WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Altus i blåsväder (igen) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11360)

Apsis Sweden AB 2005-12-15 14:51

Altus polisanmält för hemfridsbrott
2005-12-15 09:34

I förra veckans Resumé avslöjades att sökmotorsföretaget Altus åkt ut från flera av de stora sökmotorer, till exempel Google. Nu avslöjar Barometern att företaget dessutom är polisanmält för hemfridsbrott.

Kalmarföretaget Altus är nu i rejält blåsväder. Flera anställda vittnar om ett företag där ledningen styr med hot och lögner.

Fyra anställda har polisanmält företaget rapporterar Barometern.

- Ledningen för företaget var hemma hos en kollega och tog hans dator och berättade senare för de anställda att han fängslats på grund av förskingring, vilket senare visade sig vara en lögn. Sedan har flera av de anställda mottagit hot som också är polisanmälda, berättar en före detta anställd för Barometern.

Från Resumé (http://www.resume.se/artikel-art_id=13105.html)

Simple 2005-12-15 14:53

Helt otroligt alltså! Behöver man säga mer.

Nobody 2005-12-15 15:37

Sanslöst.

Spindel 2005-12-15 15:41

Altus har lyckats med bedriften att sjunka lägre än Glocalnet...

Jonas 2005-12-15 16:05

Citat:

Originally posted by Spindel@Dec 15 2005, 16:41
<span class='highlight'>Altus</span> har lyckats med bedriften att sjunka lägre än Glocalnet...
Den kommentaren satt som gjutet :D

Gustav 2005-12-15 17:21

Citat:

Originally posted by Fulton@Dec 15 2005, 17:27
Kommer snart på TV4 som dokusåpa...
Skulle nog passa bättre på TV3 eller Kanal5 :)

clonix 2005-12-15 17:32

Ja j-vlar!

Förstår att ledningen fick det hett om öronen efter det som nyligen inträffat....

Men nu har det väl ändå spårat ur....

Wojt 2005-12-15 18:24

Haha priceless.

creoweb 2005-12-15 23:32

Trodde inte det kunde bli värre.....

Jonas 2005-12-15 23:48

Borde vi inte ha ett underforum till "Sökmotorpositionering" om just Altus?

Med tanke på antalet trådar om just Altus så borde det bli en hel del :) :D

Mattias 2005-12-16 00:16

Vet inte om det var väntat från någon men känns ju inte så konstigt om du frågar mig.
Av det som man läst tidigare på WN är väl inget man precis ser positivt på?!

Fler sidor är aldrig fel att ändå höra.
Altus själva har inget att kommentera?

edit: extra rad text.

hnn 2005-12-16 00:24

Tror inte Altus har råd med internet längre :D

Nikke Lindqvist 2005-12-17 16:15

Annars är altus.se tillbaka i Googles index igen. Och den här gången kan åtminstone inte jag hitta några dolda länkar till länkfarmarna.

creoweb 2005-12-17 17:08

Verkar vara enklare att ta sig ur klistret än att hamna i och vara tillbaka i Googles index igen.

Borde vara tvärtom. Att man måste sköta sig under en längre tid innan de tar sajten tillbaka.

Gustav 2005-12-17 17:14

Jag har en vän som fick kicken från google. Det var säkert ett år sedan nu. Han vet inte ens varför han åkte ur index. Sidan hade PR7 så det var rätt surt för honom. Vad jag vet så har han skrivit otaliga mail till google men det hjälper inte. Han får inte komma tillbaks. Så min uppfattning är att det är lättare att åka ur än att ta sig tillbaks. Nu kan jag i och för sig tänka mig att altus har kontakter på rätt ställen. Det borde man ju ha om man har jobbat med seo en längre tid.

creoweb 2005-12-17 17:28

Tror inte det finns någon aktör som har en personlig kontakt med Google.

Svårt att tänka mig detta.

Nikke Lindqvist 2005-12-17 18:25

Nja. Numera finns ju möjligheten att Google stänger av en för kortare tid, och att man, om man bättrar sig snabbt, ångrar sig djupt och förmedlar detta till Google på ett vältaligt sätt kan lyckas ta sig tillbaka in igen via en "Reinclusion Request".

Matt Cutts har intervjuat sig själv om det hela på
http://www.mattcutts.com/blog/webmaster-communication/

Men jag måste säga att jag tycker att det är bra konstigt att Altus lyckades komma tillbaka så fort.

creoweb 2005-12-18 14:41

Du menar att dom har betalt för att komma tillbaka?

Nikke Lindqvist 2005-12-18 15:15

Citat:

Du menar att dom har betalt för att komma tillbaka?
Det tror jag knappast att någon kan göra.
Är du seriös i den antydningen Fultun?

Eller menade du att Altus plötsligen såg ett ekonomiskt underlag för att ändra sin sajt och att lägga alla resurser på att kommunicera med Google?

berneboy 2005-12-19 08:17

Om jag inte är helt felunderrättad så har det förkommit fall där företag som har köpt adwords för väldigt stora summor (direkt åt sig själva, och även via klientkonton), helt enkelt hotat med att dra in annonserna för att få återinkluderas i det organiska indexet efter att ha blivit utslängda.

Nikke Lindqvist 2005-12-19 10:16

Det där skulle man ju vilja se en källhänvisning till någonstans berneboy. Men även om det har förekommit så är jag är ytterst tveksam till att Altus skulle ha råd med den typen av AdWords-budget idag.

kers 2005-12-19 12:06

Citat:

Originally posted by N!kke@Dec 19 2005, 11:16
Det där skulle man ju vilja se en källhänvisning till någonstans berneboy. Men även om det har förekommit så är jag är ytterst tveksam till att Altus skulle ha råd med den typen av AdWords-budget idag.

För ett företag som står inför KK och har en massa anställda (kommande löneskulder) så är det knappast orimligt att använda en bankkredit på några miljoner för att investera i att förhandsbetala en större mängd adwordsannonser. Det är ju knappast som att de köper plastskedar eller något annat, adwords ger ju som bektant jävligt bra ROI om man inte är väldigt klåpig.

berneboy 2005-12-19 13:13

Då det gäller källhänvisning så snappade jag upp denna info på Search Engine Strategies i Stockholm tidigare i år.

Inga företagsnamn nämndes. Men det gällde inte den Svenska marknaden.

Även jag kan hålla med om att det är lite tveksamt att Altus har lagt upp så mycket pengar... Men i normala fall är man utestängd i 6 månader, och det har inte gått så länge ännu.

De kan ju ha gjort en reinclusion request och "bett snällt". Men jag är ytterst tveksam att man från Googles håll skulle släppa in dem igen utan någon motprestation. Men det är ju enbart spekulationer från min sida.

Har dessutom snappat upp denna site:

http://www.jojjo.se

Kanske säger det lite mer om Altus och deras "blåsväder".

Nikke Lindqvist 2005-12-19 14:00

Jodå. Jag säger sannerligen inte att Altus har bättrat sig som företag. inte på något sätt, men de har åtminstone städat upp sin huvudsajt.

Sedan har vi ju även www.alltus.se...
Längst mer till vänster på sidan ligger en dold länk till en sitemap, som du inte får se om du inte har ett IP-nummer som kan förknippas med Google. Det räcker inte med att använda user agent switcher. Det går att se den med verktyg som verktyget som låtsas vara en sökmotor hos searchengineworld.

anders.n 2005-12-19 14:23

Just dolda "sitemaps" verkar ju Altus gilla.. (har varit många exempel på det, bland annat: http://www.google.se/search?q=intitl...se%22&filter=0 )

Jag tycker det är konstigt att de kom med i Google så fort igen..

Nikke Lindqvist 2005-12-19 18:05

Det är ju obegripligt att de till och med signerar dem i Title-fältet.

Eclipse 2005-12-19 18:25

www. polkagris-online.se/sitemap.php

En avancerad sitemap med slumpade siffror.

Nobody 2005-12-19 23:23

Citat:

Originally posted by Eclipse@Dec 19 2005, 19:25
www. polkagris-online.se/sitemap.php

En avancerad sitemap med slumpade siffror.

Det har de kört med ett tag. Andra också. Ganska slappt.

robertsson 2005-12-20 04:38

Varför dessa slumpade siffror?

berneboy 2005-12-20 06:00

Antagligen för att Google inte ska tycka att alla deras sitemaps innehåller samma saker = duplicate content...

Konst 2005-12-20 14:50

Fick idag detta mail från Altus. Tilläggas bör väl att jag INTE registrerat min mailadress hos Altus.

"Kommentarer till medias rapportering om Altus AB

Hej,
Under den senaste månaden har artiklar i media belyst Altus AB och de arbetsmetoder vi tillämpar. Vidare har spekulationer förekommit gällande Altus ekonomi, antal anställda och framtid. Det är största betydelse för Altus att vårt förtroende mot våra kunder hålls oförändrat. Som en del i vårt arbete för att säkerställa detta förtroende, vill vi härmed framföra följande:

Altus AB´s utveckling 2005
Företaget har utvecklats i en snabb takt. Antalet anställda har från årsskiftet, då vi var 5 personer, ökat till att sysselsätta 20 fulltidsanställda.

Omsättningen beräknas till ca 12 miljoner. Vi vill poängtera att Altus AB är ett bolag fristående från och oberoende av externa parter, såväl som externt kapital. Vi ser mkt positivt på vår utveckling, spekulationer som förekommit är, ur vår synvinkel, endast ett ”hack” i en stadigt uppåtgående kurva.

Våra metoder för sökmarknadsföring
De metoder som Altus AB använder i arbetet för leverera tjänster innebär inte oetiska metoder som med branschtermer ofta beskrivs som ”cloaking”, ”doorway pages”, ”duplicate content” mm. Vi använder oss ej heller av så kallade länkfarmar. Våra länkstrategier innebär enbart länkar mellan leverantörer. Ingen av våra ca 2000 kunder har någonsin blivit utkastade ur sökmotorerna på grund av arbete som Altus AB utfört.

Vårt intresse är, som de flesta företags, kommersiellt.
Det kan inte nog understrykas hur självklart det är att Altus AB eller dess medarbetare aldrig arbetar för att våra kunder ska löpa någon som helst risk att lida skada på grund av det sätt vi arbetar. Vi vill också påtala att vi har flertalet medlemskap och certifieringar bl.a. Sempo, Google Adwords Professional, mm.

Vi har också inlett en TS-revidering (tidningsstatistik) som ett led i att stärka Altus varumärke och för att alltid ge våra kunder korrekt information. Detta blir en helt extern kontroll av våra tjänster. Mer om TS kan läsas på www.ts.se

Varning för oseriösa aktörer
Precis som i de flesta branscher, så finns det i vår bransch ett antal oseriösa aktörer, vissa utger sig till och med för att själva ringa från Google, vilket naturligtvis är fel. Vi vill härmed varna för dessa. Vi nämner dem inte vid namn, men vi vill ge er rådet till att läsa igenom Googles rekommendationer gällande val av leverantör för sökrelaterade tjänster. Se http://www.google.com/webmasters/seo.html för utförlig information.

Inför 2006
Enligt de flesta analytiker blir 2006 ett år då sökordsmarknadsföring återigen slår nya rekord. Altus AB tar nu sats inför 2006. Vårt närmaste, och mest betydelsefulla uppdrag blir att säkerställa marknadens tillit till våra tjänster och upprätthålla förtroende enligt uppsatta förväntningar.

Ett led i detta är vår After Market Group, som nyligen utökats med ytterligare en anställd. After Market arbetar med rapportering och kvalitetssäkring av våra tjänster. För det fall ni saknar rapportering eller har frågor ang. er tjänst hos oss, är ni välkomna att vända er till dem på 0480-780100 eller [email protected]. För det fall ytterligare frågor finns gällande ovanstående, står Altus AB´s ledning till förfogande. Annars vill vi bara önska er en God Jul!"

creoweb 2005-12-20 15:12

Fick detta också, jag har heller inte angett min e-postadress till dom.

Simple 2005-12-20 15:47

Vi fick det också och vi är dessutom konkurrent till dom.

Konst 2005-12-20 15:48

"Ingen av våra ca 2000 kunder har någonsin blivit utkastade ur sökmotorerna på grund av arbete som Altus AB utfört."

Jag tror de "glömde" nämna att de själva har blivit utkastade.

Simple 2005-12-20 15:54

Fast dom är ju faktiskt tillbaka nu, konstigt nog.

Nikke Lindqvist 2005-12-20 17:15

Vilket mail!

Knappast ens en halv pudel. Snarare mer bränsle till brasan.

Nej, men mängder av dolda länkar till otroligt spammiga länkfarmar.

Hålla på och tjata om duplicate content.... nä, det är väl tur att de inte försämrar sajterna för kunderna åtminstone.

jonny 2005-12-20 18:54

De verkar ha hittat någon underlig lista att skicka ut det där till. Jag är visserligen kund (tills avtalet går ut i vår) så jag kan köpa att jag får informationen. Däremot har en samarbetspartner som aldrig haft med dem att göra också fått informationen.

Någon som kontaktat abuse på maileasy om detta utskick? Får väl anses vara spam, faktiskt.

creoweb 2005-12-20 19:47

Nu måste vi också ta ibeakt att man får skicka nyhetsbrev/informationsbrev till AB företag, men inte enskilda.

Alltså, väldigt osäker på detta, men, någonstans påminns jag om att jag läst detta om detta någon annanstans.

Rätta mig gärna nu.

jonny 2005-12-20 20:07

Det beror ju på hur man ser på det hela. Enligt min definition är det spam; det är möjligt att det inte är olagligt, men det strider mot god sed.

TjörnDesign 2005-12-20 20:47

Citat:

Företaget har utvecklats i en snabb takt. Antalet anställda har från årsskiftet, då vi var 5 personer, ökat till att sysselsätta 20 fulltidsanställda.
Citat:

Ett led i detta är vår After Market Group, som nyligen utökats med ytterligare en anställd. After Market arbetar med rapportering och kvalitetssäkring av våra tjänster.
Ok, 2 i Aftermarket kanske.
17 säljare
1 optimerare med en maximal optimeringstid på 10 minuter per kund. (fakta som vi fått "inside" information om.)

Seriöst, eller hur <_<

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson