![]() |
Hyra en dedicerad server i USA kostar mig $169/månad, 80 gb hdd, 320 gb trafik, cPanel, fully managed, senaste av Apache, PHP, obegränsat med MySql, e-post, 10 IP, obegränsat med domäner m.m.m.m.m.m.m.m.m.
Bra & gratis support, bra fart på servern, inga problem. Vad skulle den kosta i Sverige? 5000 kr/månad? Undrar om det räcker. Har letat runt och hittar inget vettigt pris och undrar varför? Har jag fel? Är det billigare? Rätta mig gärna! Jag vill inte ha billigt utan jag vill ha prisvärt där allt ingår. /Thomas THL |
Jag sitter och räknar på sånt här för att kunna erbjuda det framöver. Baserar man det på en riktig rackserver från Dell (den billigaste jag hittade) så bör man kunna få till något för runt 1 000 kr/mån med redundant internet, ups & diesel etc.
De som ligger runt 300 kr/mån och under brukar inte inkludera UPS. Begreppet serverhall kan också vara allt från en garderob utan kylning alls till state-of-the-art-hallarna. Sedan ser bandbredd ut att vara mycket billigare i USA än i Sverige. |
Hmm. 320 GB / månad = 1 Mbps konstant.
169 $ / månad = 1200 SEK / månad Dedicerad server hos vissa svenska leverantörer är billigare per månad. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Intressant att se att de använder ett större-än-tecken för trafiken. Du får alltså mer än 80 GB i deras paket. Har en känsla av att de menar upp till...
Det är lite förvirrande att de ange trafiken i Kbps och i GB om vartannat. Men uppenbarligen billigare - så jag ger mig :) |
Citat:
|
Du får vad du betalar för. Därför är det dyrare när du tittar dig runt på kvalitetsalternativ.
Du kan lätt ordna en skräpserver hos t.ex. FS Data eller Crystone, hotta upp den en gnutta, peta in ett Linuxoperativ och Cpanel (vad tänke du göra eftersom du behöver Cpanel?) och hamna på ca den summa du nämner som alternativ i USA. Vill du dock ha hög prestanda, lite fart under huven, en Cpanel förinstallerad, redundans på maskinen, raid, backup och lättillgänglig support så får du nog betala 2500-4000, ja kanske 5000, här i Sverige. Fast du får något som du också i USA måste betala mer för - kvalitet. Jag noterade att du nämnde att de har bra support i USA där du kollat och det är säkert möjligt, men det kan ju vara trevligt med svensktalande support. Dessutom brukar support vara formulärbaserad på billighetsalternativeni USA, sällan har du telefonnummer att ringa etc. Skall du drifta företagsrelaterade saker så skulle jag titta mycket noga på vilken redundans som finns (raid av något slag, backup, garantier/åtgärder mot driftstörningar etc.). I din besrivning av vad du fick för 169 USD i månaden Behöver du en server för eget bruk så, javisst, hyr en i USA, eller hos FS Data eller någon billighetsvariant här. Tänk dock på att känsligheten för störningar ökar med avståndet - Atlanten är fortfarande en flaskhals, och en ömtålig sådan... |
È man ute efter en BILLIG dedikerad server så varför fara över Atlanten?
UK2 (vad man nu tycker om dem...) har från 29£ per månad... |
Har med även räknat på det, det går erbjuda det för det priset men då inte med riktiga servrar utan då någon "pc" eller liknande skit.
Går faktiskt även erbjudad det i Sverige för under 1.000 /mån med riktiga servrar fast då blir det inte mycket till vinst. Men runt 1200-2000 lär nästan alla vettiga kunna erbjuda det för. |
Alla som är riktigt billiga, såväl hör i landet som utomlands, nämner inget om redundans av något slag och ej heller något om backuper... Känns ju inte seriöst, helt ärligt... Beroende på avtalslängd skulle jag nog tro att det går utmärkt att hitta något i still med en vettig maskin för runt 2000. Ingen värsting, men helt okej, med en gnutta redundans och möjlighet att få lite backup gjord...
Fast vill man sedan ha Windows, lite kontrollpanel, mail och MS SQL, ja då har vi nog dubblat kostnaden... Man får som sagt vad man betalar för, det gäller här och i hela världen, särskilt sant vad gäller hosting och data/it som för motsvarande kvalitet håller förvånansvärt lika priser över allt... Kom nu inte och fråga om jag varit överallt, jag menade bara att jag kollat en hel del runt om... |
Windows & MSSQL etc är ju inte precis gratis, så självklart kostar det extra för det.
Men tycker inte man ska klaga på oss som leverantörer, för gå få bra pris på colo och då kan kund själv köpa in maskin med den redundansen dom känner dom behöver och då ser dom även att en server inte är helt gratis med dubbla PSU med bra raid. Samtidigt får man tänka att man är i Sverige med hög skatt på allt även moms som gör mycket extra för en privatperson. |
Citat:
Absolut inget budget alternativ, finns billigare om man önskar på andra ställen. Har pratat med dem i telefon flera gånger, via ICQ m.m. Hotta upp hit och dit, peta in prylar och så vidare.... Mumbojumbo! Jag är serverdyslektiker! Jag vill ha: "Vill du lägga till en ny domän så klickar du här." osv Inte hålla på att uppdatera massa pryttlar. Allt ska vara klart och övervakat. Som du uppenbarligen missade så ville jag inte ha något billigt utan prisvärt. Det är skillnad det. Billigt och bra går sällan hand i hand... Flaskhalsen du pratar om märker nog bara vi som tänker på det, så trång är den inte tycker jag. Jag är egentligen inte ute efter att byta (man skall aldrig säga aldrig, visst vore det skönare att ha hyra i Sverige) utan jag undrar varför det är så stor prisskillnad. Är det bandbredden eller vad.... /Thomas THL |
Tycker det är mycket orättvist att jämföra med USA. Hela det politiska systemet skiljer sig stort om man jämför med Sverige.
Däremot undrar jag, liksom du, varför det är apdurt med hosting i Sverige. Är det Telia som vill ha en för stor del av kakan eller vad är det som slukar mest pengar? |
Orsaken är Sverige och skatt, vad behöver en server?
Jo el, räkna hur mycket olika skatter vi har på el i Sverige bara. Bandbredd? Även dyrare än många länder Sedan räkna på alla arbetsgivaravgifter, moms och skatt på allt som går. |
Den dagen jag kan få dedikerad server i Sverige för ca 1000 kr på 10Mbit med hög trafikgräns blir jag glad.
Struntar fullkomligt i om det är serverhårdvara eller inte, för mig är det viktigare att det finns reservdelar på hyllan. Har jobbat tillräckligt länge i braschen för att lära mig att konsumentprylar ofta kan funka minst lika bra. Och nertiden blir mindre om man haft råd att köpa en reservmaskin per var femte/tionde dedikerad server än om man har Next Businessday på sin Dell/IBM/HP/Whatever. Det är dessutom bara inställelsetid, har han inte rätt del med sig så kan det ta en dag till utan att några avtal är brutna.. P4 på ca 3Ghz, 2GB minne och minst 100GB speglade diskar behöver jag, och om inget annat dyker upp kommer en dylik rackserver (det är ju så dyrt med colocation av vanliga servrar..) införskaffas inom kort. Fördelen med att köpa själv är att hårdvara man har liggande kan bankas in i burken.. |
För 1.000 i mån kan du få dedikerad skitburk med rätt mycket trafik, dock kanske inte 10Mbit avg ingår men.
Men kan inte hålla med om vanliga budget saket håller, när man behöver komma upp i hög prestanda och garanterad 100% drift så fungerar inte moderkort för 400 och raidkontroller för 500. Kan hålla med att dom olika service avtal olika leverantör duger bara igentligen torka sig där bak med och det blir billigare köpa in extra server om man kör flera i samma serie. Men skulle aldrig får för mig sälja dedikerade icke riktiga servrar, mer än kanske mini burkar som MAC-Mini etc. Tror faktiskt det blir biligare att ha colo om man vill ha skitburkar än hyra en skitburk. |
Jag skulle säga att priskillnaden beror på tre faktorer: enklare former av supportkanaler accepteras "over there" (webbtickets, irc och icq är standard, telefonsupport är ovanligt), billigare banbredd och större marknad.
jag har hyrt dedikerade servrar i usa i några år och har sett hur priserna har sjunkigt dramatiskt allt eftersom fler och fler personer börjar drifta egna boxar (vilket leder till att marknaden blir än större, företagen kan göra större vinster, dumpar priser vilket leder till att marknaden blir än större, osv) - samma sak verkar vara på gång här i sverige. att det skulle vara det påstått höga skattetrycket för företag som leder till högre priser här köper jag inte, tror snarare att det är svårt att försörja sig på att drifta enbart ett eller två rack om kunderna kräver *kvalitativ* övervakning och support 24/7. |
Alla pratar om att det "inte" går att ha billiga servertjänster i Sverige, klart det går, men jag antar att alla företag är lite företagsmässiga och driftiga och inser att det bara är korkat att ha lägre priser om det går att ta ut högre priser.
|
Det faktum att en del stater i USA inte har någon beskattning överhuvudtaget på Internetbaserade tjänster har förmodligen även en viss påverkan på priset.
|
Citat:
Managed hosting Tjänst för er som inte vill eller har kunskapen om att sköta om en egen server. Lämna över det till oss, vi tar hand om allt angående er server och ni kan lägga all tid på er verksamhet. Analyser Vi tar reda på ev. åtgärder som bör göras genom att analysera loggfiler och vad som sker på server. Sker minst 2ggr. per vecka. Preventiv säkerhet Förebyggande arbete, patchning och deaktivering av onödiga/osäkra tjänster. Arbetet baseras på resultat ifrån analys och löpande underhåll. Löpande underhåll Vi ser till att alla tjänster som skall fungera är igång och håller kvalité. Till detta hör också underhåll av operativsystem. Extern säkerhet Övervakad och alltid up-to-date brandvägg placeras framför er server, denna brandvägg uppdateras automatiskt flera gånger per dag och har alltid senaste information om skadlig trafik. Manuell uppdatering sker varannan dag. Operativsystem vi arbetar med Windows 2000 Server Windows 2003 Server Novell Netware FreeBSD / OpenBSD Linux Debian Linux Slackware Linux RedHat CentOS Linux Trustix Secure Linux Solaris Prissättning Från 800:- per server och månad beroende på vad som skall övervakas och göras. För bästa prissättning, kontakta oss för offert baserad på just era behov, förväntningar och önskemål. [/quote] Det tycker jag är billigt, så Decibel = korkad ?? ;) |
Du citerar ett pris som angett "från" vilket inte säger ett smack om prissättningen på tjänsten i sig i sin fulla funktion
Alla har olika behov av vad som ska övervakas och göras vilket gör att en server som man behöver logga in på väldigt sällan således också blir väldigt billig, genomsnittskostnaden för servrar vi sköter om är 2000:- och uppåt, billigt vet jag inte... Sen har jag för mig att det var dedikerade servrar som diskuterades, men jag kanske missuppfattat något |
Citat:
Det är på tok sällan folk tänker på hur en sån kan vara viktig. Inte en enda gång har vi behövt support. Man kan boota om burken utan oro att den inte kommer upp. Det kanske finns billigare alternativ, men allt som allt så tycker jag att denna fungerar rätt hyfsat. |
Det var menat med glimten i ögat, därav ;) Alltå inget illa menat.
Citat:
|
Citat:
Det är din dedikerade server och du ger JX allt ansvar om den. EDIT: Om jag nu uppfattat det hela rätt |
När du lägger upp det på DET sättet så... fattar nog till och med jag :D
|
Ok, som sagt, jag hajjar inte mycket men så här är det väl:
co-location = du ställer ut din egen server hos någon men får sköta allt själv. dedikerad = du hyr en server men får sköta allt själv. dedikerad, fully managed = du hyr en server, de sköter rubbet, man kan sova gott utan bry sig om uppgraderingar m.m. Eller? Hur som helst, det jag undrar om är: dedikerad, fully managed = du hyr en server, de sköter rubbet, man kan sova gott utan bry sig om uppgraderingar m.m. /Thomas THL |
Citat:
dedikerad - hyrd server, du sköter allt colocation - egen server, du sköter allt managed - kan läggas som extratjänst på båda ovanstående Den indelningen är lättare, och som du säger, endel sover bättre när någon annan tar hand om grovgörat medan andra vill sköta om sina egna grejjer :) |
När det gäller Windowsservrar så är t.ex. Win2003-licenserna c:a 35% billigare i USA. Varför vet jag inte och Microsoft vill inte kommentera.
PS. Jag tror inte att det beror på det politiska systemet och jag har räknat exkl. moms så det är inte momsen heller. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Det beror på vilka licenser man räknar på. Windows Server 2003 Web Edition är relativt billigt. Det är däremot inte "standard edition" med SPLA-licens.
|
WebEdition ligger på ca 30:-/mån med SPLA, StandardEdition minns jag inte exakt men kring en hundring har jag för mig, kanske 125?
|
Citat:
Men självklart gör det att skatt påverkar, bara momsen blir en stor skildnad. Går erbjuda billiga tjänster i Sverige men då det inte ger stor vinst så vill man inte lägga sig för lågt och är omöjligt få ut samma vinst och med samma priser som USA då skatten skiljer sig så pass mycket och andra priser på el, kapacitet etc. |
Citat:
Där fick jag siffran ifrån |
Citat:
|
Citat:
Elen är väl bland den billigaste i europa. Hur priserna ligger i USA vet jag inte, det ända priset jag har hittat var ett medelpris från 2002 och låg på ca 64 öre/kWh (och jag tror det var utan moms). |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson