WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Affärsideer och tillit (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10948)

andla 2005-11-20 16:23

Om man har ett par affärsideer och vill veta hur man ska bära sig åt för att förverkliga dem. Då kanske man behöver någon med kunskap och eller resurser. Hur bär man sig åt för att inleda ett sammarbete och samtidigt känna sig trygg i att iden inte blir snodd.
Hur pass trygg skulle ni vara med att t.ex skicka någon ett pm här på forumet och berätta om den och kanske utveckla den med denne?

Gustaf 2005-11-20 19:28

skulle aldrig dela med mig av mina ideer. Det är som att ger bort dem :)

nej, ska man få något gjort ska man göra det själv eller beställa av någon och skriva smarta sekretessavtal ;)

andla 2005-11-20 19:42

Det jobbiga är att om man har en bra idé på t.ex en webbtjänst så måste man troligtvis vara stark från början. Är man en enmannare och publicerar tjänsten så kan t.ex ett företag lätt göra samma sak fast bättre för att de har större resurser. De kanske t.o.m tar patent på idén som sin egen.

Slutsatsen är att om man har en idé så ska man glömma den?

andla 2005-11-20 20:17

Pratade med någon angående non disclosure agreement.
Hur realistiskt är det att t.ex knalla till Microsoft och få dem skriva på ett NDA för en idé?

Filip 2005-11-20 21:24

Citat:

Originally posted by andla@Nov 20 2005, 21:17
Pratade med någon angående non disclosure agreement.
Hur realistiskt är det att t.ex knalla till Microsoft och få dem skriva på ett NDA för en idé?

De skriver antagligen inte på.
För om de redan har tänkt på idén tidigare, så är det omöjligt för dem att förverkliga den efter att de skrivit på ditt dokument (om nu dokumentet säger att de inte får förverkliga idéen utan dig, vilket dokumentet antagligen gör).

Patek Philippe 2005-11-21 09:14

Har också detta dilemma, har en idé som jag verkligen tror på, har bollat den med några jag litar på och fått enormt bra respons. Jag behöver dock tekniker och designers som har tid och vilja att satsa på projektet, men jag vågar inte riktigt köra på med rädsla av att någon ska sno idén.

KaKaN 2005-11-21 09:22

Patek, Om du inte berättar för en tekniker eller designers så kommer ingen veta vilket leder till att idén inte genomförs.. Man måste våga chansa lite här i livet!

andla 2005-11-21 09:35

Citat:

Originally posted by Patek Philippe@Nov 21 2005, 10:14
Har också detta dilemma, har en idé som jag verkligen tror på, har bollat den med några jag litar på och fått enormt bra respons. Jag behöver dock tekniker och designers som har tid och vilja att satsa på projektet, men jag vågar inte riktigt köra på med rädsla av att någon ska sno idén.
Fast här kan man väl köra NDA med dom inblandade i projektet?

Vad jag fått höra så kan man tanka ner gratis NDA och då är de samtidigt legitima.
Någon som kan bekräfta det?

digiArt 2005-11-21 12:42

Ett avtal är ett avtal, oavsett om det är muntligt eller skriftligt. Mao om ngn skriver på ett NDA är det juridiskt hållbart så länge underskrift sker av fri vilja. (Det finns paragrafer i avtalslagen som reglerar att om ett avtal slutits under tvång eller under andra orimliga omständigheter så innebär det att avtalet är ogiltigt.)

andla 2005-11-21 16:13

Har hört att för licenstexter så bör de skrivas av en jurist. Tar man en från nätet och ändrar i den så finns risken att den inte håller i rätten.
Kanske risken menas med orimliga omständigheter?

guran 2005-11-23 23:26

Vill du bolla din idé med någon så kan du i princip skriva ett s.k. sekretessavtal med dem där de får betala skadestånd om de yppar idéen till tredje part. Tyvärr, har jag inget bra förslag på t.ex. till ett sådant.

Generellt tycker jag att det är bättre att få en idé snodd än att den aldrig får se dagens ljus på grund av räddsla att någon ska sno den.

Tobias Turesson 2005-11-23 23:46

Det är svårt =/

Ben 2005-11-24 11:44

Varför inte vända sig till ALMI, de är ju principen att hjälpa alla som kallar sig andla här på WN ;-) SkämtÅtSido. Att vända sig till almi kanske resulterar till en öppning i dina tankar. Du behöver ju inte avslöja kärnan i din affärsidé. Affärsidén är ju förövrigt en del av affärsplanen man bör upprätta för att få en inblick/förståelse i verksamheten, och affärsplanen är ju bekant, eller bör ju vara en offentlig handling som ska visas upp till dem som önskar se den. Du behöver ju inte briljera med de strategiska delarna av affärsplanen. :-)

edit: Hipp hipp huraaaaaa för mitt 100:de inlägg ^_^

andla 2005-11-24 14:42

Hmm.
Ska man skriva ett sekretessavtal (NDA?) med ALMI eller hur gör man. Jag har läst att man redan ska ha en intresserad kundbas för att de ska låna ut kapital.
Men bolla tankar med dem kanske kan ge något, fast det blir nog svårt att dölja själva affärskärnan i det.

guran 2005-11-24 18:53

Citat:

Originally posted by andla@Nov 24 2005, 14:42
Hmm.
Ska man skriva ett sekretessavtal (NDA?) med ALMI eller hur gör man.

Du bör inte lita på ALMI har större integritet än någon annan. Om du vill ha ett sekretessavtal med dem, skriv ett!

koala 2005-11-24 20:22

Investerare och liknande är inte villiga att skriva på sekretessavtal utan vidare. Tänk dig själv om du skulle ha två klienter som kommer och visar upp samma "uppfinning" och så har du skrivit på ett sekretessavtal med den första. Då kan han sedan påstå att du har avslöjat hans idé för den andre om denne lyckas förverkliga idén.

Ben 2005-11-24 22:57

Jag har haft olika frågor om dittan och dattan, både hit och dit, sprungit som en katt runt en het spis när jag har pratat med och om de olika instanserna. Jag är helt övertygad om att de är vana vid personer som inte vill avslöja ett skit om sina tankar, men vill ändå ha de rätta svaren. Det sämsta du kan göra är att inte göra något.

Arbetsförmedlingen har särskilda handläggare som ger råd, kommunen har sin näringslivstjänsteman och i många fall nyföretagarcentrum, SAF finns alltid att rådfråga och slutligen Almi Företagspartner och Nutek som också förmedlar finansiell hjälp.

Kolla först upp om inte din ide redan finns, det skulle förvåna mig in den inte fans. När du hittar den så får du säkert svar på många frågor.

Edit: Det är ju en aning svårt att ge råd till någon som inte vill tala om vad affärsidén går ut på, vilket jag har full förståelse för om det gäller webbrelaterad idé. Då kanske inte wn är rätta stället att briljera i (Vilket i övrig är en välldigt bra sida) B)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson