WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Letar efter webbhotell som klarar mycket trafik (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11914)

Firepower 2006-01-19 17:26

Letar efter webbhotell eller server smo klarar mycket trafik och har stort utrymme, 110GB trafik och 5GB utrymme.

Har nu hittat ett bra svenskt alternativ men undrar om någon känner till något annat intressant alternativ i denna klass. Det behöver inte vara ett webbhotell, utan det går också bra att hyra en server.

Prislappen på det jag hittat är väldans intressant, så jag efterlyser lite åsikter och tankar om Scorpionshops tjänster o funktioner.

Vill du inte skriva här i forumet, så skulle jag bli glad om du skickade ett PM till mig :)

patrikweb 2006-01-19 18:10

Kan säga så här du ska passa dig för hotellen som erbjuder flera GB utrymme och fri trafik. Stor risk att dom stänger av dig när du verkligen använder utrymmet för är bara för att locka kunderna. Om alla kunder skulla använd max av det som ingår skulle det inte fungerat.

Men självklart kan du säkert köpa mycket utrymme på shared men då kostar det oftast en del hos dom seriösa.

Dock tror jag en VPS eller dedicated server skulle passat dig bättre.

Firepower 2006-01-19 20:02

Det är inte fri trafik på detta hotell, får betala extra för det som överstiger 50GB.

jonny 2006-01-19 20:10

Skorpionerna hade lite problem för några månader sedan som diskuterades flitigt.

Se bland annat
Scorpiondata, vad händer just nu?

Scorpion Data endast 2 kr för webbhotell!

och

Hackat Webbhotell

Däremot har det varit tyst om ScorpionData här på sistone. Antingen fungerar det väl som det ska nu eller så har alla gett upp och bytt webbhotell :)

Även Co-location billigt i Stockholm-tråden kanske kan vara intressant för dig

/EDIT: blev lite fel på länken där :(

patrikweb 2006-01-19 21:05

Varit mycket om dom ja, men med utrymme som igentligen inte kan erbjudas i verkligeheten om alla använder max med dom priserna så är det väl inte så konstigt dom fick problem.

farrington 2006-01-20 08:21

Rätt länge sedan det var några allvarliga problem hos dem... smidigt att kasta skit, gammal skit.

/marcus

jonny 2006-01-20 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av farrington
Rätt länge sedan det var några allvarliga problem hos dem... smidigt att kasta skit, gammal skit.
/marcus

Jag tycker inte det är att kasta skit. Tråden jag informerade om är från mitten av november och startades för ganska precis tre månader sedan. Den är inte högaktuell längre, men jag tycker inte den är gammal.

Citat:

Originally posted by -jonny@Jan 19 2006, 21:10
Skorpionerna hade lite problem för några månader sedan som diskuterades flitigt

Refererar till information som jag skulle vilja ha om webbhotellet i fråga.

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Däremot har det varit tyst om ScorpionData här på sistone. Antingen fungerar det väl som det ska nu...

Slutsatsen är att eftersom det inte gnälls så får det förmodas fungera. Jag har aldrig använt mig av deras tjänster så jag kan inte uttala mig om hur det fungerar.

Patrikwebs inlägg håller å andra sidan samma klass som hans övriga inlägg. Det kanske var det du syftade på, farrington?

farrington 2006-01-20 10:11

Det var mest Patrikwebs inlägg jaag syftade på, borde kanske citerat det så det framkommit bättre.

/marcus

1337pm 2006-01-24 15:33

Citat:

Originally posted by farrington@Jan 20 2006, 11:11
Det var mest Patrikwebs inlägg jaag syftade på, borde kanske citerat det så det framkommit bättre.

/marcus

WORD

Angående Scorpion Data så ansluter jag mig till kritikerna. Dock lämnade jag dom senhösten 2002, och har ingen insikt i hur de fungerar idag.

robertsson 2006-01-24 15:43

Jag har en skräpsajt på scorpiondata och den har varit uppe utan kända avbrott i ca 4-5-6 månader nu. Nått positivt har hänt :)

Pucken 2006-02-11 02:58

http://www.indell.se/

patrikweb 2006-02-11 03:18

Citat:

Originally posted by Pucken@Feb 11 2006, 03:58
http://www.indell.se/

Dom verkar inte ha Svenska servrar.

silfverstierna 2006-02-11 05:01

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:

Ursprungligen postat av Pucken

Dom verkar inte ha Svenska servrar.

Är det ett problem?

patrikweb 2006-02-11 05:10

Många vill ha Svenskt hotell av olika anledningar, brukar även kännas mer seriöst med Svenskt som har egna servrar.

Fast i vissa fall kanske det är skit samma, beror väl på kundens behov.

silfverstierna 2006-02-11 05:29

Citat:

Originally posted by patrikweb@Feb 11 2006, 06:10
Många vill ha Svenskt hotell av olika anledningar, brukar även kännas mer seriöst med Svenskt som har egna servrar.

Fast i vissa fall kanske det är skit samma, beror väl på kundens behov.

Skillnaden mellan en Svensk och Amrikansk server är nog minst sagt obefintlig både vad det gäller hårdvara såväl som mjukvara.
Jag tror därimot att det kan uppstå en smärre konflikt om man ser till respektive lands lagar och eventuellt innehåll på gällande hemsida/server.
Men att befolknigen i övrigt skulle finna det mer eller mindre seriöst bara för att gällande server ligger i Amerika har jag svårt att ta till mig.

patrikweb 2006-02-11 05:48

Ser det mer som varför har ett Svenskt företag utlänska servrar? Är det för dom inte har kunskap? Eller råd med egna servrar eller och drift?

Sedan vad händer om en server dör? Visst finns säkert bra avtal att få att servrarna byts ut men känns som när något väl händer att det kan bli problem för dom att få in backup igen i vissa fall snabbt och smidigt.

Även det med lagar kan ställa till det.

Men självklart går det få det billigare i sådana länder man själv tycker jag att det blir ett halvt Webbhotell bara isåfall som lämnar över ansvaret på andra.

jomper 2006-02-11 14:24

Många hävdar att det finns SEO-fördelar med att ha en server som står i Sverige om man främst riktar sig mot svenska besökare.

För min del skulle det dessutom kännas otryggt att anlita ett svenskt webhotell som har sina servrar i USA, då skulle jag hellre anlita ett amerikanskt hotell direkt och på så vis slippa en mellanhand vid eventuellt trassel.

Dessutom brukar servrar som står här i landet ofta kännas mycket kvickare, antagligen för att det inte är lika många hopp via routrar osv. Det finns förstås undantag.

jonny 2006-02-11 16:05

Det beror främst på målgruppen. Men om målgruppen är Sverige finns det normalt färre felkällor om servrarna står i Sverige.

Tekniker i närheten av serverhallen kan ju också vara bra.

Micke04 2006-02-12 11:55

Crystone är bäst tycker jag. Vi drar ca 500gb/månad och det kostar ca 500kr + moms för 1u rack colocation.

patrikweb 2006-02-12 14:43

Citat:

Originally posted by Micke04@Feb 12 2006, 12:55
Crystone är bäst tycker jag. Vi drar ca 500gb/månad och det kostar ca 500kr + moms för 1u rack colocation.

När blev Webbhotell Colocation? Dock har dom ju även Webbhotell med "Fri Trafik"

Mortekai 2006-02-18 01:17

Finns många som kan hantera den typen av trafik/utrymme, men den stora frågan är ved som ska läggas upp och hur det påverkar servern. Oftast brukar det röra sig om communities eller andra databas baserade websidor så då måste man lägga in i beräkningarna hur mycket resurser som det kontot drar.

Jag har haft flera kunder som blivit tvugna att skaffa egna servrar för att deras hemsida använt upp sådana reurser att dom inte gick att lägga på en gemensam server. Skräck exemplet var en sida som låg på liknande utrymme som det du vill ha tillsammans med ett 50-tal andra kunder som villa flytta till ny host för att deras var för dyr (Betalade ca $25/månad) och det slutatde med att dom var tvungen att skaffa en egen server för $225/månad :) Tror dom blivit tvungen att dela upp MySQL på en andra server nu för att hålla sig på fötter till och med.

ECR 2006-02-19 01:10

tror www.free-webhosts.com kan hjälpa dig såg en som erbjöd 3gb utrymme.

Xamda 2006-02-20 12:42

Frågan om lagstiftningen är intressant! Du får inte lagra personuppgifter på maskiner i främmande stat, utanför Europeiska Unionen, då bryter du mot PUL.

Du kan inte styra över eller ens räkna med att dina servrar får vara ifred från snokande myndigheter, den risken är mycket mindre här...

Firepower 2006-02-20 16:03

Nu ligger sajten hos det ny webbhotellet och så får vi se hur det går.
Har kört i två veckor utan några som helst problem.
Förutom de problem jag själv ställt till med, pga. för mig ny/okänd kontrollpanel etc.

Personligen föredrar jag också att kunna betala via postgiro, istället för med kort (har för några år sedan blivit av med x antal tusenlappar på det sättet)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson