WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Rätten till att hyra en videofilm som minderårig (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11201)

Milad 2005-12-06 12:04

Jag undrar om man har rätt till att hyra en videofilm som minderårig (16-17år) och bötesskyldig om man inte lämnar tillbaka filmen? Även om man har visat sin identitet vid hyrningen.

Det är nämligen en kompis som undrar detta och han har även skickat en faktura för den filmen som ynligen har hyrde men inte lämnat tillbaka. Föräldrarna kom ned till butiken och sa att deras kunde inte bötesstraffas i och med att han inte är myndig än. Sedan så hänvisade de till någon förälderlag som han inte kunde förklara tydligt till mig för att de hade snurrat upp honom ganska bra.

Vatos Locos 2005-12-06 13:59

Ser inga problem att skicka ut en faktura till en minderårig, förutsätter att personen ifråga insett sitt ansvar och han har ju dessutom betalat för filmen vilket jag ser som en ren accept, vilket innebär att personen ifråga är införstådd med sina åtagande gentemot det företag som hyrde ut filmen till personen.

Antar att hans föräldrar hänvisar till Föräldrabalken (www.notisum.se)

Kortfattat så står det att man inte får sälja till minderåriga, men sedan så finns det diverse undantag om personen är 16 år och äldre samt har någon form av inkomst.

Så jag ser inga problem med att skicka en faktura till personen, hyrde själv filmer när jag var minderårig så jag tror inte att det finns någon 18 års gräns vid uthyrning.

hnn 2005-12-06 14:00

Föräldrarna drabbas. Det är dom som har ansvaret, men samtidigt har din kompis sig själv att skylla eftersom han hyrde ut filmen till en minderårig...

Per 2005-12-06 15:20

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.HTM (9 kap, speciellt 1§, 6§ och 7§)

Underåriga saknar i allmänhet rättslig handelsförmåga, och har han dessutom visat legitimation har han inte vilelett din kompis. Om filmen har lämnats tillbaka, om än för sent, tror jag det blir komplicerat att driva in böter baserade på ett avtal slutet med underårig. Jag är dock inte jurist så jag vet inte. :)

Anders Larsson 2005-12-06 18:12

En videohandlare kan ALDRIG ge någon "böter" för att de inte lämnar en film. Böter är något som staten sysslar med.

En förseningsavgift eller något liknande kan man dock ge. Frågan är dock om en 16-åring kan ingå denna typen av avtal, jag vet inte säkert. Har man dessutom hyrt ut filmen utan att kräva id, lägg ner och se det som en lärdom istället.

patrikweb 2005-12-06 18:38

Hur många är det inte som hyr filmer som är under 18? Skulle aldrig fungerat att neka dom hyra filmer pga marknaden består rätt stor mängd av dom.

Förstår inte varför dom skulle klarat sig ifrån allt ansvar för dom är under 18 och hyrt filmen? Borde väl kunna driva det vidare som stöld eller något istället? För om man inte lämmnar tillbaka den så borde det inte vara något problem att det går under stöld?

Milad 2005-12-07 13:10

Men jag sa ju att han HADE visat ID-handling vid hyrning av film.

Gustav 2005-12-07 13:41

Jag har läst lite juridik, men minns inte riktigt vad det är som gäller. Som någon skrev tidigare så kan du inte ingå avtal som minderårig. Däremot så finns det en massa undantag om du är fyllda 16.

Om du vill ha ett riktigt svar så kan du maila konsumentverket och fråga. De har inga skyldigheter att besvara dina frågor som företagare. Men vänd på steken och utge dig för att vara 16åringen. Så får du ett svar på vem som har rätt/fel. Om ni väljer att driva kravet mot 16åringen vidare och familjen sätter sig på tvären så kommer konsumentverket förmodligen att bli inblandade förr eller senare i vilket fall. Så då kan det ju vara bra att veta hur de ser på saken. Att även en 16årig borde göra rätt för sig hör ju annars till vanligt folkvett.

hedberg 2005-12-12 05:35

Han får inte ingå avtal.

patrikweb 2005-12-12 07:15

Kanske blir värre att kräva avgift om han lämnar in den försent om han är under 18, men om han behåller den så borde det gå som stöld som allt annat och borde bara vara att göra en polisanmällan emot han för stöld.

Jonas 2005-12-12 07:27

Mobiltelefon operatörer kan ju ge avgifter och även lämna ärenden till kronofogden?

Du kan ingå ett avtal med operatören när du är 16år.

Varför skulle detta vara något annorlunda?

Säg åt din kompis att han kommer att lämna ärendet till kronofogden om han inte lämnar tillbaka filmen.

Jan Eriksson 2005-12-12 08:10

Jag kan tänka mig att hyra en film är snarlikt att låna en bok på biblioteket. Under 16 år så måste man ha målsmans underskrift för att låna böcker. Över 16 år så kan man själv låna böcker och även få betala en påminnelse avgift om man inte lämnar tillbaka boken i tid.

Anders Larsson 2005-12-13 00:15

Berätta gärna hur det går för din kompis.

Kristofer 2005-12-13 13:42

Som alla andra skriver så får en 16åring inte ingå avtal, såvida det inte gäller för att klara det egna hushållet. (dvs om denne flyttat hemifrån och inte har mamma och pappa till hands, fri tolkning.)

Om vi förutsätter att det är föräldrarna som ingått avtal med videobutiken och 16åringen har muntlig fullmakt av föräldrarna att få hyra film på deras videokort (tillåtelse av föräldrarna helt enkelt), ja, då är det upp till videouthyraren att kontrollera fullmakten. Hade den varit skriftlig hade han inte behövt kontrollera något utan då hade han kunnat hyra ut i god tro...

Om föräldrarna skulle erkänna att de låtit deras 16åring hyra film på deras avtal, ja då är det ju de som står ansvariga. Om de nekar att de gett tillåtelse åt 16åringen att hyra film, ja då blir det klart svårare att få tillbaka filmen.

Hoppas detta var till någon hjälp, jag är dock bara en lekman som läst 10p HÖKEN så det kanske är bäst att ha lite säkrare källor till hands. Lycka till!

Jonas 2005-12-13 20:42

Citat:

Originally posted by Kristofer@Dec 13 2005, 14:42
Som alla andra skriver så får en 16åring inte ingå avtal, såvida det inte gäller för att klara det egna hushållet. (dvs om denne flyttat hemifrån och inte har mamma och pappa till hands, fri tolkning.)
Om vi förutsätter att det är föräldrarna som ingått avtal med videobutiken och 16åringen har muntlig fullmakt av föräldrarna att få hyra film på deras videokort (tillåtelse av föräldrarna helt enkelt), ja, då är det upp till videouthyraren att kontrollera fullmakten. Hade den varit skriftlig hade han inte behövt kontrollera något utan då hade han kunnat hyra ut i god tro...
Om föräldrarna skulle erkänna att de låtit deras 16åring hyra film på deras avtal, ja då är det ju de som står ansvariga. Om de nekar att de gett tillåtelse åt 16åringen att hyra film, ja då blir det klart svårare att få tillbaka filmen.
Hoppas detta var till någon hjälp, jag är dock bara en lekman som läst 10p HÖKEN så det kanske är bäst att ha lite säkrare källor till hands. Lycka till

Men när jag var 16 så täcknade jag ett mobilabbonemang. Telia godkände detta.
Alltså gäller inte detta avtalet?

Hur kan Telia gå med på att täckna avtal som inte har stöd utav SRL?

Gonte 2005-12-13 22:32

värt att tänk på:

alla svenskar över 16 år finns i kreditupplysningsföretagens register, enda skillnaden mellan en 16-åring och en 18-åring är att kreditupplysningsföretagen inte lämnar ut någon s.k. scoring på personer under 18, däremot uppgifter om inkomster, skulder m.m. finns tilgängligt även vad gäller 16-åringen

Omyndiga kan bli fall för kronofogden

Jag (17 år) har vid ett flertal tillfällen blivit fakturerad av både svenska myndigheter, föreningar och företag utan att det varit några tveksamheter för att jag varit under 18 (och de hade mitt personnr så de hade det inte så svårt för å veta min ålder)

Kristofer 2005-12-14 03:26

Plockar väl fram lagboken då..
Citat:

Men när jag var 16 så täcknade jag ett mobilabbonemang. Telia godkände detta.
Alltså gäller inte detta avtalet?

Enligt FB §9:7 så är avtal som "underårig ingått utan erfoderligt samtycke, ej gilitgt", kräver dock att den underårige ej vid ingåendet av avtalet uppget falska uppgifter (exempelvis hävdat att denne var myndig), enligt andra stycket.

Du har här enligt FB §9:6 rätt att frånträda avtalet om "underårig utan erfoderligt samtycke ingått avtal", dvs om dina förmyndare inte gett sitt samtycke (fri tolkning). Du kan enligt fri tolkning få tillbaka för dina utlägg, eventuellt för de du ringt för om det är ett telefonabonnemang.

Citat:

Jag (17 år) har vid ett flertal tillfällen blivit fakturerad av både svenska myndigheter, föreningar och företag utan att det varit några tveksamheter för att jag varit under 18 (och de hade mitt personnr så de hade det inte så svårt för å veta min ålder)
Att få fakturor behöver ju inte innebära att du ingått avtal. Eller?

Enligt FB §9:3 så får "underårig själv råda vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år." Alltså, efter det att du är 16 får du själv bestämma vad du ska göra av dina sommarjobbspengar och eventuell ränta på dessa. Du kan alltså köpa vad du vill.

Huruvida man kan handla på kredit utan att ingå någon typ av avtal är jag dock osäker på om det var vad du syftade på ;)

patrikweb 2005-12-14 04:57

Citat:

Originally posted by Kristofer@Dec 14 2005, 04:26

Du har här enligt FB §9:6 rätt att frånträda avtalet om underårig utan erfoderligt samtycke ingått avtal, dvs om dina förmyndare inte gett sitt samtycke (fri tolkning). Du kan enligt fri tolkning få tillbaka för dina utlägg, eventuellt för de du ringt för om det är ett telefonabonnemang.

Alltså borde han kunna krävas för utgifter som det skulle kostat att köpa in en ny film? Eller andra kostnader som blir?

Kristofer 2005-12-15 01:27

Var visst lite slarvig. Det är givetvis den underårige som kan få tillbaka sina utlägg. Finns nått fall där en 5åring köpt massor av samlarkort (typ hockeykort), öppnat paketen och sedan lämnat tillbaka dessa tillsammans med föräldrarna. Butiksägaren borde ha förstått att han inte kunde sälja dem åt en 5åring då denne inte har rätt att handla för sina egna pengar ungefär...

I det här fallet med videobutiken så kan den underårige inte ingå avtal utan att ha förmyndares medgivande. Finns inte det så är avtalet ogilitigt och då kan den underårige kräva att få sina pengar tillbaka för hyrda filmer. I det här fallet är filmerna fortfarande värda något, de går fortfarande att hyra ut (jmf. mot hockeykort som säljs i förpackningar som redan öppnats - går ej att sälja igen), och därför bör videofilmen återgå till videouthyrarens ägo.

Fri tolkning alltihop, FB §9:1- §9:7

patrikweb 2005-12-15 06:25

Precis, men om han nu inte lämnar tillbaka den så borde det väl vara stöld? Annars är det ju bara att betala några som är under 18 att gå in och hyra dom senaste filmerna och bara behålla om det inte händer något mer?

Kristofer 2005-12-15 09:05

Poängen är att underåriga borde inte kunna hyra film utan förmyndares tillstånd. Finns förmyndares tillstånd så bör avtalet vara format så att denne blir ansvarig. Videoägarens ansvar att se till att denne inte hyr ut till underåriga, som saknar tillstånd.

Vet inte hur det blir med filmen i det fall det inte finns någon förmyndare som gett 16åringen tillstånd att hyra film.

Forslunds 2005-12-15 10:24

Det var ljuva tider när man var yngre.

Hyrde film och böcker på bibblan. Behövde aldrig bry sig om att lämna in filmen i tid då
man var för ung för att krävas på en extra betalningsavgift. Även om man är minderårig får dom inte "skicka" räkningen till föräldrarna.
Bara för dom att tacka att man överhuvudtaget lämnar in filmen i rimlig tid =)

Tyvärr kom jag inte ihåg om jag var 15 eller 17 när dom sa "glöm vad jag sa (ang förseningsavgift)" efter dom frågat om min ålder vid en sen inlämning.

Kristofer 2005-12-15 10:42

Ja, det är nog alltid riskabelt att göra affärer med ungdomar under 18 år och man bör nog som näringsidkare vara väl medveten om de skydd som finns för ungdomar och barn.

Gonte 2005-12-16 15:59

Citat:

Originally posted by Kristofer@Dec 14 2005, 04:26
Att få fakturor behöver ju inte innebära att du ingått avtal. Eller?
ingen expert på området, men mig veterligen så får inte en faktura skickas utan ett avtal har träffats (om avtalegt är skriftligt eller muntligt sopelar ingen roll, men man måste ha gjort något sorts avtal).

i de fall jag nämner så har jag ingått avtal enligt säljarens försäljningsvillkor och fått varan levererad tillsammans med fakturan...

Undrar också varför kronofogden tar sig an ärenden med minderåriga om det avtalen nu automatiskt är ogiltiga...

Sundream 2005-12-21 15:48

Oj oj oj. Enkelt.

Nu tar vi det här i rätt ordning;

1. Det finns ingen åldersgräns på skulder..(med eller utan föräldrarna medgivande)

2. Lämna in ärendet till kronofogden som ett betalnings föreläggande.
och begär även handräkning. (kronkalle går då hem till honom och hämtar filmen)

3. Föräldrarna är betalningsansvariga tills han är 18 år. (Dom kan vägra, det hjälper inte, skulden/ärendet försvinner inte)

4. När han fyller 18 år övergår ansvaret på skulden till honom personligen, med indrivning på lönen ect. och följer honom till han fyller 80 år.

5. Det finns inget minibelopp för ärende hos kronofogden.

Mvh Lennie

patrikweb 2005-12-21 15:59

Säger inte lagen emot sig själv lite då?

Om personen inte kan ingå avtal kan man ändå driva in en faktura då som exempel?

Fast du kan inte binda han mer än till första fakturan? Om det nu skulle vara som exempel webbhotell konton eller liknande som sträcker sig med kvartalsbetalning etc?

Sundream 2005-12-21 16:14

Säger inte lagen emot sig själv lite då?

Nej. Inte om person har förstått vad han har ingått för avtal. Att han har varit vid sina fulla sinnens bruk. ect Att det finns inget lurendrejeri bakom avtalet. ect...

Om personen inte kan ingå avtal kan man ändå driva in en faktura då som exempel?

Ja. Inga problem. Kolla po Telia, mobiltelfonforetag ect.

Mvh Lennie.

Per 2005-12-21 16:23

Lagen säger inte emot sig själv. Minderåriga kan normalt inte ingå rättsligt bindande avtal. Föräldrabalken är relativt tydlig och relevanta kapitel och paragrafer har citerats ovan.

Punkt 3 och 4 i Sundreams inlägg är helt felaktiga; föräldrarna har inte ansvar för sina barns skulder och skulden följer inte någon tills denne är 80 år. Indrivning via arbetsgivare ("på lönen") sker förstås inte om man begärt handräckning. Punkt 1 är inte fel i sig själv men då inga avtal kan ingås av minderåriga blir det svårt att samla på skulder. 2. respektive 5. kan jag inte svara på, kan inte UB.

Sundream 2005-12-21 17:45

3. Föräldrarna är betalningsansvariga tills han är 18 år. (Dom kan vägra, det hjälper inte, skulden/ärendet försvinner inte)

Vad som menar ar att kronofogden forst fragar föräldrarna OM de vill betala sina barns skulder. ( samhallsansvariga for sina barn) (Dom kan vägra, det hjälper inte, sonens skulden/ärendet försvinner inte)

4. När han fyller 18 år övergår ansvaret på skulden till honom personligen, med indrivning på lönen ect. och följer honom till han fyller 80 år.

Den som driver ett ärende mot någon person, kan så länge denna lever, driva ärendet och indrivningen mot honom. ( jag skrev 80 år endast som exempel. Du kan driva indriningsärendet tills han dör.)

Alla mina uppgifter kan du kolla, genom att ringa kronofogden och få de bekräftade.

Per 2005-12-21 19:56

För att förtydliga: skulden finns kvar för en person om det sker preskriptionsavbrott. Om så inte sker preskriberas skulden efter en viss tid. (se Preskriptionslagen 1-2, 5 §§)

Kristofer 2005-12-22 12:06

Citat:

Skulden kanske inte försvinner men föräldrarna behöver inte betala ett öre i alla fall.

Ska inte säga att det är vanligt men det är förekommande med föräldrar som skriver över bilen på barnen och sedan struntar det i att betala parkeringsavgifter och samlar på sig böter för åtskilliga tusentals kronor, som barnet sedan får ansvara för den dagen denne fyller 18, inklusive ränta på beloppet.

Sundream 2005-12-22 12:43

Kristofer.

Läs mitt inlägg; Dec 21 2005, 18:45

(Dom kan vägra, det hjälper inte, sonens skulden/ärendet försvinner inte)

Och det är mycket vanligt med föräldrar som skriver över bilen på barnen och sedan struntar det i att betala parkeringsavgifter, likaså köper och säljer bilar och INTE betalar skatt på försäljningarna (jag tror att mera än 7 bilar per år räknas som rörelse och skall beskattas som företag. lite osäker på antalet)

Lennie

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson