WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Fler resultat på google (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10883)

namerunner 2005-11-16 16:07

Undrar om det är möjligt att, när man gör en sökning på google, få upp mer än 100 resultat/sida?


/daniel

creoweb 2005-11-16 16:20

Går inte enligt de inställningar man kan göra på google

Gustaf 2005-11-16 17:56

tänk också på att SERPs i google är olika beroende på hur många resultat man väljer att visa på en sida.

namerunner 2005-11-16 18:55

Vet att det i googles inställningar inte går att få fler än 100 resultat/sida, finns det inget sätt att komma runt det?

techtigo:
-Det verkar stämma, hur kommer det sig?

Lindahl 2005-11-16 19:12

Det funkar ju inte att ändra i queryn heller, men jag antar att det går att lösa med Google API. Det är nog i så fall det enda sättet.

Nobody 2005-11-17 00:55

Citat:

Originally posted by namerunner@Nov 16 2005, 19:55
Vet att det i googles inställningar inte går att få fler än 100 resultat/sida, finns det inget sätt att komma runt det?

techtigo:
-Det verkar stämma, hur kommer det sig?

Hmm, det här ska väl gå att ordna. Jag lade upp en scraper på egen server nu ikväll för din skull! Tog några timmar men nu fungerar den perfekt. Där kan du välja att visa 10, 20 eller 100 resultat på en och samma sida. Som bonus är all reklam borttagen!!! Kul/bra/användbart? B)

Scroogle Sverige - tror jag ska börja använda den själv! :lol:



Annars kanske Devil Finder kan vara något för dig.

omid 2005-11-17 07:35

Citat:

Originally posted by Nobody@Nov 16 2005, 17:55
http://www.webbforum.com/scroogle - tror jag ska börja använda den själv! :lol:

Jo, då får vi alltså bara hålla tummarna för att Googles advokater inte upptäcker din sida. ;)
Inte en chans att du skulle klara dig i en rättegång om dem skulle vilja jävlas.

Nobody 2005-11-17 10:09

Citat:

Ursprungligen postat av omid
Citat:

Ursprungligen postat av Nobody
http://www.webbforum.com/scroogle - tror jag ska börja använda den själv! * :lol:

Jo, då får vi alltså bara hålla tummarna för att Googles advokater inte upptäcker din sida. ;)
Inte en chans att du skulle klara dig i en rättegång om dem skulle vilja jävlas.

Nej, det är ingen risk. Var inte orolig. Fortsätt sök du. :D Kommer fortsätta utveckla den här tjänsten. Egen domän är redan beställd.

Andra saker som är bra med den här lösningen, förutom att du slipper reklam och kan visa många sökresultat på samma sida, är att du dels slipper Googles 30-års-cookie (!), och dels att dina söktermer, din personliga information, med mera, inte kan registreras av Google och Google Inc. Du söker helt anonymt alltså. :ph34r:

zpD 2005-11-17 10:31

Nobody,
Sedan blir resultaten fel (antagligen för att du kör API).
Resultaten blir lokalt beroende av vart din server står.
Du har endast rätt till 1000 queries per dag om det är API.

b_andersson 2005-11-17 10:35

Citat:

Originally posted by Nobody@Nov 17 2005, 10:09
Nej, det är ingen risk. Var inte orolig. Fortsätt sök du. Kommer fortsätta utveckla den här tjänsten. Egen domän är redan beställd.
Andra saker som är bra med den här lösningen, förutom att du slipper reklam och kan visa många sökresultat på samma sida, är att du dels slipper Googles 30-års-cookie (), och dels att dina söktermer, din personliga information, med mera, inte kan registreras av Google och Google Inc. Du söker helt anonymt alltså.


Klippt och klistrat från Googles TOS:

Endast för personlig användning

Googles söktjänster är till för personligt, icke-kommersiellt bruk. Du får inte använda våra tjänster för att sälja produkter eller tjänster, eller för att öka trafik till din hemsida för kommersiella syften, som t.ex. reklam. Du får inte ta resultat från en Googlesökning, editera och visa dom, eller göra kopior av Googles hemsida eller resultatsidor på din egen hemsida. Du får inte "meta-söka" Google. Om du vill använda Google för kommersiellt syfte måste du ingå ett avtal med Google. Kontakta oss för mer information.

Om du vill lägga till en Google-sökruta till din eller ditt företags sajt, samtycker vi gärna till det.

Ingen automatisk förfrågan

Du kan inte skicka en automatisk förfrågan till Google utan att anhålla om tillstånd i förväg från Google. Notera att "automatiska förfrågningar" inkluderar mjukvara som sänder förfrågningar till Google för att fastställa hur en webbsida rankas vid olika förfrågningar.

//Björn

Nobody 2005-11-17 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av zpD
Nobody,
Sedan blir resultaten fel (antagligen för att du kör API).
Resultaten blir lokalt beroende av vart din server står.
Du har endast rätt till 1000 queries per dag om det är API.

Har inte testat att göra 1000 queries, men jag bedömer att det ska gå att spräcka det taket i och med att du söker från en anonym proxy. Å andra sidan, hur många personer här gör 1000 sökningar per dag på Google? Angående sökresultatet - det stämmer. Man kan inte få allt. Sorry gubben! Men det gör inte så stor skillnad. I gengäld slipper du ju reklamen, med mera! Ska dock notera det som önskemål på listan över "reqeusted features", så får vi se vad som händer under vidareutvecklingen. ;)

Citat:

Ursprungligen postat av b_andersson
Klippt och klistrat från Googles TOS:

Endast för personlig användning

Googles söktjänster är till för personligt, icke-kommersiellt bruk. Du får inte använda våra tjänster för att sälja produkter eller tjänster, eller för att öka trafik till din hemsida för kommersiella syften, som t.ex. reklam. Du får inte ta resultat från en Googlesökning, editera och visa dom, eller göra kopior av Googles hemsida eller resultatsidor på din egen hemsida. Du får inte "meta-söka" Google. Om du vill använda Google för kommersiellt syfte måste du ingå ett avtal med Google. Kontakta oss för mer information.

Om du vill lägga till en Google-sökruta till din eller ditt företags sajt, samtycker vi gärna till det.

Ingen automatisk förfrågan

Du kan inte skicka en automatisk förfrågan till Google utan att anhålla om tillstånd i förväg från Google. Notera att "automatiska förfrågningar" inkluderar mjukvara som sänder förfrågningar till Google för att fastställa hur en webbsida rankas vid olika förfrågningar.

//Björn

1. Använder inte Google sökresultat i kommersiella syften i det här fallet. Tvärtom, faktiskt. Tar bort reklamen. :)
2. Hur är det med Googles egen syn på intellektuell egendom? När frågade Google dig senast ifall det var okej att de chachade din webbsida? Har aldrig hänt. Du måste aktivt instruera sökroboten att du inte vill att webbsidan ska cachas, annars tar Google och lägger upp din webbsida på egen server, publikt, inklusive bilder. För att inte nämna projektet Google Print...

http://www.scroogle.org/gifs/hamlet5.gif

Google saknar grunder att stämma en sådan här tjänst. Faktum är att ett sådant förfarande skulle vara att skjuta sig själv i foten. Det lever själva på att kommersialisera privatpersoners och företags information och redaktionella material - utan att fråga. De skulle kunna blocka åtkomsten från tjänsten - om de visste vem varifrån den kom. Men det vet de inte, i och med att en anonym proxy skickar era sökfrågor. :P

http://www.scroogle.org/gifs/goognyt.gif

ric 2005-11-17 14:06

Citat:

Originally posted by Nobody@Nov 17 2005, 13:11
Har inte testat att göra 1000 queries, men jag bedömer att det ska gå att spräcka det taket i och med att du söker från en anonym proxy. Å andra sidan, hur många personer här gör 1000 sökningar per dag på Google?
Är det inte 1000 sökningar per licensnyckel? Jag antar att du skickar med det id som du har vid varje query, borde de inte räkna antalet sökningar per id?

lindberg 2005-11-17 14:11

Om jag var Google skulle jag
1 gå in på din sida, söka på "DJDJSJAJSJAKSKSKS"
2 kolla i nån databas vilket api-konto som gjorde sökningen.
3 stänga det kontot.

dom kan säkert scripta det också om du skulle skaffa flera konton eller byta konton då och då :)

Nobody 2005-11-17 14:18

Citat:

Originally posted by ric@Nov 17 2005, 15:06
Är det inte 1000 sökningar per licensnyckel? Jag antar att du skickar med det id som du har vid varje query, borde de inte räkna antalet sökningar per id?
För enkelhetens skull: jag rekommenderar och uppmanar er att inte söka mer än 999 gånger per dygn. Tjänsten i sig tillhandahålls enligt principen "fair use".

ric 2005-11-17 14:18

Kollar man i FAQ för Google API, så står det:

Citat:

6. Why do I need a license key?

The license key uniquely identifies you to Google. We use it to provide your daily limit of 1,000 free queries.

Citat:

7. What happens if I go over my limit of 1,000 queries?

If you make more than 1,000 queries in a day, our server will respond with a SOAP Fault stating that you exceeded your daily query total. You might want to get some sleep and start querying again tomorrow.

Jag tror inte Google skulle tveka en sekund att stänga ner kontot. Kan inte tänka mig att Google's parterns som har speciella avtal för att få använda deras index (ex. Eniro) skulle tycka det var ok.

Alocer 2005-11-17 15:22

Citat:

Originally posted by namerunner@Nov 16 2005, 17:07
Undrar om det är möjligt att, när man gör en sökning på google, få upp mer än 100 resultat/sida?


/daniel

Orginal:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=s%C3%B6kord&meta=

Visa 100:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=s%C3%B6kord&meta=&num=100


Dvs. Lägg till &num=100 efter.

namerunner 2005-11-17 15:40

Vet inte om jag formulerade mig otydligt, men;

Jag undrar hur man får FLER än 100 resultat/sida (det är ju annars bara att gå in och ändra antal önskade resultat/sida under inställningar, men 100 verkar vara max)

Gustaf 2005-11-17 19:19

sant, det du kan göra är väl att skriva ett litet script som klistarar ihop sökresultatsidorna, så får du "mer än 100" på en sida.

Nobody 2005-11-17 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av zpD
Nobody,
Sedan blir resultaten fel (antagligen för att du kör API).
Resultaten blir lokalt beroende av vart din server står.
Du har endast rätt till 1000 queries per dag om det är API.

Du är observant! Och vet du vad, det stämmer faktiskt! Det beror på att sökningen sker helt anonymt. Gud ger och Gud tar. Förresten så stavas publicera med c och inget annat - jag syftar förstås på din signatur. Kram.

Citat:

Originally posted by -lindberg@Nov 17 2005, 15:11
Om jag var Google skulle jag
1 gå in på din sida, söka på "DJDJSJAJSJAKSKSKS"
2 kolla i nån databas vilket api-konto som gjorde sökningen.
3 stänga det kontot.

dom kan säkert scripta det också om du skulle skaffa flera konton eller byta konton då och då :)

Nej, det kan de inte. Och nej, Google API har inget med det här att göra, så det kan ni sluta diskutera. :D

Citat:

Originally posted by -ric@Nov 17 2005, 15:18
Jag tror inte Google skulle tveka en sekund att stänga ner kontot. Kan inte tänka mig att Google's parterns som har speciella avtal för att få använda deras index (ex. Eniro) skulle tycka det var ok.
Google kan inte stänga ner något konto - det här har inget med något konto att göra alls, tvärtom. Era sökningar sker helt anonymt och just det är en viktig del i hela grejen. :ph34r:

Eniro - de har platt intet att säga till om i fråga om den här tjänsten.

Citat:

Ursprungligen postat av techtigo
sant, det du kan göra är väl att skriva ett litet script som klistarar ihop sökresultatsidorna, så får du "mer än 100" på en sida.

Nu har jag gjort ett försök att göra honom nöjd, men lyckades inte. Så fram för nya förmågor! :P

ric 2005-11-18 09:48

Citat:

Ursprungligen postat av Nobody
Citat:

Ursprungligen postat av ric
Jag tror inte Google skulle tveka en sekund att stänga ner kontot. Kan inte tänka mig att Googles parterns som har speciella avtal för att få använda deras index (ex. Eniro) skulle tycka det var ok.

Google kan inte stänga ner något konto - det här har inget med något konto att göra alls, tvärtom. Era sökningar sker helt anonymt och just det är en viktig del i hela grejen.
Eniro - de har platt intet att säga till om i fråga om den här tjänsten.

Tycker du inte alls att det är fel att sno Googles innehåll och publicera det på din egen webbsida så att Google med partners går miste om ev. intäkter?

Nobody 2005-11-18 18:07

Citat:

Ursprungligen postat av ric
Citat:

Originally posted by -Nobody@Nov 17 2005, 22:55
Citat:

Ursprungligen postat av ric
Jag tror inte Google skulle tveka en sekund att stänga ner kontot. Kan inte tänka mig att Googles parterns som har speciella avtal för att få använda deras index (ex. Eniro) skulle tycka det var ok.

Google kan inte stänga ner något konto - det här har inget med något konto att göra alls, tvärtom. Era sökningar sker helt anonymt och just det är en viktig del i hela grejen.
Eniro - de har platt intet att säga till om i fråga om den här tjänsten.



Tycker du inte alls att det är fel att sno Googles innehåll och publicera det på din egen webbsida så att Google med partners går miste om ev. intäkter?

Nu ska vi se. Kallar du det här Googles innehåll? http://64.233.161.104/search?q=cache:3dl_p...l=sv&lr=lang_sv

Nej just det. Och det är helt okej att Google gör så, för min del. Faktum är att jag resonerar precis som Google gör - tillika Googles affärsidé. Skillnaden med min tjänst, är att istället för att lägga till reklam runt omkring, så ser den här nya tjänsten till att utelämna reklam.

Du kan vara lugn, kompis. Jag kommer inte låta scrapa och ad-strippa Seek i första taget, om det är det du oroar dig för. :)

omid 2005-11-18 18:43

Citat:

Originally posted by Nobody@Nov 18 2005, 11:07
Nu ska vi se. Kallar du det här Googles innehåll? http://64.233.161.104/search?q=cache...=sv&lr=lang_sv

Nej just det. Och det är helt okej att Google gör så, för min del. Faktum är att jag resonerar precis som Google gör - tillika Googles affärsidé. Skillnaden med min tjänst, är att istället för att lägga till reklam runt omkring, så ser den här nya tjänsten till att utelämna reklam.

Fast skulle det gå till en rättegång så skulle jag ändå tro att Google skulle vinna. Dvs. att det är förbjudet att sno Googles sökresultat och visa utan annonser (alternativt ersätta annonserna mot egna Adsense-annonser :P ).

Dessutom, skulle nu en sida som kopierar av Googles sökresultat sida någonsin bli populär så kommer ju Google bara spärra det IP-numret som sökningarna kommer från. Är ju inte svårt för Google att lista ut att en server som skickar 10 sökningar i sekunden är någon form av robot och inte en vanlig användare.

Gustaf 2005-11-18 22:39

det är en mycket intressant fråga vikommerin på, nämligen om om google har rätt att indexera och visa cachade sidor för sina besökare. Generellt sett tror jag att svaret är nej, om man inte givit sitt medgivande till det, och det kan nog inte vara ett negativt medgivande, dvs avsaknaden av förbud (robots.txt). Men det är en väldigt känslig fråga. Tänk vilken intressant situation som skulle uppstå om det gick till rättegång i något land :o

btw, jag älskar google cache. Har haft nytta av det såå många gånger. Det är fantastiskt!

ric 2005-11-18 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av Nobody
Nu ska vi se. Kallar du det här Googles innehåll? http://64.233.161.104/search?q=cache:3dl_p...l=sv&lr=lang_sv
Nej just det. Och det är helt okej att Google gör så, för min del. Faktum är att jag resonerar precis som Google gör - tillika Googles affärsidé. Skillnaden med min tjänst, är att istället för att lägga till reklam runt omkring, så ser den här nya tjänsten till att utelämna reklam.


Att Google cachar sidor och att din tjänst använder sig av en annans sidas funktioner och innehåll på en sida som designmässigt ser ut som den sida du tar data ifrån i syfte att inte visa deras reklam som finansierar deras tjänst är en helt annan sak. Sen när blev det OK att göra detta?!

Citat:

Ursprungligen postat av Nobody
Du kan vara lugn, kompis. Jag kommer inte låta scrapa och ad-strippa Seek i första taget, om det är det du oroar dig för.

Nej, jag oroar mig dock över webbutvecklares inställning till att använda någon annans data och funktioner på sina egna tjänster utan tillstånd.

Nobody 2005-11-19 01:15

Citat:

Ursprungligen postat av techtigo
det är en mycket intressant fråga vikommerin på, nämligen om om google har rätt att indexera och visa cachade sidor för sina besökare. Generellt sett tror jag att svaret är nej, om man inte givit sitt medgivande till det, och det kan nog inte vara ett negativt medgivande, dvs avsaknaden av förbud (robots.txt). Men det är en väldigt känslig fråga. Tänk vilken intressant situation som skulle uppstå om det gick till rättegång i något land :o

Det där är en klassisk diskussion som har pågått sedan 1995 när det i och med AltaVista, blev praxis för sökmotorer att tillämpa opt-out vid crawling. Med opt-out menas i det här fallet att sökroboten indexerar, cachar och arkiverar en webbsida efter eget bevåg, så länge det inte aktivt tillkännagivs önskemål om att undvika det (i robots.txt och precis enligt sökrobotens mall för hur de önskemålen ska framställas). Det här är ett förfarande som faktiskt tål att ifrågasättas, om man är på det humöret.

Citat:

Originally posted by -ric@Nov 18 2005, 23:51
Att Google cachar sidor och att din tjänst använder sig av en annans sidas funktioner och innehåll på en sida som designmässigt ser ut som den sida du tar data ifrån i syfte att inte visa deras reklam som finansierar deras tjänst är en helt annan sak. Sen när blev det OK att göra detta?!.
Vi tar det igen. Är det du eller Google som är upphovsman till den här informationen?

Citat:

Originally posted by -ric@Nov 18 2005, 23:51
jag oroar mig dock över webbutvecklares inställning till att använda någon annans data och funktioner på sina egna tjänster utan tillstånd.
OK?

Citat:

Ursprungligen postat av ric
[...]att använda någon annans data och funktioner på sina egna tjänster utan tillstånd.

Sökte Google tillstånd av dig innan de cachade, sparade, använde och kommersialiserade www.seek.se/&hl=sv&lr=lang_sv]den här datan[/url] eller den här i sin egen tjänst (dessutom på egen server!) och i så fall på vilket sätt?

Citat:

Upphovsrätt på Internet och andra digitala medier
På grund av de nya förutsättningar för framställande och tillgängliggörande av rättsligt skyddade verk som informationssamhället idag erbjuder oss har en del oklarheter uppstått angående tolkningen av upphovsrättslagen. Vi kommer under de närmaste åren att se åtskilliga lagändringar och tillägg som klargör hur vi skall hantera alla de nya möjligheter som står till buds. För närvarande är vi hänvisade till ett fåtal prejudicerande fall och en lagstiftning som i många fall kan upplevas som otydlig.

Kommentar till ovanstående: Se till exempel det prejudicerande fallet AllaAnnonser - som dessutom brukar en motsvarande metod på inte bara en webbplats, utan på 90 stycken! Notera att de även gjorde det i ett kommersiellt sammanhang med uppenbart syfte att tjäna pengar på det. Friande dom.



För liksom Google har lagligt stöd att...
Citat:

Citat

22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i
överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av
ändamålet. Lag (1993:1007).

...och dessutom kommersialisera ovanstående, har jag rätt att citera Googles citeringar. Även, och kanske framförallt då, när det inte (till skillnad från Google) föreligger kommersiella syften. Tvärtom så låter jag er söka helt utan reklam! :)


Fair use, good will - och det bästa - tjänsten låter er slippa Googles registrering, mätningar, analysering och vidareförsäljning och spridning till vem som helst av information om använda söktermer, IP-adresser, tider och kopplingar till eventuella Gmail-konton (e-postinnehåll), Blogger-konton, AdSense/AdWords-konton(egna webbplatser samt ekonomiska uppgifter) samt nu även eventuellt Google Analytics (egna webbplatser och statistik därtill). Kort sagt, en hel del. B) Allt det här bland annat med utgångspunkt från Google numera världsberömda cookie som (räknat från dagens datum) går ut 2038.

Håll till godo, men kom ihåg - det är era tangentbord, det är era sökningar. Min tjänst erbjuder er bara valmöjligheten.

lubic 2005-11-19 09:22

Jag vet inte riktigt, men det kanske är så att du har "lagen" på din sida och därför kan köra vidare med ditt projekt. Men hur ser det ut rent moraliskt och för framtiden?

Att google har reklam är inte så himla konstigt då det inte finns någon som kan driva deras sökmotor gratis. I och med att du nu gör sökningar utan att google tjäner något så förlorar google intäkter och kan därför inte driva sin tjänst lika bra. Nu är det iofs så att ditt projekt förmodligen inte påverkar google så mycket men rent hypotetiskt så skulle den kunna göra det.

Det är ju inte så svårt att driva en tjänst gratis (utan reklam) om man använder sig av vad någon annan har utvecklat och betalat för att skapa. Men ju mer du tar desto mindre tjäner dem och tillslut kan dem inte driva sin tjänst (i det extrema fallet) och då fungerar inte helller din.

Man kan alltså säga att ju populärare din tjänst blir desto större risk är det att den inte fungerar. Är det inte bättre att lägga energi och kraft på någon som blir bättre och bättre ju mer populärt det blir?

Nobody 2005-11-21 11:28

Citat:

Originally posted by lubic@Nov 19 2005, 10:22
Jag vet inte riktigt, men det kanske är så att du har "lagen" på din sida och därför kan köra vidare med ditt projekt. Men hur ser det ut rent moraliskt och för framtiden?

Att google har reklam är inte så himla konstigt då det inte finns någon som kan driva deras sökmotor gratis. I och med att du nu gör sökningar utan att google tjäner något så förlorar google intäkter och kan därför inte driva sin tjänst lika bra. Nu är det iofs så att ditt projekt förmodligen inte påverkar google så mycket men rent hypotetiskt så skulle den kunna göra det.

Det är ju inte så svårt att driva en tjänst gratis (utan reklam) om man använder sig av vad någon annan har utvecklat och betalat för att skapa. Men ju mer du tar desto mindre tjäner dem och tillslut kan dem inte driva sin tjänst (i det extrema fallet) och då fungerar inte helller din.

Man kan alltså säga att ju populärare din tjänst blir desto större risk är det att den inte fungerar. Är det inte bättre att lägga energi och kraft på någon som blir bättre och bättre ju mer populärt det blir?

Den här tjänsten som jag erbjuder kommer inte konkurrera med Google i någon högre grad och det är inte heller syftet. Den fungerar bara som ett komplement och finns där som en valmöjlighet, av tidigare nämnda orsaker.

99% av Googles inkomster kommer från annonsintäkter. Annonsintäkter som blir intressanta just för att de är direkt kopplade till innehållet på din och min och alla andra webbplatser oavset om de är kommersiella eller inte - och då pratar jag inte om AdSense utan om just AdWords, annonserna i sökmotorresultatet. Och det är tillåtet. Vad som om möjligt är ännu mer tillåtet, är att göra samma sak, fast med endast Googles innehåll - fast utan reklamen. Det här vet Google. Dom känner till den här tjänsten och motarbetar den inte, åtminstone inte i dagsläget och tills vidare.

Ni diskuterar mycket kring legitimiteten hos min tjänst. Det är bra. Vad ni kanske inser, om ni tar era resonnemang ett steg längre, är kritiken faktiskt faller tillbaka på Google. Kritik kring etik och moral, som faktiskt kan vara berättigad ur vissa synvinklar...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson