![]() |
Hoppas att mitt första inlägg här hamnar i rätt forumdel, annars kanske någon moderator kan flytta det.
Jag har fått i uppdrag att hitta en seriös och bra Seo till vår koncern som består av fem hotell och lite andra företag, så min fråga är vilka seoföretag rekommenderar ni. |
I mina ögon så är det seologik.
/Jonas |
SEOLogik är, enligt min åsikt, definitivt seriösare än såväl Jajja, Altus, Webanalys och Relevant Traffic, men prislappen är också den ganska rejäl (Så även hos Jajja numera).
Finns även ett företag som heter Two. Tyvärr vet jag inte allt för mycket om dem, annat än att de verkar seriösa. Jag har ännu inte sett något exempel på vilka resultat de levererar. |
Har använt SEOdesign och är väldigt nöjd med dom.
Speciellt deras upplägg att man betalar efter prestation. |
www.seeknear.se tar också efter prestation vad jag förstått...
|
Citat:
I deras webadmin kan kunden själv gå in och ändra lägga till Titel, meta, keywords m.m. Det var detta som hände, kund ville ha hjälp eftersom de kom långt ner på sökmotorerna trots att de lagt in "Företaget - Nyckelord, samma nyckelord, samma nyckelord, samma nyckelord, samma nyckelord, samma nyckelord, samma nyckelord" osv. Jag fick jobba hårt för att komma in och ändra, TWO var helt oförstående...... Men som sagt det var ett år sedan... men tveksam till att de blivit så bra. /Thomas THL |
Citat:
|
Vad jag kan se här på forumet, så är ju SEOLogik och Webbanalys representerade. Detta ökar mitt förtroende för dom företagen. Eftersom dom öppet tar emot kritik.
Jajja i mina ögon är inte ett dugg seriösa. Dom ringde mig angående företaget jag är anställd på. Tydligen hade dom ett erbjudande som gick ut igår. Jag har inte varit med på företagets hemsida alls och finns inte representerad någonstans eftersom anställningen inte varit ett faktum förräns på senare tid. Så jag undrar vart dom fått tag i mitt nummer... |
Blanda inte ihop Webbanalys och Webanalys, två helt olika företag, men med ruskigt lika namn..
Webanalys (med ett B) var de jag refererade till i mitt inlägg tidigare. Då det gäller Webbanalys (med två B) så har jag ingen erfarenhet av vad de kan då det gäller optimering. Men Fulton som titt som tätt gör inlägg i detta forum har jag lyssnat på vid Search Engine Strategies och han verkar vara en seriös aktör. Dock jobbar de nog mest med statistik och inte optimering. Rätta mig om jag har fel. /berneboy |
Citat:
Vet någon var man kan läsa mer om deras tjänster? |
Ahh... Hoppas Fulton inte tar illa upp då... :)
|
Citat:
Aha då vet jag mer nu. |
Citat:
De metoder de använde sig av då var dessutom rätt tveksamma. |
Webanalys (med ett b ) är inte seriösa i den bemärkelsen att man sysslar med ful cloaking. Ett exempel från Boxers sida:
http://peter.korkala.se/boxer-pirat.gif Ovastående hittar man på www.boxer-digitaltv.com/epiratkort.asp om man besöker siten som googlebot med bilder och javascrips avslaget. SEO Logic däremot skulle jag absolut kunna tänka mig att anlita. Har fått ett seröst intryck av dem. /Peter |
Citat:
/Thomas THL |
Hej!
Jag har provat både Altus och SEOLogik och ingen av dem har kunnat få upp min sida på någon topp 10. Innan optimering av dessa företag så låg jag på sidan 8-10 på google. Efter optimering av Altus så kom min sida ner på sidan 20-25 och efter flera samtal och mail med dem så var det ända jag fick höra att jag skulle ha is i magen och att det tar tid för bättre placering. Jag kan vänta några månader men man betalar för ett år hos dem och jag såg inget bättre resultat efter sex månader så vad betalar man för? Efter denna tid så valde jag att prova ett annat företag vid namn SEOLogik som utlova en garanterad förstaplats och detta enligt dem skulle inte alls ta lång tid. Jag skulle ha koll redan samma dag sa denna Petter eller Peter. Men månad efter månader gick och jag bara fall längre och längre ifrån Google. Stor del av tiden fanns min sida inte alls med på Google vilket jag blev riktig sne på. Även här fick man hör att det kan ta ett par månader innan man kan nå toppen men vad är flera månader? Är det två eller tre eller tio? Sen så kan det säkert ha med vilka sökord man väljer och vissa är lättare än andra. Men företagen bör INTE ta åt sig sökord de inte vet om det kan klara av. Idag ger jag inte mycket åt SEO företag då jag tror dem fifflar en hel del. Vilka garantier finns det att dem bara har max 2-5 inom samma sökord annars skulle dom konkurrera ut sig själva? Dom kan ha 30 företag på samma sökord och dem vet att man har kanske dessa 2-5 i topp och dem andra kan dem bara tjäna extra på under tiden tills dem har tröttnat och sen säger upp sitt avtal och drar. Då man frågar om man kan få ta del av dem andra företagen inom samma sökord så säger dem att det är vår policy att ej lämna ut andras namn. Skulle vilja säga att ett seriöst företag inte skulle vara rädd för att ge ut sådan info och detta är något jag skulle vilja att andra sätter som krav innan val av SEO företag. Tips: Betala efter resultat och inte med några fasta kostnader. Vissa anser att den fasta kostnaden är till för det jobb dem lägger ner. Då kan man säga att betalar du för en hantverkare som inte slutför sitt jobb? Gör jobbet och betala när arbetet är slutfört. Be om att få veta hur många företag som dem har inom samma sökord och se till att få se det. Sätt som krav att få pengarna tillbaka efter misslyckande för det fick inte jag. / Dålig erfarenhet av SEO företag! |
Hehe.
Well ... DinaButiker, om du är redo att betala är jag säker på att jag kan göra ett bra jobb. Jag ser endast 9 inlänkar till din sida ... det är ett totalt skämt. Jag har dock inga garantier på placeringar i Google. Skicka PM om du är intresserad, helt ok om du inte vill. |
Jag har också svårt att tro att det skulle göra någon större nytta med att anlita SEO-företag, särskilt efter att ha läst inläggen i denna tråd. Har man bara hyfsad koll på vad man gör så lyckas man lika bra på egen hand. Fick själv upp en ny sida på topp 10 i Google efter en månad men då länkade jag också från en av mina andra sidor.
|
Citat:
|
Dina butiker, du kan nog vara intresserad av att höra att åtminstånne 1 av företagen ifråga lägger i snitt 30 minuter/webbplats förutsatt att det handlar om ett av de större paketen. Inte så konstigt alltså att de inte lyckas när det handlar om mer avancerade jobb.
SEO fungerar och utförst det på "rätt sätt" är det mycket lukrativt, särskilt om man har en onlinebutik. |
Citat:
*IRONI* sjalvklart sa kan inte alla allt beror helt pa vilken niva man vill ha man far vad man betalar for... |
Citat:
Det handlar inte om DinaButiker utan det är andra sidor jag har. |
Citat:
Lycka till i alla fall. Om du inte vill hyra en SEO-konsult så finns det ett gratis forum i min signatur där du kan lära dig nästan allt själv och göra på egen hand. |
Citat:
|
Jag börjar snart erbjuda SEO-tjänster till små-, medel- och storföretag. Jobbar idag halvtid på några av Sveriges största tidningar som SEO. Skicka ett PM där ni berättar om vilken sida det gäller, samt ev. nyckelord, om ni vill ha ett prisförslag. Relevansanalys kör med ett fast pris och sedan får man tillbaka delar av satsade pengarna om inte den position som utlovats för de aktuella nyckelorden uppnås.
|
Det känns som det är svåra tider för seoföretagen nu. Jag har en kompis som betalade stora summor pengar (tycker jag) till SeoLogik för en topplacering.
Efter att jag slutade med att hjälpa denna kompis med SEOn (och seologik tog över) har siten droppat riktigt ordentligt på G på det viktigaste sökordet. Dock ligger det bättre till på andra ord. Jag tror att de som har tid och vilja kan lära sig ganska mycket seo själva på inte alltför lång tid. Det som SEOföretagen har som inte ni har är oftast bra sidor med hög PR att skapa bra inlänkar från... Vilket iof är det viktigaste av allt...(tror jag iaf). |
DinaButiker har en poäng...
Anta följande: Vad händer om jag anlitar ett SEO företag för ett år. Dom lovar mig topp 10... Ett annat företag anlitar samma SEO företag som mig, och vill ha samma sökord. Där garanterar dom samma resultat. Alla vill ha pengar, så är det bara.. Ett seriöst företag i mina ögon, väljer inte att konkurrera med sina kunder. Visst, det kan ju gå att få skyssta inlänkar genom konkurrenternas sidor (Min konkurrent då) Men hur kan dom garantera mig top10 på mina/mitt sökord, och samtldigt konkurrenten? Hamnar jag 1-10 så blir han grinig och jag blir grinig om han hamnar och inte jag? Nu är ju detta bara ett antagande, men ja, hur kan företag garantera saker som dom inte direkt kan påverka? Det är knappast Seo-logik, Altus, Jajja mfl. som styr Google, MSN mfl. direkt? Skulle jag garantera mina kunder att deras varor kommer imorgon exakt på denna sekunden, när jag förlitar mig på ett antal faktorer som spelar en betydande roll för mitt löfte? Det är exakt samma sak... Tycker inte man ska garantera eller ge löften när dom inte kan hålla det i slutändan. |
Nu är inte vi lika aktiva längre men så som vi löste det och som man bör göra enligt mig om man ska lämna en garanti är att mäta det exempelvis 2 ggr per månad och fakturera månadsvis för de sökord som uppfyller garantin!
|
Citat:
Förresten så gäller väll §3 Reklam fortfarande? |
Ja, det är lite mycket egenreklam i den här tråden.
Själv har jag anlitat Seeknear, därefter Altus och nu SEOLogik (som knappt hunnit börja). De två första företagen har inte lyckats speciellt bra. Det återstår att se vad SEOLogik gör... |
Citat:
En bra design kan du få till på allt från få timmar till dagar, SEO på exeplevis "datorer" tar nog sin tid :D Verkar som om de mest kända SEO-företagen inte alls egentligen är så bäst som man tidigare trodde!? "Enbart mindre nöjda resultat" |
Är det någon som har hyrt något SEO företag och vill dela med sig lite mer konkret statistik?
Hur många inlänkar fick ni? Hur många placeringar högre upp kom ni i Google? (Vilka var era keywords) Hur lång tid tog det innan ni såg resultat? Ökade ert besökar antal markant? Fick ni bra service av SEO företaget under optimeringen? Var det värt pengarna? Vad kostade det? (får man fråga det ;) ) Det verkar som dom flesta säger bara att dom är nöjda eller inte nöjda. Ge oss lite fakta att tugga på! Det här är intressant! Kanske borde man göra en recensions sida av stora svenska SEO företag och se hur dom står i jämförelse med varandra. Om ett SEO företag inte vill avslöja sina resurser kan jag ha viss förståelse för men allt som Google ser kan vi andra som bedömer också se. Som det ser ut just nu så har jag personligen en favorit bland svenska SEO företag en anledning till att jag tycker dom är bra är att dom skriver sina priser på hemsidan och verkar 100% ärliga rakt igenom. Det är ingen ide att försöka dölja saker och ting man kan alltid hitta saker o ting om man letar på rätt sätt. |
En förutsättning för att SEO skall fungera är att få använder sig av det...
|
Citat:
|
Citat:
|
autosvar > Länkfarmar kan dessutom ge effekten om de byggs på det sätt som det företag du nämner ge det resultatet att sidan åker ur Googles-index helt.
Prova att gör en site:-sökning på företag och se vad som kommer upp. |
Citat:
|
"Länkfarmarna" ifråga har ingen positiv effekt för den som ligger i dem, den typen av länkar är inte produktiva/värdefulla eller på annat sätt positiva. Möjligen kan de göra så att googles bottar besöker siterna som ligger med lite oftare (men då bör länklisotrna ligga i många olika länder). Dessutom är de så lika varandra att de kan ses som dupe, dessutom verkar inte scripterna funka som de ska, så det är ingenting positivt med dem alls.
För de som har dem på sin site kan de presumtivt skada siten och i värsta fall få den utsparkad från googles index. Vilket kan få förödande effekter för siter som t.ex. baserar sin verksamhet på onlineshopping. |
Citat:
Jobbar dock halvtid som SEO så det kan man väl nämna i en tråd som handlar om seoföretag? |
Jajja kan man slänga i soptunnan direkt, jag minns så väl när jag blev uppringd av deras försäljare. Han var så övertygad att dom gjorde rätt och att det var en bra tjänst jajja erbjöd. Sen bevisade jag för han att så var inte saken... Det blev tyst i luren :)
Han visade hur dom optimerat postorderföretaget JULA och att de hade gått bra. Vad hade dom gjort? Jo, dupicerat hela julas databas, lagt in det på en annan domän med minimal kod, titel och produkbeskrivning, som sedan vidarebefodrades till julas riktiga sida. Ajaj sa jag och påpekade att så får man inte göra! Sen förklarade jag vad som kommer att hända och avslutade med frågan. "Skulle du göra så om du hade en sökmotor?" Den frågan tycker jag är lite av en nyckel när man ska sökmotoroptimera. Skulle jag själv använda de här metoderna om jag hade en sökmotor? Är man lite insatt hur det fungerar säger den ganska snabbt vad som är rätt och fel. För att snabbt byta ämne och företag tycker jag SEOlogik förstör internet med sättet dom länkar. Prova att söka på "begagnade bilar". Klicka på Liknande sidor för siten biltorget.se (SEOlogik kund) så ser man direkt vilka sidor dom använder för att öka rankingen till siten. Vad har svanstroms.com att göra med biltoget.se? Är dom sidorna lika varandra? marbodal.se, badrumsportalen.se? Jag är troligtvis lite överkritisk här, men den typen av länkning förstör tanken med internet och relevansen. Nu går jag in väldigt djupt i saken, men den dagen när sökmotorerna börjar kunna jämför liknande innehåll mellan siterna kommer det att bli tufft att göra som seologik. Vilket är en helt annan diskussion :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson