![]() |
Glesys: gräns på 200 mail per dag och konto
Hej
Är i brådskande behov av att sätta upp e-post hos Glesys. Dvs: https://glesys.se/tjanster/e-post Men såg sen i kontrollpanelen att det finns en gräns på 200 mail per dag och konto. Eftersom deras support har stängt för veckan så ställer jag frågan här: är den gränsen på riktigt? Har de verkligen en gräns på 200 mail eller är det nån text som bara blivit kvarglömd långt ner i kontrollpanelshierarkin? Har nån pratat med de och fått gränsen höjd till tex 5000? |
Jag vill inte verka nedlåtande - är mycket nöjd med Glesys efter många år. Men jag är verkligen helt paff. Tex skriver de på sidan jag länkade till: "Ställer du höga krav? Då är vår e-postplattform något för dig."
|
Har nu helt enkelt testat och det finns verkligen en gräns på 200 mail. En kan alltså på riktigt inte skicka mer än 200 mail från ett konto.
Jag förstår att det finns en kostnad som står i relation till volym, men det här känns ju inte riktigt genomtänkt. 450 4.7.1 <DATA>: Data command rejected: To many messages last 24 hours [sic] |
Vill bara understryka att jag inte tänker skicka nyhetsbrev etc. Det är transactional emails. Varför det nu skulle behöva understrykas.
|
Mest irriterande är att det inte står med varningstext på säljsidan alternativt en text "om du behöver större volymer - kontakta oss, vi fixar det, inga problem, självklart". Allvarligt talat.
Upprepar: gränsen på 200 mail står efter 3-4 menyval efter inloggning. That's it. |
Såhär drygt tre timmar senare så är jag mindre paff.
Det är ju knappast en fråga strikt om kostnad och brist på modell för betalning.. Jag är helt med på att de inte vill ha marketing mail. Men kan det verkligen vara så att de inte vill ha transactional mail? Är det förekommande? Kommer inte på att jag stött på det nånstans. Kanske bara är jag? Att de tydligt inte vill ha transactional mail är den enda rimliga anledningen jag ser till att de sätter en gräns på 200 mail. Men jag förstår inte varför de inte vill ha transactional mail. Och vad hindrar en från att skapa många konton, köra round robin och Reply-To för att få svar att komma rätt. |
Får jag tipsa om att skaffa en leverantör som är proffs på transactional e-mails?
T.ex mailgun, sendgrid, postmark, mandrill. Använder själv mailgun och är jättenöjd. |
Citat:
Kör du med eget IP för Mailgun? Har du haft några incidenter med deliverability? Problemet med Glesys kvarstår hur som helst. Har i tråden inte gått in så mycket på behoven bakom. Jag kör sen flera år en egen e-postserver. Idag hamnade jag för första gången i en blacklist (lyckades komma ur efter 5 timmar bara). För att minska arbete internt med underhåll osv och minska risk för blacklist igen (ligger som *conditionally* mitigated) ska jag flytta all mail. Det gäller både transactional och vanlig mail. Gränsen på 200 mail är knepig även för vanliga mailen. Inte dagligdags men vi måste helt enkelt ha svängrum och inte behöva räkna mail eller ta hänsyn till det i svåra lägen (när en som minst vill ta hänsyn till saker). Tanken att köra Glesys på all mail, då gränsen på 200 så klart blir ohållbar varje dag, var främst för att få en snabb flytt av allt på en gång. Kanske inte rimligt att bli så paff. Vill understryka samma sak som jag gjorde i andra inlägget - jag är mycket nöjd med Glesys och kan rekommendera de varmt. De har ännu inte fått en chans att svara mig. Vill inte kasta skit. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Hej!
Först och främst så vill jag beklaga att du hamnade i problem på grund av mailspärren, det är inte vår avsikt att göra det svårare för någon. Vad gäller anledningen till en begränsning på antalet skickade mail så finns det bara en anledning till att den existerar; nämligen spamrisken. Vi har vid ett flertal tillfällen hamnat i en situation där en kund lyckats spamlista hela mailklustret och det drabbar ganska många tusen mailboxar. Vi bedömer att det för våra kunder är viktigare att icke-transaktionsmail kommer fram, än att vi tillåter transaktionsmail via lösningen. För de kunder som verkligen vill skicka transaktionsmail via oss så erbjuder vi en SMTP-as-a-service (information om den får du av en säljare) eller rekommenderar att man använder tex sendgrid, postmark eller mailgun som redan nämnts. Copyn på hemsidan är lite olycklig och vi kommer att justera den inom kort. Jag hoppas att problemet löste sig ändå. |
Jag använder GleSYS som mail- och DNS leverantör till alla mina domäner och är supernöjd, nya beta kontrollpanelen är rätt trevlig med! Jag har väldigt svårt att se hur en legitim användare kan skicka över 200 mail på en arbetsdag (det är 25 mail per timme förutsatt man jobbar 8h/dag). Skickar man sådana mängder måste det vara utskick eller reklam och då väljer man annan platform såsom mailchimp eller liknande.
Skulle jag behöva sådana skicka sådana mängder mail via GleSYS kontaktar jag dig Andreas ;) OT: Saknar dock möjlighet att sätta egna custom DNS records på domäner, just nu hade jag gärna velat ha stöd för CAA records. |
Kör man med transactional emails (webshop, SaaS, ...) tycker jag det rätta valet är att antingen kolla med GleSYS om man tänkt gå via deras mailserver eller sätter upp en egen Exim/Postfix server.
|
Citat:
Tack. Citat:
Tack för ditt svar. Jag utgår från att 99.21% är inkl hard bounces. Vi ska ge Mailgun en chans. Första delade IP vi fick låg på blacklist hos Spamcop (209.61.151.224), de var dock snabba på att ge oss nytt. Citat:
I vårt fall handlar det om över 200 inkommande mail som vi svarar på. När det är sådana mängder så finns det en gemensam nämnare, vilket gör att svaren blir likartade, så tiden per mail minskar kraftigt. Vi är inte heller en person som jobbar i de fallen. |
Nu kör vi Mailgun, Glesys och Zendesk. Det rullar på bra.
Vi använder Zendesk för delar av utgående mail och kör IMAP hos Glesys → Zendesk API för att komma runt gränsen på 200. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson