WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   3,6 miljoner domäner släpps .. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1067476)

GRL 2016-10-25 21:29

3,6 miljoner domäner släpps ..

Såg på Uniregistry att dem släpper ca. 3,6 miljoner domännamn som varit spärrade ..

Det finns csv filer att ta ner om nån är intresserad .. Kanske finns nåt fynd där.. =)

Länk..

:)

lyftkran 2016-10-25 21:47

Har inte kollat på CSV filerna men det lär väl knappast finnas något av värde där eller så är jag bara trångsynt och gammaldags.

.christmas ???
.flowers ???
.guitars ???
.link med över 1milj spärrade ... kom igen

Advocacy 2016-10-25 22:07

Bara ett av tricksen som används av schilling och andra gtld-ägare

GRL 2016-10-25 22:38

Många verkar vara emot dem nya domänerna, är det för att man inte vill att sina egna .com osv domäner ska tappa i värde eller vad?

Ser man inte värdet av dem nya ändelserna i marknadsföring osv t.ex. .. ?

Detta är en seriöst ställd fråga, så snälla trolla inte bort ert liv genom att skriva ett blaha svar ..

.

Advocacy 2016-10-25 22:52

det var ett seriöst svar, men du verkar inte riktigt kunna ta till dig det

GRL 2016-10-25 23:10

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20520617)
det var ett seriöst svar, men du verkar inte riktigt kunna ta till dig det

Eftersom du nu vet något jag inte vet och verkar sitta på kunskap, kanske du kan förklara vad du menar med ditt sk. seriösa svar då?

Jag är nyfiken vad andra tycker därför undrar jag, inget man behöver vara otrevlig över .. eller?

.

Maxjohan 2016-10-26 03:31

Citat:

Ursprungligen postat av GRL (Inlägg 20520616)
Många verkar vara emot dem nya domänerna, är det för att man inte vill att sina egna .com osv domäner ska tappa i värde eller vad?

Allting började med dotcom. Det är liksom lite svårt att ändra på Internets historia. De flesta stora företag kör med dotcom än idag. Förstår du vad jag menar??

http://www.alexa.com/topsites

Mestadels punktcom. Eller någon CCtld. Enda domännamnet som jag tycker lyckats med annan extension är väl twitch.tv. Själv äger jag en punktsoftware bland annat. Visst finns det värde i andra tlds. Men punkcom kommer troligtvis alltid vara först. Eftersom den är ingjuten i oss, och har varit kung sedan långt tillbaka i tiden.

GRL 2016-10-26 04:58

Maxjohan,

Tack för ditt svar, det var lite mer detta jag var ute efter, lite funderingar varför andra tycker att .com är det enda .. och ja, jag förstår att det började med .com då jag reggade min första .com adress 1994, har varit aktiv till och från sen dess inom internet sfären .. även om mitt konto här inte är så många år och mina inlägg här kanske är i snålaste laget i antal .. =)

Tack för din syn på domäner.
.

tartareandesire 2016-10-26 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av GRL (Inlägg 20520616)

Ser man inte värdet av dem nya ändelserna i marknadsföring osv t.ex. .. ?

Detta är en seriöst ställd fråga, så snälla trolla inte bort ert liv genom att skriva ett blaha svar ..

.

Öh, det var ett seriöst svar du fick också? Det är väl exakt samma sak för dig i så fall att du vill att dina nya toppdomäner ska öka i värde? :)

Än så länge så används de nya toppdomänerna huvudsakligen som en "kul grej" av företag för exempelvis tillfälliga kampanjer. Det finns naturligtvis undantag men det är i stort sett så det ser ut.

Abc.com är en unik domän, den blir desto mer unik för varje ny toppdomän som släpps. Abc.mysuperduperdomain är inte lika spännande. .com symboliserar fortfarande internet på ett sätt som ingen annan toppdomän gör. Kanske ser det annorlunda ut om 10-15 år men det är få som vill köpa lotter om inte lotterna är väldigt billiga.

GRL 2016-10-26 15:54

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20520625)
Öh, det var ett seriöst svar du fick också?

Ok, i det läget som han svarade så hade jag ju inte ens ställt frågan, är han synsk eller? Kanske han ser in i framtiden över vad jag kommer att fråga?

Som du kanske förstår, var ju inte "troll" meningen ens riktad till honom,

Jag vet att det här med dem nya ändelserna i domännamn är ett känsligt ämne för många som sysslar med domäner, därför bad jag om att det inte skulle trollas i tråden, men att vissa var överkänsliga var jag kanske inte beredd på.

Ibland blir jag förundrad över hur man på ett forum som detta där man vill ha in fler personer i diskussionerna, inte tänker två gånger i ett inlägg innan man kastar sig över tangentbordet och raljerar på med vad man TROR står i inlägget och ansluter till gruppen "hatare" på internet.

But, peace and love - No Hate

Tack för din insikt som moderator i alla fall, kul att se vart forumet är på väg.

.

Advocacy 2016-10-26 17:41

Orkade inte utveckla sist, men du missförstår mitt svar (och är extremt defensiv, vilket antagligen förklaras av din signatur). Jag snackade inte ner gTLDs i sig, vilket jag iofs gör dagligdags också, utan jag hänvisade till själva fenomenet som du skrev om - nämligen "frisläppandet" av dessa domännamn, av unireg aka F.S. Jag rekommenderar dig att läsa mer om processen bakom skapandet av alla nya ändelser, samt hur det ser ut nu, några år efter.

Jag kan inte bry mig mindre vilket suffix ett domännamn har, jag bryr mig om värdet.

Internet Sweden 2016-10-26 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20520615)
Bara ett av tricksen som används av schilling och andra gtld-ägare

Man kan anse vad man vill om dessa frisläppningar eller om de nya tlderna generellt, men jag vill minnas att det handlade om helt andra saker och ingenting som tld-innehavarna planerat eller önskat, se exempelvis:

http://domainincite.com/15101-icann-...w-gtld-domains

http://domainincite.com/17678-millio...ion-blocks-end

GRL 2016-10-26 21:55

Tack, Internet Sweden,

Intressant läsning, kul att få lite info om ämnet ..

.

GRL 2016-10-26 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20520643)
Orkade inte utveckla sist, men du missförstår mitt svar (och är extremt defensiv, vilket antagligen förklaras av din signatur). Jag snackade inte ner gTLDs i sig, vilket jag iofs gör dagligdags också, utan jag hänvisade till själva fenomenet som du skrev om - nämligen "frisläppandet" av dessa domännamn, av unireg aka F.S. Jag rekommenderar dig att läsa mer om processen bakom skapandet av alla nya ändelser, samt hur det ser ut nu, några år efter.

Jag kan inte bry mig mindre vilket suffix ett domännamn har, jag bryr mig om värdet.

Nja, jag är inte "extremt defensiv" mer än reagerar på att du skrev "men du verkar inte riktigt kunna ta till dig det" som enbart kan tolkas negativt från din sida.

Och givetvis tycker jag om dem nya ändelserna som du ser i min signatur då jag ser värdet i att ha ett domännamn typ pelles.pizza istället för pellespizza.se i en företagares marknadsföring, ungefär som jag såg utvecklingen gick framåt från Windows 3.1 till windows95 engång i tiden vilket gjorde att jag köpte min första dator 1994 och varit "hooked" sen dess.

Utvecklingen går härligt nog framåt hela tiden inom alla områdena i livet.

.

Lindalicious 2016-10-27 00:23

.com är väl bäst och det folk tänker på mest som standard.

Men det beror på vad du skall med domänet till.

För SEO är .com bra och lite svårare med .net och .org enligt vad SEO vänner berättat.

Om du skall annonsera i tidningar/tv är det absolut .com som gäller.

Tycker det beror på hur du marknadsför dig, om du betalar för google adwords annonsering spelar det väl inte så mycket roll vad ändelsen är.

Själv föredrar jag först .com om inte det finns .net och om inte det finns .org.
Beror också då på vad det finns för hemsida på dem andra ändelserna, om du har en kokurrent på .com bör du hitta på ett helt annat namn då din marknadsföring kan gynna konkurrenten.

Kolla bara på facebook, twitter, pinterest osv. Alla är .com.

Slösa inte tid på alla konstiga ändelser, betala lite extra och köp premium .com istället.

GRL 2016-10-27 00:33

Tack Lindalicious för dina insikter ..

Är lite nyfiken på om det finns nån som publicerat data över att .com skulle vara bättre för SEO verkligen, kanske nån här på forumet har nån länk, dela gärna med er i så fall.

Enligt egna ovetenskapliga efterforskningar och mätning av egna resurser hittar jag inget som styrker detta. Skulle vara intressant att se andras uppmätta resultat.

.

Lindalicious 2016-10-27 02:33

Citat:

Ursprungligen postat av GRL (Inlägg 20520655)
Tack Lindalicious för dina insikter ..

Är lite nyfiken på om det finns nån som publicerat data över att .com skulle vara bättre för SEO verkligen, kanske nån här på forumet har nån länk, dela gärna med er i så fall.

Enligt egna ovetenskapliga efterforskningar och mätning av egna resurser hittar jag inget som styrker detta. Skulle vara intressant att se andras uppmätta resultat.

.

Min kompis är bland dem bästa på SEO i hela världen har en hel del sidor i top 3 på google USA för engelska fraser som är extremt svåra och har många sökningar samt konkurrens.

Han kör med .com främst men finns inte .com brukar han köra med .org.

Han har koll på alla små detaljer så tror det är bra att göra som honom då det fungerar, behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

Personligen tycker jag folk litar på .com mera, det ser mer professionellt ut.

Det är just i "word of mouth" marknadsföring som .com är överlägsen alla andra.

Att någon läser en annons eller på anant sätt får reda på en hemsida, denna person ringer eller talar om för en kompis om hemsidan. Men kompisen är osäker på ändelsen och nästan alltid skriver in .com på slutet för att komma till hemsidan.

Det är huvudanledningen till att .com är bäst.
Finns inga anledningar för varför andra ändelser är bättre globalt.

På lokalnivå kan det vara bra med lokala domäner som .se, och för det ser jag två anledningar. Det första att det kan vara bra från seo perspektiv (om hosting är också i Sverige) det andra att lokala företag ser mer professionella ut med .se.

Men internationellt slår inget .com, kommer inte ens i närheten av hur bra den är.

Hittade en artikel om varför .com är bäst:
https://domainate.wordpress.com/2011...siness-domain/

GRL 2016-10-27 14:35

Tack Lindalicious återigen för dina insikter ..

Jo, man kan debatera huruvida .com är bäst osv.. Men det jag efterlyste var om nån kanske hade faktiska data över att .com är bättre ur SEO perspektiv alltså listas högre i sökmotorerna utifrån det fakta att det är en .com adress istället för en annan ändelse om samma förutsättningar finns i övrig seo på båda domänerna, alltså om .com ändelsen ger en extra liten edge över övriga domäner.

Som jag skrev innan, enligt egna ovetenskapliga efterforskningar och mätning av egna resurser hittar jag inget som styrker detta.

Synd att artikeln du länkade till är 5 år gammal, då det hänt en del sen dess på domänsidan och därmed troligen en del på sökmotorsidan med.

.

Advocacy 2016-10-27 22:47

edit: nevermind

Lindalicious 2016-10-29 12:31

Du ville veta om domän ändelsen hade betydelse från ett SEO perspektiv, här har du lite artiklar bara att läsa: :)

https://searchenginewatch.com/sew/st...e-an-seo-boost

https://moz.com/community/q/do-domai...fect-seo-value

https://www.entrepreneur.com/article/253408

http://blog.europeandomaincentre.com...xtensions-seo/

https://ceo.xyz/rank-in-google/

http://www.oncrawl.com/the-impact-of...n-on-your-seo/

http://blog.searchmetrics.com/us/201...erything-else/

http://www.webstrategiesinc.com/blog...-help-your-seo

GRL 2016-10-29 15:15

.

Lindalicious 2016-10-31 04:34

Citat:

Ursprungligen postat av GRL (Inlägg 20520714)
.

Det var så lite så :D

Men haka inte upp dig på det här för länge, gör något produktivt och få resultat.
Internet förändras snabbt, slösa inte för mycket tid på alla små detaljer.

Du behöver inte vara mekaniker eller motorexpert för att köra bil, sätt dig i bilen (bestäm dig för en projekt) och kör snabbt (fokuserat arbete) till destinationen så är det klart. Skulle du inte vara nöjd med destinationen (resultatet) när du väl är framme har du fortfarande tid över så att du kan köra till ett annat destination (nytt projekt). :rolleyes:

GRL 2016-10-31 04:36

Tack Lindalicious återigen för dina insikter .. Å ja livet går vidare ..=)
.

Lindalicious 2016-10-31 04:44

Citat:

Ursprungligen postat av GRL (Inlägg 20520743)
Tack Lindalicious återigen för dina insikter .. Å ja livet går vidare ..=)
.

Sover du aldrig, trodde inte jag skulle få svar inom 2 minuter klockan 4 på morgonen :D

Det är lätt att man prokrastinerar när man fokuserar på allt annat förutom det som ger resultat (projektet).

Se: https://sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering

Säg till att inte hamna i den onda cirkeln, och ta dig ur den om du redan hamnat i den.
Du kan förlora flera år på det, har oftast med rädsla för förändring att göra.

Något slags primitvinstinkt hos oss människor som gör att vi trotsar förändring psykologiskt.

Skickar ett bok till dig via PM läs den.

GRL 2016-10-31 04:50

Haha .. Ska sova några timmar nu .. =)
.

Bintang 2016-11-20 12:46

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20520665)
Min kompis är bland dem bästa på SEO i hela världen har en hel del sidor i top 3 på google USA för engelska fraser som är extremt svåra och har många sökningar samt konkurrens. [...]

Vad heter din kompis? Jag förkovrar mig i SEO och att läsa om honom kan vara intressant. :-)

Lindalicious 2016-11-20 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av Bintang (Inlägg 20521103)
Vad heter din kompis? Jag förkovrar mig i SEO och att läsa om honom kan vara intressant. :-)

Får inte avslöja vem det är, går inte läsa om honom heller han ger inga intervjuer och jobbar endast för sig själv, men kan säga att han jobbar mycket och följer googles riktlinjer.

Skadar heller inte att ha en insider någonstans för att veta exakt vad som behövs ;)

Men jag tror hans största egenskap är att han satsar på hög kvalitet, kan nämna två saker han gör:
- Hans websidor laddar extremt snabbt, förutom wordpress plugins finns det saker han gör på cpanel.
- Hans texter/artiklar är av hög kvalitet, han betalar skribenter som jobbar för riktiga tidningar som New York Times $400 för ett enda artikel.

Jag tror nästan google går in och läser artiklarna för att bedöma kvaliten på sidorna, därmed får han top 3 i SEO positioner.

Finns säkert mycket annat han gör, han är helt enkelt extremt duktig och kunnig inom SEO.

Själv kan jag inte mycket om SEO, men då är det bra med "vänner" som är det. :rolleyes:

Bintang 2016-11-20 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20521106)
Får inte avslöja vem det är, går inte läsa om honom heller han ger inga intervjuer och jobbar endast för sig själv, men kan säga att han jobbar mycket och följer googles riktlinjer.

Skadar heller inte att ha en insider någonstans för att veta exakt vad som behövs ;)

Men jag tror hans största egenskap är att han satsar på hög kvalitet, kan nämna två saker han gör:
- Hans websidor laddar extremt snabbt, förutom wordpress plugins finns det saker han gör på cpanel.
- Hans texter/artiklar är av hög kvalitet, han betalar skribenter som jobbar för riktiga tidningar som New York Times $400 för ett enda artikel.

Jag tror nästan google går in och läser artiklarna för att bedöma kvaliten på sidorna, därmed får han top 3 i SEO positioner.

Finns säkert mycket annat han gör, han är helt enkelt extremt duktig och kunnig inom SEO.

Själv kan jag inte mycket om SEO, men då är det bra med "vänner" som är det. :rolleyes:

Uhm, han är SEO-världens Michel Jackson, men samtidigt är han lika hemlig som en medlem i Anonymous? Det var lite... "annorlunda".
Men intervjuer var inte i siktet, tänkte mer om han skrivit tutorials.

Kan inte heller mycket om SEO. Sist när jag arbetade inom www så var det inte mycket mer än smacka in mängder med meta keywords och därefter
regga sidan i Altavista/Evreka, Lycos, samt Webcrawler.
Det var så mycket enklare förr :-)

Lindalicious 2016-11-20 23:28

Citat:

Ursprungligen postat av Bintang (Inlägg 20521115)
Uhm, han är SEO-världens Michel Jackson, men samtidigt är han lika hemlig som en medlem i Anonymous? Det var lite... "annorlunda".
Men intervjuer var inte i siktet, tänkte mer om han skrivit tutorials.

Kan inte heller mycket om SEO. Sist när jag arbetade inom www så var det inte mycket mer än smacka in mängder med meta keywords och därefter
regga sidan i Altavista/Evreka, Lycos, samt Webcrawler.
Det var så mycket enklare förr :-)

Nej inga tutorials alls, ett tag hade han lärlingar, han lärde ut seo till folk han tyckte synd om för att hjälpa dem tjäna pengar. Slutade alltid med att dessa inte visade någon tacksamhet, så han har slutat lära ut till andra då dem började bli stöddiga mot honom så fort dem tjänade lite pengar.

Han är duktig på det han gör och tjänar pengar på det själv helt enkelt.
För det är smartare att skapa bloggar som har höga positioner i google och tjäna mycket pengar än att göra seo åt andra.

Det är klart han vill vara anonym då han tjänar riktigt bra med pengar, vet folk att han tjänar på 1 dag det dem får i månadslön så försöker väl dem flesta kopiera honom och vad jag förstått så finns det en hel del inom seo som förstör för andra.

Jag skulle inte kalla det SEO världens Michael Jackson, finns en hel del duktiga på SEO. Jag skulle nog säga att han är top 100 eller top 500 inom SEO.

Ja var bättre förr en artikel räckte för att hamna på första plats på altavista eller yahoo och det bara på 1-2 veckor utan länkar och annat.

Jag tycker det borde finnas fler sökmotorer, inte alls roligt när google kör deras monopol och bestämmer för mycket. Men jag tror det är bara tidsfråga innan ett nytt "google" dyker upp. Yahoo var hur stor som helst förr, men så kommer "google" med sitt konstiga namn och tar över, historien kommer nog upprepa sig igen snart.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson