![]() |
Min kompanjon har blivit kontaktad av några som säger att de ringer från Google och vill sälja sponsrade länkar. Först tänkte jag att det var konstigt att google själva uför aktiv försäljning men att det kanske ändå stämde
Sen fick jag se mejlet de hade skickat, där kan man knappt men endock se att det är ett företag som heter swemedia som skickat detta. Knappast att de "ringer från google"! Dessutom klagar de på att webbsidan ligger på plats 6 på google i organiska listan (väldigt konkurrensutsatt ord) o säger att det är kass och att han ska ha sp.länkar istället. Ibland undrar man vilka puckon som kan bedriva ftg? Nu till min fråga, är det någon som vet vilka lurare swemedia är, de hette tidigare Svenska Guideförlagen HB? |
Har du någon mailadress?
|
svenskaguideforlagen.se skickade ett liknande erbjudande till en av mina kunder. Det gick egentligen mest ut på att de ville sälja AdWords.
Copytexten i säljbrevet var rent skrattretande och deras prislista var lite av ett dåligt skämt det med: 500 besökare 6 kr/klick 1000 besökare 5 kr/klick 2000 besökare 4 kr/klick 5000 besökare 3 kr/klick Keywords i kundens segment ligger för närvarande på 23 cent om man vill ha förstapositionen, så om de lyckas få kunder på det måste det vara en rätt god affär... |
Citat:
|
Ok blev oxå kontaktad av dom men det funkar ju verkligen, har anlitat dessa över 6 månader så det måste vara någon annan
|
jo klart det funkar, men det är ju ordentliga överpriser de ligger inne med....varför betala så mycket extra när man lika gärna kan göra det själv
|
Har ju inte tid att sitta och hålla reda vilka sökord som ej fungerar m.m
Jag marknadsför mig på fler tjänster typ gula sidorna, lokal delen och där kan man ju spekulera om vad som är dyrt och vad man får för pengarna.. skratt aldrig mer... |
Det finns mycket efterfrågan på den här typen av tjänster hos marknadsavdelningar och enskilda marknadschefer/marknadsansvariga, därav prissättningen. Därmed inte sagt att jag lägger någon värdering i den enskilda leverantörer som tas upp här.
|
Det finns ju företag som tar betalt för att registrera din url i olika sökmotorer. Totalt meningslöst. Men att folk tjänar pengar på andras okunskap är ingenting nytt och i de flesta fallen inte heller olagligt. Tycker bara synd om alla stackare som går på det. Säger de däremot att de ringer från Google så är det nog ett företag som man ska akta sig för, även om man är intresserad av "tjänsten" som de säljer.
Jag står listad som presskontakt på vår sida (egentligen sköter jag ju det mesta eftersom vi är ett litet handelsbolag). Ganska kul eftersom säljare brukar tro att det är öppet mål när de ringer. Man märker direkt om det är frågan om ett seriöst företag. Frågar de först efter vår webmaster så brukar de ha ett vettigt erbjudande. Försöker de sluta en deal med mig direkt så brukar det för det mesta vara frågan om lurendrejeri :) Det som förvånar mig är att det finns så många av den här typen av företag som du tog upp hinken. |
jag jobbar på swemedia och google har anlitat oss till att sälja annonser på googles sökmotor, inget lurendrejeri, bara vanligt säljföretag.
innan ni snackar massa skit kan ni ta reda på fakta!! :P |
Citat:
Det är snarare ni som ansökt om att bli återförsäljare, vilket nästan alla kan bli. - Förövrigt tycker jag det luktar lite smygreklam om tråden. - Och till sist, det finns billigare företag än swemedia. |
Citat:
Nån säljchef eller liknande som tutat i er det. |
Citat:
(postar från samma ip) Skojja papegojja kan du göra någon annanstans! Men rätt fint annars att du använder ditt eget företags tjänster, om än annat av mindre schizofren art :) |
Hahhahahaa ännu en "dubbelpostare" - inte helt ovanligt!
|
Det här var ju en riktigt rolig liten tråd :)
|
Citat:
|
Som jag sa innan, luktar reklam.
Och jag hade rätt =) |
Fniss, dubbelfniss...
|
Nu är Swemedia på gång igen, med en "fantastisk" sökmotor för företag som de kallar riksdelen.se. De ringer upp en och hänvisar till ett samtal man hade med dem för ca ett år sedan. Och undrar om man vill "uppgradera" sin information i denna sökmotor. För bara XXXX kronor kan man få mycket bättre exponering. Det roliga är att domänen riksdelen.se är registrerad i april i år, men de talade med en för ett år sedan.
När man påtalar att riksdelen som företeelse är svår att hitta, om man då inte specifikt söker på riksdelen på google, då kan man faktiskt förutom en sponsrad länk hitta dem, men det är också det enda. Dessa/denna (har bara talat med en) försäljare kan helt enkelt inte respektera ett nej. De bara mal på. Dessutom har de mage att reagera med försvarposition när man ifrågasätter deras verksamhet. Bara undrar hur vi kunnat talas vid för ett år sedan.... Eller hur skall de tänkta kunderna hitta er? Min uppmaning är: Lägg Era marknadsföringspengar på andra ställen. De har inte ens en PR på Google! Varning för http://www.riksdelen.se! |
Citat:
|
Tja alltså... huruvida swemedia är en officiell återförsäljare från google eller inte låter jag vara okommenterat.
men hur man än vänder och vrider på det så finns det ju väldigt många företag som jobbar på det sättet som Swemedia gör. Mediebyråer och webbyråer och allt mellan himmel och jord som "säljer sponsorerade länkar". Och de enda de gör är ju att de upprättar dem på de ord som de vill ha, precis som de själva kan göra. Dessutom så gör de kanske en liten sökordsanalys... precis som de själva också rent teoretiskt kan göra iofs. Och så tar de ett pris för det som går till dem själva. Men alltså, sanningen är ju den att det finns förvånansvärt många marknadschefer och småföretag och allt möjligt som inte har en aning om hur de köper dessa. Så på så sätt så är det ju synd, men dessvärre nödvändigt, att det finns företag som sweone. De fyller ju ett behov som bygger på deras okunskap. Ingen utav er här inne skulel ju ha problem med det...,-) men det finns desvärre många som har... Vi kan också köpa in adwords till våra kunder, men det är självklart ingenting vi tar betalt för. |
Kolla gärna på likheterna mellan www.lokaldelen.se och www.riksdelen.se
Edsa förlag har enligt marknadsavdelningen redan uppmärksamat detta och satt Advokater på fallet. Än mer intressant blir det om man tittar på deras webbsök där står det powered by Google, jag har mailat Google för att se om det verkligen stämmer har ej fått svar än. Någon som vet hur mycket Google tar betalt för att hyra ut sitt index utan att deras egna sponsrade länkar följer med ? jag har hört att Eniro betalar en hel del för det. |
Citat:
Formuläret postar hit: http://www.riksdelen.se/frm/google/search.aspx Och lägger man där till en query så får man upp ett resultat med annonser från Google: http://www.riksdelen.se/frm/google/search.aspx?q=idg Det här kan ju fungera för tillfället men om de en större volym med besökare så kommer troligen deras servers IP-nummer att blockeras. Jag kanske har fel - gjorde bara en snabb kontroll. ;) Med vänlid hälsning, Daniel Ford |
Citat:
Vart tog websöket vägen ? Ska vi tro att någon "over there" har kontaktat dem ? |
Klockrent. Gissningsvis kommer vi inte höra nåt mer från honom.
|
Nja, jag tror att detta är en spelare som vi nog kommer att få se mer av - Swemedia AB reggades 05-10-21 och mycket märkligt nog omsatte 9,2 miljoner fram till årsskiftet dvs på 2 månader.
Sen om det bara handlade om barteraffärer för att haussa omsättningen låter jag vara osagt, men det ser märkligt ut..för ett starupftg som pysslar med annonsföräljning !? Exakt samma personer startade ett till aktiebolag 06-06-05 som de senare namnbytte till Riksdelen AB 06-08-17 dvs för en månad sen - så nog avser de att stanna ett tag. Det dom erbjuder är en dussinprodukt som inte tillför någonting. Men det är ju givetvis avhängt hur och vilken känslig målgrupp de riktar in sig mot. |
Citat:
En liten rolig detalj hittar ni om ni trycker på fliken annonsera längst ner på sidan och sedan väljer ni webbsök..tror ni att de lyckas att leverera det numera ? Om man nu skall erbjuda marknaden att kunna ratta sponsrade länkar på ex Google och Yahoo för kunders räkning så gör man nog bäst i att inte leka att man äger ett media för då tappar man trovärdighet hos marknaden. Nu är ju inte Riksdelen de enda som försöker detta och det är nog en trend på g misstänker jag. Dock så kan man hoppas på att det blir bättre ordning i framtiden då branschorganisationer som ex Sveriges annonsörer håller på och tittar på sökmedier och har som avsikt att skapa Etiska och Moraliska normer samt transparens i prissättningar mm. Följ gärna den nystartade arbetsgruppen KSM på http://www.annons.se/?get=content&ac...iew&id=127-118 Ni medlemar som lägger mycket pengar på sökmedier och som har stora kunskaper om ämnet ta gärna kontakt med Sveriges annonsörer om ni känner att ni har lust att bidra till att skapa ordning i djungeln. MVH FinnMera |
Citat:
|
Det verkar som om Edsa förlags advokater har gjort jobbet väl kolla in den nya layouten, nu ser man skillnad på www.riksdelen.se och www.lokaldelen.se
Men komiskt nog så har även lokaldelen lanserat en ny hemsida Mvh Johan |
Hej "kolleger"
Jag är marknadschef på ett företag som säljer hjullastare. Vi är inte så hemsk stora och vi har ingen webmaster eller rigtig internet kunnig person, så jag är en av dom lätta offren för företag som Swemedia och Riksdelen. Jag blev faktisk uppringd av båda företagen (visste inte att det stort set var samma bolag) Swemedia ringde och utgav sig enligt min uppfattning att vara Google. Tjänsten var "sponsrade länkar på Google". När jag läser inläggen här verkar det somom jag lika väl kunde ha gjort detta själv. Är det rätt? Jag köpte faktisk av dom och har precis fått en faktura. Swemedias logga överst och Google's logga i rutan var tjänsten beskrivs. Veckan efter ringde en tjej från Riksdelen. Faktisk känner jag henne, så mina "guards" var inte riktigt uppe. Jag frågade om hur stor trafik dom har och fick svaret att dom mäter det lite andorlunda än det vanliga unika användare. Istället sa hon att dom skickar 68-70.000 besökare vidare varje dag via deras länkar. Kan detta vara rätt? Enligt säljaren skulle omkring 1.000.000 företag ligga i deras databas, vilket väl inte är orealistisk. Dom kan väl köpa dessa uppgifter. Finns det någon som kan hjälpa mig att värdera antallet besökare på Riksdelen och iövrigt kommentera lite på mina uppgifter. Skulle vara mycket tacksam. Det verkar somom MN har många seriösa och kunniga medlemmar. Mvh, okunning marknadschef |
Lyckvall:
Citat:
Du kan skapa ett konto, när du sedan har skapat kontot kan du också erbjuda tjänster som att sälja sponsrade länkar till andra. Finns även en del företagen som har en form av Qualified-stämpel från Google och får använda Googles egen logga på sin sida. Kraven där är att annonsera för 1000$ på tre månader och göra ett skriftlig test. För övrigt inga skillnader mot att inte göra testet. Fakturorna och rapporterna från den typen av företag (svaret kör likadant exempelvis) brukar ha Googles logga på sig. Det som dock inte framgår är den sista raden dvs vad reklamen egentligen har kostat. Räkna med att kostnaden kan bli väsentligt lägre om man kör det själv eller hyr in någon som bara tar timkostnad för att skapa kampanjen (som jag gör åt mina kunder). Besparingen kan ligga på 5-6 kronor per klick. I ditt fall så är med stor sannolikhet så att de ord som du vill bli hittad på har en rätt låg klickkostnad dessutom. Kan tänka mig att den ligger under en krona per klick. Om de (riksdelen) mäter på ett annat sätt än andra vad som gäller besökarantal är det nog dags att fundera lite mer på vad det kan innebära. Sedan är det också fråga om en kostnader, med en grundoptimering av din sida i kombination med "sponsrade länkar" (AdWords) lär du få ett betydligt bättre utfall på din investering än att köpa in sig i en katalog/söktjänst av den sorten. |
Kan bara hålla med Hubbert, jag PMade om detta.
|
Citat:
Om man avlägger och klarar av provet på Google Adwords professional så kan jag garantera dig att man har i alla fall lärt sig att ha unika texter till unika sökord och inte slösar bort värdefull utrymme i Titlen med b.l.a företagsnamnet mm. Ta fram fraser och inte bara ta generella sökord, ha rätt matchnings alternativ..and so on Vår erfarenhet är att många som väljer att göra detta själva inte tar sig tiden att läsa och lära sig allt och därmed så släcks deras kampanjer ner ibland då de inte klarar av Google:s kvalitetskrav. Nu säger jag dock inte att alla som har avlagt provet verkligen gör allt detta men de har i alla fall bevisat att de kan göra rätt. Tilläggas kan hubbert att det finns även en större gräns på Professional än vad du angav i ditt exempel gå in på vår hemsida www.finnmera.se och tryck på Google adwords professional loggan så hamnar du hos Google titta på den och sök sedan i texterna från Google och se om du hittar skillnaderna mellan Invidual och Company. Mvh FinnMera |
Det är hur som helst inte särskilt svårt att skapa egna adwordskampanjer och om man köper tjänsten via ett företag bör det vara ett som _inte_ lägger på klickkostnad utan enbart tar betalt för den tid det tar att skapa kampanjerna.
|
Citat:
Håller helt med dig att det är förlegat att ta ett fast klickpris även om det rent pedagogiskt är lättare för kunderna att förstå. Men då Google Adwords är dynamiskt d.v.s fler konkurenter köper sponsrade länkar så ökar klickpriserna så sakteliga och då börjar kunden att tappa placeringar på Google då det ej finns utrymme att höja klickpriset mer än till en viss nivå om kunden har köpt på det sättet. Sist men inte minst att regga ett konto och kampanjer för en kunds räkning är inget engångsjobb som man kanske kan tro om man läser ditt inlägg, det har bara börjat då Mvh FinnMera |
Finnmera > Ja, jag vet skillnaden mellan de två olika certifieringarna, vilket i det här fallet inte är speciellt intressant. Olika krav, olika belopp, fler som skall kunna det osv, osv.
Sedan vad som gäller valet av sökfraser, ord etc, så ser jag inga problem där om man har tillräckligt stora kunskaper i sökmotoroptimering för övrigt, samt har arbetat med Adwords. Är man som kund osäker kan man hyra en expertis på det området som hjälper till med kampanjupplägget. Dessutom ger ju AdWordsstatistiken en hel del, om man törs redovisa det för kunden förstås. Frågan är snarare - Skall man ge sken av att sponsrade länkar är något annat än det är? Det är betald reklam i en sökmotor, eller på specifikt utvalda webbplatser, områden, etc. Redovisningsmetoden, tja det är väl en fråga om val; skall man ta betalt 6:- per klick när kostnaden är 50 öre, eller skall man redovisa den faktiska annonskostnaden för kunden och ta betalt för den timtid man lägger ned på arbetet? Tja det är en smakfråga, jag redovisar annonskostnaden och min timtid. Ett enkelt exempel. Kund betalade 8.000:- för 1.600 klick, dvs 5:- st med fast klickkostnad. Den reela klickkostnaden var 50 öre i snitt. Att istället då ta betalt för sitt arbete och helt ärligt redovisa för kunden vad faktiska annonskostnaden är, gav en kostnad för kunden på totalt 2.800:- inkl timdebitering för 1.600 klick dvs 1:75:-. Självklart hade min förtjänst blivit bättre om jag kört samma stil men lagt klickkostnaden på låt säga 4:- istället. Men jag är nöjd kunden är nöjd och det är en ypperlig referens. Sedan är det lite vanskligt och faktiskt nästan direkt oansvarigt att inte även se till, eller erbjuda kunden möjligheter till optimering av webbplatsen, on page. Att hålla upp en webbplats i sökmotorerna med enbart ADwords, eller sponsrade länkar om det nu låter bättre, är inte seriöst. Fast jag förstår att en del annonsförsäljare gick i taket när Googles tänkte genomföra en liten ändring i villkoren. |
Citat:
Och visst kan man en hel del om sökfraser om man jobbar med SEO, dels vet man ju att fraser ger bättre ROI men vi vet ju båda också att det är mycket LÄTTARE att få bättre placeringar på sökmotorerna om man väljer fraser eller hur ? Men jag håller med dig om att man bör sattsa på SEO om det finns sökvolymer att tillgå, för om man lyckas så blir det billigare för kunden att driva rätt trafik till sidan och varför nöja sig med en bra affär om man nu kan göra 2. Vi erbjuder självklart kunder SEO On page likväl. Men det där om att Adwords bara är betald reklam på en sökmotor, jobbar du gratis när du utför en optimering ? Du får inte glömma bort kundens perspektiv, de anser nog att båda är att betrakta som reklam på sökmotorerna som de måste betala för. Angående ditt räkne exempel på hur du tar betalt om du hjälper någon med Adwords så tänker jag inte lägga några värderingar på hur du tar betalt, men du angav att kunden betalade 50 öre/klick och om det vill jag bara säga följande Vi har många hundratals kampanjer som rullar på Adwords och kunderna väljer själva hur mycket de vill betala för ett klick till Google, men snittklickkostnaden för ALLA dessa kampanjer är idag 3.39 kr...så det är nog väldigt ovanligt att man kan få så billiga klick även om vi har kunder som betalar så lite. Och om ändringarna i Google:s vilkor så är jag inte med på vad du menar kan du förtydliga det ? Om du menar ersättningsnivån från Google så tror jag inte att någon bryr sig då jag förmodar att ingen i Sverige idag har så stora volymer att de får någon sådan än. Mvh FinnMera |
Vad som gäller provet så generellt är naturligtvis mer kunskap en fördel, detta oavsett om man gjort prov eller inte.
Det som däremot har en stor betydelse är att man kan leverera tillräckligt mycket kvalitativ trafik till kundens sida. Visst är det skillnad mellan klickkostnad beroende på vad det gäller. I exemplet hade jag dessutom avrundat den reela klickkostnaden i snitt, uppåt för enkelhetens skull. Men å andra sidan är ju inte den faktiska klickkostnaden speciellt väsentlig utan vilken öppenhet man har inför kunden. Vill man köra mörkat, så visst varför inte. Blir lättare för oss som använder öppen redovisning då. En del kunder blir, låt oss säga lite upprörda när de inser vad de egentligen betalar för. Därmed inte sagt att man behöver ligga på några underpriser när man timdebiterar. En del av de här annonsföretagen påminner om ett företag i Borås som erbjuder gratis hemsidor till kunder... (Får väl tillägga att jag inte hört något negativt om Finnmera) |
Citat:
Anledningen till att jag bemöter allt detta är att dels så märker jag allt som oftast att SEO företag/repsentanter försöker föringa värdet av sponsrade länkar oavsett vem eller vad som sköter dem och det är ju helt fel. Jag har ännu inte mött någon som är 100% nöjd med alla sina placeringar på den ordinarie träfflistan och då kan man komplittera med sponsrade länkar som minst. Transparens i prismodellen är det enda i längden framgångsrika konceptet, vi erbjuder naturligtvis det till våra kunder, om man inte kan försvara sitt koncept med mindre än att man gömmer olika kostnaderna i ex paketförsäljningar mm så håller inte ens företagskoncept länge till. I KSM som drivs av Sveriges annonsörer är kravet om transparens med som en röd tråd. Mvh FinnMera |
Har ni inte tappat ämnet en aning, frågan som ställdes var ju inte om NI kan Adwords utan om swemedia är ett "bluff"-företag.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson