WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Att ta betalt på hemsida (betlaningslösning) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1066076)

bird200 2015-12-20 09:32

Att ta betalt på hemsida (betlaningslösning)

För första gången är det nu aktuellt att börja ta betalt för en del tjänster på en av mina hemsidor.

Vill kunna erbjuda kortbetalning och banköverföring.

Vilken leverantör har den absolut enklaste och smidigaste betalningslösningen (enklast i bemärkelsen enklast för mig att implementera på min sida)?

Söker en färdig teknisk lösning som inte kräver för mycket implementering från min sida.

Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Danski 2015-12-20 10:52

Paypal eller Stripe

tartareandesire 2015-12-20 11:52

+1 på Stripe. Enkelt API och en bra dashboard.

Jimmyas 2015-12-20 18:38

Är de mot svenska marknaden?

Payson kanske är ett alternativ, där slipper du bindningstid.

Nicklas 2015-12-20 21:25

Payson skulle jag säga.

Nerix 2015-12-20 22:37

Citat:

Ursprungligen postat av Jimmyas (Inlägg 20514947)
Är de mot svenska marknaden?

Payson kanske är ett alternativ, där slipper du bindningstid.

Citat:

Ursprungligen postat av Nicklas (Inlägg 20514949)
Payson skulle jag säga.

Payson skulle inte jag rekommendera. Vi körde de för ett större projekt under nått år, å vilken problem vi haft. Buggar som nekas och aldrig fixas, alt. fixas men efter flera månader, lång supporttid och överlag instabil tjänst.

Läste igenom supportmailen med dom för ett halvårsdan å allt osar hobbyprojekt.

Kör på Stripe istället.

allstars 2015-12-21 00:30

Citat:

Ursprungligen postat av Nerix (Inlägg 20514951)
Payson skulle inte jag rekommendera. Vi körde de för ett större projekt under nått år, å vilken problem vi haft. Buggar som nekas och aldrig fixas, alt. fixas men efter flera månader, lång supporttid och överlag instabil tjänst.

+1

Fördelen är enkel implementation, mot högre transaktionsavgift och rätt dålig support imo.

Nicklas 2015-12-21 06:28

Payson har säkert skit dålig support, jag har dock aldrig behövt använda den sen 2010.
Fördelen är inga månadsavgifter och du får kort och direktbetalningar.

Hade Klarna checkout varit billigare så är den förmodligen enklare att köra igång, du får en färdig kassa med faktura, kort och direktbetalning.

Nerix 2015-12-21 06:52

Citat:

Ursprungligen postat av Nicklas (Inlägg 20514954)
Payson har säkert skit dålig support, jag har dock aldrig behövt använda den sen 2010.
Fördelen är inga månadsavgifter och du får kort och direktbetalningar.

Hade Klarna checkout varit billigare så är den förmodligen enklare att köra igång, du får en färdig kassa med faktura, kort och direktbetalning.

Vilket är varför man väljer Stripe istället.

Yllas 2015-12-21 10:44

Billmate finns ju som alternativ oxå!

naak2803 2015-12-21 12:08

Citat:

Ursprungligen postat av bird200 (Inlägg 20514941)
För första gången är det nu aktuellt att börja ta betalt för en del tjänster på en av mina hemsidor.

Vill kunna erbjuda kortbetalning och banköverföring.

Vilken leverantör har den absolut enklaste och smidigaste betalningslösningen (enklast i bemärkelsen enklast för mig att implementera på min sida)?

Söker en färdig teknisk lösning som inte kräver för mycket implementering från min sida.

Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Det finns dock ett STORT problem med Stripe... Stripe kan inte hantera kort som har blivit anslutna till 3D-secure/Verified By Visa.

Nordea har ju nu infört att ALLA kort måste antigen vara anslutna till 3D-secure eller Verified By Visa beroende på ifall man har MasterCard eller Visa FR O M 1/1-16.

tror inte andra banken kommer ligga långt efter.

På Stripe säger man dock att de vet om detta, och håller på med en lösning men kan inte lämna något datum för när detta kommer implementeras.

Fördelar
- Enkel API
- Lätt att komma igång
- Ingen bindningstid
- Helt ok transaktionsavgift

Nackdelar
- Ingen stöd för kort som är anslutna mot 3D secure/Verified By Visa
- Ingen telefonsupport
- Mailsupporten kan ta flera dagar innan man får svar.
- Dålig beskrivning på felkoder (ofta kan man få, "Transaction denied", men ingen information om varför den nekades, utan man uppmanas att kontakta kunden och be dem ringa sin bank och fråga varför transaktionen nekades, vilket blir omfattande jobb, om 2-3 om dagen nekas.)

Lidback85 2015-12-22 16:00

Citat:

Ursprungligen postat av naak2803 (Inlägg 20514957)
Det finns dock ett STORT problem med Stripe... Stripe kan inte hantera kort som har blivit anslutna till 3D-secure/Verified By Visa.

Har aldrig varit ett problem för mig tidigare. Men nu var det ju längesedan jag verifierade detta. Så passade på att göra slag i saken och testa igen då jag blev lite orolig när jag såg denna info här.

Har inte tillgång till något Mastercard i dagsläget som är anslutet eller har möjlighet att ansluta till 3d-secure (coop-anslutet Mastercard). Men har ett visa som är anslutet till Verified By Visa hos min bank. Betalningen gick igenom utan problem fastän det är anslutet till VBV.

nosnaj 2015-12-22 16:06

Citat:

Ursprungligen postat av Lidback85 (Inlägg 20515002)
Har aldrig varit ett problem för mig tidigare. Men nu var det ju längesedan jag verifierade detta. Så passade på att göra slag i saken och testa igen då jag blev lite orolig när jag såg denna info här.

Har inte tillgång till något Mastercard i dagsläget som är anslutet eller har möjlighet att ansluta till 3d-secure (coop-anslutet Mastercard). Men har ett visa som är anslutet till Verified By Visa hos min bank. Betalningen gick igenom utan problem fastän det är anslutet till VBV.

Nordea har redan infört spärren på deras kort.
http://www.nordea.se/privat/vardagst...ternetkop.html

Blev t.ex. uppringd av ett hotell jag bokat hos att de inte kunde dra pengar.
Jag fick då logga in i mobilappen och "låsa upp" kortet, då kan köp göras utan 3d secure under 60 min innan det åter spärras.

Känns oseriöst i mina ögon om en betallösning inte stödjer 3d-secure, det känns som en grundläggande sak som bör finnas med.

Lidback85 2015-12-22 16:15

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20515003)
Nordea har redan infört spärren på deras kort.
http://www.nordea.se/privat/vardagst...ternetkop.html

Blev t.ex. uppringd av ett hotell jag bokat hos att de inte kunde dra pengar.
Jag fick då logga in i mobilappen och "låsa upp" kortet, då kan köp göras utan 3d secure under 60 min innan det åter spärras.

Känns oseriöst i mina ögon om en betallösning inte stödjer 3d-secure, det känns som en grundläggande sak som bör finnas med.

Jag uttalar mig inte om Nordea, utan generellt för min del.
Skandiabanken och Visa-kort jag testat med iaf i skrivande stund, idag - där det fungerar med stripe. Har personligen inte testat med 3D-secure och mastercard då jag inte har möjlighet till det. Vilket jag även skrivit i tidigare inlägg.

Så säkerligen var det en felcitering från din sida då du talar om Nordea och även 3D-secure & citerade mig.

x264 2015-12-22 20:05

Använder själv Braintree payments och är riktigt nöjd!

Trevlig och snabb support och otroligt mycket och enkel dokumentation finns att tillgå.

Erbjuder även 3D-secure!

PayPal har ju köpt upp de nu också :)

Använder mig av samma mall som naak då:

Fördelar
- Enkel API
- Lätt att komma igång
- Ingen bindningstid
- Helt ok transaktionsavgift
- Stöd för kort som är anslutna mot 3D secure/Verified By Visa
- Telefonsupport
- Mail svaras oftast inom ett par timmar
- Bra felkoder
- Stöd för Bitcoins

Nackdelar
- Få verkar använda Braintree i Sverige

naak2803 2015-12-23 00:41

Kan vara värt att läsa...
http://computersweden.idg.se/2.2683/...nker-e-handeln

Nerix 2015-12-23 00:49

Citat:

Ursprungligen postat av naak2803 (Inlägg 20515014)

Först SMS-betalningar och sedan de här. De är inte lätt att vara driva butik på nätet.

Reager 2015-12-24 20:33

Citat:

Ursprungligen postat av naak2803 (Inlägg 20515014)

Citat:

Ursprungligen postat av Nerix (Inlägg 20515015)
Först SMS-betalningar och sedan de här. De är inte lätt att vara driva butik på nätet.

Värt att notera är dock att den artikeln är 5,5år gammal.

kitesurfer3000 2016-02-21 12:57

Får man komma med en följdfråga? Om man ska ha kortbetalning och PayPal mot internationella kunder (hela världen alltså), vilken lösning fungerar bäst då?

Antar att ursprungsfrågan främst gällde Sverige men jag kan ha missuppfattat.

kitesurfer3000 2016-02-21 13:24

Såg precis att Stripe fungerar utmärkt internationellt. Ignorera frågan. Ska läsa på bättre...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson