![]() |
Hej
Fick nu ikväll nyhetsbrev från Double, Citat:
Har flera gånger försökt bli affilite hos Double, men fått standardbrev tillbaks eller svar på helt andra frågor än de jag ställde. Trist trist. |
Alltså... Vi snackar om 7 miljoner svenska internet användare... Av några miljarder i världen.....
Oseriöst.... |
Anders: Brevet är inte från Double utan från en annonsör (mig).
Det är klart att du inte kan förbjuda eller stoppa affiliates från utlandet. Men lägger du double-länkarna på www.webmaster.com så fattar vem som helst att det inte kommer vara mycket svenska besökare. En svensk sida med svenskt innehåll därmot kommer innehålla en majoritet svensk trafik + nån förvirrad finne eller norrman. Och det är väl ingen som har något emot detta. Anledningen till paragrafen är för att slippa sånt som viss håller på med, t.ex. köpa billig amerikansk skräptrafik, typ exit eller popup trafik och länka den genom double. För övrigt måste jag säga att moralen bland webbmasters är URUSEL. Det fuskas friskt på alla möjliga och omöjliga sätt. Jag vågar påstå att över 50% av trafiken på double är rena fuskklick. Skrämmande! Jag har bara idag stängt av 20 affiliates som i november haft 90% av sina klick med samma IP-adress. Dolda iframes är också väldigt vanligt och amerikansk skräptrafik som sagt. Hoppas double tar i med hårdhandskarna mot detta och jag uppmanar andra annonsörer se upp! |
Tycker det är helt ok att ställa sådana krav som annonsör.
Det är ju underförstått att vad som menas är att annonsen bara får visas på svenska sidor och att man inte ska köpa trafik på det sätt som robertsson beskrivit för att generera klick. Annonsören vill ju betala för svenska besökare, och då är det det som han ska få också. |
Jag har fått förfrågningar från andra annonsörer på double hur man spårar fuskklick, jag publicerar här mitt brev som jag skrev. Hoppas inte nån tar illa upp eller känner sig utpekad för jag har generalliserat en del, men jag är djälvigt sur efter dagens fuskrensning.
1) Kolla ref-taggen. Både i din hemsidans loggar och i loggfilen på double (du har väl sett den? Tar långt tid att ladda). Får du helt plötsligt 200 besök utan ref-tag, amerikansk ref-tag eller från en sida som saknar din banner är något helt klart fel. 2) Kolla misstänkta sidor. Alla CS-cloner (eller vad fan det är för nått, spelar inte spel) stänger jag av direkt. Det är polare som sitter och klickar på varandras länkar hela dagarna. "tjäna pengar"-sidor är bara dumpa... rent skit. 3) Forum/inloggningar brukar jag undvika, fan vet vad som gömmer sig innanför väggarna? 4) Program med låg trafik (under 100 i veckan) med hög CTR (över 10-20%). Kolla IP adress på besökarna (inte ref-tag) ofta ser man samma IP adresser upprepas om och om igen (webbmastern) 5) Sidor som levererar mycket trafik, gör slumpvisa kontroller på från vilket land besökarna kommer. 6) Förhoppningsvis har du ett bra statistik verktyg. Jag brukar även kontrollera sidor som levererar mycket klick om dessa besökare klickar sig vidare på sidan. Får man 50 besökare och ingen har klickat vidare till nästa sida så är det knappast levande organismer som besökt dig. 7) .tk / freewebs.com brukar jag inte godkänna, har man inte råd med en domän så är det ingen seriös sattsning. |
För övrigt administrerar jag även ett konto på Tradedoubler och där har det förkommit mycket fusk förr, men jag har fått uppfattningen att det minskat senaste halvåret, men jag kan ha fel för vi erbjuder inte klick-ersättning.
|
Jag citerar en double-affiliates hemsida (counter strike relaterad)
"Som ni ser har det dykt upp en liten googlebanner i vänstra menyn. Pengarna som eventuellt kommer in genom denna kommer oavkortat gå till morsans bredband. För er som inte vet så står servern + en linuxbrandvägg hemma hos min morsa och snurrar 24/7/365. Hon har inte ens en egen dator och använder alltså inte bredbandet själv. Jag och alla admins pröjsar bredbandet så all hjälp tas gladeligen emot.. Klicka gärna på bannern lite då och då." Kommentar från hans besökare: "Jag klickar ett par gånger från jobbet med jämna mellanrum och sen kör jag samma procedur när jag kommer hem hehe" Varefter webbmaster förklarar närmare: "Vill bara informera er lite om hur den där google-ad fungerar! ;) Endast 1 klick från samma IP räknas varje dag. Alltså spelar det ingen roll om ni sitter och klickar 1000 ggr på samma ställe. Men ni kan klicka en gång på jobbet och en gång hemma så har ni klickat 2 ggr iaf ;)" nyhet från webbmaster 3 veckor senare: "Fick precis ett mail från Google där de skrev att mitt adsensekonto (bannern) blivit inaktiverat pga ogiltiga klicks. Det blir alltså inte ett korvöre i ersättning för alla klick :( Google-bannern borttagen, men de andra är kvar." Hans besökares kommentarer: "Va faan! Alla dessa tryck till ingen nytta" "Kan du inte lägga till fler av dom andra? .Dom tar ju inte så mycket plats och dom öppnas i nytt fönster. Kanske kan lägga till i inforutan vid bannern att man inte bör klicka 10 gånger om dan?" "Dom andra" i sista inlägget syftar på double. Vi får se när (om?) double agerar... |
Ja, det är förskräckliga siffror du visa upp Robertsson. En del av detta borde dock inte vara möjligt, egentligen. Inte att 90% av klicken kommer från samma IP t.ex., det borde man klara att spärra innan det ens registreras som klick. Om du nu var helt sanningsenlig när du skrev det?
Kanske är bättre med direktavtal med utvalda annonsplatsupplåtare istället? Den möjligheten finns ju. Den regel som Anders Larsson inledningsvis hade synpunkter på måste jag hålla med om är olämpligt kort formulerad. Den är "bekvämt" formulerad av ena parten av avtalet. Det krävs lite mer - man måste ta hänsyn till undantag och eventualiteter. Så som den nu är skriven skulle den kunna missbrukas, om du vaknar på fel sida en morgon. Vi har alla en och annan utländsk besökare och det händer ibland att någon sådan klickar också. /Bengt |
Bengt: 90% av klicken på vissa program kommer från samma IP i doubles loggar, men det betyder inte att dom får 90% av ersättningen för en IP får bara ersättning 1 gånger per dag. Men det visar på att det sitter många som webbmasters med 5-10 banners och tokklickar på dessa hela dagarna (eller kanske har script som gör det).
|
Citat:
/Bengt |
Ok, nu förstår jag lite mer vad det hela handlade om.
Misstolkade helt klart avsändaren av brevet, reflekterade dock över att det inte var double.se som avsändare, men tänkte att de kanske ville slippa att spamtaggas eller nåt. :D Förstår helt och hållet robertssons irritation, och jag antar att jag läste punkten om utländsk trafik lite för ordagrant. Trist att det verkar vara så mycket fusk. Det gör ju helt klart att man blir lite fundersam på sina egna planer på att dra igång ett program. Synd synd. /Anders |
robertson...du kan inte pma en lista över de fuskare du hittat?
jag har hittils fått ca 10 aff. avstängda pga av fusk......men samtidigt har jag inte jobbat ihjäl mig för att hitta dem...kanske dags att ta i lite med hårdhandskarna! |
Ett tips är att göra en genomgång den 25:e varje månad precis innan fakturan skickas ut.
|
Jag tycker det här är för djävligt! Jag fick också brevet från robertsson, och jag förstår honom fullständigt! Jag skulle inte heller vilja betala för sådana oseriösa klick. Jag hoppas att double tar tag i det här, för det förstör ju för oss andra som bedriver seriös verksamhet på internet (antingen som annonsör eller som affiliate).
Bra jobbat Robertsson! P.S. Försökte läsa de allmänna villkoren på doubles sida, men länken som står längst ner på sidorna fungerar inte (www.double.se/index.php?pageid=agreement) /Peter |
Reglerna går att läsa om man försöker regga sig som ny user :)
Klart det förstör att folk fuskar, med min gissningar att 50% är fusktrafik skulle ersättningen i praktiken kunna dubblas om fusket försvann. |
Hej på er!
Det förekommer tyvärr väldigt mycket fusk på nätet. När folk sitter framför datorn fattar de inte att det är samma sak som att stjäla pengar när de försöker fuska. Vi slänger ut affiliates dagligen där vi ser minsta lilla misstanke om fusk. Detta är ett stort problem då det påverkar både oss och våra annonsörer. Förutom att slänga ut affiliates kommer vi att lägga till nya filter och nya funktioner som ska hjälpa till att stoppa fusk. Vi kanske också ska lägga ut informationsblad om vad som händer när man fuskar och annan nyttig information som affiliates kan få tillgång till. Har ni ytterligare förslag och tips på hur man kan förhindra fusk är ni mycket välkomna att kontakta oss. Vi kommer även att lägga upp en [email protected] adress där ni kan skicka in tips på fuskare. |
Skulle det inte försvåra för fuskarna att de bara får betalt för en unik ip per dag?
|
Citat:
|
Riktigt tråkigt att det finns så många oseriösa affiliates. Jag tror dock att det är främst mindre program, som sysslar med mindre aktörer som har den här typen av problem.
Vi ligger numera och kör en stor del reklam från AdPepper, som inte arbetar med mindre sidor och där vi har en nära kontakt med vår annonsförmedlare. Där ser man att annonsörerna vågar höja klick-ersättningen rejält, jag har inte kört en enda kampanj under 1kr/klick, de flesta ligger över 1:50/klick. Det är något helt annat än de 30 öre man ser på Double, men å andra sidan vet annonsörerna vad det är för trafik de får, till skillnad från Double. |
Jag har använt Double i lite över en månad nu och är väldigt nöjd. De har länkar som TradeDoubler inte är i närheten av och är generösa med betalning per klick.
Det här med att få enbart svenska besökare länkade via sina betal-länkar är för mig inte ett så stort problem då jag praktiskt taget bara använder textlänkar. Ibland har jag nåt script för att läsa av språkinställningen på webläsaren för att se till att rätt länk dyker upp. En textlänk på svenska för en engelsspråkig blir ju bara störande. Däremot fick jag min bästa annonsör avstängd (www.kulturskolor.com) utan motivation. Jag skrev till double och de sa att de inte visste. Kulturskolor har inte svarat. Vad kan det finnas för anledningar? (jag hade den på min hemsida www.gettheskill.com under Relaterat och med texten Distansutbildningar, något som de själva anger som en "reklamfras"). |
Citat:
Annonsören fick kalla fötter och avslutade samarbetet med dig. Du tog in för mycket pengar ifrån han. |
Kanske skulle det vara möjligt att låta Doubles medlemmar ansöka om att få sin sida märkt som seriös/stor och låta annonsörerna därefter få möjligheten att sätta två olika ersättningar. Exempelvis använda sig av lead på de som inte är märkta och köra PPC på de mer seriösa sidorna. Då försvinner säkerligen en stor del av allt fusk som förekommer.
|
Citat:
då de som driver sidor som privatpersoner ofta inte satsar lika stort och seriöst som sidor som drivs av företag. |
En annan idé kan vara att affiliates måste generera minst 1-2 leads/sales innan de kan börja få click provision?
Då blir det ju problem för alla som är mindre seriösa. Har sett amerikanska nätverk göra så... vad tror ni? |
Citat:
|
Seriös kanske var fel ord. Men det är skillnad på trafik och trafik. Dom som annonserar i affiliate nätverk är mest intresserade av relevant trafik, d.v.s. besökare som är intresserad av innehållet på sidan.
Många affiliates på Double däremot är inte ute efter relevanta annonser utan annonser som ger mest betalt per klick för att kortsiktigt dra in några tior och inte bygga en bra relation till besökaren. |
seriös var nog fel ord, har iaf sett det i amerikanska nätverk å tänkte att de kan vara en ide
|
Citat:
|
Men det är inte alltid högst klick-provision som ger mest pengar i fickan.
Relevanta annonser som ger mindre betalt kan i slutändan bli mer lönsamma än skitannonser med 2 eller 5 gånger högre betalning. Dessutom kan det vara värt att titta företag som erbjuder betalning för lead/avslut. Har man en relevant sida är det möjligt att komma upp i uppåt 10kr/klick vid t.ex. 100 kr/avslut och 10% CR. Många webbmasters väljer då att köra reklam för en annonsör som erbjuder ersättning per klick istället föratt dom erbjuder 60 öre/klick. Vad skulle du välja 10 kr/klick eller 60 öre/klick? :) |
Jag har precis hoppat på double, vi får väl se hur mkt fusk det förekommer.
Jag tycker att fuskare bör polis-anmälas, och då inte bara hota med det. Bedrägeri. Det bästa vore om Double kunde ta fram rutiner för att skicka in polisanmälningar. Det skrämmer nog en hel del 16åringar som tror att dom ska kunna tjäna pengar åt varandra genom att fusk-klicka. |
Jag vet inte riktigt vad lagen säger men en annan ide är att ge böter av något slag där den som fuskar, en fast summa som de måste betala som straff. Fast å andra sidan kanske det är lättare med polisanmällan... :)
|
clirre
Du säger att www.kulturskolor.com stängde av dig. Jag tog bort en massa siter häromdagen som var blanka. Du skriver också att www.kulturskolor.com inte har svarat dig. Du har tydligen skrivit till oss? Jag svarar på alla mail, så det förstår jag inte. Skriv igen till [email protected] Mvh Lena Holfve |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson