![]() |
City Network sämre än sämst?
Jag brukar stöta ihop med City Network på mässor som alltid är lika förvånade över att jag brukar ha en negativ kundupplevelse med dom. Idag är det dags igen, att serva en kund bosatt på City Network.
En nyinstallation av en e-butik ger Internal Server Error. Apache error loggar existerar inte. PHP loggen är tom. (Nej det beror inte på .htaccess eller display_erros=off). * Jag mailar supporten och har efter 48 h ännu inte fått svar. * Jag ringer deras support på tfn där jag väntat på svar i 40 minuter. Verkar inte vara nån som arbetar där denna vecka. * Jag loggar in i kontrollpanelen MyCity och möts av en omdirigering till en stor röd skylt med texten "Sorry, you do not have enough privileges to view this page.". * Jag söker i deras knowledgebase hur man byter PHP version (eftersom det inte går i kontrollpanelen som hos Binero) men det finns inte en enda artikel om fenomenet. Jag trodde att efter all problematik de haft, att CityNetwork kanske skulle rulla bättre idag. Men ni som är bosatta där, vad gör man? Hur får man svar? |
Johan1234 brukar svara snabbt här på forumet. Skicka ett PM till honom så kan han säkert peta på rätt folk.
|
Låter ju onekligen som dom är lite underbemannade den här veckan.
Brukar alltid få snabba svar från CN. Trist att man inte kommer åt sina egna apache-loggar men det ska dom kunna skicka till dig iaf. |
Hej,
Error-loggar kan du få ett utdrag ifrån genom att kontakta oss, det finns tyvärr inget sätt att få fram de själv som kund. PHP-version kan du tyvärr inte byta hos oss, vi har enbart en PHP-version tillgänglig vilket är version 5.5 just nu. Vad gäller kontrollpanelen så får jag nog hänvisa till att kontakta support, så kan de hjälpa dig att åtgärda det. |
Har inga problem med dem när jag sätter upp servrar hos dem.
|
Hej
Vad tråkigt att du upplever dessa problem, jag kan bara beklaga att vi inte hjälpt dig snabbare. Vi har nu sökt i vår historik på telefonväxeln efter ditt samtal från den 18/7-20/7 och framåt samt letat i vårt ärendehanteringssytem efter ditt mail, men vi har inte hittat nått från de uppgifter vi kan få fram om dig här igenom. Kan du vara vänlig och återkomma till [email protected] med vilken domän detta gäller samt vilken epostadress du mailade till och vilken du mailade från. Gärna även det ärendenr/TicketID du fick när du mailade till oss, så vore det toppen så kan vi se vart det brustit! Jag hoppas vi kan lösa detta så snart som möjligt så du kan känna att du får den hjälp du behöver! |
[QUOTE=njoy;20511397]
* Jag ringer deras support på tfn där jag väntat på svar i 40 minuter. Verkar inte vara nån som arbetar där denna vecka. [QUOTE] När det blir semester tider, då får City Network dessvärre problem. Man ska ta deras supporttider via telefon med en nypa salt för när jag ringde så informerade en telefonsvarare att man nu hade stängt och vilka tider man hade öppet, en tid när jag ringde. Mailade supporten och fick detta svar: "Hej Vi har semestertider vilket ibland innebär att vi behöver stänga tidigare vissa kvällar." Klart man kan ha semestertider, men hur meddelar man kunderna detta? Sedan är det verkligen ingen ordning på faktureringen av domäner man har liggande hos de, det är en sak som är säker. |
Hej,
Vill bara meddela att mina svar från City Network support har hamnat i Googles skräpfilter (Gmail) av någon anledning, så man även kollar där om man inte fått svar inom en viss tid. Mvh, Kim |
Du är inte ensam, City network har krånglat i över ett år.. Enda anledningen att jag är kvar är pga att jag redan hade betalat för webbhotell..
Som tur är så är det inte problem allt för ofta.. Deras support är under all kritik. Vissa gånger har det tagit 2 veckor att få svar på mail, trots att det stått "hög" prioritet. När man ringer till dem så svarar dem inte, eller så får man vänta i telefonkö. Deras livechatt är nästan aldrig online, och när man väl kommer fram till deras kundtjänst, så kan dem inte svara på dina frågor iallafall. Det enda dom svarar är att de ska skicka vidare ärendet till en mer kunnig kollega eller tekniker. Bedrövligt är vad City Network är.. Kan inte rekommendera det till någon. Har ni tänkt registrera webbhotell på City network så tänk om.. Blir det problem så kan man inte förvänta sig någon hjälp. |
Det var det värsta att bara erbjuda 5.5 och deras panel är mer än krånglig. Tacka vet jag cpanel och egen burk.
|
Citat:
Telefon och chattider håller vi och tiden som man väntar där är oftast kort. Skall ta upp det att du känner at du skickas vidare för ofta. Det finns självklart frågor som second eller third-line ska ta - det är tanken. Men det skall inte vara varje gång. Räkna dock med att detta kan ske om det är djupare tekniska frågor du ställer. Tack för feedbacken. Skall föra vidare och se till att det hjälper oss bli bättre. Lycka till med dina tjänster. |
Citat:
|
Johan: Supportens svarstider är tyvärr inget nytt. Jag skickade för ett tag sedan en fråga angående e-postkontot. Fick svar 2 veckor efter av E**a tror jag hon hette, klipp och klistra svar. Skickade igen, fick vänta några dagar sedan kom ett svar från samma person som i stort sett gav mig liknande svar. Gav nästan upp, hade dte inte varit för att svågern kör ni företagssida hos er hade jag bytat. Skickade igen och fick svar från någon jag inte minns namnet på, säkert hette han Johan. Iaf, han förklarade och fixade det på 2 röda sekunder en kväll. Jag ska se om jag hittar mejlen, eller om du själv kan plocka fram det. Personen i frågan som hjälpte mig snabbt och smidigt borde sitta som personalansvarig.
Jag använder er fortfarande, gillar CN skarpt, mycket pga av er dynamic dns som uppdateras automatiskt med ddclient. Men er support är verkligen under kritik och jag hoppas verkligen att ni lägger lite extra kr på att utbilda personalen. Ge personen i fråga som hjälpte mig några extra kr och låt han hjälpa sina arbetskamrater. Allt gott... |
MusikMixen: Tack för din feedback och väldigt roligt att du gillar våra tjänster.
Jag kan bara hålla med dig och beklaga att våra svarstider på e-postärenden har varit längre än vi önskat. Vi jobbar kontinuerligt med förbättringar som redan nu resulterat i kortare svarstider överlag. |
Har man .se domäner hos CN vill jag tipsa om att vi har/hade domäner som inte förnyades och expirade trots att alla räkningar var betalda. Kan varit en semester grej. Värt att kolla sina domäner manuellt just nu verkar det som.
|
Citat:
"Vi har semestertider vilket ibland innebär att vi behöver stänga tidigare vissa kvällar." |
Citat:
Pratade nu senast igår med support chefen som skulle ta en ny kontakt med leverantören på onsdag om dessa problem, så vi får helt enkelt vänta och se vad som händer i frågan. |
Citat:
|
Ang. leverantören (Atomia) är det ju mycket som det inte händer något med.
Jag har i över 3 års tid påtalat en bugg med fakturor gentemot ÅF och blivit lovad att det är lyft med prio gentemot Atomia men inget händer. Får massa fakturor på kunder med fel pris samt att det inte märks ut vilket slutkonto fakturan gäller vilket resulterar i att man måste sätta sig i telefonkö till CN och be dem ta fram vilken kund fakturan avser samt korrigera till korrekt summa *suck* |
Naturligtvis bör alla betalade domönnamn förnyas men CN är knappast vare sig försts eller sista webbhotell som missar att förnya oavsett orsak. Det rekommenderas varmt att man alltid kör egen automatisk kontroll av viktiga namn.
|
Hej Je*s
Vi har nu åtgärdat felet och kört om förnyelseprocessen så de blir förnyade inom kort. Med vänlig hälsning / Best regards Pe**er Kundsupporten Det var igår vid 14 tiden. Domänen är inte förnyad än över ett dygn senare. |
Byt registrar.
|
Borde inte Atomia förnya domänerna när betalningen är registrerad? Var exakt är det felet ligger kan man ju undra. Jag vill helst inte bli av med den mängden domäner som jag har hos City Network.
|
Citat:
|
Citat:
|
Är väl lite fel att säga "Atomia", det är helt upp till varje företag att bestämma hur deras billing rutiner fungerar sedan kan man inte säga att uppsättningen ser likadan ut hos oss eller hos andra för den delen. Men som kund ska det väl upplevas som att när en kund betalar så bör det normalt sett utföras därefter också.
Vet inte om Loopia har kvar det så också men om man tittar på hur dom förnyade domäner innan så förnyades domänen vid domänens förfallodatum även om betalning har kommit dem tillhanda tidigare. Så det beror helt och hållet på rutiner hos respektive registrar, Atomia bestämmer inte detta själv utan det är som sagt upp till var och en som använder delar av deras mjukvara att bestämma hur detta ska styras. Sedan kanske det berodde på ett fel, vem vet? Kan bara CN svara på. |
Rutin för domänförnyelse
Vi vill bara förtydliga rutinen gällande domänförnyelse :
Det som händer i systemet när fakturan för domänförnyelse blir bokförd som betald är att förnyelseorden skickas direkt. |
Aldrig tidigare stämt in i att City Network varit dåliga men gårdagens driftstörningar är verkligen katastrof.
Ett planerat underhåll av cloudtjänsterna på 5 timmar är jobbigt nog, men att det utöver detta ligger nere i 25 timmar till!? Dagens SLA-avtal är också skämt, skryter med 100% SLA och villkorar då 5% rabatt på månadskostnaden för avbrott upp till 3 timmar. Bättring City Network! 95.9% uppetid för en premiumtjänst senaste 30 dagarna, det är värre än rysk $1-webhosting. |
Danski: Ligger du på deras nya eller gamla cloud?
Jag ligger på deras gamla och har inte märkt någon nedtid att tala om. Ser din kommentar som en varningssignal mot att ev. uppgradera. |
Citat:
Det är 5% för varje 3 timmar... Tack för ditt tålamod under helgen. |
Citat:
Citat:
Att det händer oväntade saker trots tester är en del av verkligheten vi lever i. Som kund spelar det dock ingen roll vad eller varför det strular, effekten blir det samma. Och denna gång fick vi ständiga "bara en timme till, bara en timme till, bara en timme till" i samband med "bara fåtal påverkade". Med ett ordentligt erkännande direkt att man inte har någon aning om hur lång tid det tar att åtgärda så hade vi kunnat agera och vara uppe inom två timmar igen hos annan leverantör. Dumma som vi var trodde jag på att det skulle vara avklarat snabbare än vad en migration skulle ta. Detta är det längsta avbrottet jag varit med om (som inte orsakats av mig) sedan FS-data hade glömt tanka diesel. |
Förstår frustrationen. Som du säger är det inte ersättning man är ute efter - man bara vill det skall fungera. Tyvärr är det inte (inte denna gången i alla fall) så svart och vitt när det gälller just kommunikationen. Efteråt är det absolut så att man kan analyser och många gånger kanske säger att man kunde gjort saker annorlunda. För många började saker fungera långt innan - den stora majoriteten påverkades inte alls. Så för vissa kom de upp direkt efter underhållet - vissa under söndar eftermiddag - och andra senare. Då vi kör tusentals servrar men kommunicerar relativt brett så blir det ofta svårt att säga en exakt tid. Vi utgår hela tiden från vad våra tekniker bäst kan säga i det ögonblicket och en förväntan. Rätt eller fel. En sak som vi själva försöker förbättra i kommunikationen - det är att tala till exakt de kunder som är påverkade vid varje tillfälle. Det hade löst mycket. Talar man till 10 olika grupper som har 10 olika situationer - ja det blir fel för någon - eller någon känner att man inte var transparant. Vi jobbar på det...
Utöver vår diskussion internt om hur detta aldrig får hända igen så vore det intressant att även titta på lösningar för att förbättra kundlösningarna i sig. Vi vet alla att hallar går ner förr eller senare - om inte för problem så för underhåll. Idealiskt sätt bygger man relativt enkla bryggningar över flera hallar för att kunna undkomma all form av nertid i en specifik hall. Har man viktiga tjänster så rekommenderar vi att man tittar på lösningar över flera hallar. En möjlighet i alla fall att begrunda. |
Alla tidsuppskattningar är mer eller mindre kvalificerade gissningar, det bör man vara medveten om oavsett var i kedjan man befinner sig. Det kan alltid dyka upp nya problem och svårigheter, i synnerhet när det handlar om stora och komplexa system. Man kan heller aldrig förbereda sig för precis allting som möjligtvis någon gång kan hända, det kan och vill ingen betala för.
|
Får återkommande problem med timeout med POST/UPDATE mot databasen. Kommer upp direkt när man sparar men funkar med en eller två refresh. Är det relaterat till nya/gamla cloudet eller nåt annat problem?
Fler som har det? Ett par dagar per månad är det så. :( |
Personligen så kunde jag inte logga in idag och nu får jag "Du har inte rättighet att se denna sida." när jag försöker se domännamn.
Vill bara flytta över mitt domännamn bort från citynetwork så fort som möjligt då den för nuvarande är "fast" i deras system. Segare inloggningsida får man ju leta efter, undrar om de kör grejerna på ett raspberry pi eller vad är det koden egentligen gör? Samma system som binero iof och deras inloggningsidor är ju segare än något annat också. Skulle rekommendera citynetwork att utveckla ett eget verktyg då det de köpt in är katastrofalt dåligt. För att ranta lite extra förstår jag inte hur någon kan välja dessa leverantörer när det finns en massa andra som är minst lika enkla och billiga. Kolla t.ex. DigitalOcean om du bara vill ha en VPS (eller Glesys för svenskt). Annars finns det massa molntjänster som heroku, azure och amazon web services att tillgå som gör det enkelt att hosta ens applikationer. |
Får upp "Your request timed out. Please retry the request." Lite titt som tätt. Oftast när man varit inaktiv ett par minuter. Fruktansvärt enerverande.
Försökt kolla i loggarna under /logs/ efter ledtrådar men de är helt oanvändbara då texten verkar klippas in lite på random. Kontaktade support men tydligen är loggar inte någon tjänst de erbjuder och tänker inte lösa problemet. |
Citat:
Har skickat ärende till de igen. |
Skönt att det inte bara är jag som får "Your request timed out. Please retry the request." hos City Network...
|
Citat:
När det gäller Digital Ocean m.fl så har vi ju konkurrerande tjänst City Cloud som är en av Sveriges största IaaS (och var först i Sverige 2009) med tusentals servrar i drift och erbjuder hallar runtom i världen (två i Sverige). Våra erbjudanden är dock fundamentalt olika då vi går mot olika typer av kunder och work loads. En god prisbild (https://www.citycloud.se/pris/) samt öppen i grunden då vi jobbar med OpenStack vilket gör att våra kunder kan flytta till andra leverantörer med OpenStack i botten - som Rackspace, IBM, HP med flera. Framtiden där för våra kunder är att kunna köra både privata moln och kunna skala ut men även att kunna skala mellan publika moln - som tex mellan City Cloud och Rackspace. Läs gärna press meddelandet från OpenStack Summit i våras där City Network och 32 andra företag gick in i en allians där vi kommer garantera att stödja denna interoperabilitet som gör att du kan skicka work loads mellan olika leverantörer: https://www.openstack.org/news/view/...perability-era På OpenStack Summit i Tokyo nu i Oktober kommer vi presentera våra nya high security clouds för en grupp kunder med extra högra krav. Klockan 4:40 första dagen står vi på scen och hoppas kanske några av er är där? https://www.openstack.org/summit/tok...ain-conference Digital Ocean gör ett fantastiskt jobb och håller en kostnadsnivå som är svår att slå för de flesta. De har ett fokus mot utvecklare och mindre företag. Vi har ett fokus som inte helt är som DOs och är kanske inte rätt för alla. Vi fokuserar på: 1. Öppenhet - open source och öppna API:er - ingen inlåsning 2. Hallar runtom i världen - för att stödja företags expansion 3. Eget våglängdsnätverk - snabba säkra privata nät mellan hallar (vi hoppas fler och fler bygger lösningar över flera hallar för bästa redundans - och vi gör detta enkelt) 4. Svensk support - med god förståelse för behoven i Europa 5. Möjlighet till hybrida lösningar (private, public) 6. Enkelhet trots tung funktionaltet (håller inte med dig om att AWS och Azure alltid är enkla :-) Hoppas detta ger lite insikt i hur vi tänker runt våra tjänster och vi inser att andra leverantörer fokar på andra bitar och kan vara mer rätt för just dig - eller inte. Hoppas det löser sig för dig och att din nya domänleverantör lever upp till dina förväntningar. Ha en härlig helg! |
Är väl ändå en extrem skillnad mellan Citycloud och Citynetwork, i alla fall enligt min erfarenhet. Kvalitén på tjänsterna skiljer sig radikalt.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson