WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Betallösningar revisited (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1187)

Per 2004-01-13 21:27

Vi har tidigare använt faktura (postgiro/bankgiro) som betalningsmetod men efter att ha 10-15% i uteblivna betalningar och mycket besvär har vi tagit beslut om att helt slopa faktura, och övergå till kortbetalningar. Jag är dock rädd att det finns ett antal personer som antingen inte har kort eller saknar förtroende för internethandel med kort; således undrar jag vad ni har för erfarenheter av betalning med kort och alternativa metoder.

Vi har funderat på att kombinera kortbetalningar med Paynova samt förskottsbetalning per postgiro/bankgiro. Personligen tror jag detta bör räcka för alla seriösa kunder, men jag kan ha fel -- erfarenheter eftersökes, det kanske till och med finns några svenska undersökningar i ämnet?

--
Jag ber om ursäkt för att den här hamnade i Allmänt, om någon moderator/admin vill flytta den vore jag tacksam.

David 2004-01-13 22:58

Vad säljer du för nåt?

Per 2004-01-14 00:30

T-shirts men ev. lite andra liknande produkter inom kort.

Marcus 2004-01-14 02:28

kanske lite off topic. men hur gick det för moderatörerna att godkänna folk som hade någon sida inskriven i sin profil?

Jome: Är ganska svårt att veta exakt vilken typ av lösning som skulle passa bra för dig eftersom vi inte känner till vilken typ av sida du driver. Har du återkommande kunder? En sak man kan göra för att få besökare som inte litar på internethandel nog för att lämna ut sitt kreditkortsnummer är att upplysa dem hur enkelt det är med ex.vis e-kort (hos Föreningssparbanken). Men det är kanske främst effektivt om man har återkommande kunder i större utsträckning.

Alternativa betalningsmetoder som kanske kan fungera om det är mindre saker som säljes är ju t.ex betalsms eller betalning via telefon. Tror detta är ett underskattat betalsätt för köp av produkter.

Det framgår inte av ditt inlägg vilken typ av post- och bankgiro-betalningar ni användt er av. Ett bra alternativ kan vara elektronisk faktura som ska vara betald innan produkten skickas. På så sätt slipper man väntetiden som kund innan produkten skickas och samtidigt betalar kunden förhoppningsvis omgående vilket gör att de har pengar för produkten.

Nackdelen med fakturor som skickas till kunden per postgång är ju oftast att kunden spenderat pengarna på något annat och kanske inte tagit med utgiften från en ankommande (bortglömd?) faktura i beräkningarna. Därav kanske en del av förklaringen till den höga procentuella uteblivna betalningen.

Per 2004-01-14 10:31

Citat:

kanske lite off topic. men hur gick det för moderatörerna att godkänna folk som hade någon sida inskriven i sin profil?
Jag har nu lagt in min hemsida, jag hoppas detta inte orsakade någon oreparerbar förlägenhet.

Citat:

Jome: Är ganska svårt att veta exakt vilken typ av lösning som skulle passa bra för dig eftersom vi inte känner till vilken typ av sida du driver. Har du återkommande kunder? En sak man kan göra för att få besökare som inte litar på internethandel nog för att lämna ut sitt kreditkortsnummer är att upplysa dem hur enkelt det är med ex.vis e-kort (hos Föreningssparbanken). Men det är kanske främst effektivt om man har återkommande kunder i större utsträckning.
I inlägget ovan tydliggjorde jag efter Dojes påpekade att det handlar om T-shirts.

Citat:

Alternativa betalningsmetoder som kanske kan fungera om det är mindre saker som säljes är ju t.ex betalsms eller betalning via telefon. Tror detta är ett underskattat betalsätt för köp av produkter.
Knappast, precis som dm.se har påpekat ett flertal gånger passar inte metoden för betalning av fysiska produkter på grund av avgifter på 25-50%.


Citat:

Det framgår inte av ditt inlägg vilken typ av post- och bankgiro-betalningar ni användt er av. Ett bra alternativ kan vara elektronisk faktura som ska vara betald innan produkten skickas. På så sätt slipper man väntetiden som kund innan produkten skickas och samtidigt betalar kunden förhoppningsvis omgående vilket gör att de har pengar för produkten.
"Förskottsbetalning"

Vår erfarenhet är att detta är inte är ett bra sätt, åtminstone inte då kunden inte valt det.

Citat:

Nackdelen med fakturor som skickas till kunden per postgång är ju oftast att kunden spenderat pengarna på något annat och kanske inte tagit med utgiften från en ankommande (bortglömd?) faktura i beräkningarna. Därav kanske en del av förklaringen till den höga procentuella uteblivna betalningen.
Du behöver inte upplysa mig om *varför* folk inte betalar sina fakturor.

För övrigt var det jag eftersökte _erfarenheter_ och ev. undersökningar. Driver du någon webshop, marcuss?

Helena 2004-01-14 14:32

Hej Jome, jag har inte så stor andel svenska kunder, men tänkte att mina erfarenheter kanske kan vara till nytta ändå. :-)

Som betalningsmetod erbjuder jag postgiro och www.paypal.com (båda förskottsbetalning), och för kontokortsbetalningar använder jag ett företag som heter www.emetrix.com.. Det fungerar väldigt bra. Faktiskt är det aldrig någon som har begärt att få betala mot faktura i efterskott. Någon gång vill de (t.ex. skolor) ha en faktura för bokföringen och det fixar jag förstås. Även då betalar de i förskott.

Första tiden använde de svenska kunderna uteslutande postgirot, men det senaste året har de flesta, ca 75% (även helt nya kunder), övergått till PayPal och Emetrix. De som vågat sig på det är helnöjda eftersom det går snabbt och lätt.

Hoppas du kommer fram till något som fungerar bra för dig!

Marcus 2004-01-14 15:53

Citat:

Originally posted by Jome@Jan 14 2004, 07:31
Citat:

kanske lite off topic. men hur gick det för moderatörerna att godkänna folk som hade någon sida inskriven i sin profil?
Jag har nu lagt in min hemsida, jag hoppas detta inte orsakade någon oreparerbar förlägenhet.

duktigt.

Citat:

Jome: Är ganska svårt att veta exakt vilken typ av lösning som skulle passa bra för dig eftersom vi inte känner till vilken typ av sida du driver. Har du återkommande kunder? En sak man kan göra för att få besökare som inte litar på internethandel nog för att lämna ut sitt kreditkortsnummer är att upplysa dem hur enkelt det är med ex.vis e-kort (hos Föreningssparbanken). Men det är kanske främst effektivt om man har återkommande kunder i större utsträckning.
Citat:


I inlägget ovan tydliggjorde jag efter Dojes påpekade att det handlar om T-shirts.

specificerar du din fråga otydligt kan du inte få annat än ett otydligt svar. så är det ju bara. inte direkt så att "det handlar om t-shirts" ger svar på alla frågetecken som din fråga innebar.

Citat:

Alternativa betalningsmetoder som kanske kan fungera om det är mindre saker som säljes är ju t.ex betalsms eller betalning via telefon. Tror detta är ett underskattat betalsätt för köp av produkter.
Citat:


Knappast, precis som dm.se har påpekat ett flertal gånger passar inte metoden för betalning av fysiska produkter på grund av avgifter på 25-50%.

beror helt och hållet på hur man utformar det hela. finns flera alternativa metoder som gör att man i viss mån undviker detta. har man en verksamhet som tillåter alternativa tillvägagångssätt så finns också större möjligheter till att använda dem utan att råka ut för ett så stort bortfall.

Citat:

Det framgår inte av ditt inlägg vilken typ av post- och bankgiro-betalningar ni användt er av. Ett bra alternativ kan vara elektronisk faktura som ska vara betald innan produkten skickas. På så sätt slipper man väntetiden som kund innan produkten skickas och samtidigt betalar kunden förhoppningsvis omgående vilket gör att de har pengar för produkten.
Citat:


"Förskottsbetalning"

Vår erfarenhet är att detta är inte är ett bra sätt, åtminstone inte då kunden inte valt det.

enligt mina erfarenheter är det ju ett resultat av att man inte har återkommande kunder. finns det kunder som litar på en av egen erfarenhet så är de också i stor grad beredda att betala i förskott för att undvika extra avgifter. eftersom du inte beskrev er verksamhet närmare samt inte hade någon websida att hänvisa till så var det svårt att avgöra vad som var ett alternativ. har man till största del återkommande kunder bör det rimligtvis inte vara något problem med förskottsbetalning. vilket även getts stöd för i andra inlägg här på WN.

Citat:

Nackdelen med fakturor som skickas till kunden per postgång är ju oftast att kunden spenderat pengarna på något annat och kanske inte tagit med utgiften från en ankommande (bortglömd?) faktura i beräkningarna. Därav kanske en del av förklaringen till den höga procentuella uteblivna betalningen.
Citat:


Du behöver inte upplysa mig om *varför* folk inte betalar sina fakturor.

För övrigt var det jag eftersökte _erfarenheter_ och ev. undersökningar. Driver du någon webshop, marcuss?

jag är väl medveten om hur du uttryckte dig, men kanske inte vad du eftersökte(?), och delgav mina erfarenheter och de undersökningar jag tagit del av sedan tidigare. jag driver inte någon webshop men har ändå erfarenheter inom området som jag ansåg vara relevanta.

är du inte intresserad av att folk delar med sig av sina _erfarenheter_ så bör du kanske uttrycka dig på ett annorlunda sätt? nåja

David 2004-01-14 16:01

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
har man en verksamhet som tillåter alternativa tillvägagångssätt så finns också större möjligheter till att använda dem utan att råka ut för ett så stort bortfall.

Vad var det du sa om otydlighet? :lol:

Enda sättet att inte "råka ut för ett så stort bortfall" (jag undrar huruvida du har förstått hur betalning via PSMS etc fungerar överhuvudtaget när jag läser ditt inlägg) är att höja priset. Lägg på 100% på produktens pris så kan du ta betalt på det sättet och ända få lika mycket till slut. Frågan är ju då hur mycket du då säljer.

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
har man till största del återkommande kunder bör det rimligtvis inte vara något problem med förskottsbetalning. vilket även getts stöd för i andra inlägg här på WN.

Jag är av rakt motsatt åsikt, folk har på WN uttryckt att förskottsbetalning INTE är ett bra sätt att ta emot betalning och jag håller med å det starkaste. Oavsett återvändande kunder eller ej så vill bara någon procent av alla kunder använda förskottsbetalning fast jag ger dem extra för det.

Per 2004-01-14 16:09

Dumt med flamewars så jag avstår från att svara på marcuss inlägg.

Helena: Finns det svenskar som använder Paypal på din sajt? Jag trodde antalet nästan var obefintligt.

Doje: Menar du alla former av förskottsbetalning, eller bara med postgiro/bankgiro?

Personligen tycker jag det är mystiskt när/om folk inte vill betala med kort, för det första får de ju i princip alltid tillbaka varenda öre så länge de inte varit "grovt oaktsamma" med sina kort och dessutom säger ju den svenska banklagen att tjänster och produkter som betalas med kort måste levereras inom två dagar (eller om det var skickas -- någon garanti av den typen finns trots allt). Det måste vara media som gjort folk skraja.

Marcus 2004-01-14 16:29

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
har man en verksamhet som tillåter alternativa tillvägagångssätt så finns också större möjligheter till att använda dem utan att råka ut för ett så stort bortfall.

Vad var det du sa om otydlighet? :lol:

svarade inte precist eftersom jag inte ansåg att det fanns något intresse av att jag skulle ge exempel på en sak som kan utformas på så många olika sätt.

Citat:


Enda sättet att inte "råka ut för ett så stort bortfall" (jag undrar huruvida du har förstått hur betalning via PSMS etc fungerar överhuvudtaget när jag läser ditt inlägg) är att höja priset. Lägg på 100% på produktens pris så kan du ta betalt på det sättet och ända få lika mycket till slut. Frågan är ju då hur mycket du då säljer.

nu är du ändå lite trångsynt. har man möjligheten att ordna ett avtal för PSMS där man inte betalar en procentuell avgift per sms finns relativt stora möjligheter att utnyttja tjänsten för betalningar.


Citat:

Citat:

Originally posted by -marcuss@Jan 14 2004, 13:53
har man till största del återkommande kunder bör det rimligtvis inte vara något problem med förskottsbetalning. vilket även getts stöd för i andra inlägg här på WN.
Jag är av rakt motsatt åsikt, folk har på WN uttryckt att förskottsbetalning INTE är ett bra sätt att ta emot betalning och jag håller med å det starkaste. Oavsett återvändande kunder eller ej så vill bara någon procent av alla kunder använda förskottsbetalning fast jag ger dem extra för det.

vad jag menade var att folk på WN uttryckt att förskottsbetalning är betydligt lättare att använda då man har återvändande kunder. vet inte riktigt hur det gick att misstolka i sitt rätta sammanhang?

Citat:

Ursprungligen postat av Jome
Dumt med flamewars så jag avstår från att svara på marcuss inlägg.

förstår bara inte varifrån din aggresivitet kom ifrån? tyckte inte direkt jag var kritisk i mitt inlägg mot dig, förutom möjligen att du inte hade uppgett någon websida som referens.

hursomhelst, drar mig ur den här diskussionen eftersom det uppenbarligen upprör mer än gör nytta. vill ni ändå fortsätta så kan vi ju ta det per PM

Helena 2004-01-14 16:36

Citat:

Helena: Finns det svenskar som använder Paypal på din sajt? Jag trodde antalet nästan var obefintligt.
Jag har som sagt inte så väldigt många svenska kunder (ökar dock stadigt), men av de som handlar använder ca 25% postgirot, 70% PayPal och 5% Emetrix. Postgiroandelen minskar allt mer.

Förr var det fler som valde Emetrix (eftersom den processen är helt automatisk och kunderna får grejerna inom några minuter efter att de har gjort sitt köp), men pga. EUs nya momsregler blir det numera mycket dyrare än de andra alternativen.

PayPal är bara en mellanhand och därför betalar jag själv in momsen. Den är för mina grejer bara 6% och PayPals avgifter är så låga att jag har valt att låta den vara inbakad i priset. Samma med postgirot.

Emetrix är en återförsäljare och måste numera lägga på moms på EU-beställningar (digitala produkter), trots att det är ett amerikanskt företag. Till råga på allt blir det full svensk moms, 25%, och detta hamnar ovanpå mina priser.

villjam 2004-01-14 16:47

Typiskt att emetrix ska göra på detta viset. När jag äntligen hade bestämt mig. Dom verkar vara dom enda som har stöd för generering av serienummer, när man säljer en mjukvara som kräver detta :/ .. jag får huvudvärk!

Helena 2004-01-14 17:18

Citat:

Typiskt att emetrix ska göra på detta viset. När jag äntligen hade bestämt mig. Dom verkar vara dom enda som har stöd för generering av serienummer, när man säljer en mjukvara som kräver detta :/ .. jag får huvudvärk!
Visst är det typiskt? Men det är inte Emetrix fel - det är EU. Alla som säljer digitala produkter/tjänster till EU-kunder måste registrera sig i ett EU-land och lägga på moms numera. Kagi gör det och även de flesta andra stora, vad jag vet. Även PayPal ska öppna i Europa, men jag vet inte än vad det innebär skattemässigt.

EU införde detta för att amerikanska företag inte ska ha en fördel jämfört med europeiska när det gäller EU-försäljning. Förlåt att jag inte nämnde detta i den andra tråden, men jag tänkte inte på det eftersom det gäller alla och jag redan har hunnit vänja mig vid tanken.

NuCo 2004-01-14 18:41

Men snart kommer väl Paypal oxo vara tvungen att lägga moms nu när dem öppnar ett kontor på Irland eller Uk och alla med andresser utanför USA kommer att bli automatisk registrerade som användare/kunder hos det nya bolaget.

Stog nåt i deras news om detta om jag inte minns fel. Hur det kommer påverka oss vet jag faktiskt inte ...

Anders 2004-01-14 19:20

Citat:

We would like to update you on our preparations for the anticipated future launch of PayPal (Europe) Ltd., a UK company, as the service provider for PayPal customers in the European Union.
Skatter kan ni läsa lite om i den här tråden där det står;
Citat:

den irländska momssatsen på 19 % i stället för 17,5 % som gäller i Storbritannien.
Tänkte att det kanske är användbart för er som förstår er bättre. :)

villjam 2004-01-14 19:27

Nej, det är klart att det inte är deras fel, men synd för mig då jag får mindre pengar. Eller så får jag hitta en annan lösning.

Hmm.. Är det inte så att om Emetrix är återförsäljare, så köper de ju en produkt av dig från ett land utanför EU, vilket innebär att du _inte_ skall redovisa moms, eftersom det räknas som export till USA?

ref.:Information på skatteverkets hemsida

Helena 2004-01-14 20:05

Citat:

Nej, det är klart att det inte är deras fel, men synd för mig då jag får mindre pengar. Eller så får jag hitta en annan lösning.

Hmm.. Är det inte så att om Emetrix är återförsäljare, så köper de ju en produkt av dig från ett land utanför EU, vilket innebär att du _inte_ skall redovisa moms, eftersom det räknas som export till USA?

Det är svårt att få med allt när man skriver inlägg på ett forum, istället för en uppsats (som nog egentligen skulle behövas när man pratar om moms...). :-) Följande gäller enbart digitala produkter och enbart försäljning till privatpersoner! I nuläget lägger Emetrix inte moms på fysiska produkter.

Jo, för oss är det ren export. Momsen som Emetrix lägger på påverkar inte dig alls. De sköter rubbet, skickar rapport till EU osv.. Det enda är alltså att det blir dyrare för slutkunden än om de hade handlat direkt av dig. Men, så behöver det kanske inte vara för dig:

Har du enbart försäljning inom EU och 25% moms på dina grejer kan du ju på hemsidan redovisa priserna inklusive moms (egentligen måste man ju det), eftersom den ju alltid tillkommer - vare sig du sköter den själv eller om Emetrix gör det. Det blir ingen skillnad alls i slutänden och kunderna betalar samma pris vilken betalningsmetod de är väljer. Kan du göra så är det faktiskt till fördel för dig att Emetrix sköter momsen. Du spar mycket jobb.

Problemet för mig är att nästan all min försäljning går till kunder utanför EU och då kan jag självklart inte redovisa Emetrixpriserna med moms. Dessutom är min momssats bara 6% medan Emetrix måste lägga på 25%.

David 2004-01-14 21:02

Citat:

Originally posted by marcuss@Jan 14 2004, 14:29
nu är du ändå lite trångsynt. har man möjligheten att ordna ett avtal för PSMS där man inte betalar en procentuell avgift per sms finns relativt stora möjligheter att utnyttja tjänsten för betalningar.
Men möjligheten finns ju inte, det är ju det som är problemet. PSMS etc är i dagsläget endast användbart om du säljer stora volymer helt elektroniska och mycket billiga produkter. Genom att läsa diskussionerna i det här forumet kan du få en inblick i branschen, vi har åtminstone en nyckelfigur på den svenska marknaden ibland oss.

Tobbe 2004-01-14 21:30

Man kommer aldrig ifrån operatörernas %-share på PSMS, så lätt är det. Sen är allt annat ner i leden förhandlingsbart beroende på volym, start- & månadsavgifter. PSMS kommer dock aldrig att lämpa sig för fysiska produkter, det är ren fakta och jag kan garantera att det kommer att förbli så sålänge gsm-nätet används. Talar vi om 3g-näten finns lite andra möjligheter, men inget som är lönt att ta upp här med tanke på nuvarande marknadsandelar etc.

Siddan 2005-03-10 22:17

hur fungerar emetrix med resor, paketresor med hotell och allt annar som kan innehålla i en paketresa. Söker lite runt här nämligen också för lite erfarna svar på mina oerfarna frågor. Det jag är erfaren av är minsann allt extra jobb man måste göra för att göra en faktura, skicka, har han betalt eller ej, ... vil han ens resa för det första och måste då brevväxla fram å tillbaks. Gör man så här med minst 10 pers om dagen veckan ut kan det bli jobbigt.

Vill han resa så betala och få hem en faktura automatiskt eller liknande till din email

Jag måste helt enkelt simplifiera vårat system :/

Det var enkelt i början när vi hade bara bussresor...men nu har vi även hotellförmedling, ordna flygbiljetter och massa andra paketresor

Helena 2005-03-11 10:52

Emetrix.com är helt enkelt en metod att kunna acceptera kortbetalningar. Det är ett bra företag, men DYRT. Jag använder dem mest för att de även sköter leverans om man vill (digitala produkter). Nu håller jag på och bygger en sån lösning på min egen server och kommer nog att söka mig bort från Emetrix.

Du hittar säkert det du behöver nån annanstans, betydligt billigare. Riktar dig dig mest mot svenska kunder? I så fall skulle jag nog rekommendera ett svenskt företag.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson