WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Webbhotell vs egen server? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10771)

gastronomen 2005-11-08 22:14

Hur många kör med egen server istället för att ha ett webbhotell?

Jag har Loopia idag och frågade precis om ungefär när dom tror att dom kommer erbjuda ASP.NET 2.0 (som släpptes igår).

Svaret blev att "vi väntar in MS första säkerhetsuppdatering, vilket brukar ta ca. ett halvår, sen börjar vi testa".

Detta känns för mig oacceptabelt och med tanke på att dom inte heller kan erbjuda MSSQL börjar jag nu starkt fundera på att skaffa en egen server istället och en fast IP-adress (eller funkar det med dynamisk DNS, nån som har koll erfarenheter).

En enkel server borde man väl kunna få för en 5K eller? Borde betala sig på ett par år jämfört med webbhotellpriserna.

Vad tror ni? Tips?

/Gastronomen

Gastronomen Sverige
Din blogg för svensk gastronomi
http://www.gastronomen.se

patrikweb 2005-11-08 22:21

Jag kan förstå Loopia där, Allt Microsoft gör är igentligen skit och har exteremt mycket hål att våga köra något som precis släppts är att gräva sin grav. Dom kommer ändå få tas med skiten och hålla på uppgradera varje månad.

Om man då ser till att du har egen server så glömmder du en sak, licens kostnad för Windows server som kostar mer än servern. Du kan få en budget tower för 3-4 tusen, ska du ha rack räkna från 5-20 tusen beroende på kvalitet.

Visst kan du köra den hemma, då kan du ju lika väl köpa sin sämsta pc för en tusen lapp. Men om du har krav på att det ska fungera bör du inte köra den hemma.

Men om du ändå vill ha server så köp och ställ på colocation, även dedicated server är en möjlighet. Dock ska du ha dedicated server etc så kommer du inte ifrån licens kostnaderna. Har du den hemma så är det väl så sätt skit samma om du har licens eller inte för risken att ponten kommer hem till dig är rätt liten.

Decibel 2005-11-08 23:27

Citat:

Originally posted by gastronomen@Nov 8 2005, 23:14
Hur många kör med egen server istället för att ha ett webbhotell?

Jag har Loopia idag och frågade precis om ungefär när dom tror att dom kommer erbjuda ASP.NET 2.0 (som släpptes igår).

Svaret blev att "vi väntar in MS första säkerhetsuppdatering, vilket brukar ta ca. ett halvår, sen börjar vi testa".

Detta känns för mig oacceptabelt och med tanke på att dom inte heller kan erbjuda MSSQL börjar jag nu starkt fundera på att skaffa en egen server istället och en fast IP-adress (eller funkar det med dynamisk DNS, nån som har koll erfarenheter).

En enkel server borde man väl kunna få för en 5K eller? Borde betala sig på ett par år jämfört med webbhotellpriserna.

Vad tror ni? Tips?

/Gastronomen

Gastronomen Sverige
Din blogg för svensk gastronomi
http://www.gastronomen.se

Mjo, räkna med typ 1500-1800 i månaden enbart i licenskostnader (om man läser ifrån Spectrums SPLA priser) för windows server 2003 och mssql.

Johan H 2005-11-09 00:15

Citat:

Jag kan förstå Loopia där, Allt Microsoft gör är igentligen skit och har exteremt mycket hål att våga köra något som precis släppts är att gräva sin grav. Dom kommer ändå få tas med skiten och hålla på uppgradera varje månad.
Allt microsoft gör är skit?
Det stämmer verkligen inte. Mycket av det microsoft gör är kanonbra. Det håller nog de flesta med mig om på WN. Hur många använder windows här kontra linux?

Sen att det är mycket hål i windows får du se det såhär på saken.
Jag vet inte exakt, men jag kan lova dig att över 90% av världen använder windows,
om du då ska hitta säkerhetshål för att förstöra och sno saker, vad skulle du satsa på att försöka bryta dig in i? Windows som är marknadsledande eller Mac som är ett fåtal procent eller linux som är betydligt mindre?

Det säger sig själv, hade Windows varit lika liten och någon annan marknadsledande så hade det varit ombytta roller. Sen har windows förbättras radikalt sen de släppte Windows95...

Bill Gates är för övrigt en av världens bästa miljardärer.
Fortsätt att donera B.G.

patrikweb 2005-11-09 00:40

Har du sett någon produkt MS har gjort som inte har haft hål i sig eller en massa buggfixar?

Sedan så håller inte ditt exempel, även om linux blir större än MS så tror inte jag det kommer bli lika många hål i linux som win.

Se bara på apache som har en mycket stor andel, apache i sig har inte haft alls många hål i själva sig och sedan gämför med IIS.

Visst har det hänt mer efter Windows 95, men en sak som är säker buggarna och säkerhets hålen har ökat vill inte veta hur många % ens. Även linux har utväcklas senaste åren dock känns det som det bara blir säkrare.

Och tror ingen skulle våga sätta en ny produkt/serie från MS i seriös drift utan vänta och se att det fungerar.

Decibel 2005-11-09 01:12

Håll er till ämnet och reglerna...

jonny 2005-11-09 08:05

Nu känns det som webbhotellen snöat in sig på de avtal de själva behöver. Om jag uppfattat saken rätt får du köpa en vanlig windows-server-licens för att köra dina egna webbplatser och liknande. Det är först om du börjar sälja tjänster som det blir fråga om SPLA (Service Provider License Agreement). Däremot är det nog vettigt att kontrollera detta med Microsoft först.

Jag skulle tro att du kan hitta seriös co-location från 300 kr för 1U; då ingår kanske inte så mycket trafik dock.

Jag har nyligen köpt in i prinicp enklaste supermicroservern för vissa tjänster som kräver mycket lite kapacitet. Det hamnade på cirka 7 000 kr + moms; men det är verkligen budget. Jag skulle gissa att du hamnar på 10-15 000 kr för en vettig server för ditt ändamål. Om du inte vill lägga ut alla pengar direkt går det bra att leasa servrar från exempelvis Dell eller HP - fördelen är att de har serviceavtal på sina servrar.

gastronomen 2005-11-09 09:17

OK, MS vs Världen tänker jag inte kommentera.

Min webb.app är ännu så länge väldigt lättviktigt och mitt MSSQL behov är litet men finns så jag hade tänkt ha en Express-version (dvs gratis), sen kör jag ASP.NET och att ladda ner .NET 2.0 Framework är också gratis, liksom Visual Webb Developer Express.

Har man en fast eller månadsvis licenskostnad på ett Win-server-OS? Och vad får jag i så fall extra som skulle motivera kostnaden? Ett alternativ då är ju som sagt en enkel PC, men t.ex. en Apache-webserver på, återigen gratis och med en låg kostnad för burken.

Och sen frågan om fast IP vs dynamisk DNS???

/Gastronomen

jonny 2005-11-09 09:26

Fundera inte ens på att köra något hemma i garderoben. Köp en riktig server och hyr in dig i en bra serverhall.

Blanda inte! Kör inte Apache om du vill använda dig av klassisk ASP eller .NET. Förmodligen kan du köra en small business server licens. Vill minnas att en vanlig windows server licens ligger på runt 20 000 kr i inköp.

Annars finns det webbhotell som erbjuder MS SQL och .NET 2. (Nej, det är inte reklam, vi har inte uppdatera .NET ännu - men det kommer). Begär offert om du behöver lite mer trafik

robbanf 2005-11-09 09:29

Microsoft är inte direkt ensamma om att göra program och operativsystem med buggar och säkerhetshål i sig. Kolla denna lista över uppdateringar till Red Hat Enterprise Linux: https://rhn.redhat.com/errata/rhel4es-errata.html

155 fixade säkerhetsproblem sen februari.

gastronomen 2005-11-09 09:39

Det här med SPLA verkar ju gälla ISPer och Webbhotell. Däremot finns det ju enligt MS prislista en Windows Server 2003, Web Edition som ligger på $399 (Open NL). Detta borde väl vara ett fast engångspris?

Och vad är det för fel att köra hemma "i garderoben"? Är det ingen av er som gör det???

/Gastronomen

lindberg 2005-11-09 09:46

Jag gjorde det i några år..
Dock lite jobbigt i längden, svårt att få riktig stabilitet på det..
Typ, tjejen råkar dra ut sladden för att dammsuga, katten tuggar på nätverkskabeln osv.
Hade uptime-rekord på ca 200 dagar trots det.

Nu kör jag Spray VDS.. fungerar bra för mig, behöver inte så hög bandbredd.

HenrikAI 2005-11-09 10:31

Citat:

Originally posted by robbanf@Nov 9 2005, 10:29
Microsoft är inte direkt ensamma om att göra program och operativsystem med buggar och säkerhetshål i sig. Kolla denna lista över uppdateringar till Red Hat Enterprise Linux: https://rhn.redhat.com/errata/rhel4es-errata.html

155 fixade säkerhetsproblem sen februari.

I den listan finns säkerhetsproblem för Lynx, Firefox, Gaim, Xpdf... Det är väl inte riktigt relevant i sammanhanget? :blink:

Nåväl till saken, köra server hemma kan väl fungera, men vad händer om hårddisken kraschar eller om nätaggregatet slutar fungera? Du behöver ha reservdelar för allt hemma. Sen kan det ju vara svårt att lösa hårdvaruproblem när du är på semester.

Jag skulle också föreslå att du tar en titt på en VPS (VDS). EuroVPS provar jag just nu, de har även Windows VPS:er. Det blir ofta billigare än en helt egen server samtidigt som det är ordentliga grejer i burkarna.

jonny 2005-11-09 10:58

Citat:

Originally posted by gastronomen@Nov 9 2005, 10:39
Det här med SPLA verkar ju gälla ISPer och Webbhotell. Däremot finns det ju enligt MS prislista en Windows Server 2003, Web Edition som ligger på 399 (Open NL). Detta borde väl vara ett fast engångspris?
Och vad är det för fel att köra hemma i garderoben? Är det ingen av er som gör det???
/Gastronomen

Windows Server 2003 Web edition kan bara köpas med nya datorer. Du får inte köra exempelvis SQLServer på en web edition.

gastronomen 2005-11-09 11:06

Ja det handlar ju i så fall om att skaffa en ny burk. Tycker det låter konstigt att man inte får köra MSSQL på en Wed Edition burk. Hur många webbapps har inte behov av en db?

/Gastronomen

webbteknik 2005-11-09 11:42

Personligen kör jag egen server "gammal burk som står hemma i en fd klädkammare numer ombygt till litet lager". Den använder jag till egna små projket där. Tanken är att låta dessa små projekt växa långsamt med den variernade tid jag har att lägga ner på dem. När dessa projekt blir tillräckligt stora och stabila för att dra in de summorna som krävs för att skaffa en riktigt bra colocation eller möjligtvis dedicated server så kommer jag ta steget över dit.

När det gäller projekt jag gör åt kunder och projekt som kräver väldigt stor säkerhets, prestanda och uppetidsgaranti så använder jag mig av webbhotel.

gastronomen 2005-11-09 11:47

Är det en "riktig" server eller en "vanlig" burk du kör med?

Hur har du löst det med fast IP vs dynamisk DNS?

/Gastronomen

b_andersson 2005-11-09 12:00

Citat:

Originally posted by gastronomen@Nov 9 2005, 11:47
Är det en riktig server eller en vanlig burk du kör med?
Hur har du löst det med fast IP vs dynamisk DNS?
/Gastronomen

Jag kör oxå en "vanlig burk" på jobbet som jag testar mindre projekt på innan jag flyttar över dom till den dedikerade servern som står i en serverhall.

Jag har löst dynamiskt IP genom att köra med ZoneEdit som DNS, fungerar riktigt bra även om jag skulle aldrig köra något "skarpt" hemma i garderoben (fast jag har 100Mbit/s och 2ms i ping mot sunet, Labs2 äger! ;) )

//Björn

patrikweb 2005-11-09 12:45

Visst har man haft servrar hemma, dock alldrig kört något specielt seriöst på dom. Alla servrar man ska ha något halv seriöst kan jag bara åka slänga av i ett rack.

Om du vill köra det hemma så kan du ju fixa en tunnel mot någon som kan ge dig en fast IP.

Men i detta fallet kommer din Windows licens kosta mycket mer än en hög servrar om du ska ha för kunna köra MSSQL.

Men visst kan du ställa annat än rackservrar på colo men platsen kostar lite mer då.

1U med celeron går få för runt 5.000 exkl, om du bygger ihop en 2U budget så kan du få den för 3.000-4.000

Axentus 2005-11-09 13:03

SQL server 2005 Express kan jag säga till 99% säkerhet att det går att köra under Windows 2003 Server Web Edition.

Jag tror du kan köpa Windows 2003 Server Web Edition. i OEM version av datorbutiken.com tillsammans med någon disk eller liknande.

Att fundera att köra skarpa lösningar hemma är ingen idé, de ska som Johnny säger köras i serverhallar med stabil lina, kyla och höga säkerhetslösningar.

Gustaf 2005-11-09 14:08

egen server hemma funkar för oseriösa grejer man göra, kör själv med no-ip.info, funkar det med (vanlig fast gratis DDNS-tjänst). Inget att rekomendera vad gäller upptid och pålitlighet:) nej när man gör något seriöst är det webbhotell som gäller.

jonny 2005-11-09 21:02

Citat:

Originally posted by Axentus@Nov 9 2005, 14:03
SQL server 2005 Express kan jag säga till 99% säkerhet att det går att köra under Windows 2003 Server Web Edition.
Jag har inte sagt att det inte fungerar. Däremot är jag av uppfattningen att man inte får. Det är stor skillnad på vad man kan göra och vad man får göra.

Maxhastigheten i Sverige är 110 km/h (eller 120 om det där försökte fortfarande pågår); varför spärrar man då bilarna till 250 km/h?

Axentus 2005-11-09 22:12

Ja, och jag har inte sagt att du har sagt att man inte få köra det. :D

Dock så är jag av uppfattnignen att man också får, har haft en diskussion med MS i Svergie om detta och vi kom fram till att eftersom det går att installera det på web edition så är det ok att köra det, det går ej att installera Standard eller Workgroup på Web edition.

jonny 2005-11-10 08:56

Microsoft är med andra ord lika luddiga som vanligt.

Axentus 2005-11-10 09:26

Svaret beror mest på vem man frågar också, lite som skatteverket. :)

Dock så kan man ju installera MSDE och SQL 2005 Express på en Web Edition, medan högre versionen ej går att installera, utan man behöver minst Standard Edition.

Robert 2005-11-10 10:07

Med dom få begränsningar som finns i expressversionen kan det vara värt att köra i vissa projekt.

Begränsningen är: max databasstorlek 4GB (loggar berörs ej), Max minne som används av DB'n 1GB, Kör inte parallelt på n-antal processorer (endast 1 prolle).

Axentus 2005-11-10 10:16

Absolut är det ett intressant alternativ, då flertalet lätt klarar sig på de specarna utan att slå i taket.

Microsofts tanke är ju delvis att det ska vara en konkurrent gentemot MySQL för webben. Ett smart sätt att får nya kunder till sina tungre versioner.

PsyDonia 2005-11-10 17:03

Windows 2003 web edition.
kostar runt 4000kr. och för att köra din webplats behöver du ingen mer licens det är när du börjar sälja webbhost som man behöver det.
Du behöver inte köpa en hel datorför att köpa web edition.
räcker med att köpa nytt minne eller en hård disk.
nån typ av hårdvara som kan nvändas i en server.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson