![]() |
Hur väljer ni bransch till hemsida??
Jag är den där typen som har flera idéer och har svårt för att välja vad jag ska fokusera på. Just nu köper jag mest domännamn och bygger min portfölj men jag vill börja bygga hemsidor.
Hur gör du då du väljer bransch? Går du efter där du känner mest passion eller där du ser mest potential med att tjäna pengar, eller något mellan ting? |
Citat:
|
Det är oftast en tvåstegsraket att starta upp ett eget bolag eller rörelse vid sidan om sitt vanliga jobb:
1) Vad tycker du är så kul att du kan göra det gratis? 2) Bra, nu ska du lista ut hur du kan få någon att betala dig att du gör #1 Med andra ord, säg att du som exempel vill bygga upp en blogg som du vill tjäna lite extrapengar på. Att blogga om något du inte tycker är roligt är ju bara hemskt, all denna tid det tar innan det börjar ramla in några kulor. Eller E-handel, skulle gissa att det som kille är roligare att bygga upp en ehandel kring exempelvis ficklampor (för att ta ett exempel från forumet) än att försöka kränga säg strumpbyxor. |
Tack för era inlägg!
Jag får tänka ett tag och fundera lite. Det blir nog något som jag känner mer starkt för istället för något som kan vara enklare att tjäna pengar men intresset inte är så starkt. |
Rekommenderar starkt att om du är ny i branschen att du skapar ett 'passionsprojekt' istället för att "här ska vi tjäna pengar". Då blir fokuset på att bygga upp webbplatsen och driva trafik successivt istället för att bli missnöjd över att det inte ramlar in pengar på kontot. Tänk på att det kan ta en oerhört lång tid innan ditt arbete resulterar i nånting.
|
Ok Axel, tack för ditt tips. :)
|
Skall man dra igång nåt idag och få det att funka lär man behöva brinna rejält för ämnet. Jobba gratis många år får inte kännas främmande.
Själv hade jag försökt att köpa en sida som är på dekis. Finns många misslyckade/vilande sidor som man säker kan köpa för en mindre summa pengar. Att börja på en sådan i stället för att starta helt från noll är en enorm skillnad. |
Idé först, sen hemsida. En idé är dock i de flesta fall lika lite unik som ett domännamn. Utförandet är klart viktigast precis som i vilken annan verksamhet som helst. Domännamnet är sekundärt. Naturligtvis finns det alltid undantag men de är som sagt var undantag.
|
Citat:
|
Citat:
|
Det finns väl lite egenintresse i att uttrycka den åsikten :) Om man inte har så mycket att konkurrera med vad gäller idé och utförande så gör domännamnet större skillnad men tittar man på de startups som lyckas bra idag så är domännamnet tämligen irrelevant i de flesta fall.
|
Citat:
Citat:
Men skall man igenom idag då måste allt vara top notch inkl domännamnet om det ens går när man är så tvåa på bollen. |
Väljer efter intresse. Men kikar även på vad som saknas på marknaden.
|
Börja titta på dom 50-100 som lyckades och inte dom 50 000 som tänkte fel och förlorade tid och pengar under internets födelse. Jag hade valt nån offline grej idag inom mat eller hälsa. Kanske främst organic.
Mitt bästa tips är att vara noga med vilka du tar råd av. Granska och var kritisk. Dom flesta snackar bara skit! Tänk på vad vad Henry Ford en gång sa, det gjorde jag när jag skapade det som senare blev tv.nu. Jag hade tillgång till Microsoft FrontPage 98 och CGI programmering av Niklas Frykholm 1998 då . Så det är att fylla ett behov och tajming som alltid. Man behöver alltså inte ens kunna programmera eller bygga hemsidor. Jag var inspirerar av den ende kungen för mej Hans Djärv på d2mac.com. Ett geni i mina ögon! Hans körde innehållet pang på på indexsidan även om det var modemtider och splash-sidor som var praxis. Inga krusiduller, när sidan var laddad kunde man jämföra. Det faktum ihop med en kategori killer domän gjorde Hans till min idol och metoden till min. “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” Så kontentan är inga krusiduller och trovärdighet och lyssna inte på dom som bara tror dom lyckats. Ja jag går igång lite på det här :) Det snart enda som kan få mej att vakna. Är det bara valfri kommersiell grej så surfa in på Tradedoubler. Där finns alla branscher med pengar i, men dom är tillika överetablerade. |
Hej,
Jag kan ge några exempel på hur vi väljer nisch när vi ska bygga en ny affiliatesida.
//Jesper Ribacka |
Neo4j, Mapillary, Bimobject och Telavox är bara några av de teknik/IT-företag som växt snabbt här i Malmö på senare tid. Domännamnet har inte varit avgörande för något av dessa utan de har byggt upp värde i bolagen precis som alla andra bolag också måste göra om de ska kunna överleva på längre sikt. Visst är inga av dessa direkt små idag men alla har haft en mycket blygsam inledning.
Men jag inser att vi jämför äpplen och päron (eller kanske snarare äpplen och köttfärs) i den här tråden :) Ska man försöka slå sig fram som frisör, affiliate eller någon annan dussinföretagare där det redan finns tusen kopior så hjälper ett bra domännamn betydligt mer på traven såvida man inte redan är känd i branschen, har rätt kontakter eller något annat som har stor betydelse inom just din bransch. Risken är då stor att du hela tiden får slåss om brödsmulor tillsammans med andra måsar och måsar är ganska aggressiva fåglar, åtminstone här i trakterna :) Dessutom blir de ständigt fler och fler. Viktigt är också att leva i nuet och inte försöka härma de som lyckas. Det som fungerade på nätet för 10 år sedan fungerar garanterat inte idag. Utvecklingen går blixtsnabbt i alla teknikrelaterade branscher. När jag började jobba som utvecklare så byggde jag säkert fem-sex Blocket-liknande sajter åt kunder som hoppades att Blocket-succén skulle ge avkastning även för dem. Tror ingen av dessa lyckades få annat än småpengar. |
Citat:
Men du har rätt, vi snackar inte om samma sak, vet även din inställning till domännamn. Men man måste ju ändå leva i verkligheten. Titta på Ribackas omsättning och vinst här. Titta på dom företag som sprang iväg och fick igång det. Domännamnet är ett enkelt sätt att visa att man menar allvar. Ofta första kontakten med kunden. Det går inte att blunda för att det är viktigt som bara den. Citat:
Sedan det du skriver om att inte härmas. Det är ju bullshit, det är ju vägen till framgång. Härma dom det går bra för! Fundera på hur dom tänker, varför funkar det för dom och inte för mej. Kan jag kanske härma två bra siter och ta det bästa från båda och kombinera. Det är ju precis det som är nyckeln till framgång Kan du visa upp Vincent vart du ha lärt dig att domännamn är sekundärt. Du har ju en enskild firma så jag kan ju inte säga så mycket om dina framgångar. Vad bygger du denna erfarenhet på som gör att dom inte skall lyssna på Ribacka, Macce eller mej. Och som sagt jag talar inte om tjänsteföretag som dina exempel. Jag talar om webbtjänster. |
Citat:
Citat:
Onlinepizza som du tog upp är ett bra exempel på att domännamnet också kan vara en begränsning nu när de får hård konkurrens från t.ex. hungrig.se. Men jag menar ändå att där spelar heller inte domännamnet någon större roll. Det är ett långt och inte särskilt unikt namn. De kunde lika gärna ha haft namn som mat.nu, hungrig.se, snabbmat.nu, mathem.se etc. och lyckats precis lika bra. Det var snarare så att de började vid rätt tillfälle, lärde sig branschen inifrån och var kompetenta personer som gjorde att de lyckades så bra. Ju mindre värde det finns bakom tjänsten eller produkten desto större roll spelar domännamnet. I vissa branscher är det ju näst intill omöjligt att komma med något nytt eller unikt och då sticker man ut desto mer med rätt domännamn. I det läget håller jag helt med dig :) Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Ska man försöka slå sig in i branschen idag så vill man nog ändå gärna ha ditt domännamn - om man har råd vill säga :) |
Citat:
Citat:
Dax för julbord! |
Citat:
Sedan tack till Thomas och tartareandesire som diskuterade. Även jag förespråkar EMD's i alla lägen om det går. Det är lättare att vinna mark med såna domäner. :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson