![]() |
1. Hur lägger man upp ett möte med ett företag som man vill ska sponsra/annonsera på ens sida?
2. Vad ska man tänka på? 3. Vem i företaget ska man prata med? 4. Vad är det som är viktigt? 5. Är det enbart antal unika träffar/dag eller är något annat viktigt? 6. Är det bara att tro stenhårt på sitt eget koncept och försöka få dem att tro på det med? Jag har alltså ingen koll alls på något av detta, om det är någon av er som har tidigare erfarenheter så kulle jag bli väldigt glad för en utförlig beskrivning med lite tips osv. Med sposring menar jag vilken sorts sponsring som helst, serverspons, pengar, priser osv. och annonsering är alltså vanliga banners. |
Ojojoj, väldigt svår fråga... ska försöka svara på det mesta:
1. Det finns inget precist svar här. Tänk dig själv hur du skulle vilja få produkten/tjänsten presenterad för dig och utgå därifrån. 2. Var ärlig, hitta inte på massa saker för att sälja din produkt/tjänst, jag har mött killar som påstått att dem har 1000-tals kunder varje dag när de i själva verket har 10. Ärlighet varar längst, tänk alltid på det. 3. Affärsutvecklare, VD, Säljare... beror sig lite på, att fråga efter affärsutvecklare funkar dock alltid klockrent, därefter kan man ta det vidare till högre poster om det krävs. 4. Allt. 5. Allt. Bakgrundshistorik, statistik, företagsinfo, omsättning, besökare, blahblah, prata på om allt som du på något sätt kan knyta ihop med produkten/tjänsten du försöker sälja. 6. Helt rätt. Du ska själv vara 100% säker på att den här produkten/tjänsten säljer och kommer att generera intäkter alternativt ett mervärde för både dig och din ev. partner. Det är en något diffus fråga då du inte lämnar någon som helst insikt i din bransch, varken med en signatur eller genom att nämna mer info om din tjänst/produkt. Vänligen återkom med mer info om du vill ha ett bättre svar :) Mvh, Tobias |
Citat:
Känns som om jag skulle försöka svara så hade det blivit en bok. Admin |
Tack för ett bra svar!
Ledsen att jag inte skrev något om företaget, men här kommer en presentation: Företag: Studentportalen HB Verksamhet: Bedriva en web-portal för unviersitets/högskole-studenter i Sverige. Websida: www.studentportalen.se Aktuellt: Sidan kommer att öppnas inom kort, det är därför jag ställer så mycket frågor om diverse saker... ;) Finansiering: Just nu ur egen ficka, men söker sponsorer/annonsering för sidan. /Oskar Vikman |
Tips så där i startgroparna... Ta reda på så mycket information ni kan om era medlemmar. "Tvinga" dem att fylla i full adress m.m. när de signar upp. Locka med tävlingar osv, och säg att de inte får priser hemskickade om de inte fyllt i korrekt adress m.m. Annars går ni så långt så att ni godkänner alla innan de blir medlemmar. Kan nämligen vara guld värt att ha strikt information om varje medlem.
Neo startar ett mindre projekt där han "kräver" att man fyller i mobilnummer också. För att kontrollera det så skickas en aktiveringskod till mobilen. Kostar visserligen pengar men det kan det som sagt vara värt om man vet vad som ska göras med informationen i framtiden. Mitt inlägg kanske inte var relevant just här men ha det ändå i baktanke när sidan väl sparkar igång ;) |
Oskar ge oss lite feedback när du kommit igång med sidan och utvärderat starten, innan du vet din trafikmängd och kan presentera den för dina annonskunder är det ingen ide att ens kontakta dom.
Däremot tror jag jag kan hjälpa dej att kommunicera ut din relese till många studenter då ca 40 000 studenter besöker en av mina sidor varje dag. För att snacka lite biz, hur har du tänkt att tjäna pengar och vilken trafikmängd gör du dina kalkyler på? Admin |
På lite längre sikt har vi tänkt att tjäna pengar genom att vi agerar kontaktskapare mellan företag och studenter för tex. ex-jobb, praktik mm.
På kortare sikt tänkte vi mer eller mindre gå runt genom annonsering på sidan, tänkabara annonsörer kan vara akademibokhandeln o.dyl. företag. Det finns idag 300 000+ studenter, och vi räknar att inom 1 år ska ha ca 50 000 medlemmar. Denna siffra är inte noga beräknad, utan mer eller mindre ett antagande. /orreborre |
När vi ändå håller på att snacka här om annonsering och Sponsorer.
Jag håller på att arbeta med en ny sida som säkert någon märkt :unsure: Där är det tänkt att jag ska kunna erbjuda banner annonsering. Om jag skulle säga så här att ni betalar mig 500 kr (kanske lite mer) och får obegränsat med visningar, obegränsad visnings tid för bannern (den får vara kvar tills du tar bort den) och du får ha max 3 st banners på 300kb st, Storleken för vara max 60 pixlar hög och max 500 pixlar bredd annars får bannern se ut precis som den vill. Skulle detta vara intressant om sidan skulle ha ca 100-150 unika besökare dagligen? Alltså en engångs kostnad. Tror ni man har någon changs att man får bra med banner kunder då? dock så kan jag inte garantera att ett vist antal besökare klickar på den men att dom har sett den. Dock så behöver ju min egen sida först få en rejäl ström med besökare. |
viper: 300kb styck?
Jag tror det kan vara svårt att hitta direktkunder när man har så pass lite bannervisningar tyvärr. |
Citat:
Nu skall jag motivera dej att skaffa mer besökare för att uttrycka det så. Som banner marknaden ser ut idag. Industistandard Ratio: 0.21 CPC: ex via tradedoubler 10 öre. Med andra ord, med ovanstående exempel och ditt besökarantal med "mainstream" trafik borde du tjäna ca 20 öre i veckan, och det är oxå marknadsvärdet på ditt annonserbjudande. (Den bistra sanningen) >Dock så behöver ju min egen sida först få en rejäl ström med besökare. Precis som du själv skriver, behöver du komma upp i besökare. Nu räknar jag på "mainstream" och inte "target" traffic. Samtidigt som jag skriver om att besökare är viktig så vill jag tipsa om att inte stirra sig blind på antal besökare totalt sett, är man inne i internet branschen för att göra kulor enbart, tror jag det är bästa att försöka "nischa" sig så mycket det går, 10 stycken köpglada personer som är inne på din sida och letar efter info om just den produkten du gör reklam för, är mer värt än 100 000 unika mainsteam besökare. Thomas |
Citat:
Nu skall jag motivera dej att skaffa mer besökare för att uttrycka det så. Som banner marknaden ser ut idag. Industistandard Ratio: 0.21 CPC: ex via tradedoubler 10 öre. Med andra ord, med ovanstående exempel och ditt besökarantal med "mainstream" trafik borde du tjäna ca 20 öre i veckan, och det är oxå marknadsvärdet på ditt annonserbjudande. (Den bistra sanningen) >Dock så behöver ju min egen sida först få en rejäl ström med besökare. Precis som du själv skriver, behöver du komma upp i besökare. Nu räknar jag på "mainstream" och inte "target" traffic. Samtidigt som jag skriver om att besökare är viktig så vill jag tipsa om att inte stirra sig blind på antal besökare totalt sett, är man inne i internet branschen för att göra kulor enbart, tror jag det är bästa att försöka "nischa" sig så mycket det går, 10 stycken köpglada personer som är inne på din sida och letar efter info om just den produkten du gör reklam för, är mer värt än 100 000 unika mainsteam besökare. Thomas [/b][/quote] Vad menas med Mainstream? Target annar jag är den traffic som är riktad mot något speciellt? (all trafik är det men du kanske förstår) Men nu är det så att det kommer inte finnas någon ratio direkt, banner visningen är slumpad och det är ju som sagt bara en engångs kostnad på ca 500kr och det är väll kanske lite eller? sen krävs ingen tillbaka länkning till min sida och banners kommer endast visas på min sida på botten av den, alltså den är alltid synlig. Alltså skulle detta vara en intressant banner reklam tjänst? |
Det finns alltid en ratio (CTR), Thomas visar dig ett enkelt räkneexempel där han räknar med CTR & CPC.
Mainstream trafik kan man säga är folk överallt ifrån med olika intressen, targeted trafik är exempelvis svenska besökare med intresse för bilmotorer. Självklart så vill man ha targeted trafik. För att göra det enklare, för 500 SEK kan jag få 4-5000 unika besökare om jag går till en annan leverantör. Kommer du att kunna ge mig 5000 unika besökare på dina 150 unika / dag? Under en månads tid innebär det att varje unik besökare måste klicka på min banner. Detta kommer självklart inte att hända, långt därifrån, som WN säger så är 0.21% industristandard, vilket innebär att 2.1 personer klickar på en banner som visats 1000 ggr. Om vi för skojs skull gör ett räkneexempel: Variablerna vi använder är; Unika besökare/dag 150 Antal sidvisningar per bes. 3 CTR 0.25 (aningen bättre än snittet) 150x30x3 = 13 500 sidvisningar/mån 33.75 unika / månaden kan du leverera till mig med gällande CTR (0.25) Det skulle ta dig 148 månader att leverera 5000 unika besökare till mig, eller 12 år Vart vänder jag mig? Leverantören som kan ge mig 5000 unika på en vecka eller den som kan ge mig det på 148 månader (till samma pris)? För att sälja annonserna till detta priset behöver du antingen ha upp trafiken ordentligt eller ha en väldigt väldigt nischad bransch, dock så tror jag inte en nischad bransch kan motivera dina priser i vilket fall. Slutsats: Skaffa trafik, trafik som fan :) Mvh, Tobias |
Tänkte inte på den ration :rolleyes:
Men alltså det jag gjorde var bara ett antagande om besökar antalet, men vi säger att sidan har ca melan 500-1000 unika per dag skulle det vara värt 500 kr för det du får? Läs nedan » Obegränsat med visningar av dina banners. » Ingen tidsbegränsning på hur länge dina banners kan visas på våran sida. » Du behöver ej länka tillbaks till Viper-Design från din webbsida » Storleken på bannern får vara max 60 pixlar hög och max 500 pixlar bredd. Utöver det så får dina banners se ut hur som helst och ha vilken storlek somhelst » Du får ha max 3 banners på max 300kb st » Ett konto för att se statistik och administrera dina banners. Som sagt skulle det vara värt pengarna då? För det skulle isåfall vara en ganska trevlig tjänst att erbjuda fast man kan nog sänka kostnaden med ca 50-70% så man hammnar runt 150-250 kr istället för 500? Skulle det då vara mer intressant? Om vi antar att antalet besökare är 500-1000 unika som ser din banner, |
Citat:
Frågan är besvarad redan. Byt 150 mot 500 i formeln och bedöm själv, kunden är om din sida levererar besökare enligt standard 0.21 garanterad 1 besökare per dag. Sedan skriver du » Ingen tidsbegränsning på hur länge dina banners kan visas på våran sida. ytterst dumt att gå in i ett sådant avtal, tänk om din sida har 50 000 besökare/dag om 6 månader, skall kunden få vara kvar för sina 500 kr då? Personligen tror jag du skall lägga din energi på att utveckla en bra internetsida så kommer annonsintresset komma automatiskt om några år när du kommit en bit på väg. Känns som du har börjat i fel ända av den normala gången. Lägg focus på att bygga upp nåt intressant och som dina eventuella kunder vill assosieras med. Thomas |
Som jag sa så är det bara några funderingar och jag förstår faktist att man inte kan starta en sådan tjänst bara så där utan att ha någon bra sida själv så att säga. Sen angående tids perioden. Så vet jag inte riktigt hur jag ska göra med den heller utan det är mer eller mindre bara något jag funderar över, Allt är just nu bara antaganden :D
Just nu är webbsidan under utveckling och jag försöker undersöka lite om vad som kan vara trevligt att se för tjänster på en webbsida |
Hett tips för att driva en framgångsrik webtjänst: Tänk inte på vinsten/intäkterna vid starten, det kommer automatiskt efter några år, se på tv.nu, var började Thomas & var är han idag? Han driver idag bl a sveriges största tvguide på nätet, något som började av en slump i princip (eller har jag fel?).
Folk har en viss förmåga till att göra "vanliga" sajter som oftast finns i hundratal redan samt lägga upp 10 tradedoublerlänkar & tro att alla ska klicka på dem. Då har man redan där helt fel tankesätt om man vill driva en framgångsrik tjänst. Det var dagens tips, back to work :) Mvh, Tobias |
Nja ideén är inte att jag ska tjäna massor av pengar på det hela utan att det ska gå att betala för det som krävs för att driva ett sådan banner tjänst =) om varje person får ha 3 x 300kb banners är nästan 1 mb per person och har jag 50 st personer så är det nära 50mb och sedan ska jag själv ha plats för webbsidan och allt sådant =) så det är ju inte super billigt.
|
Om någon har en 300kb stor banner så blir jag förvånad.
Min personliga åsikt (om du vill ha den): Det kommer inte att funka. Med 50 banners får du dessutom dra ner på antalet sidvisningar per banner i våra räkneexempel. Ingen människa som har minsta lilla insikt i reklammarknaden på nätet skulle köpa reklamplatsen till det här priset, och som Thomas säger, det är dessutom dumt att erbjuda oändligt * för reklamplatsen, väldigt dumt. Mvh, Tobias |
Som sagt jag har sagt flera gång är det bara antaganden jag har gjort och har faktist inte räknat på det alls och tänker inte göra det heller men jag förstår att om det är 50 banners vissas dom inte lika mycket som om det vore 1 banner. Tackar för alla syn punkter ni ger. Jag satt och funderade på en annan sak också den där standarden ni säger för antalet som klickar på bannern, hur är det möjligt att ange en standard på 0.21% ? Det är väll mer ett antagande enligt mig, än en standard. Skulle man ha väldigt mycket target trafik så skulle det ni räknat på inte stämma eller? Sen kommer om jag får för mig att erbjuda dena tjänsten troligen den där oändliga tiden att försvinna då det skapar problem enligt mig,
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson