WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   One.com mer mot proffsen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1065672)

Slacker 2015-10-03 14:47

One.com mer mot proffsen

Upptäckte idag att One.com har övergivit lågbudget spåret och erbjuder nu förutom Starter (gamla erbjudandet), Professional, Professional Plus och Business samt webbshop.

https://www.one.com/sv/

Lilleklump 2015-10-03 15:31

Ojoj, någon som har testat? Kan man äntligen ha flera domäner per konto?

tartareandesire 2015-10-04 18:02

Citat:

Ursprungligen postat av Lilleklump (Inlägg 20513248)
Ojoj, någon som har testat? Kan man äntligen ha flera domäner per konto?

Verkar så, dock mot en extra kostnad:

Citat:

Lägg till ytterligare domäner
SEK 8,00 /månad

per domän + domänavgift
Alla större webbhotell är väl budget numera så det var väl bara en tidsfråga innan de skulle börja anpassa sig till branschens utveckling.

Slacker 2015-10-05 18:51

Det är ju inte enbart positivt med en övergång till dyrare produkter, eftersom de kan börja trycka på att man skall uppgradera om man klagar att det går för trögt. De kunde de ju inte tidigare göra detta.

coredev 2015-10-08 09:46

Har ett par webbplatser på One.com och är mycket nöjd. Allt är enkelt och smidigt och snyggt. Det jag saknar är att de inte tillåter IDN-domäner och de erbjuder inte crontab.

Slacker 2015-10-08 18:42

Vad säger ni om Professionalpaketet för 40kr/mån:

100 GB utrymme
1 GB RAM
2 x CPU
Flera databaser
SSL
SSH

Standard kostar 15 kr/mån:

15 GB utrymme
512 MB RAM
En databas
SSL

Piraten 2015-10-08 23:20

Vet inte om man kan kalla ett webbhotell som inte ens har telefonsupport för proffsigt?

taz76 2015-10-12 20:25

Fick veta och lära mig idag att trots One;s försök att vara seriösa så har dom ej stöd för tillfälliga domäner (oavsett paket) så ska man flytta en existerande hemsida blir det ett driftstopp tills allting är på plats och inställt.

olsserik 2015-10-13 10:38

Ja, efter att har varit kund där tidigare så säger jag som Sauk:

"Jag är skeptisk..."

tartareandesire 2015-10-13 13:24

Rent driftmässigt så har One.com fungerat bättre än många andra webbhotell för mig. Så länge man inte behöver något mer avancerat så funkar det bra men jag har själv lämnat enkelheterna bakom mig :)

will.kim 2015-12-16 21:46

Kan man sköta en server själv, så rekommenderas Linode.com. De har bra priser och lagring på SSD diskar. Betalning per timme, så det går att skala upp och ner när som helst. Supporten där är snabb på att svara och kompetent.

Jimmit 2016-05-11 17:55

Testat. Och herrejävlar vilket strul det är med uppsägning av konto på one.com. Kommer aldrig någonsin sätta min fot där igen.

Rekommenderar alla att välja i princip vilka andra webbhotell som helst även om priset blir högre. Välj aldrig one.com!

Slacker 2016-05-12 18:40

Annars har väl One.com kritiserats för att man snabbt blir utsparkad därifrån, när man blir resurskrävande. Har själv blivit tillfälligt utlåst av mina skript, som dragit förstora resurser.

Danielos 2016-05-12 20:07

Citat:

Ursprungligen postat av Slacker (Inlägg 20517536)
Annars har väl One.com kritiserats för att man snabbt blir utsparkad därifrån, när man blir resurskrävande. Har själv blivit tillfälligt utlåst av mina skript, som dragit förstora resurser.

De flesta webbhotell kastar ut en om man drar för stora resurser. Det är därför man bör ta ett webbhotell där man får tilldelade resurser (cloud linux eller chrootat) där man kan uppgradera om man slår i taket och där man aldrig riskerar att bli utslängd.

zenda 2016-05-13 08:23

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20517543)
Det är därför man bör ta ett webbhotell där man får tilldelade resurser (cloud linux eller chrootat) där man kan uppgradera om man slår i taket och där man aldrig riskerar att bli utslängd.

Sidan kommer inte fungera om du överstiger dina resurser med ex CL så vet inte om det är så stor skillnad från att få sitt konto avstängt.

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20517543)
De flesta webbhotell kastar ut en om man drar för stora resurser.

Alla webbhotell har en gräns på vad just man tycker är ekonomiskt att låta snurra på sina webbhotellsservrar.

Danielos 2016-05-13 09:58

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20517548)
Sidan kommer inte fungera om du överstiger dina resurser med ex CL så vet inte om det är så stor skillnad från att få sitt konto avstängt.

Helt sant, i vårt fall blir sidan seg eftersom det blir kö till processerna, men det som är bra är att man får indikation på det och kan uppgradera, istället för att bli utslängd och behöva flytta sidan. Annars blir man ju hänvisad till vps, eftersom en flytt inte löser något.

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20517548)
Alla webbhotell har en gräns på vad just man tycker är ekonomiskt att låta snurra på sina webbhotellsservrar.

Helt sant, det är därför man behöver betala för de resurser man använder :)

tartareandesire 2016-05-13 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20517550)
Helt sant, i vårt fall blir sidan seg eftersom det blir kö till processerna, men det som är bra är att man får indikation på det och kan uppgradera, istället för att bli utslängd och behöva flytta sidan. Annars blir man ju hänvisad till vps, eftersom en flytt inte löser något.

Det är ju bara att välja vilken molntjänst som helst så slipper man det problemet och kan skala upp enkelt när det behövs. Många slänger dessutom inte ut en för att man överstiger en gräns utan man får en varning och har tid på sig att vidta åtgärder.

zenda 2016-05-13 16:26

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20517556)
Det är ju bara att välja vilken molntjänst som helst så slipper man det problemet och kan skala upp enkelt när det behövs.

Vilken "molntjänst" tillåter dig att uppgradera en instans i oändligheter?

Citat:

Många slänger dessutom inte ut en för att man överstiger en gräns utan man får en varning och har tid på sig att vidta åtgärder.

Kör leverantören alla kunder i delad miljö och som nämns utan isolering så blir det svårt att inte slänga ut en kund som drar betydande resurser. Därför också Daniel rekommenderar att använda en leverantör som ex kör CL.

Danielos 2016-05-13 17:50

Citat:

Det är ju bara att välja vilken molntjänst som helst så slipper man det problemet och kan skala upp enkelt när det behövs. Många slänger dessutom inte ut en för att man överstiger en gräns utan man får en varning och har tid på sig att vidta åtgärder.

De flesta webbhotell kör shared hosting på en server, och om servern går i taket en kväll så stänger dom ju av kontot direkt. Därför är det bättre att ta ett webbhotell som använder sig av Cloud Linux som zenda säger eller annan form av isolering. www.inleed.se kör väl cloud linux, zenda? Få webbhotell erbjuder att kunna skala upp och ner, men i Sverige finns några få.

zenda 2016-05-13 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20517560)
www.inleed.se kör väl cloud linux, zenda?

Ja med undantag för någon Ubuntu-maskin vi inte hunnit migrera än.

tartareandesire 2016-05-13 20:43

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20517559)
Vilken "molntjänst" tillåter dig att uppgradera en instans i oändligheter?

Starta upp fler instanser så snart det behövs är ju inga problem.

zenda 2016-05-13 20:52

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20517563)
Starta upp fler instanser så snart det behövs är ju inga problem.

O andra sidan kan du öppna ett till webbhotellskonto eller lägga upp en till fysisk server eller vad som helst om det skulle behövas mer prestanda. Har inget med "moln"-tjänst att göra.

Problemet är att jag tror majoriteten av de som väljer webbhotell sällan har den kunskapen som krävs för att skala upp sina tjänster över fler instanser. Och inte helt ovanligt, att man inte alls vet vad koden de har på sitt konto gör eller varför den drar för mycket resurser än vad den ev behöver.

tartareandesire 2016-05-14 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20517564)
O andra sidan kan du öppna ett till webbhotellskonto eller lägga upp en till fysisk server eller vad som helst om det skulle behövas mer prestanda. Har inget med "moln"-tjänst att göra.

Problemet är att jag tror majoriteten av de som väljer webbhotell sällan har den kunskapen som krävs för att skala upp sina tjänster över fler instanser. Och inte helt ovanligt, att man inte alls vet vad koden de har på sitt konto gör eller varför den drar för mycket resurser än vad den ev behöver.

Lite svårare att autoskala tjänster på ett webbhotell :) Men, visst, saknar man kunskap och är ett litet företag utan resurser så är naturligtvis webbhotell det rätta valet.

Clarence 2016-05-14 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20517564)

Intressant och ovanligt. Är er lastbalansering till ett andra webbhotellskonto en tjänst som går att läsa lite mer om? Hittar ingen mer information på er sajt om priser och funktion.

zenda 2016-05-15 03:25

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20517575)
Intressant och ovanligt. Är er lastbalansering till ett andra webbhotellskonto en tjänst som går att läsa lite mer om? Hittar ingen mer information på er sajt om priser och funktion.

Går självklart att lösa. Kontakta oss för att få offert på en lösning som passar dina behov.

Slacker 2016-05-15 14:35

Förr innan One.com använde Varnish cache och sajten gick trögt kunde man vid klagomål bli flyttad gratis till en server med mindre belastning. Förr kunde de ha 2000 sajter på en server.

Clarence 2016-05-16 09:13

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20517576)
Går självklart att lösa. Kontakta oss för att få offert på en lösning som passar dina behov.

Med andra ord är det inget ni har per standard och därmed kommer lösa adhoc och inte komma i närheten av den funktionalitet som finns hos de stora molnleverantörerna. Men det är heller inget som förväntas av er - om ni inte säger "öppna upp ett till webbhotellskonto" på något sätt skulle vara jämförbart med molnleverantörernas lösningar...

zenda 2016-05-16 10:21

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20517591)
Med andra ord är det inget ni har per standard och därmed kommer lösa adhoc och inte komma i närheten av den funktionalitet som finns hos de stora molnleverantörerna.

Har du provat vår lastbalansering? Vi har många kunder som vi satt upp det åt och mig veterligen är du ingen av dem. Rätta mig gärna om jag har fel.

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20517591)
om ni inte säger "öppna upp ett till webbhotellskonto" på något sätt skulle vara jämförbart med molnleverantörernas lösningar...

Det jag försöker säga är att man kan dela upp resurser över flera webbhotellskonton/noder om man väljer leverantör som erbjuder resursfördelning om taket nåtts på en nod. Det kan handla om att exempelvis lägga databasen på ena och webb på andra.

tartareandesire 2016-05-16 10:23

Citat:

Ursprungligen postat av Slacker (Inlägg 20517581)
Förr innan One.com använde Varnish cache och sajten gick trögt kunde man vid klagomål bli flyttad gratis till en server med mindre belastning. Förr kunde de ha 2000 sajter på en server.

Inget konstigt med det, ska man minimera kostnaden måste man trycka in så mycket som möjligt på en server. De riktar sig inte till de kunder som förväntar sig att allt flyter på perfekt 24/7 även om många kunder naturligtvis ändå tror det :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson