WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Webhotell med "bra" mysql-resurser (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10922)

lubic 2005-11-18 16:39

Hejsan,

Det är så att vi nyligen har fått ett mail från vårt webbhotell som säger att vi använder för mycket resurser för vår databas och därför kommer vårt konto sägas upp.

Det jag nu undrar är om detta är vanligt bland de mindre och billigare webbhotellen samt om det finns något "billigt" (runt 100 kr/månad) webbhotell där man inte borde ha några problem med mysql resureser eller liknande?

Kom gärna med tips på ett webbhotell som kan fungera för oss då vi tydligen överbelastar databasen på vårt nuvarande webbhotell.

Eller borde vi statsa på en dedicerad server ?

DeSoto 2005-11-18 16:43

Med risk för att låta oförskämd, men det kanske finns saker i koden att optimera för att databasen ska bli mindre belastad?

lubic 2005-11-18 17:03

Självklart finns det säkert det, då jag inte är någon expert på mysql eller PHP. Men man skulle gärna vilja att det bara var oss själva som blev drabbade så man fick en chans att fixa till buggar och problem.

Men nu är det ju så att de andra kunderna hos vårt webbhotell blir lidande av vår hemsida (samt våra programmeringsmissar) och det är därför dem vill stänga av oss.

Så finns det något webbhotell där i princip bara vi får problem om vi programmerar fel?

DeSoto 2005-11-18 17:45

Jovisst, men då behöver ni en dedikerad server, och det är långt ifrån billigt. Det landar absolut inte på 100 kr/månad.

lubic 2005-11-18 18:03

Ok..

Vårt stora problem är att vi själva inte kan avgöra när vi överbelaster mysql då sidan flyter på perfekt utan några problem. Hade vi sett att visa sidor laddades långssamt eller liknande skulle det vara lättare att hitta fel och fixa till dem.

Antar att det är lättar att göra sånt när man har en dedikerad server då man kan köra diverse verktyg för att kolla sin queries?

Men problemet med dedikerad är att vi då kommer hamna på 1000-2000 kr/månad. Iofs kanske det kan vara värt det och slippa problem med webbhotell som stänger ner ens konto etc.

Vet ni om det finns något bra webbhotell som även har dedikerad server så att om man börjar med deras webbhotell så kan man enkelt flytta över till en dedikerad server. Om det nu skulle visa sig att webbhotellet inte "räcker" till?

patrikweb 2005-11-18 18:58

Frågan är hur överbelastar ni servern? Glömmer ni stänga anslutningar eller helt enkelt dåliga SQL frågor?

Eller är eran sida så stor så det faktiskt seriöst använder mycket?

Du kan annars köra show processlist och se vad du sitter och kör och anslutningar du har.

Om ni har dedicated server så kan ni koda hur dåligt ni vill och belasta så mycket som går så finns ju fördelar, men om det är lite dåligt kodat bara och inte alls borde belasta servern så borde det bli billigare fixa det.

Men får runt 100:- finns det många bra Webbhotell.

Men smidigast är att kolla vad som verkligen belastar först innan man funderar på dedicated, roligaste miss vi har sett en kund har gjort är när den kodat ett script som anropar sig själv och kör en sql fråga så ofta är det mer missar någon ha gjort.

jonny 2005-11-18 20:16

Intressant, vi har hittills aldrig stött på något problem åt det här hållet. Jag är lite nyfiken på vilket webbhotell ni använder i dagsläget.

Vissa av de riktigt billiga alternativten är ju tyvärr ökända för att stänga ner sidor bara för att de har för många besökare.

lubic 2005-11-18 21:25

Som sagt jag aldrig riktigt lärt mig att koda effektivt och optimerat då det inte har varit aktuellt förrän nu. Så jag vet inte riktigt om det är våra dåliga sql-frågor eller om vi glömmer stänga anslutningar (vilket ska göras automatiskt efter skriptet har kört klart?) som strular eller om det är så att vårt nuvarande webbhotell har stora begränsningar för databserna?

Fredrik 2005-11-18 21:38

jo men du måste ju någon stans stänga anslutnignarna till databasen!

tydal 2005-11-18 21:48

Citat:

Originally posted by Fredrik@Nov 18 2005, 22:38
jo men du måste ju någon stans stänga anslutnignarna till databasen!
Nej, Php har garbage collection.

Gustaf 2005-11-18 22:28

jag tycker det mest låter som att dom är störiga (jag vet, har också det webbhotellet på en domän. Byt! och kom aldrig tillbaka :) ). Kan dom inte peka på vilket skript det är som "överbelastar" deras server? vad jag skulle göra är att börja mäta dels exekveringstiderna för databasanrop, dels deras antal. Sedan kan du kolla om du kan optimera antalet tabeller, så att du minskar anrop av typen ta A ur tabell1 välj B ur tab2 där C=A osv osv, om du förstår vad jag menar. Sånt brukar gå att kapa rätt så lätt. En del tabeller som är ganska statiska kanske går att ha i någon PHP-fil, mycket snabbare. Det finns en hel del enkla saker att göra. Men sedan är det självklart smart att byta leverantör, ditt webbhotell kränger på folk billiga abonemang som är skitdåliga. Finns en hel del attläsa om dom på forumet (dom som vill får lista ut det själva, jag nämner inte hotellet eftersom frågeställaren inte gör det själv).

kullervo 2005-11-18 23:03

Plocka ut eller logga ett gäng typiska SELECT-frågor för sajten och kör dem sedan med EXPLAIN framför (dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/explain.html). Optimera sedan index, databasstruktur och SQL-frågor tills EXPLAIN ger er en stjärna i kanten.

Om ni kodat lika illa som jag befarar skulle det inte förvåna mig om ni minskar lasten på MySQL med 10-100 gånger efter optimering. Glömmer man ett index här och ett där blir det plötsligt segt som tusan. Var extra noga när ni kör subqueries med MySQL 4.1! I vissa fall rusar exekveringstiden i höjden utan anledning. Då går det ofta fortare att skita i subqueries och låta klienten hantera det istället.

Alla SELECT-frågor jag skriver som åtminstonde är hyffsat komplexa, kör jag EXPLAIN på samt testar exekveringstid på en gammal skruttburk. Det är inte jobbigt samtidigt som det är lärorikt och kan ge massor i prestandavinst.

Edit: Ett annat tips är att alltid ha en exekveringstidsräknare synlig på sajten för admins. Om sirap har smygit sig in i koden så hittar man det tidigare. På mitt skötebarn ser jag alltid exekveringstid, antal SQL-frågor som gjordes samt hur stor andel av tiden SQL-frågorna drog.

lubic 2005-11-18 23:06

Jo jag har börja förstå att det kanske är dax att byta.

Vi vill även ha möjlighet att skaffa en dedikerad server i framtiden till några andra projekt och det skulle då vara trevligt att ha ett webbhotell där vi även kan få dedikerad server i framtiden.

Några bra tips?

Gärna ett webbhotell på max 100-200kr/månaden samt dedikerad runt 1000-2000/månaden. Ska som sagt klara av mySQL, utan större begrännsningar :), PHP, 10-20GB trafik/månad, typ 10 domäner och allt annat som brukar kunna finnas.

Har kollat lite på JX och tycker det verkar klart intressant.

Ska helt klart börja optimera och fixa lite med databashanteringen, men det kan nog iaf vara intressant att byta webbhotell, eftersom vårt nuvarande har sagt att det vi nu har kommer stängas om 30 dagar.

patrikweb 2005-11-18 23:40

Vilket hotell är det du blivit utslängd ifrån?

Sedan passar många alternativ in på din prisklass, dock inte alla som erbjuder seriöst alternativ colo/deddi även om det börjar bli vanligare. Dock många har inte för seriös "hall".

Sedan ang deddi servrar finns det även en hel del, även olika seriösa många har helt enkelt en vanlig pc dom köper in för 1-2k och säljer dyrt. Sedan finns det dom seriösa som har "riktiga servrar". Även prisklassen skiljer, dock igentligen så är kostnaden rätt liten för dom mer seriösa.

lubic 2005-11-19 09:01

Vill egentligen inte nämna företaget i fråga men det kanske hjälper er att förstå vad som kanske är problemet?

Det kanske är så att webbhotellet har "dåliga" resurser och därför vill stänga av oss, då finns det ju en anledning att byta till ett annat webbhotell med bättre resurser. Men är det endast är vårt fel så kanske det inte hjälper att byta till ett annat webbhotell?

Hur som helst har vi just nu surftown, vill även nämna att vi aldrig tidigare har haft problem med dem fast vi har haft konto hos dem i 1-2 år nu. Vi skulle nog även gärna stanna kvar ett tag till hos dem om vi fick. Speciellt nu så här nära jul, då ett byte kanske strular till det mycket, och tar några dagar?

Så vad tror ni, skulle det hjälpa att byta webbhotell eller skulle vi få samma problem med databasen hos dem också?

DeSoto 2005-11-19 10:37

Kan inte Surftown ge er någon statistik över vad det är som tar så mycket kraft? Ifall ni får veta vilka filer det är så blir det betydligt lättare att optimera det.

Ungefär hur många aktiva besökare har ni?

lubic 2005-11-19 10:50

Vi har försökt komma fram till en lösning hos dem men inte fått svar på vårt senaste mail än, så vi får se om dem t.ex kan peka ut vad som är problemet så det kan fixas.

Vi har bara ca 200 besökare/dag, så antagligen vill surftown bli av med oss av någon anledning eller så har vi verkligen programmerat fel eftersom 200 besökare inte borde ställa till med så stora problem?

DeSoto 2005-11-19 11:11

Nejnej, 200 besökare per dag är inte mer än 10-20 besökare samtidigt, det ska absolut inte vara något problem.

Vilket språk är webbplatsen skriven i?

lubic 2005-11-19 11:16

Nej det tycker inte jag heller att det borde vara.

PHP mot en mySQL databas.

DeSoto 2005-11-19 11:27

Med tanke på att PHP automatiskt rensar upp och stänger databaser efter sig så är det ännu mer otroligt. Hur många SQL-frågor ställer ni per sida ungefär?

Är koden objektorienterad?

lubic 2005-11-19 12:48

Koden är ej objektorienterad. Har endast sql-frågor, while-loopar, for-loopar och några if-satser på sidorna, inget avancerat.

Då sidan är myket dynamisk och den mesta informationen hämtas från databasen så ställs en hel del frågor på varje sida.

På index-sidan är det nog ca 50 sql-frågor (vilket enigt mig är väldigt mycket?)
Detta beror främst på att jag i en loop ställer 3 frågor 10 gånger. (dessa frågor har dock en limit på 1 vilket borde minska belastningen något?)

På andra sidor kanske det handlar om 10-20 frågor.

Men som sagt vet ej vad som egentligen är mycket eller vad som är "ok"?

hnn 2005-11-19 12:57

Citat:

Originally posted by lubic@Nov 19 2005, 13:48
Koden är ej objektorienterad. Har endast sql-frågor, while-loopar, for-loopar och några if-satser på sidorna, inget avancerat.
Då sidan är myket dynamisk och den mesta informationen hämtas från databasen så ställs en hel del frågor på varje sida.
På index-sidan är det nog ca 50 sql-frågor (vilket enigt mig är väldigt mycket?)
Detta beror främst på att jag i en loop ställer 3 frågor 10 gånger. (dessa frågor har dock en limit på 1 vilket borde minska belastningen något?)
På andra sidor kanske det handlar om 10-20 frågor.
Men som sagt vet ej vad som egentligen är mycket eller vad som är ok?

Jag brukar i regel tycka att över 5 SQL frågor är för mycket. Då börjar jag dessutom fundera ifall jag verkligen måste ha så pass många frågor.

Och att loppa SQL frågor, så förstår jag att du blivit uppsagd.
Ta och kolla igenom frågorna på index sidan och fråga dig själv, vill du bli utsatt för det som du utsätter MySQL servern för?

Där kan du nog optimera lite till...

lubic 2005-11-19 13:28

Alltså jag ställer sql-frågor innuti en loop... borde inte vara helt ovanligt?

Klart jag kan optimera bort en del men då jag t.ex. visar de senaste forum-inläggen (10 st) och vill visa vem som har skrivit dem så "måste" jag göra en sql-fråga för varje inlägg för att plocka ut användarnamnet. Vissa skulle kanske spara ner användarnamnet tillsammans med inläggen men då jag gärna vill separera i olika tabeller så har jag gjort som jag har gjort.

Men jag kan oxå tycka att 40-50 frågor på samma sida kanske är mycket men borde det inte fungera utan att överbelasta databasen ? När man har typ 200 besökare per dag?

jonny 2005-11-19 13:43

Förmodligen skulle du kunna hämta all den informationen med en fråga istället. En fråga kan hämta information från mer än en tabell samtidigt genom någon form av "join".

lubic 2005-11-19 13:47

Jo det är klart, använder join på några av de andra frågorna men även en join belaster extra eller hur? Kanske inte lika mycket som två frågor men mer än en "enkel" fråga?

DeSoto 2005-11-19 14:10

Mjo, men det är ändå alltid bäst att hämta så mycket som bara är möjligt med en fråga. Finns en hel del bra funktioner inbyggda i MySQL som man kan använda som gör att PHP-koden brukar bli kortare.

Om du vill så kan du kanske slänga upp någon kod på någon pastebin så kan vi titta på den.

Sneaky 2005-11-19 14:15

Om du ska byta till en dedikerad server kan du väl ta en titt på denna för bara 395/mån.
Dedikerad server 395:-
Jag har själv funderat på att köra en dedikerad hos dem...Vad tror ni? Är det en bra deal och i övrigt bra resurser?

patrikweb 2005-11-19 15:02

Dom fungerar lika bra som vilken pc du än köper in för någon/några tusen. Visst bör man inte begära mer för det priset du betalar man dock bör du inte våga köra seriösa saker som kräver mycket prestanda.

Är lite som Bahnhof privatservrar som körs på barbone, det som kan ses som lite kul i båda fallen är colocation dyrare för tower än deras budget deddi servrar som just bygger på tower/barbone. Så man kan börja fundera på prissättningen ibland, sedan har ingen av dom speciala mycket vinst på varje burk. Eller % är extrem hög men pga priset så är det inte mycket räknat i SEK.

Så krävs en hel del burkar eller extra tjänster för att dom ska få in pengar för det men är ett bra sätt att få lite "gratis" reklam att ha många tjänster.

Dock kör du seriösa saker hyr riktiga saker som klarar av hög belastning och ev. raid etc. Sedan bör du även tänka på dom skiter i om din burk går ner utan har mer ansvar för hårdvaran och ofta får du betala extra som kostar mer än månadskostnaden för att dom ska garanta att du får ny hårdvara och slippa vänta på beställa.

Även raid då dom inte lär försöka återställa disken om du inte betalar dyrt, men har du bara en/några sidor som kan vara nere ett tag utan du dör så är det mycket prisvärt alternativ dock nackdelen kanske är långa avtal.

Så även här är det du får det du betalar för, och är dumt tro att man får någon Itanium för knappt 400 i månaden.

Decibel 2005-11-19 15:14

Citat:

Originally posted by Sneaky@Nov 19 2005, 15:15
Om du ska byta till en dedikerad server kan du väl ta en titt på denna för bara 395/mån.
Dedikerad server 395:-
Jag har själv funderat på att köra en dedikerad hos dem...Vad tror ni? Är det en bra deal och i övrigt bra resurser?

Jag har en burk där och jag kan väl säga som så att den är långt ifrån stabil och kraftfull, man märker en mycket mycket stor skillnad jämfört med att köra en server som verkligen är en server (Supermicro/Dell/HP/Compaq o.s.v.).

Funkar för lattjo-prylar helt klart, eller saker som bara ligger och körs utan att ta kraft, men annars skulle jag inte röra i den med tång.

jonny 2005-11-19 22:10

Och så kostar det visst ett par hundringar extra för UPS som på de flesta ställen.

lubic 2005-11-20 16:46

Ska jobba lite på optimering av sql och PHP för att göra sidan lite bättre. Men vi kommer nog iaf byta till ett annat webbhotell som inte sparkar ut oss så snart vi förbrukar för mycket resurser utan istället på något sätt säger till att vi har problem så att vi kan fixa till det.

Har hört lite med JX och dem ser helt klart ut som ett bra alternativ för oss just nu. Framför allt eftersom vi hos dem enkelt kan växa till dedikerad server om det visar sig att vi behöver det.

Ska dock försöka forska vidare lite och kolla upp lite andra alternativ i samma prisklass och utbud. Är det någon som har förslag på likvärdiga företag som JX?

lubic 2005-11-20 18:12

Deras (inmedialis.com) mindre paket har tyvärr för lite traffik/månad och deras största känns lite dyrt.

lubic 2005-11-20 19:48

Utrymme: 300-500 M (gärna delat så att man kan använda fritt till mail/hemsida/mySQL/etc).
Trafik: 20 G

Så JX Hosting ligger bra till just nu. Så vi får se om vi till slut hamnar där eller vad som händer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson