![]() |
|
På frågorna "Vilken nätentreprenör tror du mest på inför 2006?" och "Vem blir nästa Niklas Zennström?", så svarade du QU-Thomas?
Thomas är grym på det han gör, men kom igen nu. Rätt knepigt att komma på vem som förtjänar en röst dock. |
Citat:
Kan inte komma på någon just nu, tycker inte det har funnits någon extra utmärkande det här året. |
Japp nu fixar vi den här om röstningen.
Rädda Thomas! |
Citat:
Citat:
Citat:
Vem är Sveriges hetaste internetentreprenör? Vilka företagare och affärsidéer blir nästa nätsuccé? Jag kan inte sätta fingret på någon förutom förra årets vinnare som under 2005 verkligen gjort nåt "hett". Jag själv har ju några kandidater på vad jag kallar entreprenör, men det beror mestadels på att jag känner till vinsten i förhållande till den publika omsättningen ställt mot arbetsbördan. En egenskap som just nu är viktig för mina kandidater är att man lyckas att inte dras med i "Internet Boooom - 2nd Edition" Företagare med icke unika ide'er spenderar riskkapital runt sig precis som det vore vinst från en existerande moderverksamhet! Ovanstående har 2005 gjort "omsättning" till det man ser som ett mätverktyg och det är det som man stolt skanderar på träffar. Men vad säger omsättningen, nada! Att omsätta 100 miljoner och ha en vinst på 0.2 miljoner*är ju i mina ögon bara pinsamt, bättre är ju en omsättning på 0.21 miljoner och en vinst på 0.2*. Då är man entreprenör i mina ögon för arbetsbördan och risken är stora faktorer för mej när jag väljer mina förebilder. Årets WN'are kanske vi skulle rösta om! Det finns många här som äntligen fått skörda frukterna av ett långt hårt arbete när branschen var tung! * Förutsatt att det är inköp, löner och driftkostnader som avses. Stategiska investeringar är ju nåt annat. |
Citat:
Det du ser på årsredovisningen är inte hela sanningen. Jag vet t.ex. ett företag som för 2 år sen gjorde rekordvinst (för just dem då), i december månad så spenderade de nästan hela vinsten på reklam & andra saker för att slippa skatta. Därmed så var deras vinst på årsredovisningen inte så stor. Med egentligen var det betydligt större än man trott. Årsredovisningen för bolag är en missvisande faktor då det gäller lönsamhet (finns dock vissa undantag som t.ex. börsnoterade bolag). Mvh Er revisor |
Tycker det vore kul att utse årets internetentreprenör.
Vi kanske skall starta en nomineringstråd? Där man nominerar sig själv med lite uppgifter: * Omsättning årets start/slut * Vinst årets början/ årtesslut * Affärs ide' * Anställda årets början/slut //Jonas |
Jag tycker inga ekonomiska nyckeltal i världen säger något om en persons entreprenörskapsförmåga.
Årets företag/person skulle jag utse till Sam Nurmi och Loopia. De har verkligen bedrivit en helt otrolig media- och reklampanj i år. Hatten av! |
Citat:
Då skulle jag nog klassa ägarna bakom TD som it-entrepenörer, hur många i sverige kan lura folk att deras företag är värt 2.5 MILJARDER? hur många loopia är inte det... :) |
Citat:
Skickade även jag en röst på Sam. Loopias marknadsföring är klockren, eftersom den dyker upp samt diskuteras på de flesta forum och oftast av avundsjuka konkurrenter, vilket torde innebära att de är framgångsrika inom sitt område. Tror inte det finns någon som kan kommentera detta eftersom de växer snabbare än sina konkurrenter i samma bransch. Utan det är bara hatten av för Sam och hans marknadsavdelning. |
Citat:
Fast jag skulle hellre nominera TD i årets börs-entreprenörer i så fall :) |
Er motivering för Loopia är kass.
Tänk er då t.ex. Seat24 som har ökat sin försäljning från ca 190 miljoner till över 500 miljoner på 1 år. Det går inte ens jämföra med Loopia... |
Personligen ser jag inte vinnaren som något som äger ett värstingföretag med tusentals anställda och omstället flera miljarder.
Jag skulle hellre se någon person som kanske helt på egen hand eller med hjälp av ett företag med väldig få anställda lyckats väldigt bra på internet och framförallt någon som lyckats inspirera andra. |
Det säger mig inget eftersom jag inte vet hur de gjort detta.
Är det genom en unik marknadsföringsmetod eller genom ett unikt sätt att sälja resor? Eller är det kanske så att de bara ökat sin annonseringsbudget och betalat mer per avslut på Tradedoubler? Loopia har lanserat unika kampanjer på löpande band och de har synts i alla webbhotellsrelaterade nyheter och debatter. Hur mycket de ökat sin omsättning bryr jag mig faktiskt inte om. Återigen: I min värld har entreprenörskap inget med omsättning eller vinst att göra. Det handlar om att göra något unikt, nyskapande och framför allt inspirerande. Detta är dock min åsikt, men jag kommer inte ändra på den :) Citat:
|
Citat:
De slåss mot jättar som MrJet, Resfeber m.fl. och ändå med mindre marknadsföringsbudget så har de blivit störst i norden på resor då det gäller nätet.... ztream: Om de nu gjort så mycket "unika" marknadsföringskampanjer så borde det ha inneburit tillväxt (som aldrig förr). |
Jag har inte läst någon rapport på sistone från Loopia.
Oavsett om det kanske inte betytt tillväxt i ren vinst eller omsättning så innebär det ändå att Loopia bundit till sig en enorm mängd kunder och även gjort sitt varumärke synonymt med webbhosting. Fast det tjänar väl egentligen inget till att bråka om vem som är bäst. Vi borde lägga tiden på att själva bli årets entreprenör nästa år istället. :) Citat:
|
Jag vet inte om det är speciellt nyskapande med att bedriva webbhotell. Då är det väl snarare så att exempelvis Fredrik Sköld var nyskapande som drog igång sitt webbhotell tidigt.
Visst har Loopia varit framgångsrika, men inte speciellt nyskapande. Årets it-entreprenör bör ha gjort något helt nytt som haft betydelse för internetanvändarna i allmänhet. Jag kan tyvärr inte komma på någon som i år lyckats komma fram med något revolutionerande. |
Citat:
|
Till att börja med säger en årsrapport inte så värst mycket om ett bolags (ägares) entreprenörskap, licenskostnader kan förekomma till moderbolag, privatägda bolag töms på vinst med bonuslöner för att skjuta på skatt något år, tunga investeringar tas för att minska vinstskatt, omsättning kan bero på ett jobb som har pågått under flera år och ger en hög avkastning under en mycket begränsad period. I år kommer förmodligen mycket vinst att skakas fram i fåmansbolag som saknar många anställda pga de ändrad 3:12-reglerna efter årsskiftet. Ja, ni vet själva hur ni jobbar i/med era bolag, så den historien behöver vi inte dra mer.
Loopia är fruktansvärt bra på att marknadsföra sig och vet hur man gör affärer, får uppmärksamhet av media osv. De har dock inte en unik ide, webbhotell har det funnits sålänge jag har haft internet iaf & det är bra många år sedan man köpte sitt första modem. Seat24 är uppenbarligen bra på att klippa i sina kostnader och hitta marknadsföring som ger bra ROI. Men inte heller de gör något unikt, så där faller de bort. Att lura investerare att TD är värt 2,5 miljarder ser jag definitivt inte som entreprenörskap någonstans. Första året kanske de hade platsat. Jag vet x antal bolag som är betydligt mer intressanta att investera i än TD. Förmodligen tänker ni vad fan vill han komma fram till - vem är nu årets entreprenör då efter allt det här tragget? Ärligt talat så känner jag inte till någon som platsar riktigt klockrent i år, jag har funderat länge på alla bolag som finns & de tjänster som existerar eller har kommit under året - tyvärr kan jag inte komma på någon/något som är tillräckligt unikt för att vinna min röst. Over and out. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson