![]() |
Är det någon som vet vart man kan placera en Tower server billigt och bra. Med bra menas att man får snabb och effektiv service och att de har bla jourtekniker som kan rycka in när en server har crashat?
Vet någon också vart man kan få hjälp att konfigurera själva servern, alltså installera in Windows server 2003 och konfigurera det? |
Vad räknas som billigt? Tower brukar kosta några hundra mer än rackservrar. Räkna från 500-2000 i månaden beroende vem du hyr hoss.
Självklart ger alla seriösa ställen service, men är lite olika faktiskt. Många av dom större erbjuder nog inte det som standard utan får betala dyrt för just den hjälpen. (Jour eller konsult taxa) |
Om du inte ens har börjat använda servern är det smartaste förmodligen att köpa en rackserver istället. Antalet leverantörer ökar något enormt och kostnaden bör bli lägre.
Annars tror jag Crystone erbjuder co-location för tornservrar. Tror att även Net-IT i Falun kan erbjuda det. Webcows har också en hall med tornservrar. Vilken servicegrad som erbjuds kan jag tyvärr inte svara på. |
Om du byter till en 1U rackserver och lägger ut 20,000 kr på den kommer du att tjäna in dom pengarna på ~3 år, då räknar jag med 1k/månad för en tower och 500kr för 1U. Eventuellt kan du snabba upp denna period genom att sälja den "gamla" servern, eller att lyckas sänka månadskostnaden ännu mera.
½x+20=x -> x=40, x är antalet månader. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Självklart kan man vara snäll och fixa lite små saker för kunden på dagen om man ändå är där men fungerar inte att kunden begär att man ska upp 04 på morgonen och åka ut gratis och fixa problem eller att man ska ta flera timmar på dagen för göra gratis adminstration/service åt kund. Kostar det ca 200-300 i månaden dyrare med tower så tjänar du ihop rackserver kostnaden på 1 år faktiskt om du kan sälja tower. Jag föredrar själv att kund levererar rackserver än få tänka på "Hur ska vi placera denna tower smidigast nu i rack". Dock handlar det om hur mycket du vill spara in på månadskostnaden eller hur mycket du vill lägga in direkt på server köp. |
Citat:
//Björn |
Skulle sattsa på en HP server som DL140 (Xeon) eller en DL145 (Opteron) , pris ca 9k exkl moms då ingår 1GB ram.
Dock bör jag varna för om du köper DL140 modellen med scsi i, har aldrig varit så J*vla förbannat över skiten som det är. Är något budget lsi med hp modiferad firmware och har verkligen kompatibel problem i fbsd som jag testat som gör vid hög läs/skriv misslyckas det och servern låser sig ca 3-5 min för skiten att resetta scsi kontrollern. Även många som verkar haft problem med den modellen av scsi kontroller i många os om man sökt på google. Dock kanske det fungerar bättre i Windows. |
Har dock ingen erfarenhet av dom, men Fujitsu Siemens PRIMERGY rackservrar ligger i samma prisklass som Hp's och resten. Kanske också kan vara ett alternativ?
|
Heheh ok....vart hittar jag alla dessa billiga och bra rackservrar? Dustin?
|
Citat:
|
Var hittar jag dylika? Kikade på Mullet.se men det billigaste de har är Supermicro med moderkort och CPU för ca 7 kkr.
|
Citat:
Kan säga direkt att du inte tjänar något på köpa ifrån dom, prisklassen hamnar på samma kostnad som köpa en HP eller DELL server. Lösa moderkort kostar väl ca 2-4k normalt ifrån dom. Citat:
Citat:
Priset kan skilja en del faktiskt, vissa kan ha erbjudande etc så värt kolla igenom alla. |
Visst kan du plocka ihop en torn "server" för 2 400 kr eller liknande medans en rackserver brukar hamn på cirka 10 000 kr i budgetutförande.
Exempelvis Dell erbjuder leasing, för en enklare server skulle det inte förvåna mig om leasingkostnaden per månad motsvarar skillnaden i pris för 1U respektive utrymmet för en tornserver. När du väljer co-location är min uppfattning att det som skiljer är följande: - Dataöverföringens storlek - UPS (de billigaste lösningarna inkluderar generellt inte UPS) - diesel (det är förhållandevis få som ens kan erbjuda dieselkraft) - kylning (dels ska hela hallen kunna kylas av existerande aggregat, dessutom bör aggregaten vara anpassade för datahallar - speciella krav på exempelvis luftfuktighet) - redundant internetanslutning Tillförlitligheten på din egen server påverkas inte bara av dina egna komponenter utan också till storgrad av temperaturen den får arbeta i. Beroende på vad som är viktigt brukar det finnas olika jouravtal; gör det inget om servern går ner på fredag kväll och inte blir åtgärdad förrän på måndag framåt lunch? Eller måste den vara igång inom några minuter igen? |
Alla vettiga och seriösa leverantörer uppfyller allt det, dock finns det många som inte gör det.
Kylning lär nog alla ha alla fall, normal tempratur i hall bör ligga mellan 18-23 grader och luftfuktighet mellan 45-65% Annars kan det lätt bli tort så det statiskt eller helt enkelt för fuktigt så det kan bildas rost. En server börjar föråldras och bli sämmre redan vid runt 40 grader och runt 70 grader bör man räkna den dör. Har du 1U lär du kunna få rätt bra pris hos alla vettiga leverantörer men dock tower kan bli svårare och mycket dyrare. |
Jag kollade runt alldeles nyligen för att undersöka utbudet. De som är billigast är Crystone även om de nyligen höjde några kronor. Tydligen så har de en prisgaranti så hittar du något billigare kan du ju säga till :)
575 spänn för en tower |
Det kostar 225 kr extra att anslutas till UPS.
|
Prisgaranti verkar vara lite si och så med, frågan är om dom håller det?
Skulle nästan vara kul dumpa priser för se hur långt dom verkligen går ner innan dom tar bort prisgarantin. Sedan när man lagt på priset på UPS hos dom så är det inte så billigt längre, och UPS räknas väl typ som runt några minuter drift vid elavbrott bara. Tower kommer alltid vara svårt få en bra prisbild på då många inte sätter priser för tower som standard. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Om ni inte nu fattar det, så är det ett SKÄMT. |
Med tanke på att Crystone erbjuder colo i Stockholm och Borås så får det väl finnas hur mycket eller lite ström som helt i Norrköping. Norrköpingslokalen går inte att välja på deras hemsida.
Strömavbrott förekommer. Majoriteten är inte mer än en eller ett par minuter långa. Men de förekommer - överallt. Mer eller mindre ofta. |
Citat:
Inträffade tidigt på morgonen och inget var sig likt när man kom till jobbet, UPSen hade tagit slut efter ca 30 minuter och sedan hade maskinerna gått ner på ett mindre snyggt sätt... Vad gäller rackservrar finns ju även alternativet att köpa begagnat, hos tex www.it-auktion.se eller på ebay. |
Allt beror ju på vad man vill ha... Vill man ha driftsäker verksamhet så är avbrottsfri kraft, åtminstone UPS, ett krav... Tycker jag. Det var nyligen avbrott i Västerås vilket Loopias kunder fick smaka på, det var avbrott i Stockholm nyligen... Dessutom är ju en vettig hall försedd med vettig kylning, vilket jag har svårt att se att Crystone hade i Norrköping.-- Fast nu är det visst bvbara Borås och Stockholm som gäller där.
Jag snickrade ihop avd jag får till en grundmaskin och hamnade med någon form av service på strax under 2000 i månaden, och då finns det ganska många att välja nellan... Det var med operativ, men fortfarande ingen backup eller redundans på diskar strömagg etc... |
Citat:
Men anledningen att det är så mycket dyrare med tower är igentligen säkert inte att den tar plats utan just jobbigt att hantera om man ska ha dom i rack. Citat:
|
Nja, n u tittade jag på Crystone och petade ihop en dedicerad maskin, utan redundans på disk eller backup.... Antar att det är en rackmaskin...
|
Citat:
|
Ja, det var towers i hallen i Nrrköpng, men gamla Digikom hade inga towers, bara rack, också från Dell...
Men jag räknade in operativ (Win 2003), UPS och en del annat som jag personligen ser som viktigt. Då blev Crystone pltösligt lika billiga/dyra som majoriteten av webhotellen. Det vill säga, ska man ha vettiga saker kostar det ungefär lika hos alla. Jag räknade nu inte in någon nämnvärd servicenivå.... |
Digikom lär köra tower nu, för kolla på vad som ingår i servern så finns inga DELL "Servrar" som motsvarar det som ska sitta i.
Hitta en DELL server med en 2.0Ghz celeron med 40GB IDE? Sedan för det priset tror jag inte ett skit att dom kör riktiga rackservrar. Riktiga datorhallar är redan UPS på all el ut till racken och inte kräver köpa till "lekups". Har faktiskt räknat ut mycket vilket pris som krävs för ge kunden riktiga rackservrar utan något ihopbyggt och för 400 i mån fungerar det inte bara. |
patrikweb:
är du förvånad över att du inte får en server för 50 000:- när du betalar 395kr/mån? blir du förvånad när falukorven inte smakar oxfilé också? Vad är det som får dig att tro att de normala kommersiella spelreglerna ska vara satta ur spel just för webhotell? Citat:
Tror du att folk går förbi crystone och tänker "åh, jag vill nog hjälpa dom snälla killarna på crystone att bära rackskåp på min fritid", eller tror du att det finns folk där som jobbar med det och har lön? Så fort du dumpat priserna och gjort allt så fantastiskt som du säger att det kommer att bli lovar jag att ställa ett gäng servrar hos dig. Fast bara om du slutar gnälla på alla dina konkurrenter och börjar vara lite konstruktiv i stället. //Dennis stavfel... |
Kan inte annat än hålla med föregående talare. (Dock avstår jag från att utlova att ställa servrar där :) )
|
Har inte sagt att man får fina servrar för det priset, men många som tror det är riktiga servrar som dom får och var just det vi diskuterade i föregående inlägg att det inte lär vara rackservrar i något fall.
Självklart får dom lön och jag har inget emot hjälpa till gratis ibland innom rimliga gränser, dock så finns inget värre med jobb sätta upp rack så tror inte det blir lättare och känns bättre att sätta upp det även om man får lön för det. Att dumpa priserna skulle endast vara för se hur långt man kan gå ner för att se hur mycket dom andra går ner precis som vissa andra företag dumpar priset på domäner. Sedan kallar jag det inte gnäll, det är fatka att folk inte bör förvänta sig eller tro det är rackserver dom får för det priset. Citat:
|
Aha, då förstår jag; du förstår att det inte är en superserver, och du vill hjälpa alla dom som inte begriper det att förstå. Det var ju vänligt av dig. Nu känner jag mig jättedum som tyckte att du gnällde...
|
Dock får man räkna med att Crystone försvinner lite då och då. Inga långa uppehåll med ca 15-20 minuter. Nyss var min server borta 18 minuter.... Varje gång det har hänt så har Digikom och Eastpoint fungerat så kan man välja så ska man nog inte välja deras co-lo i Norrköping.
|
Det går inte att välja vår Co-lo i Norrköping längre!
Och du har rätt, vi är inte nöjda med vår upptid i Norrköping, Så vi jobbar på det i skrivande stund! Men vi har mycket bra upptid i Borås och Stockholm! Och om du vill kan vi flytta din server till någon av dessa hallar! /Mattias |
Citat:
|
Nu är Crystone nere igen...
Tack för erbjudandet, vi ska fundera på det. |
Citat:
... Och nu (en dryg kvart senare) är den tillbaka igen :-) |
Har inte sett hallen i Stockholm, men hallen i Norrköping är ingen hall. Det är en del av en gammal lägenhet, med ett kylaggregat från en mjölkkyl, hyllor med rader av supersniktowers (med några undantag så klart). Fönster mot en innergård på andra våningen...
Avbrottsfrikraft bestod av enstaka UPS, i min meningg fullständigt otillräckligt. Skulle inte ställa något där, oavsett pris. Såvitt jag förstod fanns ingen redundans vad avser bandbredd heller, men jag kan ha fel. Mina kunskaper om denna hall är givetvis begränsad, jag var bara där en halvtimme eller två och det är några månader sedan nu. Vad gäller den gamla Digikomhallen, också inrymd på andra våningen i ett hyreshus, så håller den högre klass och ger ett mer gediget intryck. Här finns ingen UPS (förutom rackbaserade UPS:er), men det fanns åtminstone redundant internet och kunnig personal (den rök visst till stora delar i samband med uppköpet enligt dem jag kände där)... Digikomhallen är liten och borde nästan vara full vid det här laget. Det är helt klart så att man får vad man betalar för - vill man ha riktig redundans så funkar inte någon av dessa två hallar. Hallen i Norrköping - duger inte ens till att ha mormors receptsamling i. Hallen i Borås - den är okej, så länge man inte har alltför stora krav på tillgänglighet. Hallen i Stockhom - vet inte, den kanske är super... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson