WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Missnöjd kund nämner mig vid förnamn i forum. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1065413)

Lancelot 2015-08-26 17:27

Missnöjd kund nämner mig vid förnamn i forum.
 
Hej!

Är det lagligt att skriva t.ex:

"Nu mejlade Johan mig detta"

Kunden har skrivit saker som inte riktigt stämmer kring ett ärende hos oss.

Har ingen erfarenhet av detta, men känns inte kul att nämnas vid namn i offentligt forum. Vad kan jag göra?

Advocacy 2015-08-26 17:51

Det är givetvis inte olagligt att nämna någon vid förnamn, hur skulle det fungera?

Om det däremot har avtalats sekretess eller liknande kring själva innehållet så skulle ju det kunna vara något.

Lancelot 2015-08-26 17:58

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20512231)
Det är givetvis inte olagligt att nämna någon vid förnamn, hur skulle det fungera?

Om det däremot har avtalats sekretess eller liknande kring själva innehållet så skulle ju det kunna vara något.

Nej jag förstår det. Men har för mig att det inte skulle vara ok att nämna någon vid namn.

T.ex om jag går in i elgiganten och får ett nekat återköp, därefter skriver i ett forum online där jag nämner namn på den anställda. Har länge trott att det här inte skulle vara ok... Men jag kanske har haft fel.

Kan man avtala in att all kontakt med vår ebutik är sekretessbelagt? :)

Yllas 2015-08-26 18:12

Det känns nästan som att ni inte har rent mjöl i påsen då du verkar ha mycket problem med kunder.
Vi driver flertalet shoppar och har inte ens i närheten av de problem med forum m.m. som ni verkar ha?!
Inte för att det är svar på din fråga men ofta brukar det vara "Skit in, skit ut" ...

Lancelot 2015-08-26 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av Yllas (Inlägg 20512233)
Det känns nästan som att ni inte har rent mjöl i påsen då du verkar ha mycket problem med kunder.
Vi driver flertalet shoppar och har inte ens i närheten av de problem med forum m.m. som ni verkar ha?!
Inte för att det är svar på din fråga men ofta brukar det vara "Skit in, skit ut" ...

Oj vad det spekuleras vilt. Det kan också vara som så att vi har fler kunder och att det ibland förekommer, för oss; precis som för alla andra att man möter en jobbig kund. Oftast brukar vi bara köra på goodwill, men samtidigt kan man inte alltid komma överrens.

Lancelot 2015-08-26 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20512235)
Oj vad det spekuleras vilt. Det kan också vara som så att vi har fler kunder och att det ibland förekommer, för oss; precis som för alla andra att man möter en jobbig kund. Oftast brukar vi bara köra på goodwill, men samtidigt kan man inte alltid komma överrens.

Sedan beror det också väldigt mycket på kundkrets och antal kunder! ;) Har man många finns risken att 1 eller 2 av dem är fel ute.

Problemet här är att vi inte kan lägga ut kundens mail med oss eller kundens uppgifter. Om vi hade gjort det i det offentliga forumet hade man lätt kunnat se att kunden ljugit i forumet.

Dock gör vi självklart inte detta, dels för PUL och dels för att det inte skulle ge ett professionellt intryck alls. :)

Yllis. Tips till dig på detta forum. Om du inte har någonting att bidra med, så bör du inte skriva något. :) Flashback kanske är något för dig...

patrikweb 2015-08-26 19:47

Det är lagligt skriva namn och så, men om han förfalskar innehåll i mail och publicerar kan du försöksa stämma personen möjligtvis.

Men om personen bara publicerat mail rakt av utan modifiera innehållet har du svårt göra något.

Men tyvärr skyddar Sverige idioter som kan skada företag ekonomiskt på stora summor genom ljuga eller ren smutskastning. Och problem är även om du hade lyckas få person ersätts dig för skador så har personen ofta inte inga pengar ändå. Och staten är för fega hantera det.

nosnaj 2015-08-26 21:36

Så länge det inte handlar om förtal eller annat olagligt kan ni inte göra alltför mycket åt det, att bara skriva ut förnamn är långt ifrån olagligt.

Du kan alltid maila ansvarig på forumet och fråga om de kan ta bort inlägget alternativt åtminstone ta bort ditt namn. På ett tidigare jobb jag hade med kundkontakt så hade de policy att aldrig ge ut fullständigt namn, antar det har med dessa ärenden att göra.

Lancelot 2015-08-26 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20512239)
Så länge det inte handlar om förtal eller annat olagligt kan ni inte göra alltför mycket åt det, att bara skriva ut förnamn är långt ifrån olagligt.

Du kan alltid maila ansvarig på forumet och fråga om de kan ta bort inlägget alternativt åtminstone ta bort ditt namn. På ett tidigare jobb jag hade med kundkontakt så hade de policy att aldrig ge ut fullständigt namn, antar det har med dessa ärenden att göra.

Jag förstår. Tack för alla svar.

Ja det är just det som är grejjen. Personen försöker få oss att framstå som oärliga när det är personen själv som gjort allt det oärliga...

Lancelot 2015-08-26 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20512238)
Det är lagligt skriva namn och så, men om han förfalskar innehåll i mail och publicerar kan du försöksa stämma personen möjligtvis.

Men om personen bara publicerat mail rakt av utan modifiera innehållet har du svårt göra något.

Men tyvärr skyddar Sverige idioter som kan skada företag ekonomiskt på stora summor genom ljuga eller ren smutskastning. Och problem är även om du hade lyckas få person ersätts dig för skador så har personen ofta inte inga pengar ändå. Och staten är för fega hantera det.

Instämmer med dig här, känns ej bra att vem som helst kan skriva vad som helst och har så lätt att komma undan med det, även om ärliga företag skadas ekonomiskt.

Advocacy 2015-08-26 23:57

det går alltså INTE att förtala en juridisk person, enligt svensk lag

nosnaj 2015-08-27 08:45

Kan ni inte svara i form utav företaget i forumet på något konstruktivt sätt?

patrikweb 2015-08-27 09:13

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20512245)
det går alltså INTE att förtala en juridisk person, enligt svensk lag

Nej men om mail innehåller en persons namn så kan den personen i egenskap stämma.

Lancelot 2015-08-27 23:55

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20512248)
Nej men om mail innehåller en persons namn så kan den personen i egenskap stämma.

Ok, så om han nämner mitt namn i samband med mailet i ett offentligt forum så kan jag stämma honom?

htiawe 2015-08-28 04:58

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20512277)
Ok, så om han nämner mitt namn i samband med mailet i ett offentligt forum så kan jag stämma honom?

Å andra sidan lär du inte få en enda ny kund efter det.

tartareandesire 2015-08-28 05:48

Det känns som att du ägnar en väldig massa tid och energi på skitsaker som du ändå inte kan påverka. Börjar du ge dig på dina kunder, oavsett om det är berättigat eller inte, så kommer du precis som htiawe säger snart inte ha några kunder alls vilket visserligen löser ditt problem men det kanske inte är en särskilt önskvärd lösning :) Det finns alltid någon som kommer skriva en massa strunt om dig som företag, om det är många så bör du nog istället fundera över om du själv gör något fel.

Naturligtvis är det i grunden bra att vi har denna frihet i Sverige att kritisera företag. Var glad att vi inte lever i en diktatur eller ett land där företag betraktas som Guds gåva till mänskligheten :)

Lancelot 2015-08-28 08:09

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe (Inlägg 20512279)
Å andra sidan lär du inte få en enda ny kund efter det.

Det stämmer ju iofs.

Lancelot 2015-08-28 08:10

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20512280)
Det känns som att du ägnar en väldig massa tid och energi på skitsaker som du ändå inte kan påverka. Börjar du ge dig på dina kunder, oavsett om det är berättigat eller inte, så kommer du precis som htiawe säger snart inte ha några kunder alls vilket visserligen löser ditt problem men det kanske inte är en särskilt önskvärd lösning :) Det finns alltid någon som kommer skriva en massa strunt om dig som företag, om det är många så bör du nog istället fundera över om du själv gör något fel.

Naturligtvis är det i grunden bra att vi har denna frihet i Sverige att kritisera företag. Var glad att vi inte lever i en diktatur eller ett land där företag betraktas som Guds gåva till mänskligheten :)

Du har nog helt rätt. Hade kunnat bemöta kunden på ett konstruktivt sätt i forumet.

Bara kinkig på kunden som skriver strunt som ej stämmer.

Stort tack gott folk! :)

Lancelot 2015-08-28 08:27

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20512284)
Du har nog helt rätt. Hade kunnat bemöta kunden på ett konstruktivt sätt i forumet.

Bara kinkig på kunden som skriver strunt som ej stämmer.

Stort tack gott folk! :)

Edit: Självklart tänkte jag ej stämma kunden eller hans företag, utan vill enbart veta mina möjligheter då kunden hotar med stämning..

Det är inte alls många som skriver om oss, det här gäller enbart 1 person (av den yngre varianten) någonsin och vi har över 50 000 kunder. :)

När man jobbar så många timmar som man gör, och driver ett seriöst bolag; måste ni förstå att det ändå är lite jobbigt att läsa lögner om en och ens företag helt från ingenstans. Men jo, det bästa vore om jag inte brydde mig.

Hjorten 2015-08-28 10:08

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20512285)
[...] då kunden hotar med stämning..
[...]
det här gäller enbart 1 person (av den yngre varianten) [...]

Då borde du väl förstå att det bara är tomma ord?

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20512285)
När man jobbar så många timmar som man gör, och driver ett seriöst bolag; måste ni förstå att det ändå är lite jobbigt att läsa lögner om en och ens företag helt från ingenstans. Men jo, det bästa vore om jag inte brydde mig.

Skulle det vara en möjlighet att svara något väldigt vagt i stil med "Vi ber om ursäkt att du inte upplever den standard vi eftersträvar, hör av dig till oss så kan vi nog lösa det."

Lancelot 2015-08-28 12:42

Citat:

Ursprungligen postat av Hjorten (Inlägg 20512289)
Då borde du väl förstå att det bara är tomma ord?



Skulle det vara en möjlighet att svara något väldigt vagt i stil med "Vi ber om ursäkt att du inte upplever den standard vi eftersträvar, hör av dig till oss så kan vi nog lösa det."

Det hade man ju faktiskt kunnat göra.
Dock så skedde det en sak. Kunden blev avstängd från forumet då han använt flera användarnamn och postat som flera användare, även dem i tråden vände sig emot honom och nu är tråden borttagen.


Slutet gott, allting gott!


Stort tack för all information som vanligt, och ber om ursäkt ifall jag verkade oprofessionell vid någon punkt. Varit en jobbig och stressig period, så vart lite överkänslig! :)

Conny Westh 2015-08-30 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20512285)
Edit: Självklart tänkte jag ej stämma kunden eller hans företag, utan vill enbart veta mina möjligheter då kunden hotar med stämning..

Det är inte alls många som skriver om oss, det här gäller enbart 1 person (av den yngre varianten) någonsin och vi har över 50 000 kunder. :)

När man jobbar så många timmar som man gör, och driver ett seriöst bolag; måste ni förstå att det ändå är lite jobbigt att läsa lögner om en och ens företag helt från ingenstans. Men jo, det bästa vore om jag inte brydde mig.

Vi har yttrandefrihet i Sverige, det innebär i princip att var och en får säga och tycka vad man vill (oavsett om det är sant eller inte), så länge man inte gör sig skyldig till hot om våld, ärekränkning, utpressning eller hets mot folkgrupp i princip.

Samtidigt ska man inte ta allt man läser på olika forum på så stort allvar, i synnerhet om det är personliga påhopp, aggressiva kommentarer eller tvärtom om någon höjs till skyarna (smygreklam).


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson