![]() |
Dra en obetalande kund till rätten!
Hej,
Nu är jag rätt förbannad. Har en kund som uttryckligen vägrar betala fastän jag har skickat ut påminnelse och inkasso. Kunden har inga problem med leverans, men vet att det är väldigt tidskrävande att kräva in pengar via tingsrätten, och därmed jävlas (då han vet att han lika gärna kan skita i att betala). Fakturan handlar om ett par tusen, så det är inte gigantiska siffror, men det stör mig att de beter sig så här. Hur ska jag gå vidare för att kräva in dessa pengar, och visa att det inte är mer än rätt att betala för något man har beställt/avtalat? Företaget har betydlig större kapital att driva det hela mot sin fördel (eftersom samtliga parter står för sina egna advokatkostnader när det handlar om små fall som denna), men vilka avgifter kan jag lägga på, för att täcka min tid för att driva in pengarna? Hur ser processen ut? Någon som har gjort detta tidigare, som kan ge lite tips och råd? Idag är det min kund, imorgon kanske din, så är tacksam för all hjälp som kan bidra till att sätta stopp för deras "filosofi" om att inte behöva betala, för att processen är jobbig.. |
Det är inte tingsrätten du ska till utan kronofogden. Det är nästa steg efter inkasso. Läs mer på deras hemsida:
https://www.kronofogden.se/Ansokaomb...elaggande.html |
Citat:
Not är att jag kan ta ut en tillägga avgift på 380.. Men det verkar vara allt..(?) |
Citat:
Enda du kan lägga på om du vinner är typ 1.5k eller liknande kaffe pengar. En sak du kan göra för undvika detta i framtiden är skriva in i avtal alla tvister ska avgöras i skiljedomstol, där kan det rinna iväg miljoner i kostnader som du kan kräva om det behövs. Dock ska du vara säker på din egen sak om man ska använda den möjlighet. |
Citat:
På Kronofogdens hemsida finns förklaring till hur du fyller i ansökan och mycket bra vägledning. |
Citat:
Avtalet säger dock att kunden ska stå för alla kostnader som berör indrivning av skuld, men antar att detta blir en parallel rättegång för det, eller kan man köra det i samma, som man skickar till kronofogden? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Eget ombuds omkostnader är 380kr. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag är säker på att jag vinner, men däremot så är det kostnader involverat om man går till tingsrätten. Kronofogden kan inte göra något enligt samtal med dem, om de inkommer med en bestridan (räcker att det bara skriver det, utan anledning, så tar det stopp). Enligt dem så var enda lösningen att gå till tingsrätten, men att det blir kostnader som jag får stå för själv, eftersom det är mindre ärende (tror det är under ett halvt basbelopp). Anledningen till att jag vill dra detta vidare, är för att jag inte vill att det ska finnas liknande företag, som bara bestrider faktura, för att de vet att de inte behöver betala, och att man inte kan gå vidare pga tid och pengar som det skulle innebära. Någon annan som har varit i liknande situation? Vad gjordes? Personligen tycker jag att systemet är väldigt dåligt, att det ska vara så enkelt att komma undan. |
Självklart ska du börja hos Kronofogden. Då kunden (förutsätter jag?) är ett aktiebolag så kommer själva ansökan du gör synas vid kreditkontroller.
|
Citat:
- Tack |
Citat:
|
Du kan stämma dom i domstolen på dina kostnader så att du får igen hela beloppet om jag inte mins fel.
|
Jag förstår din ilska över situationen men om du vill hoppa över moment för att spara 300kr så tror jag inte du är nog förberedd på vad det kostar i både pengar och framför allt tid när det gäller en rättegång.
Om ditt företag hänger på den här inkomsten så tycker jag du ska gå vidare men om det är något du kan leva utan så råder jag dig att ta det som en kostnad och försöka gå vidare. Lägg tiden och energin på att utveckla ditt företag och finna nya kunder istället. Personen/företaget som inte vill betala kommer inte att förändras oavsett om denne dras genom Kronofogden eller rätten. |
Citat:
|
Citat:
Ett avtal är alltid ett avtal, och man ska hålla för sin del. Men det är bevisligen otroligt enkelt att bara skita i det så länge inte det handlar om högre belopp(där förlorande part ska stå för vinnandes parts advokatkostnader). Men du kanske inte bryr dig om din del i ett avtal, och då är givetvis rättssystemet på din sida.. Hoppas givetvis att fallet inte är så, och att du egentligen bara menade något annat.. Vad det nu skulle kunna vara. (Retorisk fråga). |
Citat:
|
Citat:
Så nu när jag har sammanställt allt åt dig.. Varför ska jag förklara hur man löser avtalsbrott utan domstol? Anser det vara väldigt svårt, såvidare parter inte kan komma överens emellan. Eller har du andra förslag, som kanske är grund till ditt inlägg? |
Citat:
Din inställning verkar vara en ganska sannolik förklaring till att du hamnat i den här situationen från första början :) Som någon annan redan föreslagit - lägg din tid och energi på att utveckla din egen verksamhet istället så kommer det garanterat att gå bättre i framtiden. |
Citat:
Tror inte du har förstått problematiken i det hela. Det handlar om att en kund enkelt kan bestrida utan någon grundlig skäl, just för att kringå att betala. Min inställning har inget med det att göra. Klart som fan att det är irriterande att folk inte betalar för sig, det måste väl till och med du förstå? tyvärr så har vi kommit ifrån ämnet helt. Frågan var egentligen om någon hade TIPS på lösning, inte hur vidare jag har hamnat i en sådan situation. Så låt oss begränsa oss till det är du snäll. |
Citat:
Jo, jag har läst. Men faktum kvarstår, hur löser man avtalsbrott utan en domstol? Har du förslag på något bra alternativ som inte kan missbrukas? |
Citat:
Det är inte svårt att känna med dig, men gällande sakfrågan är det väldigt svårt att hålla med dig. Jag tycker dina klagomål faller lite på att människor inte alltid är ärliga ... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:32. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson