![]() |
Det här kanske låter konstigt, men vi har tappat PR och ranking på både svenska och amerikanska google.
Vår sajt, www.alltombredband.se är nog sveriges i särklass största bredbandsporta, vilket syns när man söker på "snälla" motorer såsom Yahoo. http://se.search.yahoo.com/search?fr...and&meta=vc%3D Däremot på MSN och Google ligger vi skitdåligt till. Har haft top 3 placering på Google tidigare, nu ligger vi inte ens på första sidan. Vi vet ju att länkar är viktigt för placering, vi länkar inte till operatörernas sajter av kommersiella anledningar. Det borde dock vara att ordet bredband på vår sajt förekommer tusentals ggr. Kan sökmotorerna bli förvirrade? |
Risken är överhängande att ni har hamnat i filter hos både Google och MSN Search, på grund av er keyword stuffing i META-taggarna:
Kod:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> |
Håller med Nobody, en allt för överdriven anvädning av "bredband" i title (29%) description (29%) och framförallt keywords (46%). Google bestraffar sådant.
Däremot så är det för sällan (aldrig) med i några H-tagar. //Björn |
Citat:
|
Håller med Nobody.
Du har ju bra ranking på orden bredband (6: på Google), köpa bredband (3:a plats på Google), samt billigt bredband (1:a på Google). De båda senare borde vara relevantare än bara ordet bredband eftersom de flesta söker på fler än 1 ord. |
Citat:
|
Citat:
Vi har också sett att vi får mycket mer trafik från bara ett sökord, just när det gäller bredband så är det inte så många som söker med hjälp av flera ord, lite svårt. Ungefär som om man söker på "projektor", "diskmaskin" typ. Sådana ord där man kanske inte vet hur man ska kombinera. dock ligger vi bra till på "billigt bredband", "bredband billigt", "bredband ADSL" osv. Men vi har sett att vi får mer sökord från bara ordet "bredband" även om vi inte kommer på första sidan ens. |
det kallas Over Optimezed Penalty (OOP) , läst de på webmasterworld, och används på adwords-intensiva sökord. om man optimerar en sida som redan ligger högt går den först ner för att om npgra månader kanske gå upp igen
|
Ni har, som b_andersson så riktigt påpekar en hel del optimering kvar att göra. Jag skulle definitivt se till att alla rubriker sattes inom h-taggar. Det är oerhört mycket viktigare än man kan tro.
Men att kalla plats nummer 6 på termen [bredband] för dåligt är väl att ta i, när ni, i min Google-sökning konkurrerar med Bredbandsbolaget, Pricerunner, IT-kommisionen, Torget och Spray. En annan distinkt miss är att ni har samma innehåll på de båda domänerna alltombredband.com och alltombredband.se. För att ytterligare förvärra situationen så har ni samma innehåll på www.alltombredband.se som ni har på alltombredband.se. Google är inte tillräckligt listig för detta har det visat sig. Det blir för många domäner att hålla reda på, och era sökresultat och därmed interna länkar sprids ut över flera domäner i Googles index. Det är visserligen bara 728 av era sidor finns indexerade under bredband.com och 16 400 under alltombredband.se. Men är det förstapositionen ni är ute efter gäller det att göra allting rätt. Jag skulle nog också överväga att gå från den tabell-layout som ni nu har på sajten, till en css-formaterad layout med så lite klasser och divar som möjligt, och samtidigt försöka få ner storleken på förstasidan en liten smula. |
Citat:
Trodde inte H-tags hade någon som helst betydelse. Självklart är det inte dåligt, med tanke på att vi haft plats 3 under en lång tid. (Bara IT-kommissionen och Internetworld låg före). Både Torget och Pricerunner har ju helt plötsligt fått bättre placeringar, utan att vi kan se varför det hänt. Dåligt är det inte. Vi ser också att positionerna förändrats iom. Googles senaste uppdatering (burbon). Domänerna är naturligtvis ett problem. Vi är ganska säkra på bytet vi gjorde till .se skapade sämre ranking. Alla domäner har samma innehåll, men ingen annan domän än www.alltombredband.se används vid länkar. Vi har kontaktat alla som länkar till oss och bett dom att byta till www.alltombredband.se för att försöka lösa det automatiskt. Det har nog inte riktigt hänt. Så om man har tabeller på en sajt så blir man straffad? Google är verkligen speciella ;) Tja, jag är inte så orolig över storleken, framförallt att spray har en bättre position än oss, och den är ju ... inte så liten.. |
Citat:
Det är av denna anledning som man ur SEO perspektiv vill lägga javascript kod och stilmallar mm i externa filer som länkas in. Dessutom ställer tabeller till det för de som använder alternativa webbläsare (skärmläsare, talsynteser mm). /berneboy |
Lite off topic, men är inte det ganska märkligt att det skulle spela roll hur mycket html-kod det finns i en sida? Med tanke på hur lätt det är att filtrera bort html-taggar ur ett stycke text, så tycker man att den lille Googleboten borde klara av det utan problem. Jag tycker inte att det är rimligt att man ska hamna längre ner för att man har mer html-kod. Att det går snabbare att ladda en sida med lite kod är ju sin sak, men det borde inte påverka ens position i en sökmotor.
|
Håller med dig DeSoto. Det borde inte spela någon roll. I många fall spelar det heller ingen roll.
Betänk vilken datamängd som google har i sitt index. Varje extra filtrering/behandling/kalkylering per sida blir stora mängder cpu kraft. Finns ju till och med sidor som kommer undan med det äldsta tricket i boken (samma textfärg och bakgrundsfärg). Otroligt enkelt att automatiskt filtrera bort kan man tycka... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson