WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hej! Vi vill inte finnas på sajter som tillhör http://www.tedvalentin.com. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1065395)

Alpha 2015-08-21 10:13

Hej! Vi vill inte finnas på sajter som tillhör http://www.tedvalentin.com.
 
Hej!

Vår restaurang finns med på olika hemsidor som tillhör http://www.tedvalentin.com.

Vi har meddelat om att vi inte vill finnas med, då det ger vilseledande information.
(Vi kan inte sitta och uppdatera öppettider m.m på alla hans sidor.)

Men han vägrar ta bort oss, samtidigt ironiskt nog klagar han på eniro som "alla är trötta på" enligt honom på sin blogg.

Eniro tar bort en utan att säga ifrån, men det gör inte Ted.

Frågan är vad ni tycker om detta?

mvh

tartareandesire 2015-08-21 11:23

Ändrar ni verkligen era öppettider så ofta? I så fall är det i sig nog ett större problem för era kunder :)

Det går inte att driva sådana sajter om man tar bort företag så snart någon önskar.

Network 2015-08-21 11:44

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20512080)
Ändrar ni verkligen era öppettider så ofta? I så fall är det i sig nog ett större problem för era kunder :)

Det går inte att driva sådana sajter om man tar bort företag så snart någon önskar.

Restauranger ändar t.ex. menyer allt i från veckovis till årsvis. Öppettider ändras så klart även dom.
Så att Ted inte kan driva "sådana sajter", kan ju inte restaurangen bry sig mindre om (om man nu inte bett om att få listas på sidan).

goose 2015-08-21 11:47

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20512080)
Det går inte att driva sådana sajter om man tar bort företag så snart någon önskar.

Ok, driv inte såna sajter då? Jag vill inte hamna på en sida där infon inte stämmer om restaurangen jag googlade på. Varken jag (kunden) eller restaurangägaren är ju intresserad av denna "tjänst" då.

HenrikAI 2015-08-21 17:12

Jag kan bara tala för mig själv, men det var extremt länge sedan jag åt på en restaurang utan att kolla in deras hemsida först, oavsett om jag fått tips om den av en vän, i en tidning eller på nätet. Felaktiga öppettider och liknande på hans kartsajter ser jag därför inte som ett stort problem (möjligtvis bara om man bytt inriktning på köket helt). Tycker snarare det är ett problem att de inte är helt uppdaterade och att det därför saknas restauranger (och att det finns med restauranger som har stängt för gott).

Som konsument uppskattar jag helt klart oberoende sajter som listar alla etablissemang, såsom Tripadvisor och Teds sajter (även om man förstås får ta en del recensioner med en nypa salt).

tartareandesire 2015-08-22 00:17

Citat:

Ursprungligen postat av goose (Inlägg 20512083)
Ok, driv inte såna sajter då? Jag vill inte hamna på en sida där infon inte stämmer om restaurangen jag googlade på. Varken jag (kunden) eller restaurangägaren är ju intresserad av denna "tjänst" då.

Ifall folk inte är intresserade av tjänsten så löser sig ju problemet av sig självt, eller hur? :) Nu tror jag ändå att många är intresserade av hans sajter. Själv räknar jag med att alla restauranger jag besöker har "normala öppettider" och skulle jag av någon anledning en enstaka gång vilja besöka en restaurang på en något mer udda tid så kollar jag alltid med restaurangen oavsett vad som står på nätet.

Självklart ska man få skriva om företag på nätet om man så önskar, det är en av fördelarna med att bo i ett land som Sverige.

Clarence 2015-08-22 14:38

Om sajterna är dåligt uppdaterade brukar de förlora användare. Om sajterna har för några restauranger brukar de förlora användare. Kort sagt ligger det i sajtägarens intresse att ha så komplett och korrekt information som möjligt. Även om du inte vill hjälpa sajten med det så har de all rätt i världen att försöka göra det själva.

Paralellen med Eniro håller inte alls då han, liksom de flesta andra, klagar på helt andra saker (blufffakturor, aggresiv försäljning osv).

I slutändan så tror jag att hans sajter blir bättre för besökaren om han låter bli att ta bort restauranger (om de inte lagt ner osv då), medan hans anseende och relation till restauranger kan bli bättre om han tar bort dom.

yakuzaemme 2015-08-22 15:34

Kan väl flika in att vi på Öppettider.nu, som driver just en sajt som TS beskriver tar bort direkt om företaget önskar, dock upplyser vi gärna om fördelarna att finnas hos oss och statistik kring hur många kunder som hittat dem via oss.

Angående korrigering av öppettider (vilket kan skapa frustration hos företag, givetvis) så har vi en snitttid på 3.5 timmar från första rapporteringen, även om ansvaret i grund och botten ligger hos oss.

Anders Larsson 2015-08-22 23:58

Ett alternativt sätt är ju att inte visa de uppgifter som vanligtvis är felaktiga. Till exempel öppettider, om man driver en restaurangsajt. Eller ha en "plusfunktion" där man visar mer data?

htiawe 2015-08-23 08:11

Hur ofta ändrar ni era öppettider och menyer?
Frågar av ren nyfikenhet.

coredev 2015-08-24 08:59

Alltså felaktig info är aldrig bra och alla webbplatsägare borde ta ett stort ansvar för att inte visa upp sådan och se till att informationen hålls uppdaterad.

Samtidigt låter detta lite skumt, många av Teds webbplatser går ju ut på att man skall recensera verksamheter. Låt oss säga (helt hypotetiskt) att en av dessa verksamheter inte får så bra recensioner, då kan man ju tänka sig att verksamhetsägaren gärna vill att recensionerna försvinner. I det fallet tycker jag att allt skall stå kvar, dock kan man ju ge verksamhetsägaren möjlighet att svara på kritiken i samma forum (väldigt vanligt idag).

tartareandesire 2015-08-24 10:09

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20512123)
Alltså felaktig info är aldrig bra och alla webbplatsägare borde ta ett stort ansvar för att inte visa upp sådan och se till att informationen hålls uppdaterad

Det är väl också ett problem som löser sig av sig självt :) Om man har mycket felaktig information på sin sajt som besökarna använder sig utav så kommer de sannolikt också att sluta besöka sidan.

När det gäller restauranger på sajter som Teds så har jag svårt att tro att man skulle förlora några kunder på att finnas med där såvida man inte förtjänar det.

Network 2015-08-24 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20512125)
Det är väl också ett problem som löser sig av sig självt :) Om man har mycket felaktig information på sin sajt som besökarna använder sig utav så kommer de sannolikt också att sluta besöka sidan.

När det gäller restauranger på sajter som Teds så har jag svårt att tro att man skulle förlora några kunder på att finnas med där såvida man inte förtjänar det.

Vågar sticka ut hakan och säga att minst 75% som besöker en restauranguide online är turister, dvs många besökare till sidan är förstagångsbesökare. Folk som bor i området/stan vet redan vilka restauranger som är bra, om inte av egen erfarenhet, så har vänner och bekanta berättat.

Står det då att en Black n white kostar 199:- och en pint Guinness 65:- och att dessa är världsklass så förväntar man sig säkert det. Att det sedan var "tre år" sedan dessa recensioner gjordes missas säkert. (Tre år som för övrigt är en evighet i restaurangbranschen. Du kan ha bytt hela personalstyrkan, dvs ny kock, Ny Ägare. Prishöjningar. Slutat sälja Guinness etc.)

Är du då turist på genomresa, så har du sällan andra referenser än just online. Inaktuell info är då lika mycket värd som en påse salta jordnötter i Sahara.

Med det sagt så finns jämförelseteman som funkar, t.ex jämförelse av abonnemang, lån etc, men mat är inte ett imho då det är subjektivt. Dessutom - får du en skitrecension där någon påstår (!) att han/hon har blivit magsjuk på din restaurang, och är du då inte aktiv med din restaurangs rykte på nätet, så är du rökt. Driver man en restaurangguide, så skall man samarbeta med restaurangerna, allt annat är idioti.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson