![]() |
Hej!
Jag kom nyligen in på ett ämne med en polare om vilken webbläsare som används mest, IE eller Firefox samt eventuella andra. Då kom jag att tänka på hur ni, WN:s besökare, surfar. Jag gick in och sökte runt en del men hittade ingen tråd här, så om detta ämne redan behandlas ber jag ödmjukast om ursäkt. Så; vad använder ni då ni nöjes- och jobbsurfar? Internet Explorer, Firefox eller vad? Tänkte starta en poll, men eftersom jag av någon anledning inte är så inne på vilka andra alternativ som finns i dagsläget (utöver möjligtvis Opera som jag aldrig ens själv använt) så struntade jag i det. Personligen så använder jag (PC-ägare) IE 99,9% av tiden och FF då och då om man skulle behöva kolla något särskilt ev. då IE bråkar. Har senaste versionerna av båda programmen, men måste säga att jag föredrar IE. Tyvärr så visas vissa av mina siter (eller iaf siter där jag är delägare i) lite felaktigt då jag använder FF vilket är lite tråkigt. Min polare däremot har tre Mac-datorer och använder uteslutade FF för allt. P.S. Vet ni var man kan finna någorlunda aktuell statistik över hur många % av de nordiska surfarna som använder IE resp FF? Edit: Stavfel |
När det gäller forum så kör jag de i Firefox just p.g.a tabvänligheten, övriga sajter i IE, då vet jag enkelt vart jag har vad.
|
Firefox hela tiden.
|
Alltid Firefox, tabbarna och mouse gestures går inte att leva utan.
|
Firefox till 99 procent. Den sista procenten används till att kolla så att sidor som byggs ser bra ut i IE också.
|
IE.
Har inte hittat något som FF erbjuder som jag saknar i IE och därför är ett byte omotiverat för mig. |
Personligen använder jag nästan alltid IE, anledningen till detta är framförallt att en sådan stor majoritet av besökarna på mina webbplatser använder det och jag vill se och uppleva allt på samma sätt som majoriteten av mina besökare gör.
Självklart så använder jag även andra webbläsare då och då främst FF och självklart så ser jag till att de sidor jag bygger funkar utmärkt i alla moderna webbläsare. |
http://www.inocybe.com/firefox4xk.gif
Använder endast IE för att se att utvecklade sidor ser ok ut... |
Kollade precis in på statistiken över en av "mina" siter som inte funkar sådär jättebra i FF, och hela 13% använde Firefox såg jag vilket kom lite som en chock för mig.
Kanske borde göra lite små designmässiga förändringar så att det funkar bättre, hehe... Men hittils har ingen klagat iaf! ;) Gjorde ett litet medel över alla siter som jag är någorlunda involverad i, och det visade sig att c:a 9% använder FF. 80% använde visst IE 6 och resten andra webbläsare samt IE 5 & 4. |
Jag kör i princip uteslutande med IE. Firefox använder jag egentligen bara vid två tillfällen; för att kolla att sidorna ser vettiga ut samt att i vissa väldigt få undantagsfall besöka sidor som inte riktigt vill funka i IE.
Säger som ztream: Har inte hittat något som FF erbjuder som jag saknar i IE och därför är ett byte omotiverat för mig. |
Kör IE som standard men slutkontrollerar de sidor jag gör i FF.
Kollade som hastigast tre kundsidor IE (i olika versioner) ligger på ungefär 93%, FF, Opera och de andra har resten. |
Kör alltid Firefox. Funkar en sida i FF, så funkar den nästan alltid i IE också. Funkar en sida i IE, så är det långt ifrån lika ofta som den funkar i FF.
|
Firefox till 98%, resten i några enstaka fall då sidorna inte fungerar i FF, t ex min internetbank. Och för att sluttesta en webbsida så den ser ok ut (vilket den gör nästan alltid om den ser ok ut i FF).
|
Jag använder:
Firefox till 90% och IE till 9% och Opera till 1% |
Citat:
|
IE. FF för att kolla layouten under utvecklingsarbeten dock.
|
Kör IE för det mesta och lite FF för att kolla att det fungerar som det ska när jag utvecklar hemsidor.
Använder främst IE då jag är van och tycker det fungerar bra samt att de flesta använder IE fortfarande och jag vill då utveckla i IE. |
När jag surfar:
Firefox så gott som jämt. Ibland Konqueror (mer och mer på senare tid) eller Opera. Om en webbsajt inte skulle fungera i någon av dessa (händer väldigt sällan) så kör jag IE. När jag gör webbsidor: Firefox i första hand med testar även med IE. Konqueror och Opera brukar jag testa med nån gång ibland bara för att se om något allvarligt är pajko. Btw, Firefox förkortas Fx och inte FF. |
Citat:
|
För min del är det nog 50/50 numera.
Jag försöker använda FF mer och mer, mest pga. smidigheten med tabbar, men av gammal vana så klickar jag upp IE allt för ofta :) |
Citat:
|
Själv kör jag med Firefox till 99% och använder bara Opera och IE för att kontrollera om sidor fungerar i dem. Anledningen jag använder Fx är självklart för tabs och att det finns extensions för allt. Sen är Fastback funktionen grymt trevlig i 1.5:an. Sen tycker jag det är rätt skönt att veta att skulle jag störa mig på något så kan man själv gå in i källkoden och ändra. Nu har jag inte bidragit med några patcher till Fx, men däremot till Thunderbird och jag har gjort 2-3 extensions sammanlagt till Fx och Tb.
Enligt Xitimonitor ( http://www.xitimonitor.com/etudes/equipement12.asp ) som visar browserstatistik på landsnivå säger att 18.2% av alla i Sverige använder Fx. Nu vet jag inte hur de mäter, men de är de enda siffror över Fx-användningen i Sverige som jag sett. På de sidor som jag varit inblandade i så ligger Fx-användandet runt 20% så för mig låter 18.2% rätt rimligt. |
Fx till 99,5%, IE använder jag uteslutande för att kontrollera så att siten fungerar som det är tänkt.
/Peter |
Opera till 99% och IE resterande 1%.
Så fort man är tvungen att köra IE känns det som att gå flera år tillbaka i utvecklingen. |
Fx 98%, IE 1% (banken) och Opera 1% (snabbheten).
Stod inte ut med alla baners och skräp (1000-tals popups anyone?) som jag fick med IE |
Fx till 99.99%, MSIE när jag skall ladda ner Fx efter formatering eller vid Windows Update.
|
Citat:
Själv ser jag faktiskt inga direkta fördelar med Fx gentemot IE. Utöver flikarna så verkar det bara som en variant av IE men där vissa sidor visas felaktigt. Nu ska jag väl egentligen inte ge mig in på det här ämnet och bli hatad av 50+% av besökarna här, men men... Om man vill slippa reklamen kan man ju lösa det i IE oxå med pop-up-blockern samt lite andra annons-program. Eftersom att jag själv vill kunna se mina flashvideos & annonser så har jag såklart flash etc även i Fx. Jag tycker helt klart att IE duger mer än väl för både jobbsurfning som nöjessurfning. Fast å andra sidan är jag mer eller mindre en "novis" i Fx och vet säkert inte om alla funktioner som programmet har. |
Citat:
MSIE visar inte sidor korrekt. Iaf inte enligt W3C Standard. En utav anledningarna till att jag använder Fx är det att den har snabbheten och säkerheten som inte MSIE har. Opera klarar inte av vissa saker som inom CSS och JavaScript. Annars skulle jag nog använt den. |
Opera all the way!.. Tabs och MouseGestures ..
|
Firefox 99% och IE 1% för att kolla så utvecklade sajter ser ok ut.
|
Jonas:
Citat:
Men de facto så visar IE fler sidor korrekt än Fx. Den (IE) är med andra ord mer förlåtande mot olika varianter av kodning som förekommer på de 100-tals miljoner hemsidor som finns. Det menar jag med korrekt visning är som hur skaparen tänkt sig att sidan skall se ut. Att sedan sitta och muttra över att koden inte följer vissa riktlinjer är inte speciellt konstruktivt. IE och Fx har valt olika linjer uppenbarligen. Fx har valt elitvarianten dvs kodar du inte enligt "standard" så då visas inte sidan som du tänkt dig. IE är mer förstående och inte så elitistisk. Snabbare tja, hos mig visar den sidorna långsammare än IE. Sedan tycker jag det är ointressant vilken webbläsare folk använder så länge sidorna man gjort visas korrekt i dem. Edit: korr |
Citat:
|
Främsta skälet att jag surfar med Fx (så då kan FF få betyda föräldrarfritt igen då) är att den är så avsevärt mycket snabbare än IE. Som natt och dag. Och senaste v. 1.5 har dom lyckats göra ännu snabbare. Allt visas blixtsnabbt. Nästan.
Och så tabbarna förstås. |
Citat:
Tabbar har jag aldrig gillat, det var nog främsta anledningen till att jag aldrig gick över till Opera när jag övervägde det en gång i tiden. |
Lindahl:
Citat:
|
100% IE med tabbar.
Kollar sidor jag gör i Firefox för att vara säker på att den är likadan där. |
Tycler nog Opera är den snabbaste läsaren, men det är nåt med Firefox som gör att den är snabbare för mej eller snarare mitt sätt att surfa.
Sen, rent subjektivt, off topic och eftersom jag är på dåligt humör idag, så fattar jag inte 1) hur någon som håller på med webbkodning kan hålla fast vid en så omodern webbläsare som IE 6 faktiskt är, tekniskt omsprungen av i princip alla andra webbläsare? 2) varför inte alla förstår att följden av att följa standarder innebär att sidan blir användarvänligare, lättare att underhålla och mer tillgänglig för alla oavsett webbläsare och människa? 3) hur det kan anses vara elitistiskt att följa standarder? |
I princip uteslutande Opera. Nuförtiden funkar nästan alla sidor bra, till och med banken. Förr var det ju rätt bedrövligt egentligen, men jag har haft Opera som min huvudbrowser sen version 5 även om jag fick använde IE rätt ofta innan version 8.
Firefox tyckte jag inte om helt enkelt, det gav inget extra eftersom jag redan körde Opera, dessutom var det ganska segt. Byter man från IE måste det vara ett enormt lyft dock. |
Ang den sk standarden.
De här är de fem första på listan av företag som finns med i World Wide Web Consortium (W3C) Members Academia Sinica - ACCESS Co. - ACORD Corporation - Adobe Systems - Afilias Limited. Ingen av deras hemsidor följer W3C. Påpekade i ett tidigare inlägg att inte ens Mozillas validerar. Då kan man inte prata om någon form av standard överhuvudtaget, när inte ens de som säger sig vilja verka för den bryr sig om det. Så det är kvalificerat skitsnack att hålla på att tjafsa om standarder. Följaktligen är det också en elittänkade att försöka förespråka något som bara skall gälla för andra inte för en själv. Syftar nu på företagen som säger sig stödja detta. Dubbelmoral, hyckleri kan det också kallas för om det låter bättre. Sanningen är väl snarare att FF inte är en så avancerad webbläsare så den klarar av att visa alla varianter på kodning som IE. Då försöker förespråkarna skylla det på att några 100-miljoner sidor är felkodade, när det i själva verket är något annat som är felkodat. Edit:korr |
Sluta snacka strunt - mozilla.com validerar, bara för att det på release sidan finns två element med samma id är det knappast hyckleri av dem att uppmana till att följa standard.
Sedan att säga att firefox är en sämre browser för att den inte försöker GISSA vad webbdesignern menade med sin värdelösa kod är ju nästan skrattretande. |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson