![]() |
Hej!
Är det någon som känner till reglerna för att hyra ut del av lägenheten till företaget? Problemet är lite knepigt och försökte reda ut det med skattemyndigheterna som konstigt nog knappt visste själva. Dessvärre sitter min revisor i möte men jag tänkte lufta tankarna här. Förhoppningsvis är det någon som vet. Vad säger reglerna om att hyra ut 17 av 77 kvadratmeter av lägenheten till företaget? Det finns egen ytterdörr och inga andra privata inventarier såsom säng osv kommer finnas där. Bara arbetsrelaterade inventarier. Krävs det att ägaren av företaget själv står för kontraktet av lägenheten, eller kan en anställd hyra ut rummet till sin arbetsgivare/företaget? Krävs det att uthyraren är anställd överhuvudtaget, eller kan man i princip hyra svärfars ena rum till företaget man är anställd på (givetvis förutsatt att alla är ok med det)? Kan man bara göra ett schablonavdrag eller kan man ta ut hyra för rummet? Ska hyran beräknas på lägenhetens hyra per kvadratmeter, eller för vad normalpriset för lokalshyra är för företag i området? Har man rätt att göra påslag på hyran och därmed räkna in elförbrukning osv? Alla tankar och åsikter välkomnas! |
Vad jag förståt så finns det inga riktigt solklara regler. Det beror mycket på olika omständigheter och skatteverket kan ha olika åsikter från fall till fall.
Här är lite info som jag fått från min revisor men en annan revisor kan säga nått helt annat och skatteverket ytterligare något annat, allt handlar i slutändan om vad man kan anse vara rimligt. * Man kan inte hyra ett rum i en tvåa, det måste vara minst en trerummare som man hyr ett rum i. * Rummet ska vara kontor, d.v.s. inga sängar eller liknande. * Du ska jobba minst 800 timmar per år i rummet. * Rumshyran ska vara rimlig i förhållande till lägenhetshyran. Det behöver inte exakt vara exakt som i ditt fall 17/77 delar utan man kan plussa på lite för andra omkostnader. |
Ja, det gäller en trea och det är bara kontor. Ingen säng eller liknande.
800 timmar per år ska nog inte vara några problem. Tackar för ditt inlägg robertsson! Andra med åsikter/kunskap? |
Glöm inte ta med ev. uppvärmning och el för det rum du förbrukar som kontor.
Annars är det inga problem att hyra ut ett rum i sin egen lägenhet till sig själv. /Jonas |
Pratade med min revisor nyss.
Enligt honom får jag maximalt ut 2000 kronor per år. Skattemyndigheterna är tydligen petnoga när det gäller privatuthyrning. Hade det varit kontorslokal hade det inte varit problem. Känns inte så lönt i det läget. |
Bra svar finns här
http://www.startaeget.se/articles.tips_inf...klarationen.asp Citat:
|
Men det är en sak att drar av kostnaden i deklarationen eller sätta upp detta som kostnad i sin bokföring.
I en del fallså är det mer fördelaktigt att dra av detta som kostnad eftersom det överstiger dessa 2000 kr som annars är avdragsgillt i deklarationen. /Jonas |
Citat:
|
Någon som vet hur det är när jag är anställd av ett företag, och jobbar hemmifrån. Har ett rum i min 3a avsatt endast för kontor.
Jag är alltså inte ett företag, och mitt företag ska inte hyra rummet, utan jag vill ta upp i deklarationen att jag jobbar hemma. |
Brukar väl vara så att man får en ersättning av sin arbetsgivare i samband som man får lönen?
Annars har jag inte koll på om och hur mycket man kan göra avdrag för detta i deklarationen faktiskt. |
Citat:
Här finns en länk till en enkel uppställning över de regler som gäller vid en enskild firma. http://www.foretagande.com/dftpage/faktabank.htm För ett AB är det enklare, bolaget betalar den hyra man vill. Är hyran högre än marknadsvärdet (och man hyr av ägaren) så blir det istället lön, är det lägre blir det inkomst av kapital hos uthyraren. |
Var på skatteverket idag i andra ärenden och passade på att fråga då det är intressant för mig också, om man är enskild firma och enbart har kontor är det nästan omöjligt att få det godkänt, om man har lantbruk är det en annan sak eller om man hade någon slags produktion hemma.
Verkar vara olika uppgifter var man än läser och vem man än frågar. |
Själv så kan jag bara referera till den telefonkontakt jag haft med skatteverket.
Ska speca mitt eget fall. Driver EF. I min lgh har jag ett rum som enbart är kontor, inget annat. För detta rum sätter jag som en kostnad, dvs. jag hyr ut rummet till mig själv. Jag räknar ut hur många kvadratmeter rummet är. Utifrån vad jag betalar för hela min lägenhet så får jag också ut vad rummet kostar/år. Det är denna kostnad som jag hyr ut rummet till mig själv. Dessutom så tar jag med elförbrukning för rummet, som jag uppskattar på egen hand. Detta har jag fått klartecken från Skatteverket att det är helt okey att göra på detta sätt. |
Det creoweb beskriver är det jag fått veta gäller också. Men det är uppenbarligen lika godtyckligt som allt annat skatteverket hittar på. Godkänner de inte hur det hanterats är det lika bra att fortsätta upp i rätten, så att man får en seriös bedöming av det hela.
|
Skattemyndigheten är ofta med på noterna om man deklarerar det öppet. Exempelvis tar med en kalkyl + kopior av räkningar som visar på att det man drar av för eller betalar för är rimligt. Om du jobbar hemma så är det nog rimligt att man faktiskt drar av för el och telefon som man annars inte skulle förbruka under dagtid. Dvs något större andel än vad rummet är av den totala ytan, men när det gäller hyran så är det nog en exakt sifra som gäller.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson