WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Lämna bort bokföring (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11831)

MoonWolf 2006-01-16 14:53

Hej!

Jag är lite nyfiken på om någon testat av att lämna bort sin bokföring? Jag sitter själv med detta förtillfället men det blir galenskaper konstant och jag har ingen pejl riktigt igentligen. Vilka företag är bra och vad kostar det att lämna bort sin bokföring?

Joc 2006-01-19 09:53

Beror lite på hur ordnat du har dina papper.
Anlitar en byrå, de tar 18kr per verifikation.

Behöver de sortera papperna, kontakta dig då det saknas papper osv. tillkommer 350:- per timme.

Är oerhört skönt att slippa detta måste, bättre att lägga tiden på att sälja eller vad man nu gör.
Samt kan ju bli rätt kostsamt om man gör "fel", man kan inte komma undan med att säga att man inte visste. Det är din plikt att veta som företagare.

PM:a mig så kan jag ge dig kontaktuppgifter.

Vatos Locos 2006-01-19 10:23

Jag skulle rekommendera någon av de större firmorna, eftersom de har en bredare
kunskap samt ofta expertis i lokaler inom ex skatter, EU-regler m.m.

EX.

- Ernst & Young
- KPMG
- Öhrlings Pricewater... (Sverige längsta företagsnamn?)
- Lindebergs

Mindre byråer brukar inte kunna tillhandahålla detta, därmed inte sagt att alla mindre firmor är dålig, men var väldigt nogrann med referenser, kolla gärna med din bank, de brukar kunna rekommendera bra byråer.

Ett dåligt val kan kosta väldigt mycket pengar, så detta område bör man inte snåla med, då det kan få ödesdigra konsekvenser.

Storen 2006-01-19 11:37

Citat:

Originally posted by Vatos Locos@Jan 19 2006, 10:23
- Lindebergs

...Öhrlings PricewaterhouseCoopers

Lustigt men jag var ute och gick en sväng igår och såg just detta låååååånga namn... Själv brottas jag med funderingar kring ett namnbyte då jag tycker mina 12 bokstäver är för långt..

Jaja, slut på Off topicen..

MoonWolf 2006-01-19 13:08

Tackar för svaren.

Skall begrunda detta lite och kolla igenom vad som kan passa mig bra.

DFT 2006-01-20 15:02

Citat:

Originally posted by Vatos Locos@Jan 19 2006, 11:23
Jag skulle rekommendera någon av de större firmorna, eftersom de har en bredare
kunskap samt ofta expertis i lokaler inom ex skatter, EU-regler m.m.
EX.
- Ernst Young
- KPMG
- Lindebergs
Mindre byråer brukar inte kunna tillhandahålla detta, därmed inte sagt att alla mindre firmor är dålig, men var väldigt nogrann med referenser, kolla gärna med din bank, de brukar kunna rekommendera bra byråer.
Ett dåligt val kan kosta väldigt mycket pengar, så detta område bör man inte snåla med, då det kan få ödesdigra konsekvenser.

Lite som att skjuta mygg med kanon om man som litet AB väljer någon av dessa firmor, för att inte tala om hur fel det skulle vara för en enskild firma.
Det finns faktiskt nivåer mellan de globala revisionsbyråerna och den som sitter hemma vid köksbordet och konterar verifikat.
Vid val av ex Öhrlings så är det DU som får betala för "inskolningen" av en ny assisstent när den förra går vidare i karriären. Öhrlings ger inte på något vis rabatt för de extra timmar det tar en assisstent att sätta sig in i din verksamhet, där tickar alltid klockan.
En anledning är säkert att detta är en typ av verksamhet man egentligen inte vill ha då det är det man tjänar minst på.

Joc 2006-01-20 16:30

Håller nog med att det är oerhört onödigt kostsamt att anlita de byråerna för en enskild firma.
Speciellt om det handlar om ett bokföringsuppdrag. Ofta så har bokföringsbyråerna bra kunskap om de löpande arbetet. De stora bolagen anlitar i sin tur bokföringsbyråer för sådana jobb ändå.
Gör gärna en prisjämförelse.

Vid bokslut kan det vara bra att anlita en revisor, behöver absolut inte vara en auktoriserad.
(Om det nu är enskild firma)

Westman 2006-01-20 22:06

Ta inte det billigaste källarföretaget för det kan bli dyrt i längden. Kolla gärna att de är med i någon branschorganisation för det ger en viss garanti att de vet vad de sysslar med.

300 - 400 per timme är ganska ok pris. Visst finns det de som tar 200 men som sagt - man får det man betalar för.

Kristoffer G 2007-05-20 22:43

Vad ligger ni och betalar i snitt per månad som lämnar bort bokföringen? Intressant att veta :)

seo-sweden 2007-05-21 02:01

Citat:

Originally posted by Brazzan@May 20 2007, 22:43
Vad ligger ni och betalar i snitt per månad som lämnar bort bokföringen? Intressant att veta :)
Ca. 500-1000 kr i mån. Billigt.. De fixar även lönespec till anställda. Extremt skönt att slippa bokföringen!

Storen 2007-05-21 04:51

Själv sitter jag och funderar fram och tillbaka över hur jag skall göra med bokföringen. Kan bokföra, tycker det är intressant och gillar att ha full koll på ekonomin, men tycker samtidigt att det i perioder tar mycket tid.

Hur får ni kontroll på bokföringen om ni lämnar bort den? Vad har ni för bokföringsprogram/system idag?

MrHandley 2007-05-22 16:00

Klart intressant att slippa det tycker jag med. Har lagt alldeles för många timmar på det :)

Fast det är hyggligt viktigt att ha koll på siffrorna trots att man lämnat bort det. Ni som har erfarenhet av att outsourca hanteringen, hur sker återrapporteringen?

totoo 2007-05-22 18:17

Jag är också bra sugen på att lämna bort skiten, för jag är värdelös på det där.
Jag ska försöka hitta nån seriös i Falun som kan ta hand om grejerna.

Någon som har erfarenhet av hur mycket värt det är att den som sköter grejerna finns i närheten? Tänkte om det är mycket värt eller whatever att träffas etc.

phroz 2007-05-23 12:18

Det är otroligt skönt att bara skicka iväg alla dessa pappren så är biffen fixad. Sök upp en lokal bokförare som kan sin sak, du hittar nog en del på eniro.se eller liknande. Bygg sedan upp en bra relation med denne, han/hon kommer vara en livräddare. Det är alltid skönt att kunna ringa när man har frågor angående skatter osv.

Jag får en faktura hem på 220 kr varje månad från min bokförare, så jag klagar inte! Men hade väl lite tur att få tag i honom också. Hursomhelst, jag minns att KPMG erbjuder en första gratis-timme! ;)

MrHandley 2007-05-23 15:19

Joc och proz: vilka använder ni då? Själv så sitter jag mitt i stan (stockholm) så det finns hur många som helst att välja på. Vill hellre få någon rekommenderad än att man skall testa sig fram.

seo-sweden 2007-05-23 17:45

Citat:

Originally posted by phroz@May 23 2007, 12:18
Hursomhelst, jag minns att KPMG erbjuder en första gratis-timme! ;)
KPMG bör du bara anlita om du har komplicerad bokföring och en del slantar över. De är ganska dyra men givetvis duktiga också.

Jag tror jag betalar 400 kr per tim. Kom ihåg att det du gör på två timmar gör de säkert på 1 timme. Lämna bort skiten. Jag ångrar mig inte en sekund!

Ring runt lite och bestäm ett möte. Sen är det bara att skicka in allt i ett brev en gång i månaden. Har man anställda så blir det kanske två brev i månaden istället.

DFT 2007-05-23 22:31

För många är kanske det bästa att ha någon lokal byrå men känner man inte att man har behov av att sitta öga mot öga med den som sköter bokföringen så funkar det lika bra på distans.
Själva har vi idag klienter från både Stockholm, Göteborg och hela Skåne och det går utmärkt. Vi har klienter i Lund som ligger tre mil från Malmö som vi har mindre kontakt med än den klienten som finns i Stockholm, så det är inte alltid avståndet som avgör hur kontakten fungerar.

Kristoffer G 2007-05-23 22:40

Vi har antagligen bestämt oss för att lämna bort all bokföring. Vi finns i Halmstad och har kontaktat ett par företag..bland annat Ernst & Young och kpmg..vi väntar på svar.

Är det värt det för ett litet företag? Jag tänkter som så här. Dem tar betalt per timme... inget att bokföra, inga jobbade timmar, inget debiteras oss.... funkar det så, eller har dem något minimumbelop per månad? Och eftersom vi redan har "bokföringsprogram" i form av e-bokföring och kan ge dem en dosa till den (swedbank) kan dem sköta bokföringen där?

totoo 2007-05-25 04:29

jag har också funderat på det där med minimikostnader. Det är inte säkert att jag har något varje månad att skicka in redovisningsbyrån, och då vore det skönt att slippa fasta avgifter. Om jag har 2 verifikationer och det tar 10 minuter - kan jag räkna med att få betala för 10 minuter? För mig är det ganska viktigt att det blir billigare om jag har lite att lämna in.

MrHandley 2007-06-14 12:16

Många frågor men ganska få svar. Har inte fått svar från Joc trots PM...

Någon som känner till en bra firma i stockholm city alt västerhaninge?

Jens 2007-06-14 13:46

Jag tycker det sitter ganska mycket vikt i att man passar ihop med de personer man kommer ha att göra med (Revisorn & den som sköter löpande bokföringen). Har använt Ernst & Young i ca 1-1½ år nu och är mycket nöjd men byter till Linderbergs just för att dessa personer flyttar dit.

Ser det också som en fördel att det är ett erkänt varumärke som håller koll på ens papper. Det känns tryggare. Sen har dom inte haft några problem att få tag på mer kompetens i samma hus ifall man behövt.

MrHandley, rent praktiskt så går man bara dit med förra månadens verifikationer och får sedan (nästa/samma dag) en rapport där man kan checka av siffrorna tillsammans med en uträkning på hur mycket moms m.m som ska betalas till Skatteverket. Så gör vi, man kan nog göra lite som man vill.

Wojt 2007-06-14 15:39

Av ren nyfikenhet undrar jag hur ni sorterar er bokföring. Har ni ALLT blandat i datumföljd? Eller olika pärmar för t ex. fakturor, kvitton osv.

Har märkt att revisorer har olika sätt att bokföra. Vissa använder verifikationsserier, andra kör bara på datum.

void 2007-07-23 12:33

Kan någon rekomendera en prisvärd bokföringsbyrå i Stockholm för litet nystartat hb? En fördel är om erfarenhet finns av adsense, adwords, affiliateprogram etc och om kontoret ligger i city, södermalm eller liljeholmen/hägersten.

(Om någon som arbetar på sådan bokföringsbyrå läser detta får ni gärna skicka pm.)

rhuse 2007-07-23 13:38

BDO redovisning har jag fått uppfattningen om att de riktar sig till lite mindre företag så de kan ju vara ett alternativ. www.bdo.se

Storen 2007-07-23 13:41

Citat:

Originally posted by Wojt@Jun 14 2007, 14:39
Av ren nyfikenhet undrar jag hur ni sorterar er bokföring. Har ni ALLT blandat i datumföljd? Eller olika pärmar för t ex. fakturor, kvitton osv.
Har märkt att revisorer har olika sätt att bokföra. Vissa använder verifikationsserier, andra kör bara på datum.

Hej det beror på om man använder sig av unika verifikationstyper som IF=Ingående Faktura, UF=Utgående Faktura, D=Diverse, K=Kassa, IK=Ingående kredit...etc..

...eller så använder man bara en en nummerserie och då arkiverar man i datumordning..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson