WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Locka annonsörer till affiliatenätverk (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10728)

jimmie 2005-11-06 18:18

Hej,

Jag har under ungefär 6 månaders tid genomfört ett projekt som gick ut på att bygga mjukvaran till ett affiliatenätverk. Jag är klar nu och tänker satsa på och dra igång det nu. Men innan jag kan köra igång det för affiliates behöver jag ju annonsörer i nätverket. Jag vill gärna få in lite mer kända och större annonsörer så att inte nätverket blir klassat som ett slags b-nätverk. Systemet i sig erbjuder en mängd funktioner och kommer att fortsätta utvecklas kontinuerligt.

Det jag vill ha er input på är hur jag ska få in lite större företag i nätverket, vilket tillvägagångssätt bör jag ha?

En notis är att tradedoubler har 50% högre priser än oss och att vi inte har några startavgifter, konsultationsavgifter och nu i början kommer vi inte heller att ha några månadsavgifter.

MVH Jimmie

b_andersson 2005-11-06 18:55

Problemet är att utan affiliates så kommer nog inga annonsörer och utan annonsörer så kan det bli svårt att knyta upp affiliates.

En variant kan ju vara att kontakta dom som är annonserar på tradedoubler/double och erbjuda dom "samma" tjänst fast billigare/bättre. Dom annonsörerna är ju i vilket fall införstådda hur det fungerar med affiliates vilket inte alltid kan vara det enklaste att förklara för en företagare.

Och om utbetalningarna är högre så kommer det affiliates automatiskt, vi är "horor", den som betalar bäst ställer vi upp för :)

//Björn

Roos 2005-11-06 19:18

Intressant ide'!
Om jag var du så skulle jag inte vara så rädd för att till en början vara ett 'b-nätverk' med mindre spelare.
Nånstans måste du ju börja och steg ett är att få in några referenskunder som hjälper dig att visa att ditt system funkar. När detta är avklarat kan du börja jaga de större annonsörerna.

Bengt 2005-11-06 20:00

Citat:

Ursprungligen postat av jimmie
Men innan jag kan köra igång det för affiliates behöver jag ju annonsörer i nätverket. Jag vill gärna få in lite mer kända och större annonsörer så att inte nätverket blir klassat som ett slags b-nätverk. Systemet i sig erbjuder en mängd funktioner och kommer att fortsätta utvecklas kontinuerligt.

Kul att du börjar bli klar, Jimmie.
Citat:

Originally posted by b_andersson@
Problemet är att utan affiliates så kommer nog inga annonsörer och utan annonsörer så kan det bli svårt att knyta upp affiliates.

Det kan alltså bli moment 22.
Ett sätt, som är testat tidigare, det är att du tar in oss affiliates först med huvudsakligt målsättning att vi ska marknadsföra ditt affiliate-nätverk mot annonsörer - och då behöver du faktiskt betala skapligt för det när det ska vara det som ska locka oss att satsa på ditt nätverk.
Men ändå behövs någonting mer än bara ditt eget annonsprogram.
<!--QuoteBegin--Roos[/i]
Om jag var du så skulle jag inte vara så rädd för att till en början vara ett 'b-nätverk' med mindre spelare[/quote]
Jag är böjd att hålla med. Åtminstone bör du nog ta med ett par "halvbra" från start, så att det finns någonting mer än bara ditt eget annonsprogram.

/Bengt

robertsson 2005-11-06 20:30

Jag hoppas på ett rättvisst betalningssystem där privatkunder och företagskunder tjänar/kostar lika mycket till skillnad från ett konkurrernade aff-nätverk.

Och jag tror att uppmärksamheten på WN räcker för att få en start med några annonsörer / affiliates.

Anders Larsson 2005-11-06 21:11

Jag är intresserad av att annonsera, om det är ett vettigt system och en begriplig betalningsmodell.

(ja, det går att läsa en del mellan raderna där) :)

jimmie 2005-11-09 19:24

Citat:

Originally posted by robertsson@Nov 6 2005, 22:30
Jag hoppas på ett rättvisst betalningssystem där privatkunder och företagskunder tjänar/kostar lika mycket till skillnad från ett konkurrernade aff-nätverk.
Ingen risk, samma kostnad för affiliates, privatpersoner som företag.

Bengt:
Precis, ett klassiskt moment 22. Hoppas dock att våra priser ska motivera att fler provar på vårt affiliatenätverk.

Jag mottar gladeligen tips på företag som ni tror kan vara intresserade av att annonsera via nätverket eller andra tips som hjälper oss i starten. Jag ska även kontakta Jens om annons här på WN.

MVH Jimmie

jimmie 2005-11-12 13:23

Jag har varit i kontakt med ett gäng lite större företag. Alla verkar gilla idén men de vill gärna att jag återkommer när jag har fått upp trafiken i nätverket.

Så jag tänker satsa på att låta alla företag som vill annonsera via nätverket få den chansen direkt, jag var nog överdrivet rädd för att bli klassad som ett b-nätverk. Det är nog bra att börja så och sedan bygga upp det successivt, då får man bort alla flaskhalsar under resans gång.

Förslag på vart jag ska vända mig för ev. annonsering för att få in företag i systemet mottages varmt. Jag har kontaktat Jens angående annonsering här på wn.

MVH Jimmie

Gustav 2005-11-12 16:40

Du kan ju alltid göra en "fuling" och registrera någon av dina andra sidor som affiliate på double.se. Då får du tillgång till alla deras annonsörers mail-adresser. Sedan är det bara att skicka ut info om din tjänst. Det är väl egentligen att betrakta som spam, men eftersom du har lägre priser så tror jag nog att många faktiskt kan vara väldigt intresserade. Det hade varit en annan sak om double.se nu skötte allt perfekt, men tyvärr har i alla fall vi ofta haft problem med att deras fakturor innehållit felaktigheter och liknande. Det har bara varit små fel, men det är tidskrävande eftersom vi numera är tvungna att gå igenom varje faktura, betalning för betalning för att se så att allt stämmer. Sist fick vi betala 0,31 öre för klicks, trots att vi inte betalar för klick överhuvudtaget. 0,31 öre bjuder jag gärna på, men finns det ett fel kan det finnas flera...

Att försöka "stjäla" TD´s kundregister blir nog svårare. Stora företag som OnOff vill nog inte hoppa på någonting obeprövat bara därför att priset är betydligt lägre. Du får helt enkelt satsa på att bygga en bättre och mer prisvärd tjänst, och hoppas på att TD tappar sig undertiden :)

Filip 2005-11-12 16:40

Roligt att se att det startar konkurrenter till befintliga affiliate nätverk!
Men är det verkligen smart att ha 0kr i startavgift? Är det inte stor risk att man drar på sig "skitprogram" då?

jimmie 2005-11-12 16:49

Citat:

Originally posted by Filip@Nov 12 2005, 18:40
Roligt att se att det startar konkurrenter till befintliga affiliate nätverk!
Men är det verkligen smart att ha 0kr i startavgift? Är det inte stor risk att man drar på sig "skitprogram" då?

Jag tar inte in program som jag anser vara skitprogram. Jag tror inte så många är intresserade av att betala startavgifter till ett nätverk som är precis nystartat, men jag kanske har fel?

Det kan tänkas att det införs en startavgift längre fram när det börjar bli ordentlig trafik i nätverket för att få bort skitansökningar.

Aidex:
Tack för tankegångarna, förstår också att annonsörerna på TD inte vill lägga ned allt för mycket tid på mindre nätverk. Jag tänker satsa på att erbjuda alla typer av företag annonseringsmöjligheter och successivt bygga upp nätverket.

guran 2005-11-12 18:33

Jag förstår mig inte på utrycket "skitansökningar". Redan det är klassa sig själv som b-program.

Det som från början kanske är "skitansökan" kan med tiden innebära att det tillkommer "bra ansökningar" genom att "skitannonsören" blir bättre eller genom rekommendation.

Roos 2005-11-12 23:59

Tradedoubler som nyligen introducerades på stockholmsbörsen har med sina drygt 27 miljoner aktier ett maknadsvärde på drygt 3.000 Miljoner SEK (111,5:- är senaste avslut). Som sagt - Intressant ide'!

jimmie 2005-11-13 02:47

Citat:

Originally posted by guran@Nov 12 2005, 20:33
Jag förstår mig inte på utrycket "skitansökningar". Redan det är klassa sig själv som b-program.

Det som från början kanske är "skitansökan" kan med tiden innebära att det tillkommer "bra ansökningar" genom att "skitannonsören" blir bättre eller genom rekommendation.

Ja du, det är frågan det. Hur definierar man en "skitansökan". Det handlar väl om företag som vill driva ett affiliateprogram som inte gynnar våra affiliates och inte har någon bra grund för att fungera som ett affiliateprogram, det kan också handla om annonsörer som kanske inte kan betala sina räkningar.

vco-systems 2005-11-13 04:03

Citat:

Originally posted by Aidex@Nov 12 2005, 17:40
Det är väl egentligen att betrakta som spam
Det är tilllåtet att skicka spam till företag.

wiggin 2005-11-13 13:28

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems
Citat:

Ursprungligen postat av Aidex

Men det är lika ogillat för det...

Filip 2005-11-13 14:36

För att förtydliga, så är i min mening ett affiliate-nätverk som har många skitprogram t.ex. clickxchange.com

Bengt 2005-11-13 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems
Citat:

Ursprungligen postat av Aidex

Denna diskussion är visserligen Off Topic i denna tråd, men förtjänar en kommentar ändå:
Det som är en fullt tillåten information som skickas ut till ett företag, i pappersform eller i elektronisk form, det ska ni inte skriva ner här som "spam". Det är fullständigt fel uttryck i det sammanhanget. Jag anser att det blir nästan lika fel att uttrycka det så att: "Det är tillåtet att skicka spam till företag". Det är inte spamning att informera andra företag om för dem relevanta tjänster. Det är information. Kalla det inget annat. Att det alltid skulle vara ogillat att få information om för den egna verksamheten relevanta b2b-tjänster tror jag verkligen inte. Vad är det företag ni har, som tycker så?

/Bengt

Gustav 2005-11-13 22:03

Det var inte min avsikt att leda tråden off-topic. Spam var ett dåligt valt ord. Som jag skrev så tror jag att det här i alla fall skulle vara ett erbjudande som folk vill ha.

Gustaf 2005-11-14 10:30

det är inte spam med information; däremot om du snor doubles kundregister kan du begå andra brott. Ett företag som gjorde en liknande sak - snodde folks mobilnummer på blocket och skickade reklam-sms fälldes i marknadsdomstolen för inte så länge sedan.

robertsson 2005-11-14 10:40

Jag bryter OT-diskutionen med en annan sak som är lite OT.

Mitt tips till Jimmie är att bara acceptera affiliates som har egen domän. Ingen seriös människa lägger sin sida på freewebs eller geocities och levererar bra trafik. Att ha domänkravet skulle öka kvaliten på nätverket.

Lycka till... :)

Gustaf 2005-11-14 11:56

domänkrav är självklart tycker jag, håller med helt. Det är fånitg med en massa ungar som reggar tk domäner och börjar "tjäna" pengar på annonsering

jimmie 2005-11-14 17:17

Vi kommer endast att acceptera affiliates som har egna domäner, det är redan beslutat. Angående spam så tror jag inte att ett personligt e-postmeddelande till marknadsföringsansvarige på ett företag når upp till graden för spam utan nog tas med gott mod av denne då det underlättar han eller hennes jobb.

nifer 2005-11-16 08:08

Låter intressant tycker jag :)

Lite tips:
* Starta med en dedikerad server direkt (du blir utkastad snabbt annars)
* Kör "klick"-räknaren på en egen sub-domän så att du kan flytta den till en egen server.
* Låt annonsörerna betala i förskott (iallafall första gången) så att kunderna får betalt i tid.
* Ha ett bra program för er själv!
* Bli inte bländad av alla som viftar med en hög sedlar och vill köpa din tjänst..

Lycka till!

//Jonas

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson