingen men som inte har att göra med SEO?

Jim_Westergren 2006-01-27 01:48

Gick precis om den största tävlingssidan och ligger nu på plats 3. Domänerna på plats 1 och 2 kommer förmodligen bli boxade.

Screen av senaste SERP uppdatering:
http://www.jimwestergren.com/images/26-january.jpg

Detta är riktigt spännande ...

Simple 2006-01-27 07:42

Härligt Jim och grattis. Snart i topp :)

Robert 2006-01-27 09:49

Kör så det ryker Jim!
Är det några internationella stor-rävar som är med?

Rasmus 2006-01-27 09:57

Hade varit roligt om google själva hade lagt upp en sida bara för att jävlas med alla, och gjort så den rankats högt. För de vet ju säkert om att tävligen finns, de har ju folk ute på många forum runnt om.

Jim_Westergren 2006-01-27 11:22

Citat:

Ja, i alla fall 3 som jag vet om:

Oilman (Todd)
Graywolf (Michael Gray)
WebGuerrilla (Greg Boser)

Vi får ser hur det går ...

Citat:

Hade varit roligt om google själva hade lagt upp en sida bara för att jävlas med alla, och gjort så den rankats högt. För de vet ju säkert om att tävligen finns, de har ju folk ute på många forum runnt om.
Ja, Matt Cutts hade lätt kunnat vinna. Han vet om tävlingen och kommentarar till och med ibland på ovannämnda tre bloggar.

Nobody 2006-01-27 12:19

Citat:

Originally posted by Jim_Westergren@Jan 27 2006, 12:22
Citat:

Ja, i alla fall 3 som jag vet om:

Oilman (Todd)
Graywolf (Michael Gray)
WebGuerrilla (Greg Boser)

Vi får ser hur det går ...

Citat:

Ja, Matt Cutts hade lätt kunnat vinna. Han vet om tävlingen och kommentarar till och med ibland på ovannämnda tre bloggar.

Det är lite synd att den här tävlingen inte hann vara anonym speciellt länge. Faktum är att den trolgtvis nådde Googles kontor redan inom några dygn.

Just därför tror att att det finns skäl att ta resultat av den här tävlingen med en nypa salt. Självklart finns det ett naturligt intresse hos Google och deras tekniska avdelning att den här tävlingen inte:

1) Ska avslöja nya "knep" som kan överlista Google
2) Bekräfta och/eller cementera spekulationer om Google algoritmer

Därav kan man inte utesluta att Google påverkar sökresultatet mer eller mindre manuellt. Om inte annat så för allmänhetens förvirring och för att spä på osäkerheten och velandet hos köpare av SEO-tjänster.

Tänk på att SEO-byråerna ändå sysslar med verksamhet som direkt konkurrerar med Google AdWords verksamhet, åtminstone om när det gäller AdWords i sökresultatet. Och inte bara det, de försvagar dessutom Googles egen kontroll över sitt index.

Webmac 2006-01-31 23:12

Let´s do it! :o
Ok jag känner att man måste ju försöka iaf.
Att jag kommer vinna kan bli lite svårt men här är mitt bidrag: http://www.marcuswestberg.com/v7ndotcom-elursrebmem/

Ingen rank ännu men håll ut! det kommer nog...

Nobody 2006-01-31 23:37

Citat:

Originally posted by Webmac@Feb 1 2006, 00:12
Let´s do it! :o
Att jag kommer vinna kan bli lite svårt men här är mitt bidrag: http://www.marcuswestberg.com/v7ndotcom-elursrebmem/

Jag ser tre troliga orsaker till att det i princip kommer vara omöjligt för dig att komma med i topp 10:

1. Document age. Det finns redan för många webbsidor som innehåller liknande och/eller närapå identiskt textmaterial och kom före.
2. Link age. Länkar till de äldre webbsidorna har följaktligen äldre länkar än dina inlänkar, vilket gör att de ständigt ligger steget före dig.
3. Antal inlänkar i övrigt. Även om du jobbar själv heltid så får du svårt att hinna ifatt alla den tid du har förlorat, då andra tävlande brytit is och lyckats övertala folk att länka till just sin webbsida och så vidare.

Jag ber dig ändå lycka till, men ödsla inte för mycket tid på projektet då jag tvivlar på att det kommer ge utdelning om man ser till förutsättningarna!

Jag vill också passa på och tipsa om en lite mindre, svensk tävling som andla, jonny, jag, Hans Sandblom med flera håller på att starta upp och som kommer infalla inom kort. Det kanske kan vara något om du vill vara med från början? Kika här: http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...seotävling&s=wn

Webmac 2006-01-31 23:43

Citat:

Ursprungligen postat av Nobody
Citat:

Ursprungligen postat av Webmac
Let´s do it! *:o

Jag ser tre troliga orsaker till att det i princip kommer vara omöjligt för dig att komma med i topp 10:

1. Document age. Det finns redan för många webbsidor som innehåller liknande och/eller närapå identiskt textmaterial och kom före.
2. Link age. Länkar till de äldre webbsidorna har följaktligen äldre länkar än dina inlänkar, vilket gör att de ständigt ligger steget före dig.
3. Antal inlänkar i övrigt. Även om du jobbar själv heltid så får du svårt att hinna ifatt alla den tid du har förlorat, då andra tävlande brytit is och lyckats övertala folk att länka till just sin webbsida och så vidare.

Jag ber dig ändå lycka till, men ödsla inte för mycket tid på projektet då jag tvivlar på att det kommer ge utdelning om man ser till förutsättningarna!

Jag vill också passa på och tipsa om en lite mindre, svensk tävling som andla, jonny, jag, Hans Sandblom med flera håller på att starta upp och som kommer infalla inom kort. Det kanske kan vara något om du vill vara med från början? Kika här: http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...seotävling&s=wn

Tjena!
Ja helt rätt, jag är medveten om dina 123 men jag gör det mest som en skojsig grej.
Jag kan lägga till en punkt själv på din lista:

4. Har inte am webbhotell. ;)

Angående svensk seo tävling så kan jag gärna vara med i nån framöver men vill ta en tävling i taget.

/ Maccan

Webmac 2006-02-01 18:48

Har nu lagt upp en länk lista i bloggen för att lista alla svenska tävlande.
Det verkar inte finnas så många svenskar med.... :(
Men hojta om jag glömt nån!

pontus 2006-02-01 20:33

Citat:

Originally posted by Webmac@Feb 1 2006, 19:48
Har nu lagt upp en länk lista i bloggen för att lista alla svenska tävlande.
Det verkar inte finnas så många svenskar med.... :(
Men hojta om jag glömt nån!

Hojt!?

Webmac 2006-02-01 20:51

Du e redan med på listan:
http://www.marcuswestberg.com/v7ndotcom-el...srebmem-sweden/

länka gärna tillbaks :)

pontus 2006-02-01 21:15

Citat:

Originally posted by Webmac@Feb 1 2006, 21:51
Du e redan med på listan:
http://www.marcuswestberg.com/v7ndotcom-el...srebmem-sweden/

länka gärna tillbaks :)

Aha... :)

Såklart vi ska kunna fixa en länk tillbaks... :P

Webmac 2006-02-01 21:30

Vad hände med den flygande apan Pontus?
Utan den så e re nog kört.
Google favorerar sidor med bilder på konstiga djur och ger dom +2 extra i pagerank.
Ett litet knep som jag delar med mig av...
Kan de va nåt..

Robert 2006-02-02 10:25

Citat:

Originally posted by Webmac@Feb 1 2006, 22:30
Google favorerar sidor med bilder på konstiga djur och ger dom +2 extra i pagerank.
Kan de va nåt..

Jag har hört att clipart föreställandes kalle&hobbe ger +3 B)

pontus 2006-02-02 12:02

Citat:

Ursprungligen postat av Robert
Citat:

Ursprungligen postat av Webmac
Kan de va nåt..

Jag har hört att clipart föreställandes kalle&hobbe ger +3 B)

Hehe, alla tips är värda att prova. *sidan uppdaterad* :)

Nobody 2006-02-02 16:12

Det verkar som att Jim jobbar på bra!

Webmac 2006-02-02 20:00

Japp går riktigt bra för JW, min sida hoppade till plats 42 sen försvann den ur index.
Sen kom den tillbaks och nu är den borta igen... Allt beror ju såklart på att sidan är ny, väldigt ny..
Det bästa länkbetet hittils i tävlingen är nog han som gör scorecards till dom tävlande.

Jim_Westergren 2006-02-03 08:56

Citat:

Det bästa länkbetet hittils i tävlingen är nog han som gör scorecards till dom tävlande.
Ja, absolut genialt.

Nikke Lindqvist 2006-02-03 14:41

Jag har tagit ett par dagar ledigt från tävlandet. Det började inkräkta på riktiga jobb, och det är ju inte sådär jättebra.

Men nu har jag i alla fall äntligen börjat sammanställa en sida över svenska tävlande:
http://www.lindqvist.com/v7ndotcom-elursre...dex.php?ID=2133

Någon mer som vill vara med?
Ska plocka in Skolios-forum-spammaren ikväll och kanske även det rätt underhållande och dåligt fungerande noframes-exemplet från Blodtrycksmätarsidan som syns när man söker på sidor från Sverige.

Men det är bara WN-medlemmar som slipper nofollow-taggen!

Nikke

Nikke Lindqvist 2006-02-04 00:18

Festligt! Just nu på lördagsnatten (när ska man skaffa sig ett liv?) så ligger Jim etta lite varstans. Framför allt på de tre Bigdaddy-centren, men det verkar sprida sig till de övriga också.

Webmac 2006-02-04 01:00

Japp #1! Grattis Jim!

Det går bra för dig också NIcke! :)
Mig med faktiskt .nu sidan hoppade från plats 82 till 51 idag... Tjohooo :)
Och min blog sida verkar vara lite mer stabil i sökresultaten.

Nikke Lindqvist 2006-02-04 13:04

Hade missat din .nu-sida Maccan. Ska genast rätta till det i min sammanställning.

Webmac 2006-02-07 22:12

Tack N!kke, din sida e med på min svensk sida också :)

Har droppat med v7ndotcomelursrebmem.nu från plats 26 till 40 men what the hey det har ändå gått över förväntan så I am happy :)

pontus 2006-02-08 19:51

Min sida börjar ta form och få endel inlänkar. Tyvärr dropade min sida just 20 platser till plats 86 men jag är grymt förvånad att sidan ligger på top 100... Nästan så att man blir sugen på att bidra på allvar... :) Precis som Marcus säger, det har gått över förväntan!

Webmac 2006-02-12 18:06

Nu har något riktigt konstigt hänt!
Min blog sida hoppade upp till plats 16!
Det konstiga är att det är .nu domänen jag har promotat och de ligger på plats 23.
Va???

Det verkar som att rätt länkar på rätt plats har störst betydelse, .nu sidan har 3 gånger så mycket länkar till sig dessutom länkar med högre PR.

Nu bara hoppas jag att sidorna stabiliserar sig på rankingen :)

Nikke Lindqvist 2006-02-14 15:17

Det måste vara dina kontakter i Älvdalen som ställer till det :D

När man söker efter sajter från sverige på Google så får man onekligen lustiga resultat tycker jag.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson