![]() |
Ett hypotetiskt scenario:
Ett AB i Sverige gör en vinst på 400.000:- per månad, innan löner till de två ägarna delas ut. Verksamheten är helt internetbaserad och kan drivas från vilket land som helst bara det finns Internetuppkoppling. Ägarna är villiga att flytta utomlands. I vilket land skulle du rekommendera ägarna att bosätta sig? För att få ut maximalt av pengarna och leva ett drägligt liv. |
Hejsan.
Ni skall ha bolaget i Gibraltar av de skattetekniska problemen. Nada tax. De flesta Europeiska bankerna har filialer där, likaso massor av spelbolag, IT-bolag m.m. Men Ni skall bosätt er i Marbella, Costa del Sol, Spanin. Vi har ett underbart klimat, sol 320 dagar, 70 golfbanor, svenska skolor, ect... go in po min site och kolla in Marbella. ...sundream-estate.com (lite reklam) JAG VET.. Mvh Lennart |
Så egentligen kan man ha bolaget i Gibraltar och bo var som helst?
|
Man skattar väl i det landet man bor i för inkomster? Så om jag har ett bolag på Gibraltar och plockar lön därifrån om jag bor i Sverige så betalar jag skatt för den lönen här.
|
Exakt..
så vilket land är bäst att BO i? |
Ja, inte Sverige inte :) Jag klurar själv på Estland, sen kan man ju bo tillfälligt vart man vill inom EU
|
Nu tar vi detta igen..
Gibraltar ar i sodra Spanien, (Engelsk koloni) 20-30 minuter fron Marbella. (i Spanien) Har du inkomst i annat land, behover du INTE skatta i Spanien. (Enl. Spansk lag, ingen dubbelbeskattning) Du har foretaget och BOR i Gibraltar/Spanien. Varfor pendlar 10.000 manniskor varje dag mellan Spanien och Gibraltar. ( typ. Uppsala - Stockholm) mvh Lennart |
Om du är svensk medborgare blir det nog ändå besvärligt kan jag tänka mig. Skatteverket lurar man nog inte bara sådär
|
Det spelar väl ingen roll vad man har för medborgarskap?
|
Citat:
Men sen har man problemet med svenska skattemyndigheten, som kan få för sig att man ska skatta även i sverige. Som jag förstått det får man inte äga hus i Sverige, ha familj i Sverige osv om man ska slippa det? Vet du vad som gäller där? |
Ja, skatteverket kan vara besvärliga, men de har ingen rätt i det fallet.
|
Man skattar i det land man har sin "huvudsakliga vistelse i" har jag för mig. Om du flyttar och tillbringar större delen av året i Spanien så kan du med gott samvete komma hem till en stuga / hus i Sverige några veckor utan att behöva skatta här. Däremot funkar det inte att vistas i Sverige större delen av året och tro att du ska få skatta i Spanien, men det ville du väl ändå inte?
Kan inte hänvisa till lagrum då detta bara är saker jag har för mig, behöver inte vara sant :P |
Citat:
|
Robertsson; Helt rätt!
Kristofer; Helt rätt! Jon A; Helt rätt! Vi är ca 20 - 25.000 Svenskar i Costa del Sol och massor av oss har foretag i Spanien och i ett hus i Sverige ( endel aven foretag och inte skattar i Sverige, det ar en annan skatte teknik, lite olaglig.) Packa nu ner ungarna, karringen och foretaget och kom ner och njut av livet. mvh Lennart |
Sundream: Hur ser framtiden ut för Gibraltar, du som verkar insatt?
|
Så jävla lockande...
|
Men om man fortfarande skulle bo i Sverige men ändå låta alla pengar gå via utlandet, vad skulle skatteverket kunna göra? Menar dom kommer ju aldrig åt några pengar eller så.
|
Citat:
|
Kan man inte sätta huset på företaget som är ett utlänskt? Sakerna behöver väl inte stå på en personligen.
|
Jon A; Framtiden ar ljus. Inga andringar.
I senast valet vann "partiet" ett oberoende Gibraltar med 98,5 % roster for att Gibraltar SKALL vara en oberoende fri Engelskt koloni med egen regering och INTE tillhora Spanien. Det bor massor av Spanjorer i Gibraltar. Crona; Helt rätt! Patrikweb; Vansinnigt. boda dina frogor for samma svar. skönstaxering las Cronas svar. |
Citat:
När man senaste åren levt med att ha 10/10 lina hemma och på senare tid 100/10 så känner man ju inte direkt för att gå tillbaka till stenåldern med slöare linor :ph34r: Sedan så vill man ju antagligen ha ett par webbservrar till ens olika webbprojekt, vad finns det för möjlighet då och till vilka priser? |
Varför ha webbservrarna där man bor? Knappast kostnadseffektivt. :) 100mbit-uppkoppling är för övrigt sjukt onödigt. Sidorna laddar lika snabbt med 2mbit.
|
Om du nu tjänar massa miljoner iform av mindre skatt så har du nog råd att fixa något eget stabil anslutning.
|
Citat:
|
Jonny;
"ytlig kontakt och jätteproblem med svenska skatteverket" Och vad hade han gjort i Sverige eftersom kanske skatteverket jagar honom???? Kronofogden och andra myndigheter har idag stora mojlighet att jaga personer i EU och driva in fodringar. |
Citat:
Sedan om man tänker på framtiden så har man ju ofta som mål att sidan som i dag har 20000 besökare om dagen om två år skall ha 40000 besökare om dagen osv. Man vill ju gärna ha lösningar som funkar på lång sikt. |
Gibraltar har många av de stora världs bankerna IT-bolag och spelbolag, deras behov är nog större än ditt, så inga problem med sådant ska du ha.
Men det är helt rätt att vara förutsende. |
Hur är skattereglerna i Gibraltar?
|
Gibraltar (Storbritannien): Den normala inkomstskatten för bolag är 35 procent. Finns dock möjlighet att registrera olika former av bolag vilka är helt eller delvis skattebefriade. (Med lite arbete under bolagsbildandet endast)
|
Citat:
Problemet är att Skatteverket anser att han ska betala svensk skatt trots att han emigrerat för flera år sedan. De brittiska myndigheterna har valt hans sida - invecklad historia. Men kontentan är att Skatteverket är bra på att jävlas; förvånansvärt ofta i fall där de har fel - men det verkar inte spela någon större roll för myndigheten. |
Jonny;
Ge dig va, Reglerna sa solklara. Vi har idag over 200.000 svenskar som bor och jobbar utomlands. Vi har inga problem, allt beror po om de har skrivit ut sig by the book eller fortfarande sitter med tillgongar/inkomster i sverige som skall beskatta och kanske inte vill deklarera dem, typ; konsult uppdrag. |
Sen ska man skilja på skatt och skatt.. företag i sverige är INTE hårt beskattade, faktiskt ligger vi lågt i jämförelse med många andra länder. Det är löneledet som har högt skattetryck.
|
Lite skatt skillnader. Här är nogra exempel po skatterskillnader.
Gibraltar/Spain moms 7 % Sverige ? Gibraltar/Spain arb.avg 15 % Sverige ? Gibraltar/Spain privat skatt 20 % Sverige ? Gibraltar/Spain Fore. skatt 0-25 % Sverige ? P.S. Gibraltar/Spain har 100 % avdragsrätt på räntan for villa, bil och privat lån. Sveige ? D.S. Gott nytt år till alla från Lennart i Spanien. |
Citat:
|
Citat:
Tyckte detta lät intressant med Gibraltar.. googlade lite och hittade detta: Citat:
Några kommentarer på detta? Hört något annat? MVH /Adam Edit: För intresserade rekommenderas boken "Skatteparadis" av Oskar Engdahl, intressant läsning. |
Jag skulle gärna vilja höra ett svar på det senaste inlägget. Stämmer det?
Ska jag börja packa upp väskorna igen? |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson