WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Att anställa folk - vad tänka på? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1066723)

aDonis 2016-05-05 02:20

Att anställa folk - vad tänka på?

Dags att anställa första personen på riktigt. Utöver anställningsformer, vad mer kan vara bra att läsa på innan?
Vad har ni haft för bekymmer med anställda? Och liknande frågor...

KristianE 2016-05-05 09:31

Tänk på att ha bra avtal gällande sekretess och konkurrens. Om du inte skriver med sådana saker i anställningsavtalet kan den anställde göra i princip vad som helst. Han får bara inte starta någon konkurrerande verksamhet när han är anställd. Men inget hindrar honom från att ta dina kunder efter han sagt upp sig. T.ex.

Uppsägningstiden från hans sida är alltid en månad om inget annat avtalats. Det är inte fel att avtala om tre månader.

Om du känner att det kommer bli mycket övertid så kan det vara smart att avtala om den klassiska sjätte semesterveckan mot obetald övertid. Detta är mycket vanligt inom IT-branschen.

patrikweb 2016-05-05 14:42

Se till ha lång provanställning för slippa problem om person inte håller måttet.

Piraten 2016-05-05 18:28

Anställ ingen boskapsklass!

aDonis 2016-05-05 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20517418)
Tänk på att ha bra avtal gällande sekretess och konkurrens. Om du inte skriver med sådana saker i anställningsavtalet kan den anställde göra i princip vad som helst. Han får bara inte starta någon konkurrerande verksamhet när han är anställd. Men inget hindrar honom från att ta dina kunder efter han sagt upp sig. T.ex.

Uppsägningstiden från hans sida är alltid en månad om inget annat avtalats. Det är inte fel att avtala om tre månader.

Om du känner att det kommer bli mycket övertid så kan det vara smart att avtala om den klassiska sjätte semesterveckan mot obetald övertid. Detta är mycket vanligt inom IT-branschen.

Grymt, tack!

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20517427)
Se till ha lång provanställning för slippa problem om person inte håller måttet.

Yes!

Citat:

Ursprungligen postat av Piraten (Inlägg 20517432)
Anställ ingen boskapsklass!

lol

DanielN 2016-05-05 21:42

Skriver ner några punkter som jag tycker är viktiga:

1. Gå på magkänsla, inte meriter vid anställning
2. Förklara arbetsuppgifterna tydligt
3. Berätta om dina förväntningar på personen
4. Berätta om din vision för företaget
5. Om du märker att personen är duktig - höj hans lön eller erbjud lite ägnade (har själv blivit av med folk då vi har haft för låga löner. Svår balansgång i början då man anställer den första personen och räknar varje krona...)

Lycka till!

Clarence 2016-05-05 21:44

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20517427)

Citat:

Ursprungligen postat av aDonis (Inlägg 20517433)
Yes!

Se också till att läsa LAS ordentligt. Där regleras t ex att maxlängden av en provanställning är 6 månader. Vet du inte det så har du månad 7 en tillsvidareanställd ändå.

patrikweb 2016-05-06 08:11

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20517435)
Se också till att läsa LAS ordentligt. Där regleras t ex att maxlängden av en provanställning är 6 månader. Vet du inte det så har du månad 7 en tillsvidareanställd ändå.

Är man inte säker på personen efter 6 månader bör man kanske inte chansa och ha kvar, eller får man bara ge en visstidsanställning istället efter för få mer tid utvärdera.

Vill man slippa LAS problem skapar man bara separat bolag som endast anställda går via och som gör uppdrag åt huvudbolaget. Får man problem med anställda är bara sätta det bolag i kk och ta in nya via nytt bolag.

P.P 2016-05-06 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20517438)
Vill man slippa LAS problem skapar man bara separat bolag som endast anställda går via och som gör uppdrag åt huvudbolaget. Får man problem med anställda är bara sätta det bolag i kk och ta in nya via nytt bolag.

Låter som en trygg anställning... Känns inte som att man kommer få in några stjärnor med såna metoder.

patrikweb 2016-05-06 10:49

Citat:

Ursprungligen postat av P.P (Inlägg 20517440)
Låter som en trygg anställning... Känns inte som att man kommer få in några stjärnor med såna metoder.

Det är ett bra sätt sortera ut dom bättre mot sämre, och går alltid flytta dom bra anställda.

Dock denna lösning mer optimalt med företag med en hög anställda. För problem med LAS har du bara med sämre anställda inte dom bra. För LAS är negativt endast för bra anställda.

Trygg anställning är påhitt som bara drabbar företaget som inte har rätt göra det som är bäst för fördraget. Svensk arbetsmarknad är värdelös pga fack och LAS.

aDonis 2016-05-06 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av DanielN (Inlägg 20517434)
Skriver ner några punkter som jag tycker är viktiga:

1. Gå på magkänsla, inte meriter vid anställning
2. Förklara arbetsuppgifterna tydligt
3. Berätta om dina förväntningar på personen
4. Berätta om din vision för företaget
5. Om du märker att personen är duktig - höj hans lön eller erbjud lite ägnade (har själv blivit av med folk då vi har haft för låga löner. Svår balansgång i början då man anställer den första personen och räknar varje krona...)

Lycka till!

Tackar!

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20517435)

Yes ska kolla!

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20517438)
Är man inte säker på personen efter 6 månader bör man kanske inte chansa och ha kvar, eller får man bara ge en visstidsanställning istället efter för få mer tid utvärdera.

Patrikweb kung som vanligt :P

P.P 2016-05-06 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20517441)
Trygg anställning är påhitt som bara drabbar företaget som inte har rätt göra det som är bäst för fördraget. Svensk arbetsmarknad är värdelös pga fack och LAS.

Herregud. Tror du att det hade fungerat bra om man kunde anställa och sparka folk lite hur som helst? Företaget bör ju ha lättare att klara sig än en privatperson som kanske sagt upp sig från tidigare jobb för att börja jobba hos dig.

Med det sagt bör man vara extremt noggrann med vem man anställer och vad förväntningarna är från båda parter. Detta för att undvika potentiella fallgropar och problem.
Referenser kan vara bra för att få en känsla och även om man har möjligheten att "prova på" t.ex. genom frilans-arbete eller liknande.

patrikweb 2016-05-06 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av P.P (Inlägg 20517446)
Herregud. Tror du att det hade fungerat bra om man kunde anställa och sparka folk lite hur som helst? Företaget bör ju ha lättare att klara sig än en privatperson som kanske sagt upp sig från tidigare jobb för att börja jobba hos dig.

Med det sagt bör man vara extremt noggrann med vem man anställer och vad förväntningarna är från båda parter. Detta för att undvika potentiella fallgropar och problem.
Referenser kan vara bra för att få en känsla och även om man har möjligheten att "prova på" t.ex. genom frilans-arbete eller liknande.

Så det funkar i många länder så, bara Sverige och vissa andra EU länder som har så extremt skydd för dom som är värdelösast för arbetsgivaren.

En bra anställd finns absolut ingen anledning för arbetsgivaren att sparka. Och inte arbetsgivaren problem att personen inte sköter sin privat ekonomi för klara sig. Om personen har problem hitta nytt jobb så bevisar det att personen inte duger eller håller måttet.

nim 2016-05-06 23:05

Du löser problemet med provanställninggenom projektanställning i 6 månader ( max ) åt gången upp till år 2. Då blir man LASad ( Automatiskt visstidsanställning )

P.P 2016-05-07 09:44

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20517447)
Så det funkar i många länder så, bara Sverige och vissa andra EU länder som har så extremt skydd för dom som är värdelösast för arbetsgivaren.

En bra anställd finns absolut ingen anledning för arbetsgivaren att sparka. Och inte arbetsgivaren problem att personen inte sköter sin privat ekonomi för klara sig. Om personen har problem hitta nytt jobb så bevisar det att personen inte duger eller håller måttet.

Detta kommer vi inte komma vidare med. Hur som helst riktigt skönt att du skriver av dig på detta forum, nu vet man vart man aldrig kommer lägga en krona iaf.

patrikweb 2016-05-07 11:20

Citat:

Ursprungligen postat av P.P (Inlägg 20517451)
Detta kommer vi inte komma vidare med. Hur som helst riktigt skönt att du skriver av dig på detta forum, nu vet man vart man aldrig kommer lägga en krona iaf.

Inte så jag bryr mig, men du kanske inte köper saker från USA ens med sådan marknad? Eller kanske inte köper saker tillverkade i Kina? Mat som är importerad?

Oavsett är du en hycklare isåfall.

P.P 2016-05-07 11:28

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20517455)
Inte så jag bryr mig, men du kanske inte köper saker från USA ens med sådan marknad? Eller kanske inte köper saker tillverkade i Kina? Mat som är importerad?

Oavsett är du en hycklare isåfall.

Det handlar dock om att jag aldrig skulle förknippa mig med någon som på ett sånt uppenbart sätt inte bryr sig om sitt eller sitt företags varumärke. Det är en extrem varningsklocka i mina ögon.

Sen att jag försöker göra mina inköp på ett hållbart sätt i den mån det går är en helt annan femma.

patrikweb 2016-05-07 11:59

Citat:

Ursprungligen postat av P.P (Inlägg 20517456)
Det handlar dock om att jag aldrig skulle förknippa mig med någon som på ett sånt uppenbart sätt inte bryr sig om sitt eller sitt företags varumärke. Det är en extrem varningsklocka i mina ögon.

Sen att jag försöker göra mina inköp på ett hållbart sätt i den mån det går är en helt annan femma.

Du har rätt att jag inte skulle kunnat bli Politiker, dock är jag tydligt med att jag bara vill ha göra med bra folk. Och för företag är det bra se till man kan hålla den möjligheten och även för dom anställda är det bra företaget ser till bara har bra anställda. För även negativt för övriga anställda på ett företag om företaget får dras med dåliga anställda.

Jag jobbar inte med välgörenhet, kunderna vill åt bra tjänster med hög kvalitet till bra pris. Inte betala dubbla pris för erbjuda bidrags service på köpet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson