WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bandbredd, hur har dom råd? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1156)

wolf 2004-01-10 22:21

Kollade lite på mest besökta siterna i Sverige, att Aftonbladet var på första plats förvårar mig inte, men Lunarstorm är fortfarande tvåa (vilket för mig personligen är lite obegripligt, men jag är ju inte 15 längre så vad vet jag :rolleyes: )

Men nåt jag funderade på var att AB har ju råd med vad som helst, dom har ett fett företag bakom sig, folk står i kö för att annonsera, dom vänder sig till alla målgrupper etc etc så dom får ju in cash så det täcker bandbredden många gånger om...

Men Lunarstorm? Det måste ju kosta gigantiska summor att driva den siten? Alla hundratusentals medlemmar, sökningar, bilder, texter etc. dom har ju i princip valt en av dom dyraste siterna till utformningen (dvs enormt mycket bilder, texter och nedladdningar)
att det sen är samma 'stammisar' som kommer gång efter gång är väl inte särskilt positivt, ur ett ekonomiskt perspektiv, dom få reklambanners som är lär dom väl antingen strunta i helt, eller alternativt ha klickat på för månader sen...

Populär site är det ju onekligen, men är den ekonomiskt en fullträff också?

Jag ser bara enorma kostnader, egna servers, bandbredd, gigantiskt arbete med att hålla igång och sen en målgrupp som på sin höjd har veckopeng...

Vad är era tankar om detta?

wolf 2004-01-10 22:25

Ett annat exempel är väl den växande "communityn" Helgon.net - över 100.000 registerade medlemmar, och 3000-4000 online jämt, alla medlemmar får galleri där dom kan lägga upp bilder i massor, det finns gästböcker där folk skriver gigantiska mängder text etc - samma sak här - måste ju kosta en förmögenhet att betala bandbredden - och den enda reklam jag ser är för "stockholms katthem" (!)

Att folk gör siter som dom tycker är kul, är ju positivt liksom ideelt arbete - all heder åt sånt, men hur dom fixar bandbredden fattar jag inte... hade man inte detta "gissel" så skulle man ju själv tordas göra lite roliga siter bara för ens eget höga nöjesskull, men nu törs man ju inte för så fort siten skulle bli populär skulle man få en saltad räkning :(

Mario 2004-01-11 00:40

Ang. Lunarstorm sa kanske du bor kolla in priserna dom tar for annonser, dom ar ganska hoga om jag inte missminner mig, kolla lunarworks.

Mvh

wolf 2004-01-11 03:28

jo har man mycket besökare så tar man väl rimligen rätt mycket betalt för annonser (ungefär som tv 4)

men frågan kvarstår - finns ju siter som helgon.net, snuttis.com och allt vad dom heter - det vimlar av communities med 100 000'tals registrerade medlemmar.

jag begriper inte hur dom har råd. dom flesta har ju dessutom funnits i flera år.

Anders 2004-01-11 05:36

Men Lunarstorm har ju en del tjänster runt omkring. Man kan ju "köpa" LunarPRO genom att skicka ett SMS (kostar 10kr) varje månad. Har de inte nåt annat för mobilerna också?
Lite fusk att ha mobiltjänster på en site som Lunar med den målgrupp de har. På det sättet har de sett till att "komma åt" föräldrarnas pengar eftersom det (ofta) kan vara de som fyller på de ständigt tomma kontantkorten... :)

pikkenix 2004-01-11 13:39

Om jag inte är fel ute så har väl Lunarstorm egna mobilkontantkort numera, bör ju inbringa en hel del pengar med tanke på hur mycket ungdomar i den åldern pratar i mobil idag.

wolf 2004-01-11 16:15

jo det stämmer att dom har ett eget kontantkort, men det kontantkortet bör ju inte kunna konkurrera med dom stora jättarna comviq, telia och vodaphone.

mtv har ju också eget kontantkort som dels har bra distribution, säljs på alla pressybyrån och 7-11 t ex och det görs reklam för på mtv vilket når en jäkla massa människor.

men visst, klart lunarstorm får en och annan krona genom sånt. men jag begriper ändå inte hur alla communities har råd.

Jens 2004-01-11 16:39

Vrål Kontantkort, som tjänsten heter. Är en virtuell operatör. Dvs använder en annan operatörs GSM nät. Exempelvis Telia. Är dock inte säker på vad Vrål ligger på?

Sett till antal sidvisningar så är LunarStorm, utan tvekan, sveriges största site i alla kategorier enligt Kommitten för Internetannonsering(KIA) med 826 miljoner sidvisningar December 2003. Skulle varje sida vara 20 kilobyte(väldigt lågt) i snitt blir det ca 16 Terabyte(16000 GB).

Lunarstorm gjorde även om sin site för några månader sedan med betydligt lättare HTML än förut. Jag ser det som tufft att starta ett sådant projekt med trafik&prestanda problem(stora databaser) och som du säger inte direkt någon köpstark målgrupp. Men dom verkar ju leva och må bra. Tror mycket beror på just mobiltjänsterna ...

Hakeem 2004-01-11 19:06

Citat:

Originally posted by Silon@Jan 11 2004, 14:39
som du säger inte direkt någon köpstark målgrupp. Men dom verkar ju leva och må bra. Tror mycket beror på just mobiltjänsterna ...
Ungdomar ÄR en stark målgrupp, där kommer pengarna antingen direkt från föräldrarna eller barn respektive studiebidragen som ungdomarna livligt spenderar upp till sista kronan på alla möjliga saker det är even en målgrupp som inte är rädd att spendera sina pengar över internet så att det inte är en köpstark grupp förstår jag inte överhuvudtaget att vissa säger.

Nu är denna topic ganska kul eftersom jag äger en liknande community som ni beskriver fast med en internationell inriktning och jag kan lugnt säga att personerna som köper guld(extra tillägstjänst) av oss ger oss mycket mer pengar än vad vi förlorar på bandbredd och underhållande av servrar. Sedan gäller det iofs att hitta smarta och VÄLDIGT billiga lösningar med hosting och det har vi gjort med råge. Lagerutrymme på bilder som vi förvisso komprimerar kräver inte så mycket, det tar väldigt mycket för att fylla 1 gb med text och bild-data , Så visst har vi råd :)

sidan är webscutest.com om någon undrar

Thomas 2004-01-11 20:05

Jag är inte säker på att Lunarstorm går med vinst, för nåt eller några år sedan läsa jag nånstanns (DI tror jag) att förlusten var mångmiljonbelopp och de som stod för riskkapitalet började tröttna.

Ett exempel är WN, just nu är vi inte så många aktiva medlemmar men lyckades ändå ladda 134 519 page views under 1 månad räknat till igår så mängder med visningar blir det på en site med många sidor.

Min gissning är att LS har en 100 mbit lina ut och iom det inte är så beroende av flukterade bandbreddskostnader.

WN

Hakeem 2004-01-11 21:08

skall tillägga att enligt mig så skulle lunarstorm kunna göra extremt mycket större vinst än vad de gör nu, jag tror de väntar på rätt tillfälle att blomma ut och planerar allt i detalj innan det sker större saker. Nästan alla ungdomar har LunarStorm, ett imperium.

Qo-naq 2004-01-11 21:25

Vill tillägga saker som LunarStorm även tjänarar pengar på:

1. Varje dag har de en undersökning där antalet svar oftast är över 100 000 (!). Dessa undersökningar säljer de ofta vidare (har sett många i t ex DN och på Metros förstasida). Även olika företag köper undersökningar via dem och icohmed att antalet svar är så stort och att man har kontroll över vilka som svarar och iochmed det kan visa hur olika målgrupper svarar är detta en ganska stor sak.

2. Lunar har gett ut en CD, tror den hette LunarParty eller något liknande och genom att folk fick "status" när de köpte skivan var det en hel del som handlade.

3. Lunnarstorm har många olika kanaler att annonsera på och iochmed att man kan välja annonsmålgrupp så kan Lunar ta relativt höga annonspriser och man som annonsör vill specificera sig till en målgrupp.

4. Lunarastorm annordnar en hel del tävlingar som de tjänar in ganska fett med pengar då det kostar en slant att vara med i.

David 2004-01-11 21:38

För alla övriga sätt att annonsera på Lunarstorm, se Lunarstorm (marknad)

Thomas 2004-01-11 21:57

Jepp dom tjänar pengar helt klart på massa olika saker, frågan är dock om intäkterna överskrider kostnaderna ;)

WN

siamcosmos 2004-01-13 11:42

Om jag minns helt rätt så låg LS på topparna runt 130-150 Mbps.

Tobbe 2004-01-13 12:24

LS visade väl positivit kassaflöde nån gng under 2003?

Vilket fall så bör rena webtjänster med höga bandbreddskostnader inte ha några problem att få in intäkter, och om man har det bör man se sig om efter en ny affärsutvecklare.

danjel 2004-01-13 12:49

Ang. den ursprungliga frågan "hur har dom råd ". Ser att på webcows får man 400 GB trafik per månad om hyr en server. Det för priset 995 kr /månad. Så säker kan man deala till sig 1 TB för 2000 kr i månaden vilket ju är ganska mycket trafik

siamcosmos 2004-01-14 02:47

100 Mpbs bandbredd kostar väl cirkus 30,000 SEK i månaden med egen tjock kabel ochen vanlig fjortis koder koder kostar väl 40,000+ per månad för företaget (ink soc). Så bandbredden är väl aldrig något problem för kommerciella websiter.

Besökte MSN 1999 och då hade hade de över 14,000 servers så gissar att deras elräkning är större hela Lunarstorm.

Hakeem 2004-01-14 18:13

Citat:

Originally posted by siamcosmos@Jan 14 2004, 00:47
100 Mpbs bandbredd kostar väl cirkus 30,000 SEK i månaden med egen tjock kabel ochen vanlig fjortis koder koder kostar väl 40,000+ per månad för företaget (ink soc). Så bandbredden är väl aldrig något problem för kommerciella websiter.

Besökte MSN 1999 och då hade hade de över 14,000 servers så gissar att deras elräkning är större hela Lunarstorm.

Det är en lång pina att försöka tyda vad du säger, hursomhelst vad menar du med "vanlig fjortis koder koder kostar väl 40,000+ per månad för företaget (ink soc)."

Ken 2004-01-14 18:29

dom är ett gäng som har satt igång sajten, det dom tjänar tror jag dom delar på.
har dom skrivigt vettigt från början (förvisso i asp så hur vettigt kan det bli :P )
så borde det inte vara några problem att lägga till och ändra tjänsterna.

att mekka om designen är väll bara svårt om den är hårdkodad.
har dom problem med bandbredden kostar Utforst 1Gbit lina 250'000:- i månaden
det är väll faktist mindre än vad dom betalar ut i löner skulle jag kunna
tänka mej, som jag ser det och vad jag upplever när jag pratar med alla
fjortisar som använder lunarstorm så är deras stora problem att
sajten är så SEEEG och att man inte kan skicka/ta emot extern epost.

Dom skulle verkligen behöva ett vuxenläge med lite mognare design och
ett sätt att slippa plågan med 'mejl' det heter 'e-post' på ren svenska.
tills det finns kommer jag fortstätta dissa stället för det suger verkligen :D

Ken

wolf 2004-01-14 18:37

ja segt har det alltid gått, ända sen starten.
annars är det väl skrämmande att nästan alla tonåringar sitter på lunarstorm, antar dom inte har nåt bättre för sig nu för tiden.
å andra sidan så kan man ju fråga sig hur många registrerade också är AKTIVA dvs loggar in regelbundet, ungefär samma som FNA (flashback) använder sig av i annonssyfte dvs alla registrerade nämns när man ska sälja reklam, men hur många av dessa registrerade medlemmar (lunarstorm) och prenumeranter (fna) som verkligen fortfarande är aktiva framgår inte.

om man t ex betalar för 500 000 registrerade medlemmar på lunarstorm ska nås av reklam (bara ett exempel), men bara 10 procent av dom loggar in under en vecka (då reklamen syns) resten är inaktiva medlemmar etc då får man ju inte valuta för sina annonspengar direkt.

jag säger inte att det är så, men vad jag vet framgår det bara antal registrerade medlemmar, inte hur många av dessa som är aktiva.

Tobbe 2004-01-14 18:43

Vad i helvete yrar ni om? Ni tar siffror från luften & slänger in som påståenden...

1. Det är en enorm skillnad på att köpa in en förbindelse på 100mbit till företaget & ställa servern på exv port80.se eller dylikt med 100mbit bandbredd. se skillnad på internetförbindelse & köp av bandbredd!
2. vanlig fjortis koder koder kostar väl 40,000+ per månad för företaget (ink soc). ehhh va?
3. Det dom tjänar tror jag dem delar på? läs årsrapport?
4. 250 000 i löner? läs årsrapport?

herregud, sluta yra & skriv när ni har något vettigt att tillföra diskussionerna, börjar ju snart bli drygt att hänga här om alla fortsätter i den här andan...

siamcosmos 2004-01-14 18:48

Sorry, Hakeem hade grötat med kod för länge när jag skrev det... ;)

Yes håller med, skulle nästa vilja säga minst 40,000 men ville ju inte dra igång en debatt att LS personal är
överbetalda ;)

Man vet ju inte vad som finns bakom LS i form av tracking tools och skit men annars verkar ju siten var extremt enkel att koda om.

Tobbe 2004-01-14 18:58

Citat:

Originally posted by siamcosmos@Jan 14 2004, 16:48
Sorry, Hakeem hade grötat med kod för länge när jag skrev det... ;)

Yes håller med, skulle nästa vilja säga minst 40,000 men ville ju inte dra igång en debatt att LS personal är
överbetalda ;)

Man vet ju inte vad som finns bakom LS i form av tracking tools och skit men annars verkar ju siten var extremt enkel att koda om.

Om ni läser deras årsrapport så ser ni exakt hur stora personalkostnader dem har, sen om det är överbetalt eller ej är upp till varje enskild att avgöra.

Skulle knappast tro att det är så lätt att bara "koda om", det finns så mycket mer inom optimering, load balancing etc att ta hänsyn till när det gäller kommersiella projekt som LS, för att inte tala om bl a deras avancerade annonsmotor. Ett community kan vem som helst utveckla, men att få det att fungera smidigt med så pass många registrerade/inloggade medlemmar i kombination med alla moduler osv är mer än ni kan tänka er...

Tills det att man har ren fakta anser jag att man ska hålla tyst för att undvika onödigt tjaffs..

siamcosmos 2004-01-14 19:16

Hej, var kan man hitta deras årsrapport?

LS är ju även om jag inte tillhör målgruppen extremt cool och faktiskt rätt stor även internationellt sett.
Yes, Lunar står väl idag hos Internet5 men har ingen anning om vilket avtal.

25,000 är väl inte en helt ovanlig lön? Och med soc blir det väl 37ksek Var iofs fem år sedan jag slutade
jobba i sverige så kan ha glömt, men visst är soc.av cirkus 50%? Får ursäkta annars.

Vad är de största skillnaderna mellan att ha 100 Mbps hos port80 eller 100 Mpbs till egen driftlokal? Menar tekniskt? Driftsäkerhet? Att driften evt kan vara utlagd? Tror att vi äter en bra bit över 1Gbps idag men har ingen koll tyvärr.

Tobbe 2004-01-14 19:30

Årsrapporter kan beställas från vilket kreditinstitut som helst eller PRV's näringslivregister.

Det var inte siffrorna i sig jag klagade på, det är en rimlig lön, det jag klagade på var att de senaste inläggen i tråden innehöll siffror som bara var tagna ur luften, dvs det fanns ingen fakta bak dessa.

32,82% arb.giv, snitt 32% prel. kommunalskatt är väl vanligt, utan hänsyn till statsskatt.

Skillnaden mellan "förbindelse till kontoret" & hosting är just den att de bolag som sysslar med hosting sitter på unika avtal mot de olika isp'erna som väldigt ofta, näst intill alltid, ger fördelaktigare priser. Dessutom krävs inte det fysiska jobb med att dra en 100mbit jämfört med att köpa på sig 100mbit kapacitet hos exv port80. Till detta tillkommer ju även viss monitoring etc av en fysisk förbindelse i jämförelse med ett köp av bandbredd där monitoringen etc redan finns.

siamcosmos 2004-01-14 19:50

Min poäng var mest när det gällde kostnader så är bandbredd inte något större problem utan tror den domineras av löner och servers.

Yes, man slipper transit om man står hos en "hosting" leverantör vilken grävs av då och då ;) Men man kan
också köpa fiber som kan uppgraderas om inte dirket så över några timmar. Finns väl operatörer som säljer
sådan tjänster?

Vad som finns bakom LS vet vi inte men har jobbat med liknande saker tidigare och när det börjar strula har
det ofta berott på att system design inte funkat att växa från stor till gigantisk. LS är i mina ögon en av de
intressantaste siterna när det gäller teknisk komplexitet.

Siffror är ju bara relativa ;)

Tobbe 2004-01-14 20:03

Underbart att för en gångs skull ha en givande konversation.

Jag är med på hur du menar nu, blev lite förvirrad över "fjortis koder koder för 40 000" tidigare ;)

Som jag också skriver längre uppe i tråden så håller med dig att bandbredden inte kan vara ett problem när man hamnar på dessa förbrukningsnivåerna, skulle chansa på att det som på så många andra bolag är just lönerna & övriga externa kostnader som är ett större problem isåfall.

LS är tekniskt komplext, yesbox, vissa andra verkar tro att det bara är att koda om på en eftermiddag, även det jag reagerade på, de som någon gång har jobbat med ett större kommersiellt projekt vet att det finns så många fler faktorer än den rena funktionaliteten & det verkar du ha gjort iaf ;)

Jag ber om ursäkt om mina inlägg tolkades som något slags påhopp, men det kändes som att diskussionen flöt ut till svammel tidigare.

Mvh, Tobias

siamcosmos 2004-01-15 00:36

Vilken är den största communityt av typ LS internationellt? Det närmsta jag sett är Bolt.com men som skiljer sig en hel del. Vet att det är massor som försökt men utanför Sverige verkar vara mera svårflörtat.

Från en ödmjuk amatör: Att skapa LS är finns väl templates i Frontpage .NET? ;)

Photoblock 2004-01-20 23:32

Dom omsatte ca 50 miljoner förra året det bör avsluta denna tråd:-)

Marcus 2004-01-21 04:43

Citat:

Originally posted by Photoblock@Jan 20 2004, 20:32
Dom omsatte ca 50 miljoner förra året det bör avsluta denna tråd:-)
fördubblade de sin omsättning från 2002 till 2003 menar du?

med tanke på att de omsatte 24 706 000kr under 2002 så var 2003 ett jäkla bra år för dem isåfall.

Marcus 2004-01-21 05:46

Citat:

Originally posted by pikkenix@Jan 11 2004, 10:39
Om jag inte är fel ute så har väl Lunarstorm egna mobilkontantkort numera, bör ju inbringa en hel del pengar med tanke på hur mycket ungdomar i den åldern pratar i mobil idag.
Årsskiftet 01/02 hade de 100 000st betalande månadsabbonenter och över 200 000st användare registrerade för att kunna använda "Kolla" och "Lajv".

Citat:

Vrål Kontantkort, som tjänsten heter. Är en virtuell operatör. Dvs använder en annan operatörs GSM nät. Exempelvis Telia. Är dock inte säker på vad Vrål ligger på?
Enligt vad jag förstår så är det Vodafone som tog över VRÅL (läs Lunar Mobil AB) efter att det varit ett gemensamt bolag. Detta eftersom "VRÅL inte utevecklats som förväntat".

Personalkostnader på drygt 12 miljoner under 2002 är ju ganska intressant med tanke på att det var 26 anställda. Ger en hyffsad snittlön.

Årets resultat för 2002 var - 3.9 miljoner (där avskrivningar ingår).

Bör ju hursomhelst redo ut de flesta frågetecknen.

Hakeem 2004-01-21 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
Citat:

Ursprungligen postat av pikkenix

Årsskiftet 01/02 hade de 100 000st betalande månadsabbonenter och över 200 000st användare registrerade för att kunna använda "Kolla" och "Lajv".

Citat:

Enligt vad jag förstår så är det Vodafone som tog över VRÅL (läs Lunar Mobil AB) efter att det varit ett gemensamt bolag. Detta eftersom "VRÅL inte utevecklats som förväntat".

Personalkostnader på drygt 12 miljoner under 2002 är ju ganska intressant med tanke på att det var 26 anställda. Ger en hyffsad snittlön.

Årets resultat för 2002 var - 3.9 miljoner (där avskrivningar ingår).

Bör ju hursomhelst redo ut de flesta frågetecknen.

Marcuss, har du sneglat på deras årsredovisning, hur vet du de där siffrorna?
Endast nyfiken :unsure:

Marcus 2004-01-21 22:47

Citat:

Originally posted by Hakeem@Jan 21 2004, 07:05
Marcuss, har du sneglat på deras årsredovisning, hur vet du de där siffrorna?
Endast nyfiken :unsure:

japp, årsredovisningen säger det mesta. är ju lite bättre än att bara spekulera :)

borde kanske refererat till den. men aja, nu vet ni ju.

wolf 2004-01-27 02:39

hur mycket ett företag omsätter är ju rätt ointressant, det är ju vinsten som är intressant. netonet omsätter mångdubbelt mer än blocket, men blocket gjorde mångdubbelt mer vinst. och dom var 2 personer dessutom vilket torde gjort en hyfsad lön (för att inte tala om nu då när dom fick 183 millar)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson