![]() |
Hej.
Jag och flera med mig har för för länge sedan lagt till urler hos dmoz.org. Men dem verkar inte komma med där alls. Får inga träffar vid sökning. dmoz ska ju vara ett givet alternativ för addURL. Vad är galet? |
Det galna ligger i att det inte finns tillräckligt med svenska editors som godkänner din länk. Idag är det näst intill omöjligt att listas där.
|
Vad är då vitsen med att adda där då?
Är det så att den listas till många andra motorer då man addat till dmoz? |
Är hundratals sidor som använder dmoz katalog. Helt klart en fördel att finnas med där.
|
Ja, jag menar. Indexeras man hos dessa så? Även fast man inte kommer med i dmoz.
|
Nej tyvärr. Inte förrän man finns med i dmoz kommer man med i de kataloger som använder dmoz.
|
Citat:
|
Citat:
Jag menar, det vore ju skönt att addas där så slipper man ju mycket manuellt arbete med att adda hos varje enskild aktör. Jag får väl prova mig fram med andra liknande kategorier för att se om dem addas bättre där då. |
Citat:
|
Har för mig att vå vän här på forumet "JW" har skrivit nåt om smarta tips för att komma med snabbare i dmoz...
om han läser det här så kan han kanske kommentera... |
Mina råd som redaktör på Dmoz är att du noga undersöker var din sajt passar in. Sök efter konkurrenterna och se var de listas - Anmäl sen din url där. Läs de kategoribeskrivningar och anmälningsinstruktioner som finns ibland kring hur din egen beskrivning av sajten ska formuleras osv. Räkna med att det kan ta allt från 1 timma till 3 månader innan din sajt listas. Har din sajt inte listats på flera veckor, skicka ett meddelande till ansvarig redaktör via Dmoz-interfacet.
|
Är man intresserad kan man själv hjälpa dmoz med att lägga till sajter. Det brukar vara det snabbaste sättet att få sin sajt inlagd på dmoz men kräver förstås att man är lite intresserad av ämnet och kan hålla sig opartisk.
|
Citat:
Följ riktlinjerna Objektiv beskrivning, ren titel, rätt kategori Det ska vara lätt för editorn att se att den är ok och godkänna. Annars kanske den "läggs åt sidan för att senare någon gång ändras på". Se till att du har mycket unikt innehåll på sidan. En pokersida med bara affiliates lär inte godkännas medans en med 50 unika artiklar och en massa info har mycket större schans. Även om det är lång väntetid så submitta inte förrän sidan är klar, ge ett bra intryck till editorn. Nu är det så att förmodligen är de kanske 100 gånger lättare att komma med på den svenska delen än på den engelska. Annars kan man ju alltid pröva att bli editor själv och genom att göra en massa jobb och även ta in sin egen sida, men det är nog inte helt lätt. Jag har även fått följande intressanta svar inskickat till min seo faq: Citat:
|
Citat:
|
Redaktörerna ser till kvalitet endast.
Tillför den kategorin (katalogen) ett mervärde så kommer den med. Detta även om just inte den kategorin du anmält till har någon redaktör. Då tar "meta" redaktörerna över som har större befogenheter och editerar hierarkiskt högre upp i strukturen. Men, kvalitet är tydligen inte allt eftersom det finns viss mått av konkurrent filtrering. T ex har kategorin /marknadsföring en redaktör från APSIS som vägrar registrera SEO Logik's hemsida. Kan inte förstå hur en sådan redaktör får vara kvar! Registrera i RÄTT kategori, RÄTT titel, Beskrivning som beskriver hemsidan (inte företaget) så går det normalt sätt bra. Om inte, vänta 6 månader och registrera i /regional och din kommun/stad där det är enklare att komma med. Glöm inte att man får ha 2 registreringar. 1 i /svenska och 1 i Regionalt. |
Det kan tyvärr ta evigheter att bli listad i dmoz. Jag har en webshop som legat och väntat i över fyra månader nu. Jag har haft kontakt med redaktören för min kategori. Han är jätte trevlig. Men det går inte fort och han kan inte svara på när vår webshop kommer att listas. Däremot så fick jag veta att beskrivningen var ok och att webshoppen skulle komma med... När det blir vår tur. Förmodligen så följer han väl reglerna väldigt noga. Han vet att webshoppen finns och han tycker att den är värd att ta med, men det hjälper inte :rolleyes:
|
Fast det där låter väldigt märkligt... Om han nu tagit sig tid att granska beskrvningen och säger att webbshopen ska med så kunde han ju lika gärna trycka på publicera-knappen också... Verkar mycket märkligt att dra ut på det så. För nån turordningsbegränsning finns det inte i den bemärkelsen. Däremot tar det ju förstås tid innan alla som använder dmoz register har de uppdaterade länkarna.
|
Känner igen det Hans skriver om att komma med i Dmoz. Vi har väntat länge nu på att få komma med och jag vet att det finns redaktörer som kollat in på vår sida, men det är allt.
|
Citat:
|
Vissa kategorier är mer förvånande än andra. Verkar i alla fall som att vissa företag favoriseras kraftigt. Jag ansökte i alla fall igår, otroligt seriöst, om att bli redaktör. Ska bli kul att se vad som händer med den ansökan.
|
Jag har försökt tre gånger och fått stort,Nej!!Får bara ett automatiskt svarmnej,har hört flera som fått nej, så svaret är nog,dom vii inta ha redaktörer!!Och de nog nån stor firma som sitter på redax stolarna,typ:altus???se företag?? som inte vill ha in sidor!!
|
Citat:
|
Nu har vår webbshop blivit listad. Det tog sin tid, men bättre sent än aldrig. Det som står i beskrivningen av webbutiken visar även att redaktören har tagit sig tid att gå igenom hela vår sida väldigt noga. Det framgår nämligen en del info i beskrivningen som man måste läsa sig till för att veta. Att redaktören har gjort en så noga granskning förklarar ju även varför det tog sådan tid att bli listad. Är han lika noga med varje sida som han lägger till så är det klart att det tar tid.
Problemet med dmoz kvarstår dock fortfarande. Om man blir listad eller inte beror inte enbart på sidans kvalité, utan även på redaktören. Har man tur så tillhör ens sida en kategori med en flitig och schyst redaktör. Har man otur tvingas man posta i en kategori där en konkurrent sitter som redaktör, eller någon som inte alls listar nya sidor längre. Vi hade nog väldigt tur med vår redaktör i alla fall. Känns som han gav oss en väldigt fin julklapp :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson