WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hostgator mycket snabbare än namecheap? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1065983)

Lindalicious 2015-11-27 11:30

Hostgator mycket snabbare än namecheap?

Enligt en kompis till mig som använder hostgator så är den snabbare än namecheap och webbhostingbuzz.

Har en bild här som jag tog nyss på namecheap och hostgator WHM hastighet:

http://oi66.tinypic.com/16kp2k3.jpg

Stämmer det att hostgator är mycket snabbare om man har exatt samma sida där istället för namecheap?

oderland 2015-11-27 12:02

Den översta hostar 4 domäner/siter på ip't och den understa ca 90 siter. Det förekommer siter med vuxet innehåll också som kan dra till sig mkt trafik på den nedre.

Svårt att jämföra rakt av men belastningen är lite hög på en av de och väldig låg på den andra.

Ser ut som den övre är en virtuell maskin och den nedre en fysisk maskin. Svårt att avgöra med dessa två bilder. Licensen pekar på detta i vilket fall.

Lindalicious 2015-11-27 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av oderland (Inlägg 20514454)
Den översta hostar 4 domäner/siter på ip't och den understa ca 90 siter. Det förekommer siter med vuxet innehåll också som kan dra till sig mkt trafik på den nedre.

Svårt att jämföra rakt av men belastningen är lite hög på en av de och väldig låg på den andra.

Ser ut som den övre är en virtuell maskin och den nedre en fysisk maskin. Svårt att avgöra med dessa två bilder. Licensen pekar på detta i vilket fall.

Båda är reseller accounts...

Hostgator Gold account:
http://www.hostgator.com/resellers

Namecheap Reseller 2:
https://www.namecheap.com/hosting/reseller.aspx

Det jag gör är att jag skapar ett cpanel i WHM för varje domän/sida, bara mina egna sidor.

Clarence 2015-11-27 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20514455)
Båda är reseller accounts...

Hostgator Gold account:
http://www.hostgator.com/resellers

Namecheap Reseller 2:
https://www.namecheap.com/hosting/reseller.aspx

Det jag gör är att jag skapar ett cpanel i WHM för varje domän/sida, bara mina egna sidor.

Att det är reseller accounts säger inget om den faktiska setupen. Liksom oderland sa tyder dina skärmar på att den ena är en virtuell maskin och den andra är delad. Det i sig säger ingenting om den faktiska prestandan. Men det skulle göra att load average är två helt olika siffror då den ena bara återspeglar dina egna processer i din VM medans den andra återspeglar alla processer på den fysiska maskinen.

Har du nu tillgång till båda kontona är det väl bara att testa vilka som är snabbast för just dig och dina sajter.

Lindalicious 2015-11-27 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20514456)
Att det är reseller accounts säger inget om den faktiska setupen. Liksom oderland sa tyder dina skärmar på att den ena är en virtuell maskin och den andra är delad. Det i sig säger ingenting om den faktiska prestandan. Men det skulle göra att load average är två helt olika siffror då den ena bara återspeglar dina egna processer i din VM medans den andra återspeglar alla processer på den fysiska maskinen.

Har du nu tillgång till båda kontona är det väl bara att testa vilka som är snabbast för just dig och dina sajter.

Ok tack, enligt en kompis så är dessa siffror allt som räknas.

Tänkte flytta över en sida från namecheap till hostgator göra speed test innan och efter.

Webbdo 2015-11-27 15:25

Har du tillgång till Root kan du klicka på "Load Avarage" och se vilka kommandon som körs. Vore intressant att se vad det är... Pekar dock på vad @oderland säger.

Nerix 2015-11-27 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20514457)
Ok tack, enligt en kompis så är dessa siffror allt som räknas.

Ja de hade de väl gjort om du kört samma sak på båda servrarna. Att köra 90 siter på en och 4 på en annan å tro att belastningen ska vara den samma känns ju lite märkligt.

Webbdo 2015-11-27 17:34

Att ha >10 sec är allt för mycket. Något som inte stämmer med den laddningen. Har man trafik finns det sätta att sköta det bättre på än att belasta på det viset.

tartareandesire 2015-11-27 17:57

Ja, precis som redan påpekats så säger den jämförelsen absolut ingenting.

Clarence 2015-11-28 16:25

Citat:

Ursprungligen postat av Webbdo (Inlägg 20514474)
Att ha >10 sec är allt för mycket. Något som inte stämmer med den laddningen. Har man trafik finns det sätta att sköta det bättre på än att belasta på det viset.

Vad ser du som jag inte ser? Var får du något om sekunder ifrån? Beror helt på systemet och användandet huruvida 10 är en hög siffra om det är load average du har fått för dig säger något om sekunder. En enkel VPS med 0.5 i load kan lätt ha samma resursutnyttjande som en tyngre burk med 10 i load.

amagab 2015-11-29 18:01

Jag har själv haft shared hosting på både Hostgator och Namecheap....fram till en månad sedan. Det är mycket som retar mig med Hostgator men jag har alltid upplevt deras servrar som snabba. Tvärtom hos Namecheap....jag gillar företaget men den server jag hade ett par sajter på var väldigt långsam. Så tråd-titeln och första inlägget i den här tråden förvånade mig inte alls.

Nu har jag dock släckt båda och flyttat de sajterna till Knownhost - grymt bra VPS hotell!

Webbdo 2015-11-29 21:40

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20514490)
Vad ser du som jag inte ser? Var får du något om sekunder ifrån? Beror helt på systemet och användandet huruvida 10 är en hög siffra om det är load average du har fått för dig säger något om sekunder. En enkel VPS med 0.5 i load kan lätt ha samma resursutnyttjande som en tyngre burk med 10 i load.

Helt korrekt, det har inget med tid att göra endast hur systemet mår. Av egen erfarenhet med servrar så är en siffra på 9-11 inget man vill ha, Har servrar som kör WHM och cPanel med över 400+ webbplatser. Längesen laddningen gick upp på mätvärde över 3. Haft någon gång under förra året när det blev fel på ett jobb som skulle köras...

Det finns olika tänkbara anledningar som man ej kan förklara utan att själv få gå in att titta i loggar. Det kan vara så enkelt som att ett plugin inte "executat" korrekt och ligger och dra resurser om och om igen...0,60 - 1,30 mår serven prima! Under backup (beror på inställning) kan denna dubbleras kortvarigt.

Slutligen. Välj ett konto hos en leverantör som ej har detta innehållet samt den höga laddningssiffran.

Nerix 2015-11-29 21:45

Citat:

Ursprungligen postat av Webbdo (Inlägg 20514511)
Av egen erfarenhet med servrar så är en siffra på 9-11 inget man vill ha

Får känslan av att du inte vet vad load average är för något. Den siffran säger ingenting om belastningen så länge antal kärnor är okänt.

Clarence 2015-11-30 09:14

Citat:

Ursprungligen postat av Webbdo (Inlägg 20514511)
Helt korrekt, det har inget med tid att göra endast hur systemet mår. Av egen erfarenhet med servrar så är en siffra på 9-11 inget man vill ha, Har servrar som kör WHM och cPanel med över 400+ webbplatser. Längesen laddningen gick upp på mätvärde över 3. Haft någon gång under förra året när det blev fel på ett jobb som skulle köras...

Det finns olika tänkbara anledningar som man ej kan förklara utan att själv få gå in att titta i loggar. Det kan vara så enkelt som att ett plugin inte "executat" korrekt och ligger och dra resurser om och om igen...0,60 - 1,30 mår serven prima! Under backup (beror på inställning) kan denna dubbleras kortvarigt.

Slutligen. Välj ett konto hos en leverantör som ej har detta innehållet samt den höga laddningssiffran.

Oops! Hanterar du servrar själv? Isåfall ska du nog läsa på om load average innan du använder det som ett mått på hur en server mår nästa gång.

Trådskaparens första inlägg är ett tydligt exempel på när din tro om hur load average fungerar förmodligen ger ett helt felaktigt resultat - förutsatt att första kommer från en tunn VPS och andra från en tyngre delad server vilket servernamnen och lasten tillsammans ger en indikation om kan vara fallet.

Lindalicious 2015-12-02 13:15

Bara så ni vet så är jag inte teknisk kunnig när det gäller servrar, har bara reseller accounts där jag skapar cpanel konton för varje hemsida.

Säljer inget hosting bara egna sidor, och har inte kontroll över andra sidor på samma server. Tror att det kallas shared hosting.

Vill bara att sidorna laddas så snabbt det går i hela världen.

Har också hört talas om CDN och cloud som gör sidorna snabbare, kanske dessa är något för mig?

Har besökare från hela världen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson